Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

A-studiossa ihmetellään tänään miksi avoimiin työpaikkoihin ei löydy työntekijöitä vaikka satoja tuhansia työttömiä lorvailee samaan aikaan tuilla

Vierailija
04.07.2022 |

Ohjelmassa kuullaan yrittäjiä jotka eivät löydä yrityksiinsä työntekijöitä.

Kommentit (2046)

Vierailija
801/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosionomiksi opiskelemaan haki 23520 ja pääsee 1707

Vierailija
802/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan hae, jos on raskasta ja likaista työtä eikä pysty maksamaan isoa palkkaa.

Esim. Metallialasta on ihmisillä mielikuva raskaasta ja likaisesta työstä ja ihmiset ei sinne edes kouluttaudu vaikka työllustäisi hyvin . Sama monessa muussa suorittamassa ammatissa

Metallialasta on kuva että 90-luvun hommia. Osaavalle on töitä, mutta jos meinaat että puskista kouluttaudut nelikymppisenä työttömänä merkonomina hitsaajaksi ja et ole eläessäsi tehnyt metallitöitä kuin ehkä joskus 80-luvulla peruskoulussa, niin voipi olla hankalaa. 

Metallialan palkat on poljettu alas. Koneistajat tienaa keskimäärin 2600e/kk ja hitsarit aikalailla saman.

Metallialan palkkoja pitäisi nostaa reilusti että ala olisi jälleen vetovoimainen.

Vaihdoin itse alaa juuri siksi kun palkat olivat huonot sillä alalla.

T: ex metallityöläinen

Tämähän on oikein hyvä palkka. Monin paikoin uransa aloittelevat insinöörit ei pääse yhtään paremmille tuloille.

Osoittaa vaan miten hämärtynyt käsitys ihmisillä on siitä mikä on hyvä ja mikä huono palkka. Kaikkien suomalaisten palkkojen mediaani oli joku 2900 e/ kk

Vai että hyvä palkka? Itse sain 2500e ja kätee jäi 1800e/kk. Asuminen ja autoilu vei palkasta vähän reilu tonnin ja elämiseen jäi rahaa alle 800 euroa kuukaudessa. Vaihdoin alaa ja nyt saan helpommalla 3600 euroa kuukaudessa ja teen siistiä työtä tietokoneella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
803/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja työkkärin tuella saisi opiskella 2 vuotta ja sosionomi kestää 3 ja puoli vuotta.

Vierailija
804/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolleega täällä jo kirjoittikin, että pohjoismainen hyvinvointivaltio perustuu ajatukselle, että osa työtätekevien palkasta otetaan yhteiseen pottiin, jolla turvataan sairaat ja vanhukset sekä erilaiset kausivaihteluiden uhrit hetkittäin. Mutta hyvinvointivaltio ei pysy pystyssä, jos yhä useampi maksaja heittäytyy maksunsaajan rooliin ja antaa muiden elättää itsensä kehdosta hautaan. Silloin korttitalo sortuu ja jatkossa kukin huolehtii vain omasta osuudestaan. Jokainen työnvälttelijä voi syyttää vain itseään siitä, että hyvinvointivaltio romahtaa vääjäämättä. t: toinen sossu

Paremman kierron työmarkkinoille toisi työttömien työnhakijoiden suosiminen. Vältetään pitkäaikaistyöttömyyden riski ja motivoituneet ja kyvykkäät työttömät pääsevät tavoittelemaan unelmaansa.

Mutta tää keskustelu lähti siitä liikkeelle, että Suomessa ei ole työttömyyttä vaan huutava työvoimapula (monesko kerta?). Siis kaikille löytyy töitä, niin lusmuille kuin kyvykkäille. Lusmuja vaan pitää pakottaa pankonpäältä tekemään töitä. Sitähän nämä Elinkeinoelämän influensserit yrittää täällä selittää.

Niin . Onhan se kestämätön tilanne että iso osa porukasta elätytää itsensä toisten työllä niin ettei nämä ahkerat saa itse vähemmän kuin lusmut.

Vierailija
805/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äly ja väläys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko tarjoaa täysiä tunteja?

Nolla soppareita, tarvittaessa töihin kutsuttavia..

Molemmat puolet nähneenä sanon että nollatuntisopimus on yrittäjän turva virherekrytoinnin varalta vaikka se ei niin mukavaa työntekijä puolella olekkaan.

Nimimerkillä, ihan vaan muutaman tonnin maksanut sairaslomia.

Yrittäjän riski on yrittäjällä, sitä ei työntekijälle siirretä sun kikkailuilla. Oletko kuullut koeajasta, irtisanominen melko helppoa sen aikana. Mutta nauti turvayrittäjä ja itke itke kun kukaan ei surkeaan lafkaasi tule.

Vierailija
806/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on just näitä hyviä neuvoja, opiskele sosionomiksi, jep, kun hakijoita 23520 ja pääsee 1707 eikä saa opiskella työkkärin tuella edes 3 ja puoli vuotta.

Vierailija
807/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!

No mihin työhön sinulla on pätevyys ja osaaminen?

Alunperin yo-merkonomi, sitten markkinointiviestinnän tutkinto. Monenlaista kurssia, että pysyisi graafisen alan ohjelmistojen osaaminen ajantasalla. Kielitaito ruotsi ja englanti, asuin ja työskentelin Ruotsissa monta vuotta. Toiminut vapaaehtoistyötä englannin kielen tulkkina. Tällä hetkellä kelpaan enää työkokeiluun, työharjoitteluun ja kuntouttavaan työtoimintaan ilmaiseksi työhön tai sillä 9€/pv kulukorvauksella. Olisi mahtavaa päästä ihan oikeaan palkkatyöhön!

Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä: töitä riittää, mutta maksajia ei. Minua ei kukaan voi syyttää laiskuudesta, joten sen takia ärsyttää suunnattomasti nämä kultalusikka suussaan öyhöttävät kokkarit, joiden mielestä kaikki työttömät ovat työhaluttomia! Se on ihan täyttä valhetta.

Minä en kelpaa edes noihin. Minut on irtisanottu alata, jossa valtava työvoimapula. En voi tehdä ns fyysistä työtä, mutta ko alalla vähän paikkoja joissa ei olisi tuota. Minulla koulutus ja osaaminen tehdä asiantuntijatöitä/ edumiestöitä, ja voisin tehdä noita ns tukitöitä, mutta kun työtä ei ole, en pääse edes haastatteluihin.

Luuletteko te että tämä työttömänä oleminen on kivaa ja hauskaa ja toiveiden huipentuma? Työttömänä et voi edes opiskella, vaikka työnsaannista ei ole edes toiveita. Lisäksi olet arvoton ja saasta, kuten täältä huomaa.

Pitää paikkansa. Et voi olla työtön ja opiskelija yhtä aikaa, mutta voit siirtyä opiskelijaksi. Tuo olisi ehkä suosiltetavaa, jos nykyisessä alassa et pärjää tekeävänä, etkä asiantuntijana. Välitason pomoksi ei kannata ruveta, koska se on pitkälti häviävä työnkuva.

Miten ajattelit järjestää aikuisopiskelun alanvaihtajalle? Valtio ei tue millään tavalla opiskelua toiseen tutkintoon. Tukea et saa eivätkä pankit lainaa.

Aikuiskoulutustukea saa parisen vuotta, on suuruudeltaan asniosidonnaisen luokkaa. Fiksu valitsee alansa niin, että pääsee oman alan töihin jo opiskeluaikana ja saa tehtyä tutkinnon loppuun työn ohessa. 

Aikuiskoulutustukea saa, mikäli on yhtäjaksoisesti ollut töissä about 8 vuotta, vai olisiko ollut vielä pitempään. Mikään varsinainen tutkinto ei irtoa kahdessa vuodessa.

Työtön tarkoittaa sitä, että oman alan osaamiselle ei ole kysyntää. Ihan sama oletko muurari vai rakennuslan insinööri. Jos rakennusala ei vedä, se on ihan sama kuinka "viksu" olit 10 vuotta sitten valitessasi alaa ja kuinka nopeasti suoritit tutkinnon.

Minkä sinä tiesitkin, jos arvaan oikein, mutta kun vain haluat täällä mustamaalata työttömiä. Käyhän sekin päivätyöstä. Voisin jopa kuvitella muutaman järjestön maksavat tuosta trollaamisesta. Somen puolella puhuttaisiin influenssereista.

Aikuiskoulutustuella voi opiskella sen pari vuotta sellaista fiksua alaa, joka työllistää jo opiskeluaikana. Näin toki tein itsekin ja valmistuin toiseen maisterintutkintooni reilusti päälle nelikymppisenä ja perheellisenä. 

Mikään akateeminen ala ei työllistä kahden vuoden sisällä. Kiitos kuitenkin hyvästä vitsistä. Täältä saa aina hyvät naurut.

Itse olin kahden vuoden päästä sosiaalityöntekijän sijaisuudessa, johon vaaditaan kandin opinnot ja pitkä harjoittelu. Myös esim. sosionomit saavat kättelyssä töitä kahdessa vuodessa. 

Vakituiseksi eivät pääse AMK-opinnot loppuun saattaneet puhumattakaan kandista, joka sekin vaatii enemmän kuin 2 vuoden opinnot. Koitahan nyt keksiä jotain parempaa.

Alalla kuin alalla vaaditaan loppuunsuoritettuja opintoja tai loppusuoralla olevia. Työkokemus on melkeinpä must. Yliopistossa ei toisena vuonna tehdä paljon muuta kuin raapaistaan oman alan perusopintoja.

Vierailija
808/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja työkkärin tuella saisi opiskella 2 vuotta ja sosionomi kestää 3 ja puoli vuotta.

Kaksi vuotta opiskellut sosionomiopiskelija on jo töissä takuuvarmasti. Valistuessaan vakinaistetaan välittömästi. Esim. lastenkodeissa on valtava työvoimapula. 

Vierailija
809/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen on työttömänä huomannut, että työtä riittää mutta maksajia puuttuu. Olen itse tehnyt ilmaistyötä vuosikausia ja kouluttanut itseäni pysyäkseni ns. ajantasalla. Silti en kelpaa töihin yli 50v. naisena, joten mulle on turha "yrittäjien" tulla itkemään työhaluttomuudesta. Maksakaa kunnon palkka ilman niitä miljoonien yritystukia!

Alunperin yo-merkonomi, sitten markkinointiviestinnän tutkinto. Monenlaista kurssia, että pysyisi graafisen alan ohjelmistojen osaaminen ajantasalla. Kielitaito ruotsi ja englanti, asuin ja työskentelin Ruotsissa monta vuotta. Toiminut vapaaehtoistyötä englannin kielen tulkkina. Tällä hetkellä kelpaan enää työkokeiluun, työharjoitteluun ja kuntouttavaan työtoimintaan ilmaiseksi työhön tai sillä 9€/pv kulukorvauksella. Olisi mahtavaa päästä ihan oikeaan palkkatyöhön!

Eli kokemuksen syvällä rintaäänellä: töitä riittää, mutta maksajia ei. Minua ei kukaan voi syyttää laiskuudesta, joten sen takia ärsyttää suunnattomasti nämä kultalusikka suussaan öyhöttävät kokkarit, joiden mielestä kaikki työttömät ovat työhaluttomia! Se on ihan täyttä valhetta.

Minä en kelpaa edes noihin. Minut on irtisanottu alata, jossa valtava työvoimapula. En voi tehdä ns fyysistä työtä, mutta ko alalla vähän paikkoja joissa ei olisi tuota. Minulla koulutus ja osaaminen tehdä asiantuntijatöitä/ edumiestöitä, ja voisin tehdä noita ns tukitöitä, mutta kun työtä ei ole, en pääse edes haastatteluihin.

Luuletteko te että tämä työttömänä oleminen on kivaa ja hauskaa ja toiveiden huipentuma? Työttömänä et voi edes opiskella, vaikka työnsaannista ei ole edes toiveita. Lisäksi olet arvoton ja saasta, kuten täältä huomaa.

Pitää paikkansa. Et voi olla työtön ja opiskelija yhtä aikaa, mutta voit siirtyä opiskelijaksi. Tuo olisi ehkä suosiltetavaa, jos nykyisessä alassa et pärjää tekeävänä, etkä asiantuntijana. Välitason pomoksi ei kannata ruveta, koska se on pitkälti häviävä työnkuva.

Miten ajattelit järjestää aikuisopiskelun alanvaihtajalle? Valtio ei tue millään tavalla opiskelua toiseen tutkintoon. Tukea et saa eivätkä pankit lainaa.

Aikuiskoulutustukea saa parisen vuotta, on suuruudeltaan asniosidonnaisen luokkaa. Fiksu valitsee alansa niin, että pääsee oman alan töihin jo opiskeluaikana ja saa tehtyä tutkinnon loppuun työn ohessa. 

Aikuiskoulutustukea saa, mikäli on yhtäjaksoisesti ollut töissä about 8 vuotta, vai olisiko ollut vielä pitempään. Mikään varsinainen tutkinto ei irtoa kahdessa vuodessa.

Työtön tarkoittaa sitä, että oman alan osaamiselle ei ole kysyntää. Ihan sama oletko muurari vai rakennuslan insinööri. Jos rakennusala ei vedä, se on ihan sama kuinka "viksu" olit 10 vuotta sitten valitessasi alaa ja kuinka nopeasti suoritit tutkinnon.

Minkä sinä tiesitkin, jos arvaan oikein, mutta kun vain haluat täällä mustamaalata työttömiä. Käyhän sekin päivätyöstä. Voisin jopa kuvitella muutaman järjestön maksavat tuosta trollaamisesta. Somen puolella puhuttaisiin influenssereista.

Aikuiskoulutustuella voi opiskella sen pari vuotta sellaista fiksua alaa, joka työllistää jo opiskeluaikana. Näin toki tein itsekin ja valmistuin toiseen maisterintutkintooni reilusti päälle nelikymppisenä ja perheellisenä. 

Mikään akateeminen ala ei työllistä kahden vuoden sisällä. Kiitos kuitenkin hyvästä vitsistä. Täältä saa aina hyvät naurut.

Lakitoimistoissa on oikeustieteen ylioppilaita töissä. Tässä nyt vaikka esimerrki:

https://www.oikeus.pro/tiimi

Vierailija
810/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko opiskelemaan viimeisen vuoden ilman mitään rahaa, vai maksetaanko sitten kuin peruspäivärahalla olijalle?

Vierailija
811/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ala työllistää jopa kolmannen vuoden opiskelijan. Eikä olla edes maisterivaiheeseen vielä.

No, alahan listata niitä aloja, ja katsotaan sitten.

Vierailija
812/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on just näitä hyviä neuvoja, opiskele sosionomiksi, jep, kun hakijoita 23520 ja pääsee 1707 eikä saa opiskella työkkärin tuella edes 3 ja puoli vuotta.

Kuitenkin juuri näin ihmiset tekee ja työllistyy. Idiootit ihmettelee kotona. 

Vierailija
813/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitaja kouluun haki 27678 ja pääsee 2773 eikä sinnekään riitä 2 vuoden työttömyyskorvaus, kun opinnot kestäisi 3 ja puoli vuotta.

Vierailija
814/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko opiskelemaan viimeisen vuoden ilman mitään rahaa, vai maksetaanko sitten kuin peruspäivärahalla olijalle?

Oletko kuullut sellaista elatuskeinoa kuin työnteko ja palkka? Työn ohessa voi tehdä tutkinnot loppuun. 

Vierailija
815/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin kahden vuoden päästä sosiaalityöntekijän sijaisuudessa, johon vaaditaan kandin opinnot ja pitkä harjoittelu. Myös esim. sosionomit saavat kättelyssä töitä kahdessa vuodessa. 

APUA!!

Vierailija
816/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rakennusalalla kuulemma huutava pula työntekijöistä mutta kunnon palkkoja ei haluta maksaa. Jos palkalla ei tule toimeen, jossain mättää ja kunnolla.

Eikö rakennusalalla ole ihan hyvä palkka?

Miehet vaativat enemmän rahaa ja saavat sitä kun ovat usein aloilla joita pyörittää raha.

Naiset vaativat enemmän rahaa mutta eivät saa sitä koska ovat usein aloilla joita ei pyöritä raha.

Raha, raha, raha. Luonto kiittäisi kun rahaa arvostettaisiin vähemmän. Materialismi tosin ylläpitää työllisyyttä ja työllisyys yhteiskuntaa.

Vierailija
817/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka paljon on oikein hyvä väpalkkaista työtä tarjolla esim hoitoalalla. Laiskat paskat ei vaan viitsi tehdä sitä vaikka ansiot ylittäisi suomalaisten mediaani palkat. Ihmisillä on vääristynyt kuva siitä millainen sen elannon pitää olla.

Meinaat että työpaikkaan kuin työpaikkaan pääsee ilman alan koulutusta tai työkokemusta?

Vierailija
818/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melko varmasti työkkäri tai mikä lie viranomainen näitä päätöksiä nyt tekeekään, pakottaa katkaisemaan opinnot ja irtisanomaan opiskeluoikeuden. Näin siis takavuosina.

Vierailija
819/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ja -laina. Jos ne on jo käytetty, niin työttömyysturva tai ttt.

Vierailija
820/2046 |
05.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äly ja väläys kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moniko tarjoaa täysiä tunteja?

Nolla soppareita, tarvittaessa töihin kutsuttavia..

Molemmat puolet nähneenä sanon että nollatuntisopimus on yrittäjän turva virherekrytoinnin varalta vaikka se ei niin mukavaa työntekijä puolella olekkaan.

Nimimerkillä, ihan vaan muutaman tonnin maksanut sairaslomia.

Yrittäjän riski on yrittäjällä, sitä ei työntekijälle siirretä sun kikkailuilla. Oletko kuullut koeajasta, irtisanominen melko helppoa sen aikana. Mutta nauti turvayrittäjä ja itke itke kun kukaan ei surkeaan lafkaasi tule.

Ihmisellä on riski omasta elämästään. Älä sinä pummi itke jos valtaan pääsee politikot jotka leikkaavat reilusti tukia.

- eri

Onneksi elämme demokratiassa, jossa poliitikot äänestetään valtaan. Maassa, jossa on miljoona köyhää ja toinen mokoma vaarassa pudota köyhäksi, sinun darwinistinen unelmasi ei tule koskaan menemään läpi.