Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Mä en ole koskaan saanut kutsua häihin :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt tarinasta, miksi nimenomaan morsiamet olivat jäätäviä? Onko oletuksena siis, että häät ovat morsiamen, eivät sulhasen, järkkäämä juhla?
Olen varma siitä, että häät suunnitellaan morsiamen tahdon mukaan vähintään 90% varmuudella. Onko sulhasella mitään sananvaltaa?
Miettikääpä itse ketkä olette olleet omissa tai ystävän häissä, kenen sana on painanut eniten?
Morsiamen määräysvalta johtaakin sitten muutaman vuoden päästä eroon.Sulhasia ei yleensä kiinnosta laittaa tikkua ristiin suunnittelun eteen, vaikka on ihan haluttu ne isot häät. Siksi se on vähän niinkuin pakko morsiamen järjestää. Samasta syystä liitot päättyy eroon, kun toinen ei pane tikkua ristiin minkään muunkaan eteen.
No, omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin että paskaa puhut. Sulhaset laittaa vielä aamusta juhlapaikkaa kuntoon ja huolehtii pitopalvelut jne., samalla kun morsian kaasoineen istuu kampaajalla ja meikattavana siemaillen shampanjaa.
Sikäli olen samaa mieltä, osoittamasi arvostuksen puute miesten osallistumiseen johtaa toki eroon, kukaan ei voi elää elämäänsä niin, ettei mitään tekemisiä huomioida, vaan pelkästään marmatetaan.Juu, ne sulhaset laittaa aamulla juhlapaikkaa kuntoon, kun morsian on ensin miettinyt suunnitellut miten se pitää tehdä ja hankkinut ja askarrellut tarvikkeet ja edellisenä iltana näyttänyt miten se pitää tehdä, varannut sen pitopalvelun, suunnitellut päivän ohjelman jne. Tehnyt sen kaiken suunnittelutyön joka ei ole näkyvää, paitsi jos jää tekemättä ja käy niinkuin ap:n tapauksessa.
Totta kai morsian on suunnitellut ja hankkinut kaiken, koska sulhaselle on tehty alkumetreillä selväksi, että hänen ideansa ovat typeriä ja että ilman muuta kaikissa häissä pitää joka paikka tursuta itseaskarreltua krääsää eikä asiassa siten ole mitään keskusteltavaa. Sulhaselle on tehty myös prosessin aikana hyvin selväksi se, ettei hän ymmärrä yhtään mitään teemaväreistä ja värien koordinoinnista, kaikenlaisesta symboliikasta jne.
Eipä siinä sitten jää paljoa muuta järkevää vaihtoehtoa (häiden perumisen rinnalle) kuin pitää turpansa kiinni, antaa morsmaikun suunnitella ihan oman näköisensä häät ja paskarrella jotain ruusukkeita ohjeistuksen mukaisesti hääpäivän aamuna.
Vierailija kirjoitti:
WhiteTrash meininkiä tuollaset kotikutoiset häät.
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloista
Minä en oikein ymmärrä mitä tällä palstalla White trash -nimityksellä tarkoitetaan?
Millaisia ihmisiä?
Minulla on kaksi tytärtä ja molemmilla oli kotikutoiset häät. Ruoka tosin riitti ja se oli hyvää ( makuasia tietenkin).
Molemmat tekevät väitöskirjaa ja ystävät olivat pääasiassa hyvin koulutettuja, mutta he ilmeisesti silti kuuluvat tuohon whitetrashiin.
Ei isoja rahoja? Halua laittaa kaikkia irtilähtevää varallisuutta häihin? Tyylitajun puutetta?
Vai mikä ominaisuus tekee wt?
Olen ollut häissä, jossa kaikki raha oli käytetty morsiamen ulkonäköön ja kuvaajiin, että saadaan morsiusparista mahdollisimman hyviä kuvia. Itse pidin kyllä ruoasta, mutta se oli ihan perus kotiruokaa raastepöydän kera. Hääkakku oli morsiamen siskon käsialaa ja oli kyllä sen näköinenkin. Juhlatila oli ihan kaunis, mutta ei millään tavalla ilmastoitu ja heinäkuun helteillä sinne meinasi tukehtua. Kirkolta juhlapaikalle oli pitkä matka ja jokaisen piti itse sinne jollain kyydillä saapua. Morsiusparia odoteltiin ikuisuus, koska he olivat heti vihkimisen jälkeen ottamassa valokuvia ja vieraita ei päästetty sisälle. Siellä me auringon paahtaessa seisoimme ulkona ja väistelimme ampiaisia, joita oli muuten paljon.
Alkoholi loppui kesken melkein heti, eikä ketään ollut varautunut omilla juomilla, joten tunnelma laski jo alkuillasta. Me toisilleen tuntemattomat suomalaiset kun emme ole mitään tuttavallisia ilman alkoholia.
Itse viihdyin juhlissa kuitenkin, koska meidän pöydässä olevat tyypit olivat aivan mahtavia ja sain uusia tuttavuuksia illan aikana. Mutta iso osa vieraista lähti jo kakun jälkeen, koska syömistä ja juomista oli niin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useammissakin jenkkihäissä. Ihan erilainen meininki ja kunnon showt. On tiskijukat ja bändit ja ilotulitukset ja hauskoja puheita ja tanssia. Pöydissä on tehtäviä ja hääbingoa ja lapsille omaa ohjelmaa. Kun on jotain yhteisleikkejä, ihmiset heittäytyy ja pitää hauskaa. Ei niin kuin suomessa, että meinaa kuolla myötähäpeään, kun kaikkia niin ujostuttaa kun muut katsoo.
Suomessa nykerretään viikkotolkulla pöytiin jotain kamalia puisia kiekkoja ja tehdään pilttipurkeista juuttinarulla kynttiläkippoja. Jenkeissä satsataan siihen, että on ohjelmaa! Mieluummin vaikka sukulaistyttö laulaa, kuin se, että tuijotan tyhjää viinilasia koko illan.
Suomalaisissa ja jenkeissä on se ero, että suomalaiset ei todellakaan heittäydy innolla johonkin yhteisleikkeihin. Hääleikkejä ihan yleisesti inhotaan, varsinkin niitä joihin yritetään saada vieraat osallistumaan.
Tämäpä tämä. Ainakin näiden ketjujen perusteella jos ei ole ohjelmaa, niin vingutaan tylsyyttä, jos on ohjelmaa, johon ei tarvii osallistua, se on huonoa ja tylsää ja jos on ohjelmaa, johon pitäisi itse osallistua, niin se vasta onkin hirveää ja noloa.
Vierailta puuttuu taju siitä, että juhlissa viihtyminen ei toimi niin, että paikalle mennään nokka valmiiksi kippuralla (kun "oli pakko ostaa uusi mekko ja bensan hinta ja hotelli ja lasten vaatteet ja lahja ja..."), minkä jälkeen passiivisena odotetaan, että isäntäväki piristää ja viihdyttää. Kyllä se viihtyminen on vähintään puoliksi vieraan itsensä vastuulla.
Noi "oli pakko sitä ja tätä"-jututkin on aika usein ihan vieraiden korvien välissä. Mä en todellakaan ole ostanut uutta mekkoa joka juhlaan, eikä siitä kukaan ole koskaan sanonut halaistua sanaa. Ei ole myöskään pakko mennä koko perheellä, vaikka olisi kaikki kutsuttu, ei ole pakko antaa monen satasen häälahjaa jne. Ennen kaikkea, ei ole pakko mennä paikalle, jos ei kykene kuin mököttäämään ja valittamaan.
Tämä nyt ei ole suoranaisesti kommentti ap:n hääkokemukseen. Totta kai esim. pitkät odottelut on tylsiä ja niitä pitäisi suunnittelussa välttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hadfag kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomionhaku, täydellisyyden tavoittelu, epärealistiset odotukset, itsekkyys, vinksahtaneet prioriteetit jne.
Siinähän niitä syitä jäätäviin häihin.
Ja epäonnistuneisiin avioliittoihin.Sehän se tässä hauska juttu onkin, että häissä naimisiin menneet eroavat paljon herkemmin kuin maistraatissa menneet. Pelkkää naurettavaa teatteria koko häätouhu nykyään.
Onko jotain tilastoa tähän? Ja edelleenkään se meneekö naimisiin maistraatissa vai kirkossa ei liity häiden järjestämiseen mitenkään, voi mennä naimisiin kirkossa pienesti ilman juhlia tai järjestää maistraattivihkimisen jälkeen isot hääjuhlat.
Me menimme naimisiin isossa kirkossa komealla tyylillä vaikka vieraita taisi olla n. 10 henkilöä :D
Juuri näin, kyllä niitä kirkkoja saa varata ihan vierasmääristä riippumatta. Mun kaverit meni kotikaupunkinsa tuomiokirkossa naimisiin, vieraina kaksi todistajaa, joiden kanssa kävivät vihkimisen jälkeen syömässä. Itselläni ei ole mitään kavereiden häitä vastaan, päinvastoin, mut ko. morsian ei yhtään siedä hössötyksen keskipisteenä olemista, joten arvostan, että tekivät omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloistaMinä en oikein ymmärrä mitä tällä palstalla White trash -nimityksellä tarkoitetaan?
Millaisia ihmisiä?
Minulla on kaksi tytärtä ja molemmilla oli kotikutoiset häät. Ruoka tosin riitti ja se oli hyvää ( makuasia tietenkin).
Molemmat tekevät väitöskirjaa ja ystävät olivat pääasiassa hyvin koulutettuja, mutta he ilmeisesti silti kuuluvat tuohon whitetrashiin.
Ei isoja rahoja? Halua laittaa kaikkia irtilähtevää varallisuutta häihin? Tyylitajun puutetta?
Vai mikä ominaisuus tekee wt?
Mulle white trash on suurin osa niistä pariskunnista, jotka esiintyy suomalaisissa tosi-tv-hääohjelmissa. Lähes järjestään ainakin morsian on lihava ja tatuoitu.
Olin ns luksushäissä.
Näin tapahtumaa markkinoitiin.
Muut puitteet OK, mutta morsiamen ja hänen suvun käytös oli todella noloa.
Rahalla ei voi ostaa käytöstapoja.
Pari vuotta kesti se avioliitto.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa muka jotain muitakin häitä kuin surkeita. Käykää maailmalla katsomassa miten häitä juhlitaan ei mitään lapsellisia leikkejä ja kännäämistä.
Juu ei, ulkomailla ollaan sivistyneitä ja hillittyjä, eikä varsinkaan sekoilla päihteiden kanssa:'D Esim. sain kerran ulkomaalisilta tutuilta hääkutsun, jonka yhteydessä vinkattin mahdollisuudesta tilata sulhasen kautta kokaiinia iltabileisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>>maistraattihäät jos ei ole halua maksaa kunnon pippaloistaMinä en oikein ymmärrä mitä tällä palstalla White trash -nimityksellä tarkoitetaan?
Millaisia ihmisiä?
Vai mikä ominaisuus tekee wt?Mulle white trash on suurin osa niistä pariskunnista, jotka esiintyy suomalaisissa tosi-tv-hääohjelmissa. Lähes järjestään ainakin morsian on lihava ja tatuoitu.
Jo sellaiseen ohjelmaan meneminen on wt-merkki, vaikka ei olis ulkoisesti wt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmisiä?
Vai mikä ominaisuus tekee wt?Mulle white trash on suurin osa niistä pariskunnista, jotka esiintyy suomalaisissa tosi-tv-hääohjelmissa. Lähes järjestään ainakin morsian on lihava ja tatuoitu.
Lievä merkki on myös se, että lapsia pyörii näissä häissä jaloissa ja niillä on useampia isiä, joista välttämättä yksikään ei ole se sulhanen.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Voi juma. Ihan peräti 100 km on matkaa ja hirvet hirvittämässä ja pakko on mennä... Eiköhän hääparikin olisi tyytyväisempi, että jäätte pois, jos asenteenne on tuo.
No, meitä on moneen junaan ja osa ei näköjään suostu jäämään laiturille, vaikka ehkä kannattaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se, että pastasalaatin ja kahden kaljan lisäksi pitää hääparin vielä maksaa nämäkin:
Morsiamen puku
Sulhasen puku
Morsiamen kampaus
Meikkaus
Sulhasen parturi
Hääauto/taksi
Soihdut, kynttilät ja koristelu
Valokuvaus
Sormus
Kutsukortit
Plaseerauskortit
Menu- ja ohjelmakortit
Hääkakun koriste
Häämatka
Kiitoskortit
Kynnet
VieraslahjatKun ostetaan se ihanimmasta ihanin tyllihörselöpuku Swarowskin kristalleilla, häikäisevä timanttisormus ja matkustetaan pariksi viikoksi Bahamalle, itse häihin jää aika pieni budjetti. Pari vuotta sitten oli häissä, jossa kaikki vieraat saivat vieraslahjoina käsintehtyä suklaata, jossa oli hääparin nimikirjaimet, mutta viini oli niin huonoa, että nippanappa kehtasi juoda. Olisin vaihtanut ne luksussuklaat mielelläni parempaan viiniin.
Kun lukee näitä älyttömiä listoja ja maksukustannuksia, alan yhä enemmän kallistua sille linjalle, että naimisiinmenoni tapahtuu rakkaudesta kumppaniin, ja siinä ei tarvita tällaista näytelmää. Vain lähimmät ja pieni intiimi tunnelma. Rahat panemme mieluummin vaikka pankkitilille korkoa kasvamaan.
Tykkäsin nuorempana tosi paljon käydä hyvien ystävien ja serkkujeni häissä. Olen sosiaalinen ihminen, mutta en kiinnostunut keskipisteenä olemisesta suuressa joukossa ja polttarit on mulle kauhistus (myös muiden polttarit, ei pelkästään omat). En missään tapauksessa halunnut isoja häitä, ja koska miehelleni meidän häät olivat toiset, oli hänellekin ok pitää vain pienet, mutta hienot juhlat. Meillä oli 5 vierasta eli vain lähimmät perheenjäsenet. Lahjoja ei toivottu, vain kiva pieni juhla. Ystäville ei kerrottu etukäteen ettei vain olisi ollut mitään riskiä polttareista.
Kun on iso suku, on myös paljon häitä. Olemme ratkaisseet asian niin, että käymme korkeintaan yksissä vuodessa. Muuten alkaa tuntumaan työltä.
Ihmiset ovat muuttuneet jotenkin vajaaälyisiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisia ihmisiä?
Lievä merkki on myös se, että lapsia pyörii näissä häissä jaloissa ja niillä on useampia isiä, joista välttämättä yksikään ei ole se sulhanen.
Siis sen wt-morsiamen lapsia. Vieraiden lapsista jonkun isä saattaakin olla wt-sulhanen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan jo viisikymppinen pariskunta, joten häät alkaa olla harvemmassa. Tänä vuonna on yhden perheenjäsenen (siis ihan pakolliset osallistua) häät syksyllä ja niissä on pakko yöpyä. Hinta on 180e/2hlön huone ja mitään muuta ei ole seudulla tarjolla. Ainoa vaihtoehto olis ajaa syksyn pimeydessä hirviä peläten 100km kotiin. Mua hiukan tympii kun mieluummin tosiaan haluaisin herätä seuraavana aamuna kotona enkä hääseurueen kanssa samasta hotellista, mutta ihan turvallisuussyistä on pakko jäädä sinne. Lisäksi mulla on työmatkat molemmin puolin näitä kekkereitä, eli ärsyttää sekin, että kotona kerkee käydä vaan kääntymässä.
Viiskymppiset ei uskalla ajaa syksyllä 100km (vähän reilu tunti) koska tielle voi tulla hirvi?
Onko se nyt niin kivaakaan lähteä pikkuteitä ajamaan juhlien jälkeen?
Ja faktahan se on, että riski hirvikolariin tuollaisilla teillä on. Hirvieläinonnettomuuksia tapahtuu vuosittain noin 13 tuhatta, joista hirven kanssa reilu 2000 kpl. Syksi on pahinta aikaa. Eikö se voi alta viiskymppisille osua kohdalle?
Ei ole kivaa lähteä ajamaan ei, mutta eihän tässä siitä ollut kyse. Tässä nyt väitettiin että on pakko jäädä hotelliin vaikka ei haluais, kun on niin pitkä matka. Suurin osa onnettomuuksista sattuu silti kotona ja kotimatkalla voi sattua se onnettomuus ihan päivänvalossakin.
En sanonut matkaa pitkäksi, vaan syyspimeällä vaaralliseksi koska siellä on paljon hirvieläimiä eikä mitään valaistua moottoritietä. Ja koska on perheenjäsenen häät niin ei voi ns. kesken lähteä ajoissa kotimatkalle vaan pimeä ehtii todellakin ensin.
Tuossa on aika monta "pakkoa" ja kaikki tuntuu olevan kovasti vaikeaa. Häät on vasta syksyllä, ja jo nyt ärsyttää että yhtenä ainoana viikonloppuna ei voisi herätä kotona. 100 km ei ole kummoinen matka. Jopa vanha äitinikin ajelee valaisemattomilla teillä ympäri vuoden. Onhan siellä hirviä, mutta ajelee maltillista vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan edes menee jonkun opiskelija kaverin häihin ja vielä koko perheen kera?
Koska ihmiset luovat opiskeluaikana ystävyyssuhteita. Monet elinikäisiä, kuten esim minä. Siksi kutsutaan ja mennään.
Entiset opiskelukaverini ovat paljon läheisempiä kuin esim serkkuni, jotka asuivat toisella puolella Suomea ja vielä niin iso ikäero, ettei koskaan tehty mitään yhdessä.
Minä inhosin lapsena häitä. En välitä kakusta ja makeista herkuista. Aikuisten puheet olivat (ja ovat usein näin aikuisen korvinkin) enimmäkseen suht tylsiä. Serkkujakaan tai muita samanikäisiä ei juuri ollut, eikä kaikkien seura edes kiinnostanut.
Olisi ollut aika hirveää jos juhlissa olisi ollut joku palkattu lasten viihdyttäjä. Olisin paennut sellaista alta aikayksikön..
Nykyisin niitä serkkuja on vielä vähemmän lapsilla kun lapsia tehdään vähän, voi olla hyvinkin ettei ole YHTÄÄN serkkua..