Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä epäsuosittu mielipide, mutta minusta on rumaa puhua tällä tavalla toisten vaivalla järjestämistä häistä. Olisipa inhottavaa jos omat ystävät/sukulaiset haukkuisivat häät pystyyn jälkikäteen. Jotenkin tässä kuvastuu hyvin itsekeskeinen kulttuurimme. Ei ole kyse hääparin tärkeästä päivästä vaan siitä, että minulla ei vain saa olla tylsää tai minulle kelpaamatonta ruokaa. Itse olen ollut kaikenlaisissa häissä; lapsettomissa illallishäissä, bilehäissä, alkottomissa häissä, pienissä ja isoissa häissä ohjelmalla ja ilman. Kaikissa on ollut ihan mukavaa ja pääasia, että hääpari on nauttinut juhlasta. Eipä ole tullut mieleen haukkua juhlia jälkikäteen kenellekään. Eihän ne minua varten ole järjestetty.
Karjalainen vieraanvaraisuus ei taida olla tuttua.
Hääparilla on mukavampaa jos vieraat viihtyvät. Olen ollut sellaisissakin häissä, joissa vieraat lähti ennen kuin bilebändi aloitti. Hääparille jäi todella huonot fiilikset. Bändille soitettiin matkalle, että kääntykää takaisin, täällä ei ole enää tanssijoita.
Onkohan aikataulu ollut aika huono, muuhan tuota ei selitä?
Sellaiset häät ovat hyvät, joissa on ajateltu vieraita ja heidän viihtymistään, toki niin että häät on hääparin "näköiset". Sellaiset häät, joissa pääpaino on esim. morsiamen ulkonäössä, ulkoisten "pitää olla"-asioiden pakkototeuttamisessa ja yleensä kulissien ylläpitämisessä, ovat helposti vieraiden näkökulmasta huonot.
Häät on kyllä niin typerää ajanhaaskausta että oksat pois. Kieltäydyn suoriltaan jos joku kehtaa edes väläyttää että aikoo kutsua minut häihin. Ei kiinnosta vaikka olisi läheisen sukulaisen tai parhaan kaverin häät.
Mä olen 48v enkä jaksa enää innostua seuraavan sukupolven häistä. Joskus 15-35 -vuotiaana häissä oli yleensä kivaa, mutta kyllä ne alkaa olla nähty. Kaikki ne "omannäköiset" häät on kuitenkin pääosin ihan samanlaisia ja kun kesto on 10-12h niin mieluummin sitä tekisi kesälauantaisin jotain muuta. Nykyään mietitään tosi tarkkaan mihin juhliin osallistutaan, jotta varmasti jaksetaan olla ns. juhlien arvoiset vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen 48v enkä jaksa enää innostua seuraavan sukupolven häistä. Joskus 15-35 -vuotiaana häissä oli yleensä kivaa, mutta kyllä ne alkaa olla nähty. Kaikki ne "omannäköiset" häät on kuitenkin pääosin ihan samanlaisia ja kun kesto on 10-12h niin mieluummin sitä tekisi kesälauantaisin jotain muuta. Nykyään mietitään tosi tarkkaan mihin juhliin osallistutaan, jotta varmasti jaksetaan olla ns. juhlien arvoiset vieraat.
Tää on niin totta. 20-30v hääparit suunnittelee hääohjelmansa yleensä niin, että kaverit viihtyy ja sukulaiset kestää. Minä en oikein enää jaksa kun ikää 50v. Omien lasten häät enää, muut jätän väliin.
Kunnon häät on semmosia, että ruokaa piisaa jokaisen makuun. Ja sahtia.
Karjalanpaistikin hyvin tehtynä kuuluu hyviin häihin.
Loppuillasta saattaa tulla tappelu, mutta asianosaiset ei sitä kahakkaa muista.
Ihanaa, jos olisi kermakakkua. Mansikkakakkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä epäsuosittu mielipide, mutta minusta on rumaa puhua tällä tavalla toisten vaivalla järjestämistä häistä. Olisipa inhottavaa jos omat ystävät/sukulaiset haukkuisivat häät pystyyn jälkikäteen. Jotenkin tässä kuvastuu hyvin itsekeskeinen kulttuurimme. Ei ole kyse hääparin tärkeästä päivästä vaan siitä, että minulla ei vain saa olla tylsää tai minulle kelpaamatonta ruokaa. Itse olen ollut kaikenlaisissa häissä; lapsettomissa illallishäissä, bilehäissä, alkottomissa häissä, pienissä ja isoissa häissä ohjelmalla ja ilman. Kaikissa on ollut ihan mukavaa ja pääasia, että hääpari on nauttinut juhlasta. Eipä ole tullut mieleen haukkua juhlia jälkikäteen kenellekään. Eihän ne minua varten ole järjestetty.
Hääparilla on mukavampaa jos vieraat viihtyvät. Olen ollut sellaisissakin häissä, joissa vieraat lähti ennen kuin bilebändi aloitti. Hääparille jäi todella huonot fiilikset. Bändille soitettiin matkalle, että kääntykää takaisin, täällä ei ole enää tanssijoita.
Ei kukaan hääpari varmaan tarkoituksella suunnittele ankeita häitä, joissa vieraat eivät viihdy. Tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että joitain on melkeinpä mahdotonta miellyttää. Ehkä vierailla on peiliin katsomisen paikka, jos ajatuksena on, että he saapuvat häihin viihdytettäväksi ja osoittelemaan virheitä. Ei ihme, että ilmapiiri on ankea, jos vieraat ovat tällä asenteella liikkeellä. Ehkä voisi valittamisen sijaan nostattaa tunnelmaa omalla toiminnallaan. Mennä tanssimaan, herätellä kiinnostavia keskusteluja vierustovereiden kanssa tms.
Hei Unelma-täti! Eikö olekin upea ilma ja ihana tunnelma! Harvoinpa sitä pääsee täyteen päivänpaisteeseen ilman pienintäkään varjonpaikkaa, ihan työväentalon leikatulle nurmelle! Eiköhän panna tanssiksi, heitetäänpä se rollaattori pois! Johan tässä on 85 minuuttia olla löllötelty.
Tai ehkä voisi kunnioittaa edes vieraiden perustarpeita eikä kohdella heitä kuin karjaa?
"kohdella kuin karjaa". Voihan itku sentään. En kestä näitä elämäntapavalittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Drinkkejä saa muutaman". Tuossa taisi olla se avainkohta. Millaiselle ihmiselle MUUTAMA drinkki ei riitä? Ja millainen ihminen ylipäätänsä ajattelee jotain alkoholia, kun menee häihin?
Jos menet häihin lastesi kanssa, haluatko silti vetäistä naamat?
Ei parista drinksusta saa naamoja illan mittaan vai onko sulla noin heikko viinapää.
Älä sitten ota.
Vierailija kirjoitti:
Häät on kyllä niin typerää ajanhaaskausta että oksat pois. Kieltäydyn suoriltaan jos joku kehtaa edes väläyttää että aikoo kutsua minut häihin. Ei kiinnosta vaikka olisi läheisen sukulaisen tai parhaan kaverin häät.
Arvaako että sinun (todellinen) kaveripiiri on pieni ellei peräti olematon. Ketä tuollainen ruikuttaja kiinnostaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan hääpari varmaan tarkoituksella suunnittele ankeita häitä, joissa vieraat eivät viihdy. Tämän ketjun perusteella vaikuttaa siltä, että joitain on melkeinpä mahdotonta miellyttää. Ehkä vierailla on peiliin katsomisen paikka, jos ajatuksena on, että he saapuvat häihin viihdytettäväksi ja osoittelemaan virheitä. Ei ihme, että ilmapiiri on ankea, jos vieraat ovat tällä asenteella liikkeellä. Ehkä voisi valittamisen sijaan nostattaa tunnelmaa omalla toiminnallaan. Mennä tanssimaan, herätellä kiinnostavia keskusteluja vierustovereiden kanssa tms.
Siksi ihmettelenkin, miksi kukaan edes kutsuu mihinkään juhliinsa mykkiä möllöttäjiä. Pilaavat kaikkien juhlat.
Nykyään häät on tylsiä. Lahjoja halutaan paljon ja mieluummin kalliita. Ei mitään iloa ja kaikki on jotain esitystä. Pahinta on hääkutsussa tilinumero.
Muutaman vuoden päästä sama toistuu. Lapsia on sinun, minun ja ehkä yhteisiäkin.
En enää mennyt kaverin kolmansiin häihin.
Vierailija kirjoitti:
Tän takia en pidä mitään juhlia. En oo mikään suunnittelija ja en halua että kaikki syyttää mua, jos jokin järjestelyissä mättääkin - kun näköjään miestä ei koskaan syytetä.
Näinpä, eihän tässä voi mitenkään voittaa, varsinkaan naisena.
Jos elää vuosikymmenet avoliitossa, niin saa vaan syyttää itseään, jos eron tai puolison kuoleman myötä jää tyhjän päälle eikä tajunnut mennä naimisiin. Jos taas menee naimisiin, niin ei se ole ainakaan miehen tahdosta, vaan nainen vaan pakottaa veitsi kurkulla kosimaan ja sitten alttarille. Koska miehethän ovat täysin tahdottomia ameeboja, jotka tekevät kaiken vain, koska nainen käskee – ensin oma äiti, sitten tyttöystävä.
Kaikki suuret päätökset ovat naisen vastuulla. Vaikka suurin osa vieraista olisi sulhasen kavereita, niin silti suuret häät ovat morsiamen vaatimus, koska tämän piti saada prinsessapäivä. Vierasmäärä on pidettävänä maltillisena, mutta kuitenkin kaikkien vieraiden lapset on kutsuttava, koska näille pitää antaa mahdollisuus harjoitella häissä olemista. Hääpaikka ei saa olla keskellä ei mitään, mutta samalla sen on oltava maksimissaan 100 km päässä kaikkien vieraiden kotoa.
Jos nainen tekee kaiken yksin, hän on hullu bridezilla. Jos hän osallistaa sulhasen antamalla tälle jotakin tehtäviä, niin hän on hienosteleva nirppanokka, joka työnteon sijaan istuu meikattavana ja juoruaa kaasojensa kanssa.
Kirkkohäät ovat nolot, jos pariskunta on elänyt yhdessä "synnissä" ennen avioliittoa. Jos taas pariskunta menee erikseen maistraattiin, niin häät eivät ole oikeat häät, koska heitä ei vihitä tuona päivänä. (Ja sille, joka tähän marmattaa, että maistraatin vihkijän saa kyllä myös juhlapaikalle – tämä ei ihan oikeasti ole niin helppo rasti kuin luullaan.)
Budjetissa ei saa säästellä, mutta kyllähän nyt on ihan naurettavaa käyttää tuhansia euroja yhteen päivään. Vaikka morsian olisi säästänyt häitä varten pienestä palkastaan vuosia, niin omaan ehostautumiseen hän ei saa käyttää rahaa, koska tällöin hän on pinnallinen bimbo. Vieraat sen sijaan saavat uhriutua, koska heillä meni satoja euroja kampaajaan, kynsihuoltoon, uuteen mekkoon ja kenkiin – vaikka ovat vain vieraina, eivätkä koko päivää huomion keskipisteenä. Koristelu on ihan turhaa, eikä siihen ainakaan saa pyytää apua keneltäkään, varsinkaan sulhaselta.
Hääohjelma pitää miettiä tarkkaan. Mitään noloja leikkejä ei saa olla, mutta on myös oltava ohjelmaa, ettei vieraat tylsisty. Buffetti on nolo ja tuo mieleen lounasravintolat, mutta lautasannokset ovat ihan liian pieniä Marja-serkun teini-ikäiselle pojalle, jonka nyt pitää mennä kotiin Mäkkärin autokaistan kautta. Erityisruokavalioista ei ilmoiteta, mutta silti odotetaan, että Liisa-serkun pojalle on tajuttu hankkia gluteeniton kakku, koska "kyllähän siitä gluteeniyliherkkyydestä on joskus ollut puhe" – ja sama poika käy napsimassa ihan tavallista vehnäleipää.
Alkoholia täytyy olla. Sitä pitää olla riittävästi, mutta samalla pitää varmistaa, ettei Jukka-eno vedä kännejä ja ala riehua – koska vieraiden käytöshän on morsiamen vastuulla.
Sitten vieraat istuvat koko illan naama norsunv**ulla, kun morsiamen isän puhe oli minuutin turhan pitkä, bändi soitti vaan huonoja biisejä, eikä kukan edes tajunnut kysyä Leena-tädiltä, onko kalapainotteinen menu hänen mieleensä. Paikalla ollaan kelloa vilkuillen niin pitkään kuin on pakko. Sitten huonosta ja ankeasta fiiliksestä syytetään – ketäs muutakaan kuin – morsianta.
t. turhautunut morsian vm. -22
Vierailija kirjoitti:
Naulan kantaan! Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset eivät saa aikaansa kulumaan, ilman että heillä on koko ajan ohjattua tekemistä (ja sitten toisaalta mitään niitä tylsiä hääleikkejäkään ei saisi olla!!).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei Unelma-täti! Eikö olekin upea ilma ja ihana tunnelma! Harvoinpa sitä pääsee täyteen päivänpaisteeseen ilman pienintäkään varjonpaikkaa, ihan työväentalon leikatulle nurmelle! Eiköhän panna tanssiksi, heitetäänpä se rollaattori pois! Johan tässä on 85 minuuttia olla löllötelty.
Tai ehkä voisi kunnioittaa edes vieraiden perustarpeita eikä kohdella heitä kuin karjaa?"kohdella kuin karjaa". Voihan itku sentään. En kestä näitä elämäntapavalittajia.
Missä muissa juhlissa on ok ( häähirviöiden mielestä, oikeastihan ei ole) seisottaa vieraita ilman vettä, suojaa tai vessaa ulkosalla tunteja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naulan kantaan! Käsittämätöntä, että aikuiset ihmiset eivät saa aikaansa kulumaan, ilman että heillä on koko ajan ohjattua tekemistä (ja sitten toisaalta mitään niitä tylsiä hääleikkejäkään ei saisi olla!!).
Aikuiset ihmiset yleensä valitsevat seuransa, sijaintinsa ja ruokansa tai juomansa.
Aikuiset juhlan järjestäjät panevat sen kokoiset bileet pystyyn, että budjetti ja tila riittävät koko joukon ja keston mittaiseen tarjoiluun ilman jotain vissynkin kattavaa drinkkilippua.
Vierailija kirjoitti:
Kesän toinen morsian toivoi meitä koristelemaan jo perjantaina, koska muut olivat enimmäkseen töissä. No daa-a. Niin olimme mekin. Lauantaina ei ehtinyt kuulemma, koska piti mennä kampaajalle ja meikattavaksi ja hakea joku auto jostain.
Lauantaina vihkiminen oli kello 13, siitä ajelimme puolituntia autolla jonnekin pusikkoon seuraintalolle. Sen jälkeen odottelimme yli kolmeen, että hääpari tulee valokuvista. Ei mitään tekemistä sillä aikaa. Lapsille annoimme kännykät, että heillä olisi jotain puuhaa ja kävimme juomassa vettä vessan hanasta.
Ruokaa (pastasalaatteja) syötiin viideltä ja sen jälkeen saimme juomalipukkeilla pari drinksua ja leikittiin morsiamen ryöstöä. Myös limut oli juomalipukkeilla. Yhdeksään asti jaksoimme kohteliaisuudesta. Tanssimme pari biisiä spotifystä. Sitten riitti.
Kyseessä oli aikoinaan hyvinkin läheinen opiskelukaverini, joten odotin häitä innokkaana.
Eikö häissä voisi olla joku minimi viihdyketaso, että kestäisi vieraita ihmisiä, tungosta, odottelua ja huonoa ruokaa.
ap
Häät alkaa klo 13, niin eikö silloin ehdi hyvin aamulla sen 250km ajamaan. Häissä, jos ei juopottele niin voi illalla ajaa suoraan kotiin. Ei maksuja hotelleista.
Teitäkin jos oli koko perhe ja ehkä kaksi aikuista, niin toinen ajaa toiseen suuntaan ja toinen toiseen eli ei tule väsyttäväksi kummallekaan. Polttoaineeseen toki kuluu rahaa
Vaatteet varmaan käy samat kaikissa häissä, että ei niitäkään niin monia tarvitse ostaa tai ylipäätään etsii vaatteet omasta vaatekaapistaan, niin ei rahaa kulu vaatteisiin lainkaan.
jos itse menisin naimisiin Suomessa, minulla olisi:
- Hääsuunnittelija seremoniamestarina
- DJ järjestämässä pieniä viihdehetkiä
- hyvä baari baarimikkoineen
- improvisaatioteatteriryhmä
- erilaisia tehtäviä kaikille eli piilopullon etsintää ja salatehtäviä ja mitä lieneekään
- lastenhoitaja
- ilotulitus
- bändi
Mitään pöytäpiiperryksiä en väsäisi vaan satsaisin viihteeseen ja huumoriin. En tykkää olla tikun nokassa, joten maksaisin mielelläni ammattiviihdyttäjiin ja palkkaisin sukulaistytöt lastenhoitoon, sedät baariin ja serkunpojan improryhmän esiintymään. Parilla satasella saisin varmaan jengin nakitettua per naama.
Hääsuunnittelijalle pitäisi varmaan maksaa vähän enemmän.
Eipähän tarvitsisi stressata itse mistään ja vierailla olisi tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tän takia en pidä mitään juhlia. En oo mikään suunnittelija ja en halua että kaikki syyttää mua, jos jokin järjestelyissä mättääkin - kun näköjään miestä ei koskaan syytetä.
Näinpä, eihän tässä voi mitenkään voittaa, varsinkaan naisena.
Jos elää vuosikymmenet avoliitossa, niin saa vaan syyttää itseään, jos eron tai puolison kuoleman myötä jää tyhjän päälle eikä tajunnut mennä naimisiin. Jos taas menee naimisiin, niin ei se ole ainakaan miehen tahdosta, vaan nainen vaan pakottaa veitsi kurkulla kosimaan ja sitten alttarille. Koska miehethän ovat täysin tahdottomia ameeboja, jotka tekevät kaiken vain, koska nainen käskee – ensin oma äiti, sitten tyttöystävä.
Kaikki suuret päätökset ovat naisen vastuulla. Vaikka suurin osa vieraista olisi sulhasen kavereita, niin silti suuret häät ovat morsiamen vaatimus, koska tämän piti saada prinsessapäivä. Vierasmäärä on pidettävänä maltillisena, mutta kuitenkin kaikkien vieraiden lapset on kutsuttava, koska näille pitää antaa mahdollisuus harjoitella häissä olemista. Hääpaikka ei saa olla keskellä ei mitään, mutta samalla sen on oltava maksimissaan 100 km päässä kaikkien vieraiden kotoa.
Jos nainen tekee kaiken yksin, hän on hullu bridezilla. Jos hän osallistaa sulhasen antamalla tälle jotakin tehtäviä, niin hän on hienosteleva nirppanokka, joka työnteon sijaan istuu meikattavana ja juoruaa kaasojensa kanssa.
Kirkkohäät ovat nolot, jos pariskunta on elänyt yhdessä "synnissä" ennen avioliittoa. Jos taas pariskunta menee erikseen maistraattiin, niin häät eivät ole oikeat häät, koska heitä ei vihitä tuona päivänä. (Ja sille, joka tähän marmattaa, että maistraatin vihkijän saa kyllä myös juhlapaikalle – tämä ei ihan oikeasti ole niin helppo rasti kuin luullaan.)
Budjetissa ei saa säästellä, mutta kyllähän nyt on ihan naurettavaa käyttää tuhansia euroja yhteen päivään. Vaikka morsian olisi säästänyt häitä varten pienestä palkastaan vuosia, niin omaan ehostautumiseen hän ei saa käyttää rahaa, koska tällöin hän on pinnallinen bimbo. Vieraat sen sijaan saavat uhriutua, koska heillä meni satoja euroja kampaajaan, kynsihuoltoon, uuteen mekkoon ja kenkiin – vaikka ovat vain vieraina, eivätkä koko päivää huomion keskipisteenä. Koristelu on ihan turhaa, eikä siihen ainakaan saa pyytää apua keneltäkään, varsinkaan sulhaselta.
Hääohjelma pitää miettiä tarkkaan. Mitään noloja leikkejä ei saa olla, mutta on myös oltava ohjelmaa, ettei vieraat tylsisty. Buffetti on nolo ja tuo mieleen lounasravintolat, mutta lautasannokset ovat ihan liian pieniä Marja-serkun teini-ikäiselle pojalle, jonka nyt pitää mennä kotiin Mäkkärin autokaistan kautta. Erityisruokavalioista ei ilmoiteta, mutta silti odotetaan, että Liisa-serkun pojalle on tajuttu hankkia gluteeniton kakku, koska "kyllähän siitä gluteeniyliherkkyydestä on joskus ollut puhe" – ja sama poika käy napsimassa ihan tavallista vehnäleipää.
Alkoholia täytyy olla. Sitä pitää olla riittävästi, mutta samalla pitää varmistaa, ettei Jukka-eno vedä kännejä ja ala riehua – koska vieraiden käytöshän on morsiamen vastuulla.
Sitten vieraat istuvat koko illan naama norsunv**ulla, kun morsiamen isän puhe oli minuutin turhan pitkä, bändi soitti vaan huonoja biisejä, eikä kukan edes tajunnut kysyä Leena-tädiltä, onko kalapainotteinen menu hänen mieleensä. Paikalla ollaan kelloa vilkuillen niin pitkään kuin on pakko. Sitten huonosta ja ankeasta fiiliksestä syytetään – ketäs muutakaan kuin – morsianta.
t. turhautunut morsian vm. -22
Sen juridisen sopimuksen saa ilman niitä juhliakin, tiedäthän.
Ja jos haluaa juhlat, Leena-tätiä tai KETÄÄN MUUTAKAAN ei ole pakko kutsua.
N40
Jos häihin kutsutaan kasvavia lapsia, heillä tuskin on valmiina oikeankokoiset puvut kaapeissa ja pukuun sopivat kengät plankattuina. Tytöille on helppo ostaa halvalla juhlamekkoja kirppareilta. Poikien puvut tulee moninkertaisesti kalliimmiksi.
Ei nyt sentään ihan niin paljoa. Vieraita 50.