Mikä hemmetti morsiamia vaivaa? Jo toiset jäätävät häät nyt lusittu!!!
Olen raahannut nyt perheeni kaksiin häihin 250 kilsan päähän. Molemmat morsiamet ovat opiskelukavereitani.
Häät ensinnäkin tulevat nelihenkiselle perheelle kalliiksi bensoineen ja vaatteineen ja yöpymisineen. Sen lisäksi pitäisi olla valmis auttamaan koristeluissa, järjestää lapsille yhdeksän aikaan hakija ja jäädä juhlimaan.
Kiitokseksi saa puisevat häät, joissa enimmäkseen aika menee odotteluissa, drinkkejä saa muutaman ja juhlaruokana pari mautonta pastasalaattia, patonkia ja kermakakku.
Toinen morsiamista närkästyi, kun emme olleet valmiita uhraamaan häitä edeltävää päivää eli perjantaita juhlakoristeluihin ja lähdimmme kyllästyneiden 8- ja 12-vuotiaan kanssa yhdeksältä hotellille.
Loppukesästä olisi vielä kolmannet häät. Aiomme tehdä oharit ja mennä mökille. Siellä on tekemistä, ruokaa, eikä tarvitse maksaa 500 euroa yhdestä illasta ja kuunnella narinoita.
Kommentit (589)
Miten niin morsiammia vaivaa? Onko nämä kaikki lesbohäitä kun mikään ei ole sulhasen syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt tarinasta, miksi nimenomaan morsiamet olivat jäätäviä? Onko oletuksena siis, että häät ovat morsiamen, eivät sulhasen, järkkäämä juhla?
Olen varma siitä, että häät suunnitellaan morsiamen tahdon mukaan vähintään 90% varmuudella. Onko sulhasella mitään sananvaltaa?
Miettikääpä itse ketkä olette olleet omissa tai ystävän häissä, kenen sana on painanut eniten?
Morsiamen määräysvalta johtaakin sitten muutaman vuoden päästä eroon.Sulhasia ei yleensä kiinnosta laittaa tikkua ristiin suunnittelun eteen, vaikka on ihan haluttu ne isot häät. Siksi se on vähän niinkuin pakko morsiamen järjestää. Samasta syystä liitot päättyy eroon, kun toinen ei pane tikkua ristiin minkään muunkaan eteen.
No, omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin että paskaa puhut. Sulhaset laittaa vielä aamusta juhlapaikkaa kuntoon ja huolehtii pitopalvelut jne., samalla kun morsian kaasoineen istuu kampaajalla ja meikattavana siemaillen shampanjaa.
Sikäli olen samaa mieltä, osoittamasi arvostuksen puute miesten osallistumiseen johtaa toki eroon, kukaan ei voi elää elämäänsä niin, ettei mitään tekemisiä huomioida, vaan pelkästään marmatetaan.
Tottahan tietyt asiat kuuluvatkin sulhaselle, kuten nuo "tekniset asiat". Tuskin tuota kukaan kieltääkään.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin morsiammia vaivaa? Onko nämä kaikki lesbohäitä kun mikään ei ole sulhasen syytä?
liityppä johonkin Facen hääryhmään. Montako miestä löydät suunnittelemasta juuttinaruaskarteluita tai harjoittelemassa pöytäkorttien kirjoittamista kalligrafialla?
Vierailija kirjoitti:
😕
En ole kyllä ollut noin ankeissa nuorten ihmisten häissä, mitä ap kuvaili. Kuulostaa aika köyhäilymeiningiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärtänyt tarinasta, miksi nimenomaan morsiamet olivat jäätäviä? Onko oletuksena siis, että häät ovat morsiamen, eivät sulhasen, järkkäämä juhla?
Olen varma siitä, että häät suunnitellaan morsiamen tahdon mukaan vähintään 90% varmuudella. Onko sulhasella mitään sananvaltaa?
Miettikääpä itse ketkä olette olleet omissa tai ystävän häissä, kenen sana on painanut eniten?
Morsiamen määräysvalta johtaakin sitten muutaman vuoden päästä eroon.Sulhasia ei yleensä kiinnosta laittaa tikkua ristiin suunnittelun eteen, vaikka on ihan haluttu ne isot häät. Siksi se on vähän niinkuin pakko morsiamen järjestää. Samasta syystä liitot päättyy eroon, kun toinen ei pane tikkua ristiin minkään muunkaan eteen.
No, omakohtaisesta kokemuksesta sanoisin että paskaa puhut. Sulhaset laittaa vielä aamusta juhlapaikkaa kuntoon ja huolehtii pitopalvelut jne., samalla kun morsian kaasoineen istuu kampaajalla ja meikattavana siemaillen shampanjaa.
Sikäli olen samaa mieltä, osoittamasi arvostuksen puute miesten osallistumiseen johtaa toki eroon, kukaan ei voi elää elämäänsä niin, ettei mitään tekemisiä huomioida, vaan pelkästään marmatetaan.
Juu, ne sulhaset laittaa aamulla juhlapaikkaa kuntoon, kun morsian on ensin miettinyt suunnitellut miten se pitää tehdä ja hankkinut ja askarrellut tarvikkeet ja edellisenä iltana näyttänyt miten se pitää tehdä, varannut sen pitopalvelun, suunnitellut päivän ohjelman jne. Tehnyt sen kaiken suunnittelutyön joka ei ole näkyvää, paitsi jos jää tekemättä ja käy niinkuin ap:n tapauksessa.
No enpä ole koskaan ollut missään drinkkilippuhäissä. Aina on ollut avoin baari, itsetarjoilu tai tarjoilijat tuomassa lisää viiniä pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin sulhanen haluaa isot häät. Ei niitä kiinnosta levitellä hallaharsoja eikä tilata Kiinasta hääsälää.
Kyllä voi haluta isot häät vaikkei järjestelyt kiinnostaisikaan.
Hadfag kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomionhaku, täydellisyyden tavoittelu, epärealistiset odotukset, itsekkyys, vinksahtaneet prioriteetit jne.
Siinähän niitä syitä jäätäviin häihin.
Ja epäonnistuneisiin avioliittoihin.Sehän se tässä hauska juttu onkin, että häissä naimisiin menneet eroavat paljon herkemmin kuin maistraatissa menneet. Pelkkää naurettavaa teatteria koko häätouhu nykyään.
Onko jotain tilastoa tähän? Ja edelleenkään se meneekö naimisiin maistraatissa vai kirkossa ei liity häiden järjestämiseen mitenkään, voi mennä naimisiin kirkossa pienesti ilman juhlia tai järjestää maistraattivihkimisen jälkeen isot hääjuhlat.
Vierailija kirjoitti:
Omakin vastuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useammissakin jenkkihäissä. Ihan erilainen meininki ja kunnon showt. On tiskijukat ja bändit ja ilotulitukset ja hauskoja puheita ja tanssia. Pöydissä on tehtäviä ja hääbingoa ja lapsille omaa ohjelmaa. Kun on jotain yhteisleikkejä, ihmiset heittäytyy ja pitää hauskaa. Ei niin kuin suomessa, että meinaa kuolla myötähäpeään, kun kaikkia niin ujostuttaa kun muut katsoo.
Suomessa nykerretään viikkotolkulla pöytiin jotain kamalia puisia kiekkoja ja tehdään pilttipurkeista juuttinarulla kynttiläkippoja. Jenkeissä satsataan siihen, että on ohjelmaa! Mieluummin vaikka sukulaistyttö laulaa, kuin se, että tuijotan tyhjää viinilasia koko illan.
Satuitko näkemään laskun tästä kaikesta? Ei kaikilla ole varaa palkata ammattiviihdyttäjiä, eikä kaikki tykkää väkisin keksitystä ohjelmasta. Lapsille ei myöskään tarvitse järjestää yleensä omaa ohjelmaa, jätetään ne mieluummin kotiin, kuin pakotetaan tylsistymään aikuisten juhliin.
Myös vieraat voivat ottaa vastuuta seurustelusta, tutustua uusiin ihmisiin, pitää yllä 'small talkia', eikä vain odottaa, että heitä viihdytetään!
Sen takia ne juhlat onkin eläväiset, että lapset juoksee ja pitää keskenään hauskaa. Jenkeissä juhlissa liikutaan eikä kökötetä pöydissä tuppisuina ventovieraiden kanssa. Seinille laitetaan lapsuudenkuvia, lahjat avataan, että kaikki voi käydä lahjapöydässä ihmettelemässä, pihalla on baari, josta hakea drinkkejä.
Miksi lapsilla olisi häissä tylsää? Niillähän on hauskinta. On serkkuja, kavereita, tekemistä, karkkibuffaa jne.
Niin minun lapset ainakin rakastaa ihan kaikkia juhlia, vähän vaihtelua arkeen. Ei ole tylsää. Omastakin lapsuudesta muistan häät kivoina juhlina joissa näki serkkuja, sai herkkuja ja tanssittiin ja kaikki oli iloisia. Okei ehkä joku tylsä puhe, mutta kyllä sen jaksaa kuunnella kun saa samalla syödä kakkua.
Vierailija kirjoitti:
Onpas köyhät tarjoilut häissä jos oli vaan salaattia ja leipää. Ihmiset haluaa syödä hyvin, hääilta yleensä pitkä.
Kyllä häissä pitäisi tarjoilla lohikeittoa, paistettua lohta, lohisalaattia fetalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakin vastuu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut useammissakin jenkkihäissä. Ihan erilainen meininki ja kunnon showt. On tiskijukat ja bändit ja ilotulitukset ja hauskoja puheita ja tanssia. Pöydissä on tehtäviä ja hääbingoa ja lapsille omaa ohjelmaa. Kun on jotain yhteisleikkejä, ihmiset heittäytyy ja pitää hauskaa. Ei niin kuin suomessa, että meinaa kuolla myötähäpeään, kun kaikkia niin ujostuttaa kun muut katsoo.
Suomessa nykerretään viikkotolkulla pöytiin jotain kamalia puisia kiekkoja ja tehdään pilttipurkeista juuttinarulla kynttiläkippoja. Jenkeissä satsataan siihen, että on ohjelmaa! Mieluummin vaikka sukulaistyttö laulaa, kuin se, että tuijotan tyhjää viinilasia koko illan.
Satuitko näkemään laskun tästä kaikesta? Ei kaikilla ole varaa palkata ammattiviihdyttäjiä, eikä kaikki tykkää väkisin keksitystä ohjelmasta. Lapsille ei myöskään tarvitse järjestää yleensä omaa ohjelmaa, jätetään ne mieluummin kotiin, kuin pakotetaan tylsistymään aikuisten juhliin.
Myös vieraat voivat ottaa vastuuta seurustelusta, tutustua uusiin ihmisiin, pitää yllä 'small talkia', eikä vain odottaa, että heitä viihdytetään!
Sen takia ne juhlat onkin eläväiset, että lapset juoksee ja pitää keskenään hauskaa. Jenkeissä juhlissa liikutaan eikä kökötetä pöydissä tuppisuina ventovieraiden kanssa. Seinille laitetaan lapsuudenkuvia, lahjat avataan, että kaikki voi käydä lahjapöydässä ihmettelemässä, pihalla on baari, josta hakea drinkkejä.
Miksi lapsilla olisi häissä tylsää? Niillähän on hauskinta. On serkkuja, kavereita, tekemistä, karkkibuffaa jne.
Niin minun lapset ainakin rakastaa ihan kaikkia juhlia, vähän vaihtelua arkeen. Ei ole tylsää. Omastakin lapsuudesta muistan häät kivoina juhlina joissa näki serkkuja, sai herkkuja ja tanssittiin ja kaikki oli iloisia. Okei ehkä joku tylsä puhe, mutta kyllä sen jaksaa kuunnella kun saa samalla syödä kakkua.
Mun serkut meni kaikki muutaman vuoden sisällä naimisiin ja niitä on monta. Me pikkuserkut rakastettiin niitä häitä hulluna, koska lähennyimme kovin ja vaikka meitä oli silloin taaperosta teiniin, olimme todella hyvissä väleissä. Aina oli joku leikkitäti ja askartelupöytä ja karkkia ja limua niin paljon kuin napa vetää. Loppuillasta katsoimme piirrettyjä ja osa lapsista nukahti lattialle. En ymmärrä mikä nykyvanhemmilla on niin vaikeaa, että ei voi ottaa lapsia häihin, vaan ne on muka tiellä. Pöh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan edes menee jonkun opiskelija kaverin häihin ja vielä koko perheen kera?
Koska kutsutaan?
No mikä pakko se on mennä, vaikka kutsuttaisiin? Kai ap tiesi esim. bensan hinnan jo ennen häitä?
Eiku ai niin, nää on näitä vieraita, jotka kitisee netissä, kun kaverit eivät tajua järjestää häitään juuri heidän kotinurkillaan heidän lastensa ehdoilla, vaan itsekkäästi juhlivat siellä, missä itse haluavat. Ja sitten morsiammet ovat muka niitä, jotka luulevat koko maailman pyörivän heidän napansa ympärillä!
Eiköhän se "muutama drinkki" riitäkin jos olet lasten kanssa juhlimassa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvoin sulhanen haluaa isot häät. Ei niitä kiinnosta levitellä hallaharsoja eikä tilata Kiinasta hääsälää.
Ihan hyvin voi haluta isot häät ilman, että yhtään kiinnostaa kiinalainen hääsälä tai ylipäätään mitkään koristelut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on "Virtanen" saksaksi?
Flußbach.
Ongelma on se, että pastasalaatin ja kahden kaljan lisäksi pitää hääparin vielä maksaa nämäkin:
Morsiamen puku
Sulhasen puku
Morsiamen kampaus
Meikkaus
Sulhasen parturi
Hääauto/taksi
Soihdut, kynttilät ja koristelu
Valokuvaus
Sormus
Kutsukortit
Plaseerauskortit
Menu- ja ohjelmakortit
Hääkakun koriste
Häämatka
Kiitoskortit
Kynnet
Vieraslahjat
Kun ostetaan se ihanimmasta ihanin tyllihörselöpuku Swarowskin kristalleilla, häikäisevä timanttisormus ja matkustetaan pariksi viikoksi Bahamalle, itse häihin jää aika pieni budjetti. Pari vuotta sitten oli häissä, jossa kaikki vieraat saivat vieraslahjoina käsintehtyä suklaata, jossa oli hääparin nimikirjaimet, mutta viini oli niin huonoa, että nippanappa kehtasi juoda. Olisin vaihtanut ne luksussuklaat mielelläni parempaan viiniin.
Vierailija kirjoitti:
Hadfag kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomionhaku, täydellisyyden tavoittelu, epärealistiset odotukset, itsekkyys, vinksahtaneet prioriteetit jne.
Siinähän niitä syitä jäätäviin häihin.
Ja epäonnistuneisiin avioliittoihin.Sehän se tässä hauska juttu onkin, että häissä naimisiin menneet eroavat paljon herkemmin kuin maistraatissa menneet. Pelkkää naurettavaa teatteria koko häätouhu nykyään.
Onko jotain tilastoa tähän? Ja edelleenkään se meneekö naimisiin maistraatissa vai kirkossa ei liity häiden järjestämiseen mitenkään, voi mennä naimisiin kirkossa pienesti ilman juhlia tai järjestää maistraattivihkimisen jälkeen isot hääjuhlat.
Me menimme naimisiin isossa kirkossa komealla tyylillä vaikka vieraita taisi olla n. 10 henkilöä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa ja jenkeissä on se ero, että suomalaiset ei todellakaan heittäydy innolla johonkin yhteisleikkeihin. Hääleikkejä ihan yleisesti inhotaan, varsinkin niitä joihin yritetään saada vieraat osallistumaan.
Tämäpä tämä. Ainakin näiden ketjujen perusteella jos ei ole ohjelmaa, niin vingutaan tylsyyttä, jos on ohjelmaa, johon ei tarvii osallistua, se on huonoa ja tylsää ja jos on ohjelmaa, johon pitäisi itse osallistua, niin se vasta onkin hirveää ja noloa.
Onnekas sinä :D
Nämä häät olivat tietysti Hevonperän tursumutkan seuraintalolla tai jossakin kuusikorven kartanolla. Olin lapsuudenperheen kyydillä. Sen verran sisuunnuin, että vaihdoin paikkaa kesken aterian. Osa niistä lapsista ei osannut syödä itse, ja kyllä heitä myös täyspäiset vanhemmat hakivat omiin pöytiinsä. Tuo oli oudoin plaseeraus koskaan ja paha mieli noista sukulaisista jäi pitkäksi aikaa.