Miksi Tuska-festareilla on niin vähän järjestyshäiriöitä vuodesta toiseen?
Kommentit (253)
Joku mainitsi sen, että alakulttuurin itse kokema ulkopuolisuuden tunne hitsaa heitä yhteen (me v muut), se on varmasti iso osa sitä. Myöskin fokus itse musiikkiin eikä vaan biletykseen.
Mun mielestä sitä ei voi myöskään väheksyä, että festareilta puuttuu leirintäalue. Kun ne sitten Rastilan leirintäalueella rähise keskenään, niin sitä ei varmaankaan tilastoida Tuskan järjestyshäiriöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On myös Suomen rasistisimmat festarit, 99% valkoisia.
Se kunnia taitaa mennä Steelfestille, ku siellä on niitä nasubändejä ja muuta äärioikeistoa.
Metalli on kyllä kieltämättä silmiinpistävän valkoista musaa
Ja tänä vuonna parhaimmat kemut Steelfestissä tarjosi kaksi mustaa miestä, että tuota.
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna ekaa kertaa Tuskassa olleena (vaikka pitkään raskasta musiikkia kuunnelleena) naisena täytyy sanoa, että missään muissa tapahtumissa ei ole niin mukavia ja ihania ihmisiä kuin Tuskassa! Tuskassa ei ollut järjestyshäiriöitä, ei aggressiivisia ihmisiä, ei mitään örveltäjiä eikä lääppijöitä. Kaikki olivat jotenkin tosi herttaisia ja hyväntuulisia. Ihana festari.
Siellä ollaan mukavia ja kohteliaita myös tyypeille ketkä eivät ulkoisesti näytä hevareilta. Itse esim tykkään raskaammasta musiikista, mutta tyyliltäni olen muutoin täysin tavis.
Yleisössä ei myöskään ole mitään ylimielisiä ja huonosti kasvatettuja räkänokkia mölyämässä, heittelemässä kännissä pulloja ja jyräämässä toisten päälle. Jos Tuskan keikoilla tapahtuu jotain, joku saa vaikka vahingossa kyynärpäästä tms., heti ollaan auttamassa.
Monissa muissa juhlissa aina joku tuli kertomaan, että kaverin hiukset on joko liian pitkät tai mun hiukset liian lyhyet tai päinvastoin ja lupautuivat vähemmän ystävällisesti auttamaan oikean mittaisen kampauksen luomisessa. Tuskassa menin pitkätukkaisena ja kaljuna, pirunsarvilla tervehdittiin, ja tanteretta tervehtivää autettiin pystyyn. My kind of people.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kunnia taitaa mennä Steelfestille, ku siellä on niitä nasubändejä ja muuta äärioikeistoa.
Ja tänä vuonna parhaimmat kemut Steelfestissä tarjosi kaksi mustaa miestä, että tuota.
😄
Eihän festari jossa tuuletellaan kainaloita, huudellaan lavan ja yleisön välillä yhteislauluna "S13G H31L" ja osan esiintyjistä musiikkigenre on NSBM (kansallissosialistinen Black metal) mitenkään VOI olla rasistinen, kun siellä oli kaksi mustaa. "En voi olla rasisti, mulla on yks tumma kaveri."
PVL:n jousiammuntaleirin jälkeen heittämällä Suomen rasistisin kesätapahtuma.
Tosiasiassa järjestyshäiriöitä, ahdistelua ym vähätellään koska Tuskan kävijöillä on oma lehmä ojassa - ovat itse osa skeneä, ja kerran maine rauhallisena festarina on saavutettu niin sitä ei haluta menettää. Kaikki mitä Tuskassa tapahtuu yleistetään metalliskeneä ja -faneja koskevaksi, joten ei kukaan halua nostaa niitä tapetille.
Jos jotakuta kähmitään Weekendeillä niin se ei leimaa mitään tiettyä ihmisryhmää mihin sen kähminnän ilmoittaja itse kuuluu (muuta kuin "päihtyneet festivaalivieraat").
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko ne niitä blackmetal tyyppejä?
Vierailija kirjoitti:
Monissa muissa juhlissa aina joku tuli kertomaan, että kaverin hiukset on joko liian pitkät tai mun hiukset liian lyhyet tai päinvastoin ja lupautuivat vähemmän ystävällisesti auttamaan oikean mittaisen kampauksen luomisessa. Tuskassa menin pitkätukkaisena ja kaljuna, pirunsarvilla tervehdittiin, ja tanteretta tervehtivää autettiin pystyyn. My kind of people.
Juice?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juice?
No juu, Juice malliin olisin mennyt, mutta useampana vuonna pitkät ja ennen kuin ehdin juiceentua leikkasin kaikki pois. Joskus vähempi on parempi 😎👍
Hevi gatekeepattiin jokseenkin onnistuneesti, joten nämä rähinäpervot ei päässeet mukaan aiheuttamaan ongelmia. Ja kuten sanottu hevarit vetää ehkä perseet jollain kaljalla, sateenkaariongelmaiset sotkee huumeet ja lääkkeet mukaan
Vierailija kirjoitti:
Hevi gatekeepattiin jokseenkin onnistuneesti, joten nämä rähinäpervot ei päässeet mukaan aiheuttamaan ongelmia. Ja kuten sanottu hevarit vetää ehkä perseet jollain kaljalla, sateenkaariongelmaiset sotkee huumeet ja lääkkeet mukaan
Huumeita pyörii metallipiireissä paljon enemmän kuin annetaan ymmärtää.
Eikä se että vetää enemmän alkoholia kuin huumeita ole yhteydessä mitenkään vähäisempiin järjestyshäiröihin, vaan päinvastoin. Kännissähän tapellaan ja ahdistellaan enemmän kuin kaikissa kamoissa yhteensä. Ei kukaan pilvessä tai essopäissään tappele. Tuska on rauhallinen festivaali siitä huolimatta eikä sen takia.
Kaikilla on niin paljon metallikilluttimia, niittejä ja piikkejä että eihän sitä uskalla edes lyödä ketään turpaan, kun menee kohta kolmen tuuman naula kämmenestä läpi.
Se sattuu, eikä Jeesus-henkinen stigmata keskellä kämmentä ole metallipiireissä lainkaan katu-uskottavaa.
Muitakin valideja pointteja mutta itse nostaisin jos ei nyt tärkeimmäksi niin aika lähelle sen, että metallidiggareista suurin osa on kilttejä introverttejä ja vähän ehkä jopa nössöjäkin. Metallifani on 9 kertaa kymmenestä enemmin koulukiusattu eikä kiusaaja, joten välttelevät konflikteja, eivät ainakaan haasta riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa Prideen liittyvä poliisitehtävä oli poliisin sivujen mukaan Oodissa tapahtunut häirintätapaus jossa "yleisötapahtumaa häirittiin ulkopuolisten toimesta".
Iltalehden neljä vuotta sitten tekemän selvityksen mukaan rähinäalttein festivaali oli ylivoimaisesti Tangomarkkinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähentelyt ja muut eivät yleisesti näissä piireissä leviä julkisuuteen vaan ovat hys hys.
Punk ja metalliskenehän ensimmäisinä ja edelleen ainoina musiikki-aiheisina ylipäänsä lähti perkaamaan #metoo kulmasta omia vikojaan. Vai ootteko kuulleet että suomipop tai joku hipstetgenre olisivat tehneet muuta kuin vaienneet. Tuskaan on palkattu häirintäyhdyshenkilö jolle voi tehdä ilmoituksen festarikähminnöistä.
Yleisesti hevarit ovat kilttejä introverttejä ja suhtautuvat vakavasti kaikkeen kiusaamiseen ym.
Totta kai hienoa että oma-aloitteisesti skenen sisältä lähtee tällaista liikehdintää, mutta kun niitä juttuja luki, niin kyllähän sieltä paljastui jokseenkin systeemisen oloinen ja usein toistuva tällainen "hyvien jätkien hyssyttely". Että silloin kun ahdistelua on ilmennyt niin sitä ei ole otettu vakavasti, ja sen ahdistelijan aiempi maine on mitätöinyt syytökset: en usko, sehän on niin hyvä tyyppi.
Naisena tunnen oloni aina turvalliseksi hevikeikoilla ja -festareilla. Olen yhden ainoan kerran törmännyt naisia lääppivään ääliöön hevifestareilla, ja se jätkä ei jatkanut touhujaan kauan. Hänet kannettiin (kirjaimellisesti) muiden festarikävijöiden toimesta suoraan järkkäreille ja heitettiin pihalle koko tapahtumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähentelyt ja muut eivät yleisesti näissä piireissä leviä julkisuuteen vaan ovat hys hys.
Punk ja metalliskenehän ensimmäisinä ja edelleen ainoina musiikki-aiheisina ylipäänsä lähti perkaamaan #metoo kulmasta omia vikojaan. Vai ootteko kuulleet että suomipop tai joku hipstetgenre olisivat tehneet muuta kuin vaienneet. Tuskaan on palkattu häirintäyhdyshenkilö jolle voi tehdä ilmoituksen festarikähminnöistä.
Yleisesti hevarit ovat kilttejä introverttejä ja suhtautuvat vakavasti kaikkeen kiusaamiseen ym.
Totta kai hienoa että oma-aloitteisesti skenen sisältä lähtee tällaista liikehdintää, mutta kun niitä juttuja luki, niin kyllähän sieltä paljastui jokseenkin systeemisen oloinen ja usein toistuva tällainen "hyvien jätkien hyssyttely". Että silloin kun ahdistelua on ilmennyt niin sitä ei ole otettu vakavasti, ja sen ahdistelijan aiempi maine on mitätöinyt syytökset: en usko, sehän on niin hyvä tyyppi.
Vähemmän yllättäen tähänkin ketjuun on ehtinyt ilmoittautua jo ainakin kymmenkunta naista kertomaan, miten itse ei ole ainakaan kokenut häirintää metallipiireissä (muualla kyllä harva se päivä, tai sit keikoilla kyllä mutta tavisten toimesta, ei TRVE METAL sotureiden). Ja siten vähättelemään koko ilmiötä.
Metallimusiikkia kuuntelevat ihmiset ovat keskimääräistä älykkäämpiä, kertoo tutkimus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtumajärjestäjänä olen huomannut, että iskelmäihmiset ovat pahimpia sikailijoita ja eniten huumeneuloja löytyy uskonnollisista tapahtumista
Meinaatko, että Suviseuroista löytyy huumeneuloja? Tangomarkkinoiden järjestyshäiriöiden on syynä se yksi perusmusikaalinen väestönosa, joka jo pukeutumisellaan erottuu muista.
suviseuroissa en ole ollut järjestäjänä, mutta esim "maata näkyvissä" uskonnollisten tapahtuma vei huumeneulojen ennätyksen
Oliko joskus peräti niin että noiden lessujen festareiden jälkeen alueelta löytyi järkyttävä määrä kondomeja? :D Muistaisin vaan kuulleeni joltain joka tunsi väkeä jotka kävi siellä siivoamassa jälkikäteen.
Jos suviseurat ovat pikkupaikkakunnalla,kioskeista loppuivat kondomit ja kaupoissa keskiolut, mutta järjestyshäiriöitä ei ole. Lopella taitaa käydä samoin.
Nää nyt on vastaavia kommentteja kuin metoo-vastauksina #notallmen.
Se, että punk- ja metallipiirit nostivat julkisesti noita esille on toki indikaatio siitä että on tahtotilaa tehdä asialle jotain, ja pisteet siitä, mutta se ensisijaisesti vahvistaa että ongelma on todellinen.
Se ettei itse ole kokenut häirintää ei todellakaan tarkoita etteikö sitä esiintyisi. "Mun skenessä pelkkiä hyviä jätkiä" joopa joo.
Rakastan skeneä ja ihmisistä 98% asiallisia, mutta ihan tarpeeksi olen kokenut kähmintää ja häirintää sielläkin. Ja joka kerta kun keikalla joku nuori tyttö valmistautuu crowdsurffaamaan niin ajattelen, että voi tyttöparka - tiedossa nimittäin seksuaalista hyväksikäyttöä 100% varmuudella.