Miksi Tuska-festareilla on niin vähän järjestyshäiriöitä vuodesta toiseen?
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei ole räppääjiä/hoppareita ja ongelmaväkeä joka niihin väistämättä liittyy.
Tarkemmin sanoen siellä ei ole huumeita jotka liittyy vahvasti räp-kulttuuriin.
Rap-kulttuuriin liittyy ennen kaikkea kannabis. Sitä ei varsinaisesti yhdistetä järjestyshäiriöihin.
Metalliin liittyy vahvemmin alkoholi ja amfetamiini, jotka ovat tunnetusti yhteydessä järjestyshäiriöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä ei ole räppääjiä/hoppareita ja ongelmaväkeä joka niihin väistämättä liittyy.
Tarkemmin sanoen siellä ei ole huumeita jotka liittyy vahvasti räp-kulttuuriin.
Kyllä metallifestareilla se pössy ja ekstaasi pyörii myös. Olisiko vain niin että itse keikoilla kun saa riehua ja pomppia niin ei enää energia riitä teltoilla tappelemiseen?
Harmi kun muuttuivat käteisettömäksi festariksi, boikottiinhan se heti meni :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevarit ovat yllättävän usein älykkäitä nörttejä eikä mitään öyhääviä testomakeja. Nekin jotka soittavat itse bändeissä hyvinkin hurjina hahmoina ovat useimmiten tosi asiallisia ollessaan omia itsejään. Lisäksi alakulttuuriin sisältyy tietynlainen yhteishenki jonka puitteissa olisi kummallista haastaa riitaa toisten kanssa.
Nimimerkillä ylpeä hevarinörtti :)
Kröhöm, 30-40 - vuotiaat hevarit eivät ole alakulttuuria. Tapahtumassa on homogeeninen joukko keski-ikäistyviä ja mustiin pukeutuneita tyyppejä. ÄO on porukalla laidasta laitaan.
Nimimerkillä hevarinörtti2
No teknisesti ottaen hevi kyllä on musiikin alakulttuuri, vaikka skene ei ehkä enää ole niin mystinen kuin huippuvuosinaan. Kyseisen musiikkityylin tai siihen painottuneen festarin kävijäkunta on vaihtelevin määrin vannoutuneempaa kuuntelijaa siinä missä valtavirtamusiikkia tarjoavien tapahtumien asiakkaista löytyy enemmän "ihan sama kuka soittaa"-asennetta.
Mutta eivät hevarit tietenkään mikään homogeeninen ryhmä ole, siinä olet varsin oikeassa, mutta silti, kyllä hevipiirit voi ihan selkeästi nähdä tietyksi alaryhmäksi. Ja onhan se sinällään mielenkiintoinen ilmiö että sellaiset tapahtumat joissa soitetaan tyypillisesti aggressiivisintä musiikkia mitä löytyy ovat toisaalta lieveilmiöiden tai järjestyshäiriöiden osalta erittäin puhtoisia, melkein olisi jonkinlaisen tutkimuksen arvoinen seikka.
Yhtä vähän on järjestyshäiriöitä esimerkiksi Kosmos festivaaleilla (tai ennen sit Konemetsässä tai Metsä Festiwaleilla). Vaikka valtaosa kävijöistä käyttää huumeita. Tuskassahan kuluu vissiin yleisesti eniten alkoholia.
Molemmat ovat melkoisen genre-spesifejä festivaaleja joten sinne eksyy varsin samanhenkistä porukkaa; ei hevarit tai psykehipit mitään täysin homogeenisiä ryhmiä ole, mutta homogeenisempiä kuin vaikkapa "Ruisrockin kohdeyleisö".
Lisäksi molemmat ovat valtavirran ulkopuolella sijaitsevia jossain määrin vaihtoehtoisia alakulttuureja. Mitä ulkopuolisempia nämä ihmiset kokevat olevansa yhteiskunnassa yleisesti, sitä vahvempi on sen alakulttuurin sisäinen yhteisöllisyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtumajärjestäjänä olen huomannut, että iskelmäihmiset ovat pahimpia sikailijoita ja eniten huumeneuloja löytyy uskonnollisista tapahtumista
Meinaatko, että Suviseuroista löytyy huumeneuloja? Tangomarkkinoiden järjestyshäiriöiden on syynä se yksi perusmusikaalinen väestönosa, joka jo pukeutumisellaan erottuu muista.
suviseuroissa en ole ollut järjestäjänä, mutta esim "maata näkyvissä" uskonnollisten tapahtuma vei huumeneulojen ennätyksen
Oliko joskus peräti niin että noiden lessujen festareiden jälkeen alueelta löytyi järkyttävä määrä kondomeja? :D Muistaisin vaan kuulleeni joltain joka tunsi väkeä jotka kävi siellä siivoamassa jälkikäteen.
On myös Suomen rasistisimmat festarit, 99% valkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Se kunnia taitaa mennä Steelfestille, ku siellä on niitä nasubändejä ja muuta äärioikeistoa.
Metalli on kyllä kieltämättä silmiinpistävän valkoista musaa
Taitaisi olla ainoat festarit joihin uskaltasi osallistuakin.... osaavat käyttäytyä. Tosin aina joukkoon mahtuu joku häirikkökin.Mutta kun näkee että sellainen lähestyy, nin voi väistää koska niitä on niin vähän.
Ikää 70v
Vierailija kirjoitti:
Mustia kiinnostaa enemmän räp kuin hevi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi koska he ovat samaa perhettä. Ei perheen kanssa viitsi tapella. Sellainen joka siellä alkaa vääntämään ei ole enää seuraavalla kerralla tervetullut. Tuskalaiset pitävät toisistaan huolta, ja ovat yhtä.
Siksi.
Et ole tainnut koskaan kuulua mihinkään perheeseen?
Vähän nyt mun mielestä muutenkin yksinkertaistetaan, että hevidiggarit on kaikki käsi kädessä että Kumbaya, koska metalliperhe.
Ja sittenkö jos metallifanit näkee jossain räppifaneja niin syntyy heti jengitappelu?
Eiköhän suurimmat syyt oo hyvin järjestetty festivaali ja vanhempi keski-ikä.
Mä näin siellä paljon 20-35-vuotiaita.
Hevarit osaa pitää hauskaa ja nauttia. Ei tarvi pönkittää itsetuntoa nyrkein tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähentelyt ja muut eivät yleisesti näissä piireissä leviä julkisuuteen vaan ovat hys hys.
Punk ja metalliskenehän ensimmäisinä ja edelleen ainoina musiikki-aiheisina ylipäänsä lähti perkaamaan #metoo kulmasta omia vikojaan. Vai ootteko kuulleet että suomipop tai joku hipstetgenre olisivat tehneet muuta kuin vaienneet. Tuskaan on palkattu häirintäyhdyshenkilö jolle voi tehdä ilmoituksen festarikähminnöistä.
Yleisesti hevarit ovat kilttejä introverttejä ja suhtautuvat vakavasti kaikkeen kiusaamiseen ym.
Menee ensi vuosikymmenelle kun Suomi räppärit alkavat puhumaan lieveilmiöistä joissa ovat itse olleet mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapahtumajärjestäjänä olen huomannut, että iskelmäihmiset ovat pahimpia sikailijoita ja eniten huumeneuloja löytyy uskonnollisista tapahtumista
Meinaatko, että Suviseuroista löytyy huumeneuloja? Tangomarkkinoiden järjestyshäiriöiden on syynä se yksi perusmusikaalinen väestönosa, joka jo pukeutumisellaan erottuu muista.
suviseuroissa en ole ollut järjestäjänä, mutta esim "maata näkyvissä" uskonnollisten tapahtuma vei huumeneulojen ennätyksen
Oliko joskus peräti niin että noiden lessujen festareiden jälkeen alueelta löytyi järkyttävä määrä kondomeja? :D Muistaisin vaan kuulleeni joltain joka tunsi väkeä jotka kävi siellä siivoamassa jälkikäteen.
Sanotaanhan raamatussakin että "Iloista antajaa Jumala rakastaa".
Metalli- ja rock-musiikki ovat sellaista, mitä fiksut usein kuuntelevat. Monet biisit vaativat pohdintaa ja tulkintaa, että ne ymmärtää, toisin kuin höttöinen, tyhjäpäinen pop. Lisäksi niissä käsitellään syvällisiä, rankkojakin teemoja. Metalliväki on leppoisaa, rauhallista, sivistynyttä, taiteellistakin porukkaa, joka rakastaa enemmän rauhaa kuin rähinää.
Vierailija kirjoitti:
Tuskassa on toki VÄHÄN niitä järjestyshäiriöitä, mutta tästä ketjusta syntyy mielikuva ettei siellä olisi niitä lainkaan. Totta kai on. Siellä missä on jurrisia spedejä, on myös ördäämistä, ahdistelua ja riidan haastamista.
Neljästi ollut Tuskassa ja kyllä sielläkin tuota näkyy. Ei se että "ollaan metalliperhettä" tarkoita ettei kukaan perseilisi. Toki kun niitä on vähemmän, henkilökunnan on myös helpompi kitkeä ne pois.
Metalliskeneen kuuluu myös ärsyttävät portinvartija-skenepoliisit, jotka tulee "vahvistamaan" "oikeutesi" pitää bändin X paitaa, eli tulevat tenttaamaan että osaatko kertoa kaikki bändin levyt julkaisuvuosineen. Ennen kaikkea naisilta.
Ainoa häiritsevä käyttäytyminen mitä olen nähnyt metallitapahtumissa on ns. taviksen näköisten aiheuttamaa. Toki metalliporukoissakin on veemäisiä ihmisiä, jotka esimerkiksi kyseenalaistavat sen, että nainen tykkää bändistä, minkä menestyslevyt tehtiin hänen itse ollessa vielä vaipoissa tms. Mutta metallitapahtumissa ei ole koskaan tarvinnut pelätä fyysisen turvallisuuden puolesta, toisin kuin jossain tavallisilla festareilla.
Vierailija kirjoitti:
Lähentelyt ja muut eivät yleisesti näissä piireissä leviä julkisuuteen vaan ovat hys hys.
Vietin näissä piireissä noin ikävuodet 17-35. En koskaan kokenut lähentelyä tai muuta häirintää, vaikka nuorempana pukeuduin aika provosoivasti ja olin usein aivan liian humalassa.
Kyllä se lähentely ja ahdistelu on tullut aina muiden piirien miehiltä. Itse asiassa nyt vasta tajusin tämän kun tuli esiin.
Ei pelkästään Tuska, vaan kaikki metalli-festarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vietin näissä piireissä noin ikävuodet 17-35. En koskaan kokenut lähentelyä tai muuta häirintää, vaikka nuorempana pukeuduin aika provosoivasti ja olin usein aivan liian humalassa.
Kyllä se lähentely ja ahdistelu on tullut aina muiden piirien miehiltä. Itse asiassa nyt vasta tajusin tämän kun tuli esiin.
Minä vietin niissä piireissä noin ikävuodet 15-25 ja viimeiset noin kymmenen vuotta rockabilly-piireissä. Kummassakaan en ole koskaan kohdannut häirintää, vaikka ikävä kyllä on pakko sanoa, että jälkimmäisessä miehet ovat keskimäärin enemmän sovinisteja. Sen sijaan lavatansseissa on joskus kähmitty.
Tää on aina niin ihanan sinisilmäinen näkemys. Jaksaa kyllä hämmästyttää miten pihalla ihmiset jopa skenen sisällä ovat tästä asiasta.
Tuskassa on huumeita (tietenkin) ja moni metallifani yllättyisi, miten moni genren muusikko käyttää huumeita (ei kyllä pitäisi olla mikään ylläri, totta kai muusikot käyttää aineita).