Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jatkossa mies- ja naisvangit translain mukaan juridisen sukupuolen mukaisiin vankiloihin

Vierailija
03.07.2022 |

Tämän lisäksi ollaan valmisteltu muutoksia vankeuslain ja tutkintavankeuslain säännöksiin koskien vankien sijoittamista. Niiden mukaan naiset ja miehet on pidettävä eri asunto-osastoissa. Sijoittaminen tehdään juridisen sukupuolen perusteella. Jatkossa tästä voitaisiin poiketa, jos se on välttämätöntä esimerkiksi transtaustaisen vangin turvallisuuden takaamiseksi.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008887682.html

Eli vain transtaustaisen vangin turvallisuudella on väliä. Transnainen, jolla on penis, sijoitetaan siis naisten puolelle. Eiköhän myös pukuhuoneet ja vessat myös jakaudu tämän mukaisesti, vaikka ollaan suut vaahdossa hämätty, että ei juridinen sukupuoli tule tähän vaikuttamaan.

Kommentit (676)

Vierailija
321/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vika on päässä. Turha sitä on korjata silpomalla vartaloa

Vika näyttää olevan siellä päässä. Vink vink.

Se hieno työ jota kirurgit tekevät sukupuoliristiriidasta kärsivien eteen ei ole silpomista.

Vierailija
322/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka ei kykene vaikka hyväksymään omaa pituuttaan lähetetään psykiatrille. Jokaisen tunteen mukaan ei kuulu muuttaa yhteiskuntaa, vaan opetella elämään sen asian kanssa, ehkä näitä ihmisten ongelmia pitäisi hoitaa muilla tavoin, eikä aina vaan mukautua.

Lapsille kun aina antaa periksi, niin he eivät ole koskaan onnellisia, koska aina tulee jotain muuta, joka ei heistä ole mieleistä.

Varsinkin ikäraja pitäisi laittaa n. 30v. kohdalle, jotta oikeasti ovat harkinneet vuosia asiaa.

Sukupuolidysforia ei ole "tunne" kuten sinä sitä kuvailet. Se on geneettinen ja neurobiologinen tila, jossa sinun aivosi ovat naisen aivot ja "piuhoitettu" pitämään sinua naisena, mutta ulkoisesti olet mies. Tai toisin päin. Se on siis kirjaimellisesti sama kuin yksi aamu heräisit ja sukupuolesi olisi vaihtunut. Luulen että itsekin haluaisit jotenkin korjata tai palauttaa itsesi identiteettisi mukaiseen lähtötilaan.

Tutkimus aiheesta ei toki ole mitenkään valmista tai yksiselitteistä, mutta osoittaa kuitenkin että meillä on hyvät ja perustellut syyt todeta että sukupuolidysforia ei ole mikään "tunne" tai "mielen häiriö", vaan ihan fysiologinen ominaisuus.

Meillä voi olla myös ihmisiä, jotka jonain aamuna herätessään kokevat olevansa peuroja. Meidän ei pidä muuttaa lainsäädäntöämme tai yhteiskunnallista perusinfraamme sen mukaan, miten kukakin itsensä kokee. On kyettävä luomaan "järkevä" infra ja sitten mahdollistaa erilaisten mielenhäiriöiden käsittely niin, että jokainen kokee olevansa yhteiskunnan täysivaltainen jäsen. Ei näiden mielenhäiriöiden vuoksi pidä koko sukupuolijakoa uudistaa.

Muuten hyvä, mutta sinulle selitettiin juuri miksi kyseessä ei ole mielenhäiriö. Mites tuo luetun ymmärtäminen noin yleisesti?

pitääkö meidän muokata yhteiskuntamme perusrakenteita aina sen mukaan, miten kukakin yksilö oman sukupuolensa kokee? Jos minä koen olevan ihan muuta kuin kaikki muut, saanko minä oman sukupuolen ja yhteiskunta mukautuu siihen?

Mitäs "yhteiskunnan perusrakenteita" tässä nyt mielestäsi ollaan muokkaamassa?

Vastaa kysymykseen, jos osaat. Saanko minä valita sukupuoleni?

Kyllä minun puolestani.

Eli jos minä väitän olevani sukupuoleltani xyzsdfsdfsdfsa, ja se on jotain ihan muuta kuin mies, nainen , nykyiset transmiehet ja transnaiset, voinko vaatia itselleni vastaavia oikeuksia kuin nykyiset transaktivistit?

Jos en, miksi en? Missä raja kulkee?

Se raja kulkee siinä mihin se asetetaan. Niin kuin tähänkin asti. Nyt laajentamiselle on tarve. Jos noita sinun sukupuolia on paljon, niin eiköhän ne sitten joskus hyväksytä myös. Ja huomaatko, että.sanot "väitän olevani"? Ihmiset joista puhut, ei väitä olevansa ä, vaan on.

Ne ihmiset, joista puhut, väittävät olevansa :) Mistä sinä tai kukaan muukaan osaa sanoa mitään sen enempää. Jos minä astun esiin ja väitän uskovani olevani sukupuoleltani zyrdixbub, niin minäkin sinun logiikassani "olen zyrdixbub sukupuoleltani" enkä vain väitä olevani. Saanko siis samaa erityiskohtelua jatkossa kuin transmiehet/-naiset? Mistä sinä tiedät, väitänkö vain vai olenko?

Mitä erityiskohtelua odotat saavasi? En edelleenkään oikein ymmärrä mitä haluat kysyä. Jos haluat että sukupuoleksesi merkitään jonnekin paperiin zyrdixbub, niin oletettavasti meidän pitäisi ensin selvittää että mikä se on ja mitä se tarkoittaa?

No tietenkin samaa erityiskohtelua kuin tänään "transmiehiksi" tai "transnaisiksi" ilmoittautuvat. Jos minä ilmoitan olevan sukupuoleltani zyrdixbub niin miksi en saisi ko. sukupuoltani passiini ja  henkilötodistukseeni? Ja jos en saa, miksi en? Nykyiset miehet, jotka väittävät olevansa naisia ja naiset, jotka väittävät olevansa miehiä, vaativat heidän itsekokemansa sukupuolensa tunnustamista. Miksei kaikki saisi kokea samaa?

Eli jos minä sanon olevani sukupuoleltani zyrdixbub, joka on ihan muuta kuin nykyisten ihmisten ilmoittamat sukupuolet, miksi minulle ei vaadittaisi samoja oikeuksia kuin kaikille muille pölvästeille, jotka ovat luoneet itselleen oman sukupuolen?

Ei minulla ole sinulle muuta vastausta kuin tuo jo antamani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen joka ei kykene vaikka hyväksymään omaa pituuttaan lähetetään psykiatrille. Jokaisen tunteen mukaan ei kuulu muuttaa yhteiskuntaa, vaan opetella elämään sen asian kanssa, ehkä näitä ihmisten ongelmia pitäisi hoitaa muilla tavoin, eikä aina vaan mukautua.

Lapsille kun aina antaa periksi, niin he eivät ole koskaan onnellisia, koska aina tulee jotain muuta, joka ei heistä ole mieleistä.

Varsinkin ikäraja pitäisi laittaa n. 30v. kohdalle, jotta oikeasti ovat harkinneet vuosia asiaa.

Sukupuolidysforia ei ole "tunne" kuten sinä sitä kuvailet. Se on geneettinen ja neurobiologinen tila, jossa sinun aivosi ovat naisen aivot ja "piuhoitettu" pitämään sinua naisena, mutta ulkoisesti olet mies. Tai toisin päin. Se on siis kirjaimellisesti sama kuin yksi aamu heräisit ja sukupuolesi olisi vaihtunut. Luulen että itsekin haluaisit jotenkin korjata tai palauttaa itsesi identiteettisi mukaiseen lähtötilaan.

Tutkimus aiheesta ei toki ole mitenkään valmista tai yksiselitteistä, mutta osoittaa kuitenkin että meillä on hyvät ja perustellut syyt todeta että sukupuolidysforia ei ole mikään "tunne" tai "mielen häiriö", vaan ihan fysiologinen ominaisuus.

Voisin ehkä vielä ymmärtää tämän, jos ihan oikeasti pienestä vauvasta asti ihmisellä olisi henkinen sukupuoli.

No mutta niinhän meillä onkin. Toki se alkaa kehittymään vahvasti vasta kohti murrosikää mennessä.

Anteeksi, leikkasin pitkän pätkän tekstiäsi pois koska halusin vastata nimenomaan tuohon. Se mitä sanoit muodista ja kuvitelmista yms. on ihan validi huolenaihe tokin sekin. Jotkut ihmiset ovat tosiaan sekaisin, ja varmasti jokainen meistä muistaa kipuillen jostain ja milloin mistäkin murkkuna. Siksi varsinaisiin korjaushoitoihin ei todellakaan marssita ihan tuosta noin vaan, eikä niin tulisi ollakaan.

Silti en jaksa uskoa että kukaan lähtisi huvikseen edes juridista sukupuoltaan vaihtamaan vaikka sen kuinka voisi omalla ilmoituksellaan tehdä. Mikäli tulevaisuus joskus osoittaa minut vääräksi tämän osalta olen enemmän kuin valmis muuttamaan kantaani.

En minäkään usko kenenkään huvikseen tekevän mitään. Kyllä nämä ihmiset ihan oikeaksi kuvittelevat sen minkä kuvittelevat.

Mutta sitä muoti juuri on. Sinä kuvittelet, että joku vaate/puhelin/auto on niin ihana, ette voi olla ostamasta sitä. Lainaat epätoivoisesti rahat jostain, vaikka sinulla ei olisi edes varaa. Mutta kyse on mitä sinulle on ns. myyty, etkä sinä edes huomaa sitä. Elokuvat, netti, influensserit, mainokset, laulut, julkkikset jne.

Voisin verrata aika pitkälle tätä huumeisiin. Yhdessä vaiheessa yleinen ilmapiiri muuttui todella huumemyönteiseksi. Se aiheutti, että tuli paljon uusia käyttäjiä. He ihan oikeista uskovat huumeiden olevan se oikea asia. Niin asioiden kuuluukin olla heistä. He ihan oikeasti uskovat niin, että ihminen on tehty huumeiden käyttäjiksi. Mutta niin ei aina ollut. Suurin osa nuorista ei ollut huumemyönteisiä, eikä he halunneet niitä käyttää. Silloin viina olis se juttu ja ihmiset halusivat olla viinanjuojia.

Olen töissä muodin piirissä ja tiedän kyllä täysin miten ihmisten asenteet ja halut kehitetään, eivätkä he edes tajua sitä.

Moni transihminen haluaa olla toista sukupuolta, koska he ihan oikeasti ovat kehittäneet omassa päässään jonkun kuvitelman siitä mitä tarkoittaa olla sitä toista sukupuolta ja luulevat, että asiat olisivat siten paremmin. Sekin on vain tunne ja kuvitelma päässä.

Vierailija
324/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä voi olla myös ihmisiä, jotka jonain aamuna herätessään kokevat olevansa peuroja. Meidän ei pidä muuttaa lainsäädäntöämme tai yhteiskunnallista perusinfraamme sen mukaan, miten kukakin itsensä kokee. On kyettävä luomaan "järkevä" infra ja sitten mahdollistaa erilaisten mielenhäiriöiden käsittely niin, että jokainen kokee olevansa yhteiskunnan täysivaltainen jäsen. Ei näiden mielenhäiriöiden vuoksi pidä koko sukupuolijakoa uudistaa.

Muuten hyvä, mutta sinulle selitettiin juuri miksi kyseessä ei ole mielenhäiriö. Mites tuo luetun ymmärtäminen noin yleisesti?

Eikä selitetty, väittettiin kyllä ilman mitään kompetenssia.

Mikäs on oma kompetenssisi vaikkapa näihin tutkijoihin verrattuna?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139786/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21094885/

https://www.nature.com/articles/s41598-017-17352-8

Jos sukupuoliaivot ovat totta, niin eikö silloin transnaisilla ole miehen aivot, jotka muokkaantuvat vielä enemmän miestyyppisikisi mieheksi sosiaalistamisen myötä? Ainakin transnaisilla esiintyy usein setämiestyyppistä käytöstä ja manspleinaamista naisille naisten asioista.

Vierailija
325/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pitääkö meidän muokata yhteiskuntamme perusrakenteita aina sen mukaan, miten kukakin yksilö oman sukupuolensa kokee? Jos minä koen olevan ihan muuta kuin kaikki muut, saanko minä oman sukupuolen ja yhteiskunta mukautuu siihen?

Mitäs "yhteiskunnan perusrakenteita" tässä nyt mielestäsi ollaan muokkaamassa?

Vastaa kysymykseen, jos osaat. Saanko minä valita sukupuoleni?

Kyllä minun puolestani.

Eli jos minä väitän olevani sukupuoleltani xyzsdfsdfsdfsa, ja se on jotain ihan muuta kuin mies, nainen , nykyiset transmiehet ja transnaiset, voinko vaatia itselleni vastaavia oikeuksia kuin nykyiset transaktivistit?

Jos en, miksi en? Missä raja kulkee?

Se raja kulkee siinä mihin se asetetaan. Niin kuin tähänkin asti. Nyt laajentamiselle on tarve. Jos noita sinun sukupuolia on paljon, niin eiköhän ne sitten joskus hyväksytä myös. Ja huomaatko, että.sanot "väitän olevani"? Ihmiset joista puhut, ei väitä olevansa ä, vaan on.

Ne ihmiset, joista puhut, väittävät olevansa :) Mistä sinä tai kukaan muukaan osaa sanoa mitään sen enempää. Jos minä astun esiin ja väitän uskovani olevani sukupuoleltani zyrdixbub, niin minäkin sinun logiikassani "olen zyrdixbub sukupuoleltani" enkä vain väitä olevani. Saanko siis samaa erityiskohtelua jatkossa kuin transmiehet/-naiset? Mistä sinä tiedät, väitänkö vain vai olenko?

Mitä erityiskohtelua odotat saavasi? En edelleenkään oikein ymmärrä mitä haluat kysyä. Jos haluat että sukupuoleksesi merkitään jonnekin paperiin zyrdixbub, niin oletettavasti meidän pitäisi ensin selvittää että mikä se on ja mitä se tarkoittaa?

No tietenkin samaa erityiskohtelua kuin tänään "transmiehiksi" tai "transnaisiksi" ilmoittautuvat. Jos minä ilmoitan olevan sukupuoleltani zyrdixbub niin miksi en saisi ko. sukupuoltani passiini ja  henkilötodistukseeni? Ja jos en saa, miksi en? Nykyiset miehet, jotka väittävät olevansa naisia ja naiset, jotka väittävät olevansa miehiä, vaativat heidän itsekokemansa sukupuolensa tunnustamista. Miksei kaikki saisi kokea samaa?

Eli jos minä sanon olevani sukupuoleltani zyrdixbub, joka on ihan muuta kuin nykyisten ihmisten ilmoittamat sukupuolet, miksi minulle ei vaadittaisi samoja oikeuksia kuin kaikille muille pölvästeille, jotka ovat luoneet itselleen oman sukupuolen?

Ei minulla ole sinulle muuta vastausta kuin tuo jo antamani.

Eli tämä on liian monimutkaista sinulle. Ei siinä mitään, me muut ehkä jatketaan keskustelua.

Vierailija
326/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vika näyttää olevan siellä päässä. Vink vink.

Se hieno työ jota kirurgit tekevät sukupuoliristiriidasta kärsivien eteen ei ole silpomista.

Voisi melkein sanoa, että he joutuvat korjailemaan niitä psykiatrien ammattitaidottomuutta.

Vierailija
327/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se on ainoa keino korjata sitä, niin sillä mennään. Lääketiede kun ei tiedä mitään keinoa korjata sitä päässä olevaa "vikaa" tässä tapauksessa. Ei ole mitään lääkitystä tai terapiaa, jolla sitä voitaisiin "hoitaa".

Vai oletko sitä mieltä, että pitäisi jättää täysin ilman mitään apua ja hoitoa sitten?

Vierailija
328/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vankilat ei onneksi olekaan semmoisia jenkkien orjatehtaita joissa vangit ruiskaa toisiaan ja vartijat vankeja.

Vierailija
329/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin vankilaan transihmisten sitten pitäisi joutua? Kuinka tämä tulisi laissa määritellä, jos tämä uusi laki ei kerran ole hyvä?

Vankeustuomio tulisi suorittaa oman biologisen sukupuolen mukaisissa tiloissa. Jos tarvitsee erityissuojelua, niin sitten omalle osastolle toisten transnaisten kanssa. Tai perustakaa oma transvankila. Kullikatriinat eivät kuulu naisvankilaan.

Vierailija
330/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kansalaiset eivät nouse puolustamaan syntymästään naisten (cis)naisten oikeuksia? Miksi?

Naiset ovat halunneet itse tätä. Miehet aina koittaa varotella että tässä mennään metsään mutta itsenäiset ja vahvat naiset ei kuuntele. Sitten huudetaan taas miehiä apuun. Ei kiinnosta auttaa.

Vierailija
331/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä oli kai tilanne missä raiskauksesta tuomittu mies laitettiin naistenvankilaan koska hän päätti, että on nainen. Vaihtaa identiteetin naiseksi niin pääsee naisten seuraan tuomiotaan kärsimään 🤔

Ja moni trainsnainen on vankilassa naisen raiskaamisesta.

Vierailija
332/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö nämä transihmiset pyri vaihtamaan sen sukupuolensa ihan reaalistesti siihen mikä on luonnollinen heille.

Joten...

Siinä vaiheessa kun joku on saanut peniksen tai häneltä on se poistettu, niin hän on sitten mies tai nainen, ja hänet sijoitetaan sen mukaiseen vankilaan mitä hän on. Ja nämä asiathan ovat yksityisasioita, jos on sukupuolivaihdettu niin sitä ei saa levitellä eikä sitä saa tietoonsa ulkopuoliset, jos oikein käyttäydytään.

Mitä sä nyt pelkäät. Ootko menossa vankilaan...

Suurin osa transsukupuolisista EI leikkauta alapäätään, koska leikkaus on hyvin riskialtis. Opiskele

asiaa enemmän. Tuollaisilla kommenteilla nolaat itsesi.

Miten anonyymi voi nolata itsensä?

Nuo sateenkaaripervot voisi kyllä laittaa pakkohoitoon

sen sijaan että heistä tehdään jotain kansallissankareita.

Vierailija
333/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et selittänyt.

Sinä selitit itse vain kuinka tutkimus ei ole yksiselitteistä, eikä valmista, mutta tietenkin löydät määrättyjen tahojen tutkimuksia, jotka vahvistavat sinun näkökulmaasi.

Sinä voit olla jopa aivokuollut ja silti sinulla on sukupuoli. Eikä yhdelläkään lääkärillä ole ongelmaa todeta sitä.

Miten luulet sen siinä tilanteessa jonkun neurobiologin näkevän sinun sukupuolesi? Hän katsoo aivojesi kokoa tai pääsi mallia ja päättelee ehkä siitä. Hän katsoo kromosomit ja sukuelimet jää päättelee siitä. Joten kyllä, tämä juttu ja ongelma on suurimman osan omassa päässä. Ei kehossa.

Se on nimenomaan omassa päässä, niinhän juuri sanoin. Nimittäin aivojen rakenteessa.

Mutta niin se ei ole.

No kyllä se nyt vaan vahvasti näyttäisi olevan niin. Toki jos sinulla on jotain vastakkaista tutkimustulosta esittää niin olen aiheesta hyvin kiinnostunut.

Siis oletan että olet tietoinen siitä että miesten ja naisten aivot eroavat toisistaan useilla tavoilla? Ja tuota nimenomaan korjaushoitohin hakeutuvilta yritetään selvittää että onko kyseessä aidosti sukupuolidysforiasta vai jostain muusta joka aiheuttaa sen tuntemuksen.

Lähdet siis ehkä ajatuksesta, että miesaivot ovat hyviä matikassa ja naisaivot kielissä? Vai ehkä miehillä on vähän tummempaa harmaata aluetta kuin naisilla vai puhummeko koosta? Vai jos miehellä on pieni pää, niin hän on nainen ja jos naisella on iso pää hön on mies? Vai ehkä miehet reagoivat nopeammin ja reaktionopeuden perusteella voimme sanoa, onko kyseessä nainen vai mies?

Toisaalta voimme kysyä miksi aivot juuri määrittelisi sukupuolen? Miksei ne sukupuolielimet, niinkuin nimikin antaa ymmärtää? Ehkä tälle aivoilmiölle pitäisi antaa oma nimi. Olet sukupuoleltasi nainen tai mies, mutta sitten niihin virallisiin lappuihin kirjotetaan aivo/a ja se koettu mielikokemus eli olet nainen/aiva ja mies/aivo tai nainen/aivo ja mies/aiva.

Vierailija
334/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin vankilaan transihmisten sitten pitäisi joutua? Kuinka tämä tulisi laissa määritellä, jos tämä uusi laki ei kerran ole hyvä?

Vankeustuomio tulisi suorittaa oman biologisen sukupuolen mukaisissa tiloissa. Jos tarvitsee erityissuojelua, niin sitten omalle osastolle toisten transnaisten kanssa. Tai perustakaa oma transvankila. Kullikatriinat eivät kuulu naisvankilaan.

Mikä ongelma tässä uudessa laissa sitten on, joka mahdollistaa myös tuon biologisen syntymäsukupuolen mukaan vankilan määrittelemisen, eikä pelkästään juridisen sukupuolen mukaan?

Transvankeja tuskin on niin paljoa, että omia osastoja tai hyvänen aika vankiloita perustettaisi.

Tämä uusi laki mahdollistaa yksilökohtaisen harkinnan näissä tapauksissa, eikö se nyt ole kaikkein järkevintä juuri niin?

Vierailija
335/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä selitetty, väittettiin kyllä ilman mitään kompetenssia.

Mikäs on oma kompetenssisi vaikkapa näihin tutkijoihin verrattuna?

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7139786/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21094885/

https://www.nature.com/articles/s41598-017-17352-8

Jos sukupuoliaivot ovat totta, niin eikö silloin transnaisilla ole miehen aivot, jotka muokkaantuvat vielä enemmän miestyyppisikisi mieheksi sosiaalistamisen myötä? Ainakin transnaisilla esiintyy usein setämiestyyppistä käytöstä ja manspleinaamista naisille naisten asioista.

Ei transanaisilla ole mitään miehen aivoja, ainakaan ennen hormonihoitoja. Pienen otoksen yksittäiset tutkimukset, jotka  ehkä joskus tuottavat peräti tilastollisesti merkitseviä eroja eri ryhmien välillä ei kerro yhtään mistään mitään. Pitäisi viitata laajoihin meta-analyyseihin, joissa otetaan huomioon julkaisuharhan vaikutus tutkimustuoloksiin. Erityisesti pienen otoksen tutkimuksissa efektikoot voivat suuresti ylikorostua. Tieteellisessä julkaisukäytännössä on tyypillistä, että suurta osaa tutkimuksista ei edes koskaan julkaista, koska ne tuottavat "vääriä" tuloksia. Lisäksi jos aihetta on tutkittu muutenkin aivan liian vähän ja muita vaikuttavia tekijöitä ei kontrolloida, niin eihän noilla tutkimuksilla ole mitään painoarvoa paitsi uskovaisten ihmisten uskon vahvistaminen. 

https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/nf-2020-0007/html

Vierailija
336/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä asia on päästetty näin pitkälle?

Siis kuinka moni OIKEASTI uskoo että transnainen on NAINEN.

Tai transmies on MIES?

En nyt tarkoita että olkoon tranhenkilö mikä transhenkilö haluaa ja tuntee olevansa, mutta eihän sukupuolta oikeasti voi vaihtaa.

Miten kukaan voi uskoa tätä?

Tuntuu että gaslight:aan ihan kunnolla kansaa.

Vierailija
337/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIESTÄ EI VOI MUUTTAA NAISEKSI USKOKAA JO!EIKÄ NAISTA MIEHEKSI!

Minkä määritelmän mukaan?

LUONNON MÄÄRITELMÄN MUKAAN!

Ja mikäs se sellainen määritelmä sitten on? En ole koskaan kuullutkaan.

KATSO ALAPÄÄHÄSI!

Jos se alapäätä katsomalla selviää, niin silloinhan se sukupuoli nimenomaan muuttuu alapäätä leikkelemällä 😁

Haluatko nyt varmasti lukita vastauksesi?

Taisit karauttaa suoraan rosvosektoriin. Peniksestä ei voi leikata toimivaa vaginaa eikä vaginasta tai kyynärvarresta nyljetystä kudoskaistaleesta saa toimivaa penistä. Haluaisitko pyöräyttää uudelleen?

-eri

Ei tuossa mainittu sanallakaan toimivuutta, vaan pelkkää ulkonäköä.

Saivartelua. Eli ihan mikä tahansa penisrulla, packeri tai sträppäriviritys on sama asia kuin toimiva penis housuissa? Jotkut transnaisethan väittävät, että edes gynekologi ei erota heidän nyljetyllä peniksellä vuorattua arpionkaloaan aidosta vaginasta. Sellainen puoskari kannattaisi ilmiantaa Valviralle.

Vierailija
338/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisin ehkä vielä ymmärtää tämän, jos ihan oikeasti pienestä vauvasta asti ihmisellä olisi henkinen sukupuoli.

No mutta niinhän meillä onkin. Toki se alkaa kehittymään vahvasti vasta kohti murrosikää mennessä.

Anteeksi, leikkasin pitkän pätkän tekstiäsi pois koska halusin vastata nimenomaan tuohon. Se mitä sanoit muodista ja kuvitelmista yms. on ihan validi huolenaihe tokin sekin. Jotkut ihmiset ovat tosiaan sekaisin, ja varmasti jokainen meistä muistaa kipuillen jostain ja milloin mistäkin murkkuna. Siksi varsinaisiin korjaushoitoihin ei todellakaan marssita ihan tuosta noin vaan, eikä niin tulisi ollakaan.

Silti en jaksa uskoa että kukaan lähtisi huvikseen edes juridista sukupuoltaan vaihtamaan vaikka sen kuinka voisi omalla ilmoituksellaan tehdä. Mikäli tulevaisuus joskus osoittaa minut vääräksi tämän osalta olen enemmän kuin valmis muuttamaan kantaani.

En minäkään usko kenenkään huvikseen tekevän mitään. Kyllä nämä ihmiset ihan oikeaksi kuvittelevat sen minkä kuvittelevat.

Mutta sitä muoti juuri on. Sinä kuvittelet, että joku vaate/puhelin/auto on niin ihana, ette voi olla ostamasta sitä. Lainaat epätoivoisesti rahat jostain, vaikka sinulla ei olisi edes varaa. Mutta kyse on mitä sinulle on ns. myyty, etkä sinä edes huomaa sitä. Elokuvat, netti, influensserit, mainokset, laulut, julkkikset jne.

Voisin verrata aika pitkälle tätä huumeisiin. Yhdessä vaiheessa yleinen ilmapiiri muuttui todella huumemyönteiseksi. Se aiheutti, että tuli paljon uusia käyttäjiä. He ihan oikeista uskovat huumeiden olevan se oikea asia. Niin asioiden kuuluukin olla heistä. He ihan oikeasti uskovat niin, että ihminen on tehty huumeiden käyttäjiksi. Mutta niin ei aina ollut. Suurin osa nuorista ei ollut huumemyönteisiä, eikä he halunneet niitä käyttää. Silloin viina olis se juttu ja ihmiset halusivat olla viinanjuojia.

Olen töissä muodin piirissä ja tiedän kyllä täysin miten ihmisten asenteet ja halut kehitetään, eivätkä he edes tajua sitä.

Moni transihminen haluaa olla toista sukupuolta, koska he ihan oikeasti ovat kehittäneet omassa päässään jonkun kuvitelman siitä mitä tarkoittaa olla sitä toista sukupuolta ja luulevat, että asiat olisivat siten paremmin. Sekin on vain tunne ja kuvitelma päässä.

On ihan selvää että kuvaamasi kaltaisia tapauksia on. Sen voimme todeta jo siitä, että meillä on tapauksia jossa transitiotunut yksilö on myöhemmin katunut toimenpidettä ja huomannut sittenkin olevansa "oikeasti" sitä syntymäsukupuoltaan. Se ei kuitenkaan poissulje aidosti sukupuolidysforisten olemassaoloa (jonka voimme sinäänsä yhtälailla todeta huikeasti parantuneesta elämänlaadusta transitioitumisen jälkeen), vaan tarkoittaa että meidän pitäisi entistä tarkemmin oppia tunnistamaan ne markkerit jotka aidosti indikoivat sukupuolidysforiaa. Haukkuminen ja olemassaolon kieltäminen eivät ole oikeita keinoja siihen.

Tietysti meidän tulee myös yhtälailla pitää huoli siitä, että myös cis-ihmisillä on oikeus siihen omaan sukupuoli-identiteettiinsä ja kaikkiin siihen liittyviin oikeuksiin ja turvallisuuteen. Transkiihkoilijat ovat sen osalta aivan yhtä väärässä kuin heitä lyttäävätkin.

Vierailija
339/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se on ainoa keino korjata sitä, niin sillä mennään. Lääketiede kun ei tiedä mitään keinoa korjata sitä päässä olevaa "vikaa" tässä tapauksessa. Ei ole mitään lääkitystä tai terapiaa, jolla sitä voitaisiin "hoitaa".

Vai oletko sitä mieltä, että pitäisi jättää täysin ilman mitään apua ja hoitoa sitten?

Suurin osa ihmisistä oppii elämään sen kanssa mitä on saanut. On se pituus tai iso nenä tai pienet rinnat. Vasta viime vuosien kirurgia on tuonut mahdollisuuden juosta jokaisen oman kuvitelman perässä.

Ehkei päässä olevaa vikaa voi aina korjata, mutta sinäänsä juosta niiden ajatusten perässä, niin sekin on aika tuhoon tuomittua. Itsensä kanssa on vain opittava elämään ja olla kiitollinen, että on terve tai ei ainakaan pahemmin rikki ja oppia arvostamaan sitä miksi on syntynyt, eikä aina juosta jonkun muun perässä ja kuvitella, että kaikki paranee kunhan vaan se tai se juttu muuttuisi itsessä.

Vierailija
340/676 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIESTÄ EI VOI MUUTTAA NAISEKSI USKOKAA JO!EIKÄ NAISTA MIEHEKSI!

Minkä määritelmän mukaan?

LUONNON MÄÄRITELMÄN MUKAAN!

Ja mikäs se sellainen määritelmä sitten on? En ole koskaan kuullutkaan.

KATSO ALAPÄÄHÄSI!

Jos se alapäätä katsomalla selviää, niin silloinhan se sukupuoli nimenomaan muuttuu alapäätä leikkelemällä 😁

Haluatko nyt varmasti lukita vastauksesi?

Taisit karauttaa suoraan rosvosektoriin. Peniksestä ei voi leikata toimivaa vaginaa eikä vaginasta tai kyynärvarresta nyljetystä kudoskaistaleesta saa toimivaa penistä. Haluaisitko pyöräyttää uudelleen?

-eri

Taisit itse. Onko henkilökohtaista kokemusta siitä toimivuudesta? Aivan. Niin tiesin ettei ole.

Kertoisitko sitten meille, miten miehen kehoon kairataan vagina kaikilla sen toiminnallisuuksilla tai naisen kehoon erektioituva ja ejakuloiva penis? Uusvärkeissä tuppaa olemaan enemmän komplikaatioita kuin toimivuutta.