Te, jotka ajatte alinopeutta?
Te, jotka ajatte esim. 100 km/h alueella 80 km/h, ja 80 alueella 60, miksi ?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ajaa sit ihan perseessä kiinni kun edellä ajava menee hitaampaa kuin TE. Otan kaasulta kokonaan jalan pois ja katson tippuuko vauhti 20 ennen kuin älyätte mennä ohi.
Yleensähän teikäläisillä se kaasupoljin löytyy aivan yllättäen juuri silloin kun joku lähtee ohittamaan.
Ehkä siinä tilanteessa kun olet tunnin roikkunut perässä kiinni ilman että tausta peilistä näkee edes etuvaloja.
Muussa tapauksessa susta halutaan vaan päästä eroon
Alinopeus ei ole kiellettyä ellet nyt sit 120 alueella aja 40 niin saatat saada sakot. Itse ajan usein alinopeutta koska minut on opetettu siten että se nopeus mikä liikennemerkissä ilmoitetaan on kyseisen tien suurin sallittu nopeus. Ne ihmiset ketkä jauhavat jostain alinopeudesta pitäisi laittaa uudestaan autokouluun.
Suomen teiden suurimmat ongelmat on ylinopeutta ajavat sekä takapuskurissa kiinni roikkujat.
Suomen kaikki autot pitäisi ihan ensitöikseen rajoittaa kulkemaan max 120km/h mittarin mukaan. Kilparata autot sekä hälytysajoneuvot sitten saisi olla rajoittamattomia.
Ohitus on aina turvallisestikin suoritettuna jonkinlainen riski. Tahallaan hidastelijat aiheuttavat siis ajomatkansa aikana itsekkyydellään ja piittaamattomuudellaan satoja turhia riskejä ja haittaavat liikenteen sujuvuutta muutenkin hidastamalla liikennevirtaa, aiheuttamalla vietäriliikettä ja kasaamalla taakseen letkaa.
Te, jotka ajatte ylinopeutta?
Te, jotka ajatte esim. 100 km/h alueella 110 km/h, ja 80 alueella 90, miksi ?
Tiesittekö että te rikotte lakia kun ajatte ylinopeutta?
Vierailija kirjoitti:
Mikä alinopeus?
Kun ajetaan alle liikennemerkki D10 osoittamaa nopeutta
Kiihotun kun joku ajaa perseessä kiinni. Ja kun se ohittaa niin laukean
> Itse asiassa alinopeudesta voi nykyään saada sakot.
Alinopeudesta annettujen sakkojen määrä taitaa olla promillen murto-osa tai vieläkin vähemmän ylinopeussakkojen määrästä.
Alinopeudeksi on käsittääkseni määrtelty nopeus joka on olle puolet ylimmästä sallitusta eli satasen alueella 50 km/h joka sekin taitaa koskea ainoastaan moottoriteitä. Satasen maantiellä kun saa tyypillisesti ajaa polkupyörällä, mopolla, traktorilla jne. hitailla kulkuvälineillä. Ajoipa takavuosina minikaivuri Hangosta Kuusamoon eikä saanut sakkoja alinopeudesta vaikka meni pitkän matkaa satasen nelostiellä. ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erikoista miten joidenkin ihmisten ajovauhti vaihtelee niin paljon. Eivätkö käytä vakionopeuden säädintä?
Tämä! Tämä risoo itseä eniten. MIKSI?! Sinällään ei haittaisi jos ajaisi tasaisesti sitä 80, mutta kun seilataan kokoajan jotain 70-90 väliä, niin se ärsyttää.
Mulla auto, jolla ei saa ajaa kuin max 90, ja matkanteko on äärimmäisen stressaavaa nykyään enkä pääse edes ohi näitä seilaavia ikinä. Ja näin kesällä näitä seilaavia tientukkoja on joka pikkutielläkin, joita itse pyrin käyttämään (koska ajan rajoittimella, yritän itse olla mahdollisimman vähän muiden tien tukkona). Oispa jo talvi niin sais taas ajaa rauhassa.
Samaa mieltä...usein tuolle ajotavalle on syynä se että pitää jauhaa paskaa puhelimeen samalla kun ajaa eikä osaa käyttää vakkaria ajettaessa. Ihmettelen kovasti tuota ettei käytetä vakkaria kun se rentouttaa ajoa muutenkin huomattavasti. Hyvin suuressa osassa autoja se on ,ne yleistyivät 2000 luvun tavallisissa perheautoissa ja sen ikäiset alkaa olla jo pian romutusikäsiä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ohitus on aina turvallisestikin suoritettuna jonkinlainen riski. Tahallaan hidastelijat aiheuttavat siis ajomatkansa aikana itsekkyydellään ja piittaamattomuudellaan satoja turhia riskejä ja haittaavat liikenteen sujuvuutta muutenkin hidastamalla liikennevirtaa, aiheuttamalla vietäriliikettä ja kasaamalla taakseen letkaa.
Miksi oletuksesi on, ettei hitaasti ajamiseen olisi pätevää syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ajaa sit ihan perseessä kiinni kun edellä ajava menee hitaampaa kuin TE. Otan kaasulta kokonaan jalan pois ja katson tippuuko vauhti 20 ennen kuin älyätte mennä ohi.
Yleensähän teikäläisillä se kaasupoljin löytyy aivan yllättäen juuri silloin kun joku lähtee ohittamaan.
Ehkä siinä tilanteessa kun olet tunnin roikkunut perässä kiinni ilman että tausta peilistä näkee edes etuvaloja.
Muussa tapauksessa susta halutaan vaan päästä eroon
Turhanpäiten hidastelijoista pitäisi päästä eroon, ihan kuten niistä kaahareistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. joku sairaalloinen itaruus ei ole hyväksyttävä syy haitata liikennettä.
Minulla on reuma ja nilkka ei taivu enempää
Ihan oikeastiko jotkut terveydellisiin syihin vedoten ajaa alinopeutta? Huimausta? Migreeniä? Voi jestas, silloin ei lähdetä ratin taakse ollenkaan! Todella vastuutonta ajaa puolikuntoisena, eikä hyvää syytä ole. Jos auto jää vaikka työpaikan pihaan tms. Pusikkoon, niin hommaatte muun kyydin. Ei voi mitään. Ammattikuljettajana en voi ymmärtää ajatusta, että lähtisin ajamaan, jos tiedän etten ole 100% kunnossa. Siinä vaarantaa muiden ja itsensä hengen. Ja kyllä olen joutunut oikean migreeni kohtauksen takia soittamaan itselleni kyydin levikkeeltä 20km päästä, koska en ollut ajokuntoinen
Vähän verrattavissa oleva asia, kun olen useasti joutunut toteamaan etten aja jollain kapealla, liukkaalla hiekkatiellä, koska se olisi liian vaarallista. Sitten kuuntelen asiakkailta huudot ja valitukset, mutta ei voi mitään.
Ajan tätä nykyä körötellen 80km/h, koska se on taloudellisin nopeus. Yleensä jos mahdollista jään rekan perään ajamaan jolloin ajo muuttuu vielä taloudellisemmaksi kun ilmanvastus pienenee.
Menkööt ohi ne joilla on rahaa ajaa lujempaa näillä bensan hinnoilla
Vierailija kirjoitti:
Virolaisille kaikki nopeudet ovat alinopeuksia Suomessa. Vai onko joku nähnyt liikennesääntöjen mukaan ajavaa virolaiskuskia? Puolivälissä Hki-Lahti motaria ruuhkassa kyttäsi virolainen kuski ison katumaasturinsa kanssa eikä päässyt ohittamaan, autoja kahdella kaistalla. Mitä tämä irvokkaan näköinen silmälasipäinen kuski tekikään: Hän alkoi ohittaa autoja oikealta pientareen kautta. Tyyppi näytti kyllä enemmän virolaisvenäläiseltä, jota mitkään säännöt eivät koske.
Virolaiset on jo vuosia ajanut kohteliaammin ja lainmukasemmin kuin suomalaiset. Eivät sulje välejä rampilta liittyessä, jää nukkumaan vasemmalle kaistalle ym sujuvan liikenteen haittaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. joku sairaalloinen itaruus ei ole hyväksyttävä syy haitata liikennettä.
Sinä olet liikenteen haitta mikäli et osaa ohittaa tai saat rattiraivon jonkun toisen hitaudesta. Opettele ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on erikoista miten joidenkin ihmisten ajovauhti vaihtelee niin paljon. Eivätkö käytä vakionopeuden säädintä?
Tämä! Tämä risoo itseä eniten. MIKSI?! Sinällään ei haittaisi jos ajaisi tasaisesti sitä 80, mutta kun seilataan kokoajan jotain 70-90 väliä, niin se ärsyttää.
Mulla auto, jolla ei saa ajaa kuin max 90, ja matkanteko on äärimmäisen stressaavaa nykyään enkä pääse edes ohi näitä seilaavia ikinä. Ja näin kesällä näitä seilaavia tientukkoja on joka pikkutielläkin, joita itse pyrin käyttämään (koska ajan rajoittimella, yritän itse olla mahdollisimman vähän muiden tien tukkona). Oispa jo talvi niin sais taas ajaa rauhassa.
Samaa mieltä...usein tuolle ajotavalle on syynä se että pitää jauhaa paskaa puhelimeen samalla kun ajaa eikä osaa käyttää vakkaria ajettaessa. Ihmettelen kovasti tuota ettei käytetä vakkaria kun se rentouttaa ajoa muutenkin huomattavasti. Hyvin suuressa osassa autoja se on ,ne yleistyivät 2000 luvun tavallisissa perheautoissa ja sen ikäiset alkaa olla jo pian romutusikäsiä kuitenkin.
Vakionopeudensäädintä ei yleensä ole malliston halvimmissa versioissa, ei voi olettaa että "nykyautoissa" se olisi kaikissa, jos sulla varakkaalla on joku malliston yläpään luksusversio kaikilla herkuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos edessä olevan ajovauhti seilailee niin miksi et pidä siihen autoon kunnon turvaväliä niin silloin sun ei tarvi juurikaan välittää siitä että sen edessä olevan auton vauhti seilailee?
Mä olen kuullut että monet kuskit tahalleen nykii käsijarrua kesken ajon jos takana oleva auto ei pidä riittävää turvaväliä ja osa autoilijoista hidastaa vauhtia jos takana oleva auto ajaa liian lähellä.
Riittävä turvaväli poistaisi monta ongelmaa liikenteestä ja ihmettelen suuresti sitä miksi riittävän turvavälin pitäminen on monille autoilijoille niin vaikeaa.
Viimeiset hiushaituvani lähtevät päästä irti jos ajan kovempaa
Vain tietyissä tapauksissa. Ei aloittajan tarkoittamissa tilanteissa.