Frendien luoja lahjoittaa miljoonia anteeksipyyntönä kokovalkoisesta roolituksesta: "Olen häpeissäni"
Hittisarja Frendien kokonaan valkoista roolitusta on kritisoitu nykyaikana paljon. Sarjan luoja Marta Kauffman on kertonut jo aiemmin katuvansa moninaisuuden puutetta sarjassa, mutta nyt hän ikään kuin anteeksipyynnön merkkinä lahjoittaa lähes 4 miljoonaa euroa Afroamerikkalaiseen tutkimukseen.
https://www.voice.fi/viihde/a-216942
Niin... En tiedä oikein mitä tähän kirjoittaisi. Hyvä sää ulkona, taidan käydä kävelyllä.
Kommentit (275)
Luultavasti on olemassa paljon muitakin sarjoja ja elokuvia, missä ei ole mustia ihmisiä. Pitääkö kaikkien nyt lahjoittaa johonkin mustien tutkimuksiin?
Mitä ihmettä on afroamerikkalainen tutkimus? Edes google ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi härregyy. Eikö enää siis voi olla kaveriporukkaakaan, missä ei ole etnisiä mukana? Täytyykö erikseen lähteä kyselemään vaikka lapsuudenystävien kimpan mukaansa jostain mustaa edustajaa, ettei kadulla aleta kivittämään?
Ja asianomaiset nauravat matkalla pankkiin. Asuntojonoissa, tukia hakiessa ja sossussakin ihan varmasti ekoina luukuilla. Kaistat vetää. Nooh, ainahan meilläkin on anteeksipyydelty, milloin lettejä ja milloin mitäkin. Noloa.
Naurat, mutta minä luin joskus jo yli 10 vuotta sitten artikkelin, jossa käskettiin tutkiskelemaan omia ennakkoluuloja, jos tuttavapiiri ei ole tarpeeksi monimuotoinen. Tämä käskettiin korjaamaan tutustumalla aktiivisesti erilaisiin ihmisiin. Samoihin aikoihin luin artikkelin, jossa moitittiin r*sistiksi ihmisiä, jotka eivät ole valmiita deittailemaan erirotuisia ihmisiä. Eli ei ole mikään ihan uusi ilmiö tämäkään.
Olin tuolloin itsekin paljon wokempi kuin nykyään, mutta pidin jo tuolloin noita juttuja ihan kaistapäisinä. Tai no, en minä ole itse asiassa muuttunut vähemmän wokeksi, vaan woken vaatimukset ovat vain muuttuneet aina vain tiukemmiksi.
Haha, niinpä. Itkeäkö vai nauraako?? :D Itsellä ei ongelmia värien suhteen, ei myöskään sex-identiteettien, jokainen saa ihan vapaasti olla mitä haluaa, Kunnioitan samalla lailla, kunhan ollaan rehellisiä.
Mä menin yksityisperheeseen töihin heidän kotiin (missä samassa toimistotilat), ja kun oli sovittu kakista asioista työhaastattelussa, huoneeseen kutsuttiin lopuksi perheen adoptiolapset (Africa) :D
Halusivat katsoa mun suhtautumisen tietty. Mua jotenkin tuo loukkasi. Mutta heille tietenkin todella tärkeä asia. Suhtautumista on monenlaista. Menin ja paiskasin kättä kaikkien kanssa ja esittelin itseni. Tunnelma vapautui heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä mustia on joku kymmenesosa kansasta, miksi joka porukassa pitäisi olla mustia? Ei kovin realistista.
Miksi aina ollaan huolissaan vain mustien representaatiosta, ei vaikka aasialaisten?Aasialaiset ovat yleensä fiksua ja työteliästä kansaa, ainakin tulijat meillä, eivätkä mellakoi värinsä puolesta ahneina ja tekopyhinä. Tajuavat että ovat täysin samanarvoisia, ei tarvitse alkaa riehumaan, kiristämään tai uhriutumaan.
Ahneus ja tekopyhyys??
Vaikka en ymmärräkään kaikkea pc-puhetta, voi silti yrittää ymmärtää miksi mustien rotukysymys on tärkeä Amerikassa. Eihän tuo Frendit-keskustelu meikäläistä yhteiskuntaa samalla tavalla koske.
Googlettakaa Emmett Till. Vaikka wikipediasta jos ei muuta. https://en.wikipedia.org/wiki/Emmett_Till
Hän oli 14-vuotias afroamerikkalainen poika joka lynkattiin erittäin brutaalilla tavalla. Tämä tapahtui 50-luvulla, eikä tekijöitä tuomittu (myivät tarinansa lehtiin ja myönsivät teon kyllä.). Emmet Tillin muistoksi on pystytetty useita muistokylttejä ja muistomerkkejä, ja ne tuhotaan kerta toisensa jälkeen, ammutaan esim sata luodinreikää kyltin läpi tai töhritään tekstillä KKK.
Onko se ahneutta ja tekopyhyyttä, että esim Emmettin suku yrittää vielä saada oikeutta?
Se on se ilmapiiri, jossa Amerikan mustat elää yhä tänä päivänä, 2020-luvulla. Miettikääpä omalle kohdallenne.
Eikä Emmett Till tietenkään ole ainut lynkattu tai ainut rotunsa vuoksi tapettu, sattui nyt olemaan viimeisin jonka muistopäivään somessa törmäsin.
Puhumattakaan siitä, mitä heidän historia oli ihan muutama sukupolvi taaksepäin. Orjuutta, pakkotyötä, ruoskintaa ja kahleita. Amerikassa on (vain) yksi plantaasi jätetty alkuperäiseen asuunsa, puuvillaplantaasi, jolla oli orjia. Mahtava kartano rakennettu orjatyöllä. Puuhökkeleitä orjien asumuksina. Luetteloita, joissa orjat lueteltu kuten omaisuus. Orjuutta koskevia lakeja; orjuudessa syntynyt on omistajansa omaisuutta. Kahleita. Orjuudessa kuolleita lapsia.
Näitä on vaikea täysin kuvitella, ellei oikeasti ala tutustua aiheeseen. Orjuuden kokeneiden haastatteluita on tallennettu kirjoihin ja kansiin, heidän lastenlastenlapsiaan on elossa. Mahdollisesti jopa lapsenlapsia on vielä elossa. Se ei ole kovin kaukaista historiaa.
Amerikassa mustat on olleet niin totaalisen alistettuja vain värinsä vuoksi, että siitä ei ole vieläkään päästy eroon, yhä edelleen väkivaltaista ja alistavaa rasismia (vrt mitä Emmet Tillin muistomerkeille tehdään).
Ihan samoin kuin me ei täysin ymmärretä miten se Amerikkalaiseen yhteiskuntaan vaikuttaa, eivät hekään ymmärrä, että orjuutta ei ole joka puolella ollut ihan samoin. Että tällä maailmankolkalla orjuutetut olivat sodissa hävinneitä osapuolia (esim suomalaisia vietiin orjiksi isonvihan aikaan 1700-luvulla Venäjälle).
Olot ovat muuttuneet. Mutta onko jälkeläisille monenteen polveen maksettava peräti jotain korvauksia aiempien sukupolvien, siis eri ihmisten , kokemista vääryyksistä?
Jos lynkkauksessa osallisena ollut henkilö on elossa ja vapaalla jalalla, hänet olisi tuotava oikeuden eteen. Kukaan ei ole ollut penäämässä rahallisia korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jenkeissä mustia on joku kymmenesosa kansasta, miksi joka porukassa pitäisi olla mustia? Ei kovin realistista.
Miksi aina ollaan huolissaan vain mustien representaatiosta, ei vaikka aasialaisten?Aasialaiset ovat yleensä fiksua ja työteliästä kansaa, ainakin tulijat meillä, eivätkä mellakoi värinsä puolesta ahneina ja tekopyhinä. Tajuavat että ovat täysin samanarvoisia, ei tarvitse alkaa riehumaan, kiristämään tai uhriutumaan.
Ahneus ja tekopyhyys??
Vaikka en ymmärräkään kaikkea pc-puhetta, voi silti yrittää ymmärtää miksi mustien rotukysymys on tärkeä Amerikassa. Eihän tuo Frendit-keskustelu meikäläistä yhteiskuntaa samalla tavalla koske.
Googlettakaa Emmett Till. Vaikka wikipediasta jos ei muuta. https://en.wikipedia.org/wiki/Emmett_Till
Hän oli 14-vuotias afroamerikkalainen poika joka lynkattiin erittäin brutaalilla tavalla. Tämä tapahtui 50-luvulla, eikä tekijöitä tuomittu (myivät tarinansa lehtiin ja myönsivät teon kyllä.). Emmet Tillin muistoksi on pystytetty useita muistokylttejä ja muistomerkkejä, ja ne tuhotaan kerta toisensa jälkeen, ammutaan esim sata luodinreikää kyltin läpi tai töhritään tekstillä KKK.
Onko se ahneutta ja tekopyhyyttä, että esim Emmettin suku yrittää vielä saada oikeutta?
Se on se ilmapiiri, jossa Amerikan mustat elää yhä tänä päivänä, 2020-luvulla. Miettikääpä omalle kohdallenne.
Eikä Emmett Till tietenkään ole ainut lynkattu tai ainut rotunsa vuoksi tapettu, sattui nyt olemaan viimeisin jonka muistopäivään somessa törmäsin.
Puhumattakaan siitä, mitä heidän historia oli ihan muutama sukupolvi taaksepäin. Orjuutta, pakkotyötä, ruoskintaa ja kahleita. Amerikassa on (vain) yksi plantaasi jätetty alkuperäiseen asuunsa, puuvillaplantaasi, jolla oli orjia. Mahtava kartano rakennettu orjatyöllä. Puuhökkeleitä orjien asumuksina. Luetteloita, joissa orjat lueteltu kuten omaisuus. Orjuutta koskevia lakeja; orjuudessa syntynyt on omistajansa omaisuutta. Kahleita. Orjuudessa kuolleita lapsia.
Näitä on vaikea täysin kuvitella, ellei oikeasti ala tutustua aiheeseen. Orjuuden kokeneiden haastatteluita on tallennettu kirjoihin ja kansiin, heidän lastenlastenlapsiaan on elossa. Mahdollisesti jopa lapsenlapsia on vielä elossa. Se ei ole kovin kaukaista historiaa.
Amerikassa mustat on olleet niin totaalisen alistettuja vain värinsä vuoksi, että siitä ei ole vieläkään päästy eroon, yhä edelleen väkivaltaista ja alistavaa rasismia (vrt mitä Emmet Tillin muistomerkeille tehdään).
Ihan samoin kuin me ei täysin ymmärretä miten se Amerikkalaiseen yhteiskuntaan vaikuttaa, eivät hekään ymmärrä, että orjuutta ei ole joka puolella ollut ihan samoin. Että tällä maailmankolkalla orjuutetut olivat sodissa hävinneitä osapuolia (esim suomalaisia vietiin orjiksi isonvihan aikaan 1700-luvulla Venäjälle).
Historiaa on hyvä ymmärtää ja tietää siitä, mutta sen varjolla ei voi enää satoja vuosia jälkeenpäin oikeuttaa hyvityksiä tai anteeksipyyntöjä ihmisiltä, joilla ei ole osaa eikä arpaa tapahtuneeseen.
Tuo rasismi mistä tekstissä puhutaan, KKK-tekstien maalaaminen muistomerkkeihin ym, se tapahtuu tässä ja nyt. Se juontuu orjuudesta, käsityksestä että mustat on alempia, mutta se tapahtuu nyt. Ei satojen vuosien takaisista tapahtumista olla pyytämässä oikeutta, vaan siitä mitä tapahtuu nykyajassa.
Ja boomer-sukupolvi on eläneet aikaa, jolloin lynkkauksia ihan oikeasti tapahtui. Ei tarvi mennä satojen vuosien taakse. Emmett Till lynkattiin 1950-luvulla. Lynkkauksia tapahtui 60-luvullakin. Kaikkia ei tuomittu, ei todellakaan.
Yhtälailla toisen maailmansodan aikaisista rikoksista tuomitaan edelleen, vaikka teoista on mennyt jo tosi kauan.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti on olemassa paljon muitakin sarjoja ja elokuvia, missä ei ole mustia ihmisiä. Pitääkö kaikkien nyt lahjoittaa johonkin mustien tutkimuksiin?
Myöskään "Sillassa" ei ole yhtään. Enkä näe yhtään syytä, miksi pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi härregyy. Eikö enää siis voi olla kaveriporukkaakaan, missä ei ole etnisiä mukana? Täytyykö erikseen lähteä kyselemään vaikka lapsuudenystävien kimpan mukaansa jostain mustaa edustajaa, ettei kadulla aleta kivittämään?
Ja asianomaiset nauravat matkalla pankkiin. Asuntojonoissa, tukia hakiessa ja sossussakin ihan varmasti ekoina luukuilla. Kaistat vetää. Nooh, ainahan meilläkin on anteeksipyydelty, milloin lettejä ja milloin mitäkin. Noloa.
Naurat, mutta minä luin joskus jo yli 10 vuotta sitten artikkelin, jossa käskettiin tutkiskelemaan omia ennakkoluuloja, jos tuttavapiiri ei ole tarpeeksi monimuotoinen. Tämä käskettiin korjaamaan tutustumalla aktiivisesti erilaisiin ihmisiin. Samoihin aikoihin luin artikkelin, jossa moitittiin r*sistiksi ihmisiä, jotka eivät ole valmiita deittailemaan erirotuisia ihmisiä. Eli ei ole mikään ihan uusi ilmiö tämäkään.
Olin tuolloin itsekin paljon wokempi kuin nykyään, mutta pidin jo tuolloin noita juttuja ihan kaistapäisinä. Tai no, en minä ole itse asiassa muuttunut vähemmän wokeksi, vaan woken vaatimukset ovat vain muuttuneet aina vain tiukemmiksi.
Eräänlaista kulttuurifasismia. Pakotetaan toimimaan luontoaan vastaan ja teeskentelemään "ajanhengen" mukaisesti. Jossain vaiheessa naurettavaksi menevä suvaitsevaisuuskupla puhkeaa kuten kävi 1970-luvun vasemmistolaisuudenkin.
Jo 60-70 luvullahan mustat painostivat valkoisia naisia seksiin haukkumalla näitä muuten rasisteiksi. Tästä on kirjoitettukin. Hippiliikkeellä on luurankoja kaapissaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä hankkia uusia ystäviä.
Voiko yksi edustaa sitten monia eri monimuotoisuuksia vai pitääkö hankkia kymmenen uutta ystävää?
Kannattaa hankkia yksi, jossa saa mahdollisimman monta kiintiötä täyttymään. Esimerkiksi puoliksi aasialainen, puoliksi musta translesbomuhamettilainen.
Ei hyvää päivää. Kuinka säälittävä teko. Kuinka surullista on se että ihminen häpeää noin paljon omaa ihonväriään!
Ja onhan joissain sarjoissa tietysti tähän aikaan sopimatonta roolitusta/juttuja ylipäänsä, mutta se on sitä ajankuvaa. Ei sitä pidä lähteä jälkikäteen muuttamaan. Seksismiä ja rasismia on vaikka kuinka paljon vanhoissa filmeissä, mutta se on osa historiaa.
Naurettavaa. Sitä paitsi vain Courteney Cox ja Matthew Perry ovat ihmisiä, jotka jenkkiwoket laskevat valkoisiksi. David Schwimmer ja Lisa Kudrow ovat juutalaisia. Jennifer Aniston on kreikkalainen ja Matt LeBlanc on italialainen. Mutta kun ei, ei kelpaa, pitää olla AFRIKKAA veressä jollain. Ei kiinnosta edistää sitä, että jokaisessa ohjelmassa olisi kiinalaisia, muslimeja, intialaisia tai alkuperäisamerikkalaisia. Mustaa sen olla pitää, muuten ollaan tiedät-kyllä-mitä.
Yleensä samalla alueella kasvaneet ihmiset, samoissa paikoissa opiskelleet tai samaa yhteiskuntaluokkaa olevat ihmiset ovat keskenään ystäviä. Ja asioista ajatellaan samalla tavalla. Ei mullakaan ole tällä hetkellä kuin yksi kaveri, jossa on etäisesti jotain muuta "rotua", enkä pelkän ihonvärin takia kehenkään ystävystyisikään.
Nykyaika tekee tavallaan rasistisemmaksi kun tätä kaikkea jankataan koko ajan. En 80-luvulla ajatellut ihonväriä ollenkaan. Sujuvasti katsoin miami vicea yms. Musta ihminen ei ollut mörkö eikä peikko vaan musta ihminen.
Nyt olen paljon tietoisempi ihmisten ihonväristä. Negatiivisessa mielessä. Johtuiskohan osaltaan erään tietyn ryhmän negatiivisista ulostuloista. Jatkuva jamputtaminen ei ainakaan ole lisännyt suvaitsemista.
Olihan Rossilla mustaihoinen naisystävä, samoin se kiinalaistaustainen.
Ohjelmassa oli mukana lesboja, juutalaisia...
Ei minullakaan ole yhtään tummaa/eri etnisen taustan omaavaa ystävää. Opiskeluaikana sitä tutustui ehkä yhteen tummaan, mutta ei me mitään ystäviä olla. En minä silti rasisti ole. On se kyllä kumma juttu kun eri etnisyyksiä pitää alkaa väkisin ahtaamaan joka paikkaan vain huomion perässä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaika tekee tavallaan rasistisemmaksi kun tätä kaikkea jankataan koko ajan. En 80-luvulla ajatellut ihonväriä ollenkaan. Sujuvasti katsoin miami vicea yms. Musta ihminen ei ollut mörkö eikä peikko vaan musta ihminen.
Nyt olen paljon tietoisempi ihmisten ihonväristä. Negatiivisessa mielessä. Johtuiskohan osaltaan erään tietyn ryhmän negatiivisista ulostuloista. Jatkuva jamputtaminen ei ainakaan ole lisännyt suvaitsemista.
Itse olin lapsi ja sitten teini 90-luvulla ja 2000-luvun alussa, ja minä ainakin kasvoin siihen, ettei ihonväriin pitäisi kiinnittää huomiota vaan kohdella ihmisiä ihmisinä. Kasvoin vitivalkoisessa pikkukylässä, ja silti en suhtautunut mitenkään suu pyöreänä hämmästellen kohtaamiini erilaisiin ihmisiin, vaan oli ihan itsestäänselvyys, että ihmisiä on erilaisia.
En tiedä, missä vaiheessa kaikki muuttui tällaiseksi.
Tänä päivänä kun pistetään tummempaa väriä mukaan ohjelmaan, siitä tehdään hirveä show. Ihan kuin se ihonväri itsessään on keskeinen tekijä.
Pidin Lostista, siinä oli mustia ilman että ihonväri oli itsessään mikään tekijä.
Vierailija kirjoitti:
Itseä v-tuttaa mainokset, joissa koko ajan vaan mustia ja jokunen vaaeaihoinen nainen äitihahmona. Miksi emme saa nähdä mainoksissa vaaleita ihmisiä.
Meille tyrkytetään väkisinkin tummia ja pakotetaan hyväksymään. Sekä elokuvissa että mainoksissa.
Kuka esim tykkää että the Fresh prince of Bellair (Will Smith) on hyvä ja hauska ?
Ehkä tähän liittyen, pistäkääpä merkille, että kun esimerkiksi Hesari haastattelee jossain koululaisia, päiväkotilapsia tai teinejä, niin aina on kaivettu haastateltavaksi maahan muuttaja taustaisia. Tai sitten siellä on joukossa yksi kantasuomalainen. Olen miettinyt, että miksi näin? Onko syynä juuri tämä, että ei vain vahingossakaan tulla syytetyksi rasismista tai syrjinnännästä? Tämä palsta on muuten mennyt aivan pelleilyksi, kun tiettyjä sanoja ei saa enää kirjoittaa, vaan niitä sisältävät viestit poistetaan. Mielestäni se rajoittaa sananvapautta.
En minä koskaan lapsena ja nuorena kiinnittänyt huomiota ihmisten etnisyyksiin tai ihonväriin. Asuin vielä Itä-Suomessa ja olin lapsi/nuori 2000-luvulla. Aika vähän oli siellä päin silloin muita kuin venäläisiä, mutta olin itseasiassa ystävä yhden tumman, ja kahden iranilaisen kanssa, enkä koskaan miettinyt heidän ihonväriään saati mitään muutakaan.
Nykyään taas kiinnitän huomiota näihin asioihin, koska sitä tuputetaan kaikkialla kuinka eri etnisyyksiä on.
Kappas, n-sanaa ei sensuroitu, mutta siinäpä olikin tuo "kuningas" samassa, niin et joudu olemaan pahoillasi ja häpeämään.