n. 2-vuotiaan äiti suuttui, kun kehoitin häntä vahtimaan lasta vedessä käsivarren mitan päästä
Olin rannalla ja huomasin taaperon menevän veteen. Yhtään aikuista ei ollut lähelläkään. Taapero ei osannut puhua, oli kyllä tosi iloinen ja innostunut vedestä. Käveli kainaloita myöten veteen isompien lasten perässä. Siinä vaiheessa nappasin pikkuista kämmenestä kiinni. Pitelin kädestä kiinni muutaman minuutin huudelleen rannalle, kuka mahtaa olla tämän lapsen vanhempi. Hetken päästä nainen käveli jostain 20 metrin päästä luoksemme veteen. "Minä vahdin sitä tuolta noin", ja osoitti jonnekin taakseen. Sanoin naiselle, että tämän ikäistä vahditaan vedessä kädenmitan päästä. Nainen tokaisi minulle englanniksi "Don't tell me how to be a parent!" ja lähti lapsen kanssa rivakasti pois.
Jos sinä olet tuo nainen ja luet sattumalta tämän viestin, niin huomautan mahdollisesti pelastaneeni lapsesi hukkumiselta. Siihen ei nimittäin tuon kummempaa huolimattomuutta vaadita. Ei kestä kiittää.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi lapsia hukkuu. Ja todellakin sanon kaikille tämän saman asian jatkossakin.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.
Tämä ulkomaalainen saunaäiti oli niinkin kauaa kuin Virosta.
Onko väliä? Ulkomaalainenhan se Virolainenkin täällä on, ja voi olla että siellä päin on kasvatus- ja lastenhoitokulttuuri myös erilainen. Vai meinaatko että se on jotenkin lieventävä asianhaara jos se ulkomaa on lähellä? On vähemmän ulkomaalainen sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.
Näin on. Nämä ulkomaalaiset äidit ovat juuri niitä, jotka eivät vahdi lapsiaan, eivät rannalla, eivät leikkipuistoissa. Myös lähiöissä nämä lapset juoksevat pitkin pihoja yömyöhään ja ilman aikuisen valvontaa.
Joo. Olen huomannut myös että päästävät tosi pieniä, ihan taaperoita kerrostalon pihalle isompien sisarusten vahdittaviksi. Ja nämä isommatkin saattavat olla alle kouluikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Nämä ulkomaalaiset äidit ovat juuri niitä, jotka eivät vahdi lapsiaan, eivät rannalla, eivät leikkipuistoissa. Myös lähiöissä nämä lapset juoksevat pitkin pihoja yömyöhään ja ilman aikuisen valvontaa.
Venäläiset naiset ei usein edes osaa uida. Istuvat rannalla, en tiedä mitä virkaa heillä on jos lapsensa meinaisi hukkua, ehkä sitten huutavat uimataitoisia apuun. Suomalaiset vanhemmat suurin osa tosin istuu myös rannalla että siinä ei muuta eroa kuin se uimataito.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäläiset naiset ei usein edes osaa uida. Istuvat rannalla, en tiedä mitä virkaa heillä on jos lapsensa meinaisi hukkua, ehkä sitten huutavat uimataitoisia apuun. Suomalaiset vanhemmat suurin osa tosin istuu myös rannalla että siinä ei muuta eroa kuin se uimataito.
Oho, enpä tiennyt tämän olevan yleinenkin juttu, etteivät venäläiset naiset osaa uida! Tunnen kaksi venäläistä näistä, joilla samanikäiset lapset kuin omani ja asumme suht lähekkäin, eli olemme ajautuneet viettämään paljon aikaa yhdessä, myös uimarannalla näin hellekesinä. Tiedän, etteivät he osaa uida, mutta ajattelin sen olevan lähinnä outo sattuma 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seison rantavedessä ja vahdin omaan 2v ikäistä koko ajan, välillä käydään kuivalla maalla ja taas takaisin. Lapsi saa mennä niin syvälle kuin uskaltaa, olenhan vieressä eli välillä olen vedessä nilkkoja, välillä polvia myöten. Vieressä temmeltää muiden lapsia, suurinta osaa ei valvo kukaan (tai ovat jo uimataitoisia, mistä minä sen tiedän).
Jos siinä lähellä jonkun taapero menee mielestäni liian kauas rannasta, olen opetellut kääntämään pään poispäin ja tuumaamaan, että tärkeintä on pitää hengissä tämä oma lapsi. Muutaman kerran on rannalta juostu ohitseni ja huudettu, että katso nyt, tää olis voinut hukkua. Olen todennut lakonisesti, että ei ole minun lapseni, missä lie vanhemmat.
Argh, kuvailit juuri omia rantapäiviäni!!! Minulla on 3v ja 1,5v vilkkaat lapset jotka eivät vettä pelkää, mutta eivät osaa uida. Möllötön heidän kanssaan siellä vedessä ihan kokoajan. En tietoisesti käännä katsettani pois jos jonkun muun muksu meinaa mennä liian syvälle, minulla on vaan ihan oikeasti täysi työ vahtia noita kahta omaa vauhtiviikaria, mutta jostain syystä muiden vedessä olevien lasten rannalla olevat vanhemmat olettaa että Jaa-a, on tuolla yks aikuinen vedessä lasten kanssa "Kyllä se kattoo niiden perään" ?! Sillai hmmm okeiii, aika kova olettamus :D ja sitten kun joku noista random muksuista lipuu "vaaravyöhykkeelle" tai meinaa kaatua tms enkä minä ehdi reagoida/huomata, niin on sieltä rannalta juossut joku mamma, joka on huutanut MINULLE, että "jos tää lapsi ois hukkunut, se ois ollut sun vika!" Ihanko totta?????
Hahahahaa Ohis, mut kuka hitto tätä asiallista viestiä alapeukuttaa ? Kenties se mamma, joka jäi rannalle ja meni sit huutamaan tän kirjoittajalle, joka ei ehtinytkään toimia hänen ilmaisena lapsenlikkanaan?
Kaikki, joilla on ollut kaksi (vilkasta) taaperoa kotona, tietää miten intensiivistä niiden kaitseminen on, puhumattakaan siitä kun on niiden kanssa noinkin riskialttiissa paikassa kuin uimaranta! Ei siinä silmät ja kädet riitä vahtimaan myös kaikkia muita vedessäolevia uimataidittomia lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä käsivarren mitan päässe ei tarvii olla, 2 metrin välimatka riittää hyvin.
No siinäpä ohje. Oletko tietoinen, että vaikka lapsi selviäisikin siinä, voi hän "hukkua" myöhemmin ihan sen takia, että kaatui uppeluksiin aikaisemmin?
Aikuinen AINA niin, että pienet lapset ovat siinä valvovan aikuisen ja rannan välissä. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.
Eikö mene päähän että muiden lapsiin ei kosketa.
Ap on ehkä jokin ped*fiili?
Sinä ehkä jokin i dioo tti?
Lapsia on hukkunut jopa pieniin vesilätäköihin, joten lasta on vahdittava veden ääressä taukoamatta. Lapsen on oltava silmissä ja lähellä koko ajan.
Jos tähän ei kykene, niin ei pidä mennä lapsen kanssa rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä et pelastanut hukkumiselta. Vähän liioittelua.
Silti.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan välitä muiden kersoista rannalla. Jokainen pitää huolen omistaan
Mun mies tulee työntöpotkimaan sutkin veteen. Cul down
Vierailija kirjoitti:
Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.
Eikö mene päähän että muiden lapsiin ei kosketa.
Pyh. Sinä nyt et uskalla sen enempää auttaa kuin puuttua mihinkään saatikka hälyttää apua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Olen huomannut myös että päästävät tosi pieniä, ihan taaperoita kerrostalon pihalle isompien sisarusten vahdittaviksi. Ja nämä isommatkin saattavat olla alle kouluikäisiä.
Juu, kerrostalon pihalta kaksivuotias menee leikkimään kadulle. ( Venäläistä) äitiä ei lapsen olinpaikka kiinnosta. Naapurin mummot sitten hakee lapsen pois ajoradalta, kerta toisensa jälkeen.
Teit ap ihan oikein kun puutuit asiaan, sano täällä keskustelussa mitä tahansa asiasta, ettei saisi muka koskea vierasta lasta jne. ja muka soitetaan poliisit paikalle. Lapsi oli vaarallisen syvällä yksinään, olis voinut käydä huonosti ilman aikuisen puuttumista asiaan.
Annetaan vaan luonnonvallinnan tehdä työnsä. Väkeä on telluksella muutenkin liikaa..
Tämä on syy miksi en koskaan nauttinut käydä lasteni kanssa uimarannalla tai leikkipuistossa. Olin niin poikki niiden reissujen jälkeen kun olin omieni ohessa vahtinut 20 kakaraa hukkumasta tai tippumasta telineiltä. Varmaan ammatinkin vaikutusta koko ajan tarkkailla kaikkia ja ennakoida tilanteita. Nykyään ei onneksi enää tarvitse käydä kun omat lapset ovat jo isompia ja käyvät kavereidensa kanssa.
Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä käsivarren mitan päässe ei tarvii olla, 2 metrin välimatka riittää hyvin.
No siinäpä ohje. Oletko tietoinen, että vaikka lapsi selviäisikin siinä, voi hän "hukkua" myöhemmin ihan sen takia, että kaatui uppeluksiin aikaisemmin?
Ei voi "hukkua" jälkikäteen. Tämä on urbaanilegenda.
Lapsia pitää vahtia ja lapsi voi hukkua, mutta tuolla dry drowningilla ei pidä pelotella.
Vahdin aina omia lapsiani vedestä käsin, enkä koskaan päästä heitä silmistäni uimassa. Asuinpaikkakunnallamme on todella tummavetisiä vesistöjä, mikä saa minut hyvin varovaiseksi.
Mutta silti minun täytyy todeta, että tuo tässä ketjussa esitetty väite lapsi voi hukkua silmänräpäyksessä on täyttä tuubaa. Jos asia olisi näin, niin eihän minunkaan vahtimisestani olisi mitään hyötyä. Kyllä sen kaatuneen taaperon voi sieltä matalasta vedestä noukkia, ei hän mennyttä ole.
Olen viettänyt aika paljon aikaa rannalla, enkä ole koskaan meillä päin nähnyt, etteivät vanhemmat valvoisi pieniä lapsia. Nuorimmat yksin rannalla olijat ovat uimataitoisia 11-vuotiaita.
Mun isä kerto kun oli pienenä mun kanssa uimassa, hän joutui kirjaimellisesti vetämään veden alta hukkumassa olleen alle kouluikäisen lapsen. Tämä lapsen äiti ei ollut kiitellyt ja oli vihanen, lähinnä "mitä sekaannut toisten asioihin" tyylinen. Joko oli järkyttynyt tai sitten ei ymmärtänyt tilanteen vakavuutta.
En koskaan välitä muiden kersoista rannalla. Jokainen pitää huolen omistaan