Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

n. 2-vuotiaan äiti suuttui, kun kehoitin häntä vahtimaan lasta vedessä käsivarren mitan päästä

Vierailija
01.07.2022 |

Olin rannalla ja huomasin taaperon menevän veteen. Yhtään aikuista ei ollut lähelläkään. Taapero ei osannut puhua, oli kyllä tosi iloinen ja innostunut vedestä. Käveli kainaloita myöten veteen isompien lasten perässä. Siinä vaiheessa nappasin pikkuista kämmenestä kiinni. Pitelin kädestä kiinni muutaman minuutin huudelleen rannalle, kuka mahtaa olla tämän lapsen vanhempi. Hetken päästä nainen käveli jostain 20 metrin päästä luoksemme veteen. "Minä vahdin sitä tuolta noin", ja osoitti jonnekin taakseen. Sanoin naiselle, että tämän ikäistä vahditaan vedessä kädenmitan päästä. Nainen tokaisi minulle englanniksi "Don't tell me how to be a parent!" ja lähti lapsen kanssa rivakasti pois.

Jos sinä olet tuo nainen ja luet sattumalta tämän viestin, niin huomautan mahdollisesti pelastaneeni lapsesi hukkumiselta. Siihen ei nimittäin tuon kummempaa huolimattomuutta vaadita. Ei kestä kiittää.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi lapsia hukkuu. Ja todellakin sanon kaikille tämän saman asian jatkossakin.

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tää olis keksitty tarina, se on silti erittäin tarpeellinen muistutus kaikille että todellakin pieniä lapsia vahditaan niin että ollaan itse siellä vedessä mukana

Vierailija
2/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.

Eikö mene päähän että muiden lapsiin ei kosketa.

Sulla ei ilmeisesti ole lapsia jos ne sun puolesta saa mieluummin hukkua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.

Niin että antaa hukkua mieluummin?

Vierailija
4/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tää olis keksitty tarina, se on silti erittäin tarpeellinen muistutus kaikille että todellakin pieniä lapsia vahditaan niin että ollaan itse siellä vedessä mukana

Kiitos. Ja tämä on ihan tosi tarina. Minulla tuli tilanteesta jälkikäteen todella huono olo. Luulen, että naisen reaktio johtui säikähdyksestä.

Jos minun lapseni menisi veteen, toivon todellakin, että tuntematon ottaa kopin ja vaikka nuhtelee minut jälkikäteen.

Ap

Vierailija
5/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sittenpä hukkuu, ihan sama

ei ap

Vierailija
6/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita, mä soitan lasun ja kerron heitteillejätöstä. Eiköhän mene päähän, että olet itse vastuussa siitä jälkikasvustasi tai sitten viranomaiset puuttuvat asiaan.

Vierailija
7/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et vain osaa

Vierailija
8/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia en pysty käymään rannoilla. Itse olen lapseton sinkku mutta silti tuntuu, että jokaisella rantareissulla minä olen se joka huolehtii, ettei täysin vieraiden ihmisten pienet uimataidottomat lapset huku. Joka kerta on useita vanhempia jotka ISTUU rannalla kännykkää selaten ja jopa vaippaikäiset lapset on ilman aikuista vedessä. Vaikka kuinka olisikin matalaa niin siihenkin voi kaatua ja hukkua silmänräpäyksessä. Siinä ei ole mitään tehtävissä jos naamalleen veteen kaatunut pieni lapsi ei pääse itse ylös ja vanhempi on vielä istualtaan rannalla. En pysty ollenkaan rentoutumaan uimarannoilla kun minua kiinnostaa näiden lasten turvallisuus ja elämä enemmän kuin heidän omilla vanhemmillaan. Ja kuinka monesti on ihan pelastusalan ammattilaiset eri medioissa toitottaneet että käden mitan päässä on oltava, mutta kun ei mene perille joillakin.

Vierailija
9/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tämä ulkomaalainen äiti toivoi, että lapsi hukkuu.

Vierailija
10/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla ei oikeastaan ole omistusoikeutta laspsesi kehoon. Jos hän hukkuu kun et pidä hänestä huolta, hänen kehoonsa joutuu koskemaan aika moni. Kukaan heistä ei haluaisi.

Toki voit soittaa poliisit paikalle, sehän on lapsesi parhaaksi. Ehkä pääsisit itse samalla mielentilatutkimukseen.

Muiden pikkulapsiin pitää koskea aina silloin, kun lapsi on jätetty valvomatta veteen tai sen ääreen.

Vierailija
11/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vähän pimeä. Soita vaan ja selitä mistä, poliisi tekee sinusta lasun.

Vierailija
12/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä et pelastanut hukkumiselta. Vähän liioittelua.

Vierailija
13/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se olisikin ollut lastensuojelun työntekijä, joka siihen lapseen olisi seuraavaksi koskenut. Sinä ehkä valvotussa tapaamisessa sitten joskus.

Vierailija
14/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teron kersa lähellä hukkua.. so?

Vierailija
15/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap teit ihan oikein. Pieni lapsi muksahtaa vedessä kumoon todella helposti, eikä välttämättä pääse ylös. Uimataidottomia pitää vahtia vedessä. Toimit ihan oikein. Itse olisin ollut kiitollinen toiminnastasi.

T. Kolmen äiti

Vierailija
16/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.

Vierailija
17/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesan Stockalla pieni n.1,5-2v lapsi harhaili aulassa pääoven edessä. Ja sitten vain livahti ulos kadulle ja siellä ratikat kulkee ihan oven edessä. Kävin hakemassa lapsen ja toin takaisin sisälle, hetken päästä äitikin ilmestyi jostain meikkihyllyjen välistä.

Vierailija
18/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seison rantavedessä ja vahdin omaan 2v ikäistä koko ajan, välillä käydään kuivalla maalla ja taas takaisin. Lapsi saa mennä niin syvälle kuin uskaltaa, olenhan vieressä eli välillä olen vedessä nilkkoja, välillä polvia myöten. Vieressä temmeltää muiden lapsia, suurinta osaa ei valvo kukaan (tai ovat jo uimataitoisia, mistä minä sen tiedän).

Jos siinä lähellä jonkun taapero menee mielestäni liian kauas rannasta, olen opetellut kääntämään pään poispäin ja tuumaamaan, että tärkeintä on pitää hengissä tämä oma lapsi. Muutaman kerran on rannalta juostu ohitseni ja huudettu, että katso nyt, tää olis voinut hukkua. Olen todennut lakonisesti, että ei ole minun lapseni, missä lie vanhemmat.

Vierailija
19/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä käsivarren mitan päässe ei tarvii olla, 2 metrin välimatka riittää hyvin.

Vierailija
20/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti siis seurasi lastaan? Ilmeisesti katsoi koko ajan. Jos lapsi olisi kaatunut, hän olisi tullut apuun.

Tilannetta ei tietenkään oikein pysty arvioimaan ulkopuolisena.

"Puolen metrin etäisyydellä uimataidottomasta lapsesta" on mielestäni yksi sääntö-Suomen älyttömimpiä neuvoja. Uimatilanteeseen vaikuttaa veden kirkkaus, onko ranta äkkisyvä/matala ja rannalla olevien ihmisten määrä.

Lapset jaksaisivat olla rannalla vaikka neljä tuntia. Aikuinen valvoo lasta ja seuraa koko ajan. Mutta kyllä samalla hän voi käydä uimassa itse pieniä lenkkejä ja viettää muutenkin rannalla aikaa. Riippuu tietenkin tilanteesta. Tampereen täpötäysi Tohloppi on eri asia kuin Pielisen matalat ja autiot hiekkarannat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä