Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

n. 2-vuotiaan äiti suuttui, kun kehoitin häntä vahtimaan lasta vedessä käsivarren mitan päästä

Vierailija
01.07.2022 |

Olin rannalla ja huomasin taaperon menevän veteen. Yhtään aikuista ei ollut lähelläkään. Taapero ei osannut puhua, oli kyllä tosi iloinen ja innostunut vedestä. Käveli kainaloita myöten veteen isompien lasten perässä. Siinä vaiheessa nappasin pikkuista kämmenestä kiinni. Pitelin kädestä kiinni muutaman minuutin huudelleen rannalle, kuka mahtaa olla tämän lapsen vanhempi. Hetken päästä nainen käveli jostain 20 metrin päästä luoksemme veteen. "Minä vahdin sitä tuolta noin", ja osoitti jonnekin taakseen. Sanoin naiselle, että tämän ikäistä vahditaan vedessä kädenmitan päästä. Nainen tokaisi minulle englanniksi "Don't tell me how to be a parent!" ja lähti lapsen kanssa rivakasti pois.

Jos sinä olet tuo nainen ja luet sattumalta tämän viestin, niin huomautan mahdollisesti pelastaneeni lapsesi hukkumiselta. Siihen ei nimittäin tuon kummempaa huolimattomuutta vaadita. Ei kestä kiittää.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi lapsia hukkuu. Ja todellakin sanon kaikille tämän saman asian jatkossakin.

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.

Tämä ulkomaalainen saunaäiti oli niinkin kauaa kuin Virosta.

Vierailija
22/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.

Eikös se ollut jostain aasiasta? Thaimaalainen ehkä? Siis Helsingissä. Mäkelänrinteen uimahallissa sattunut tapaus. Onhan noita muitakin voinut olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös se ollut jostain aasiasta? Thaimaalainen ehkä? Siis Helsingissä. Mäkelänrinteen uimahallissa sattunut tapaus. Onhan noita muitakin voinut olla.

Ai thaimaalainen menisi saunaan?? 😂😂😂

Vierailija
24/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Nämä ulkomaalaiset äidit ovat juuri niitä, jotka eivät vahdi lapsiaan, eivät rannalla, eivät leikkipuistoissa. Myös lähiöissä nämä lapset juoksevat pitkin pihoja yömyöhään ja ilman aikuisen valvontaa.

Vierailija
25/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap teit ihan oikein. Pieni lapsi muksahtaa vedessä kumoon todella helposti, eikä välttämättä pääse ylös. Uimataidottomia pitää vahtia vedessä. Toimit ihan oikein. Itse olisin ollut kiitollinen toiminnastasi.

T. Kolmen äiti

Samaa mieltä. Varsinkin, jos tuo taapero ehti jo kahlata niin syvälle, että vesi yltää kainaloihin.. siihen yks kompastua kiveen, tai isompi aalto, lapsi kaatuu ja humahtaa sekunnissa veden alle eikä enää itse pysty nousemaan. Miten nopeasti tuo 20 metrin päässä oleva äiti ehtii paikalle, ja mitäs jos äiti tuon yhden sekunnin ajan katsoi muualle (vilkaisi puhelintaan, kröhömm tai vaikka hieroi silmiään) ja nostaessaan katseensa takaisin lapsi on kadonnut kokonaan näkyvistä. Siinä vaiheessa äidin on epätodennäköistä edes löytää kohtaa, missä lapsi oli äsken ollut, ja mihin on nyt muljahtanut!

Oli aloitus provo tai ei, tälläistä valitettavasti tapahtuu ihan tosielämässä. Olen työskennellyt 25 vuotta ensihoitajana kahdessa eri maassa, ja nähnyt.

Ihan oikeasti vanhemmat, pitäkää ne älyluurinne Poissa kädestänne kun olette lasten kanssa rannalla, ja aina jompikumpi vanhemmista on vedessä pienten lasten kanssa. Aina. Vaikka kuinka se teidän muksu ei muka varmasti kahlaa syvälle, ja isosisarukset muka valvoo....

Vierailija
26/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.

Eikö mene päähän että muiden lapsiin ei kosketa.

Minä olisin oikein iloinen, jos soittaisit poliisille: säästyisin itse siltä vaivalta.

Vierailija
27/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin paikalla (Oulussa). Katsottiin kaverini kanssa myös poikaa, ja että missä vanhemmat. Ei näy missään! Olisi menty myös väliin, jollei olisi nähty että sinä ap sen teit. Ja oikein teit! Pojan äiti todellakin näytti tuohtuvan tilanteesta, mutta hänellä on syytä mennä itseensä. Poika olisi vielä oikeasti voinut hukkua ilman ulkopuolisia tarkkailevia silmiä!

Vierailija
28/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Nämä ulkomaalaiset äidit ovat juuri niitä, jotka eivät vahdi lapsiaan, eivät rannalla, eivät leikkipuistoissa. Myös lähiöissä nämä lapset juoksevat pitkin pihoja yömyöhään ja ilman aikuisen valvontaa.

Ruotsinlaivojen leikkihuoneet ovat aivan mellakka-alueita näiden takia. Joku aikuinen saattaa olla muodollisesti paikalla, mutta lasten perään ei kyllä katsota yhtään. Toki kotimaisia vasaavia tapauksia on.

Vierailija
29/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seison rantavedessä ja vahdin omaan 2v ikäistä koko ajan, välillä käydään kuivalla maalla ja taas takaisin. Lapsi saa mennä niin syvälle kuin uskaltaa, olenhan vieressä eli välillä olen vedessä nilkkoja, välillä polvia myöten. Vieressä temmeltää muiden lapsia, suurinta osaa ei valvo kukaan (tai ovat jo uimataitoisia, mistä minä sen tiedän).

Jos siinä lähellä jonkun taapero menee mielestäni liian kauas rannasta, olen opetellut kääntämään pään poispäin ja tuumaamaan, että tärkeintä on pitää hengissä tämä oma lapsi. Muutaman kerran on rannalta juostu ohitseni ja huudettu, että katso nyt, tää olis voinut hukkua. Olen todennut lakonisesti, että ei ole minun lapseni, missä lie vanhemmat.

Argh, kuvailit juuri omia rantapäiviäni!!! Minulla on 3v ja 1,5v vilkkaat lapset jotka eivät vettä pelkää, mutta eivät osaa uida. Möllötön heidän kanssaan siellä vedessä ihan kokoajan. En tietoisesti käännä katsettani pois jos jonkun muun muksu meinaa mennä liian syvälle, minulla on vaan ihan oikeasti täysi työ vahtia noita kahta omaa vauhtiviikaria, mutta jostain syystä muiden vedessä olevien lasten rannalla olevat vanhemmat olettaa että Jaa-a, on tuolla yks aikuinen vedessä lasten kanssa "Kyllä se kattoo niiden perään" ?! Sillai hmmm okeiii, aika kova olettamus :D ja sitten kun joku noista random muksuista lipuu "vaaravyöhykkeelle" tai meinaa kaatua tms enkä minä ehdi reagoida/huomata, niin on sieltä rannalta juossut joku mamma, joka on huutanut MINULLE, että "jos tää lapsi ois hukkunut, se ois ollut sun vika!" Ihanko totta?????

Vierailija
30/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt samaa, kun lapsia ei valvota, kun ovat vedessä.

Naapuri vonkasi lapseni uimaan mereen oman lapsensa seuraksi. Päästin mukaansa. Menin puolen tunnin kuluttua perässä rannalle. Eukko makoili rannalla aurinkoa ottaen miesystävänsä kanssa.

En voinut kuvitella, että hän jättää lapet valvomatta. Hämmästelin siinä, että missä lapseni on. Siellä laiturin takana meressä, jonne ei ollut suoraa näköyhteyttä.

Nappasin lapseni kotiin samantien. Eukko vinkui, että voinko ottaa hänen lapsen samaan kyytiin meille. En voinut ottaa.

Vierailija
31/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.

Eikö mene päähän että muiden lapsiin ei kosketa.

Tuolla asenteella toivon, ettei sulla ole lasta.

Vierailija
32/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli mielestäni kauempana kuin 20 metriä, jutteli toisen naisen anssa. Ei kyllä näyttänyt kovin aktiivisesti lastaan seuraavan, juttelut kiinnosti enemmän.

-Paikalla ollut.

Vierailija
34/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesan Stockalla pieni n.1,5-2v lapsi harhaili aulassa pääoven edessä. Ja sitten vain livahti ulos kadulle ja siellä ratikat kulkee ihan oven edessä. Kävin hakemassa lapsen ja toin takaisin sisälle, hetken päästä äitikin ilmestyi jostain meikkihyllyjen välistä.

Kiitos, että hait pienen turvaan!

Meillä kävi aikoinaan villin 2-3-vuotiaan kanssa vähän vastaavasti: lapsi oli isänsä kanssa Ison Omenan leikkihuoneessa, sillä välin kun minä olin ostoksilla vastapäisessa lastenvaatekaupassa. Kohta tulee isä kalmankalpeana kertomaan, että ei löydä lasta mistään. Etsittiin heti leikkipaikka vielä uudestaan (jos vaikka olisi jossain putkessa piilossa) ja kaikki läheiset liikkeet. Oli vielä sunnuntai, niin kauppakeskuksen infossa ei ollut ketään, joka olisi voinut vaikka kuuluttaa, että näkeekö kukaan yksinäistä pikkulasta. Ihan kamala tunne ja paniikki!

Hyvin nopeasti kuitenkin joku nainen tuli paikalle lapsi käsipuolessa. Oli huomannut yksinäisen pikkulapsen ilman kenkiä, ja arvasi oikein villipedon lähteneen lipettiin sisäleikkipaikasta. Bongasi heti minut, taisin itsekin näyttää aika pelästyneeltä. Ihana enkeli! Olin niin kiitollinen, että ei tosikaan. Ja siitä opittiin, että vanhemman pitää aina olla lapsen ja ulko-oven välissä tuollaisissa paikoissa. Ei tarvita kuin kaksi sekuntia, niin lapsi jo ehtii livistää.

Vierailija
35/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seison rantavedessä ja vahdin omaan 2v ikäistä koko ajan, välillä käydään kuivalla maalla ja taas takaisin. Lapsi saa mennä niin syvälle kuin uskaltaa, olenhan vieressä eli välillä olen vedessä nilkkoja, välillä polvia myöten. Vieressä temmeltää muiden lapsia, suurinta osaa ei valvo kukaan (tai ovat jo uimataitoisia, mistä minä sen tiedän).

Jos siinä lähellä jonkun taapero menee mielestäni liian kauas rannasta, olen opetellut kääntämään pään poispäin ja tuumaamaan, että tärkeintä on pitää hengissä tämä oma lapsi. Muutaman kerran on rannalta juostu ohitseni ja huudettu, että katso nyt, tää olis voinut hukkua. Olen todennut lakonisesti, että ei ole minun lapseni, missä lie vanhemmat.

Argh, kuvailit juuri omia rantapäiviäni!!! Minulla on 3v ja 1,5v vilkkaat lapset jotka eivät vettä pelkää, mutta eivät osaa uida. Möllötön heidän kanssaan siellä vedessä ihan kokoajan. En tietoisesti käännä katsettani pois jos jonkun muun muksu meinaa mennä liian syvälle, minulla on vaan ihan oikeasti täysi työ vahtia noita kahta omaa vauhtiviikaria, mutta jostain syystä muiden vedessä olevien lasten rannalla olevat vanhemmat olettaa että Jaa-a, on tuolla yks aikuinen vedessä lasten kanssa "Kyllä se kattoo niiden perään" ?! Sillai hmmm okeiii, aika kova olettamus :D ja sitten kun joku noista random muksuista lipuu "vaaravyöhykkeelle" tai meinaa kaatua tms enkä minä ehdi reagoida/huomata, niin on sieltä rannalta juossut joku mamma, joka on huutanut MINULLE, että "jos tää lapsi ois hukkunut, se ois ollut sun vika!" Ihanko totta?????

Saman ilmiön havainnut. Me käydään uimarannoilla yleensä kaveriporukalla, meitä on 2-4 perhettä, joka perheessä vähintään kaksi alle 4-vuotiaana lasta. Meidän vedessä olevien vanhempien huomio on omissa lapsissamme, ja siinä kun suht lähekkäin pyöritään, keskustellaan yleensä aikuisten kesken kuulumisia samalla, välillä tietysti pitää nostella pikkuisia rannalle, noukkia heidän rantaleluja vedestä etteivät katoa yms. Mutta jo se näköjään riittää osalle vanhemmista, kun näkevät "ison lössin äitejä juoruilemassa" vedessä, jättävät huoletta pienet taaperonsa sinne keskenään, ja hirrrveee huuto jos ME ei vahditakaan heitä - täysin pyyteettömästi, tottahan toki me katsotaan se mitä pystytään, ihan kansalaisvelvollisuutena, mutta et sä nyt vaan voi käyttää tuntemattomia ihmisiä ilmaisina lapsenvahteina.. joten nykyään, kun vastaava tilanne tulee kohdalle, yksi meistä käy hyökkäämässä ne tuntemattomien pikkulasten vanhemmat paikalle, tai jos ei suoraan nähdä ketä he on, yks meistä ottaa omat lapset mukaan ja tuntemattoman taaperon kans mukaan, ja lähtee rannalle etsimään vanhempia.

Kyllä, jostain syystä nämä taaperot suostuvat näköjään ihan kenen tahansa aikuisen talutettavaksi... pelottavaa ja paljon puhuvaa sekin.

Vierailija
36/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies potkaisi kevyellä töppäsyllä rouvan kuriin vastaavanlaisessa tilanteessa ja tokaisi et kuul daun. Kun rouvan mies tuli vesirajalle, niin mies kohotti kätensä nyrkkeilyn suojausasentoon. Johan hiljeni.

Vierailija
37/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vikaa veessä kirjoitti:

Mun mies potkaisi kevyellä töppäsyllä rouvan kuriin vastaavanlaisessa tilanteessa ja tokaisi et kuul daun. Kun rouvan mies tuli vesirajalle, niin mies kohotti kätensä nyrkkeilyn suojausasentoon. Johan hiljeni.

menikö vettä nokkaan?

Vierailija
38/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai thaimaalainen menisi saunaan?? 😂😂😂

No jostain Aasian maasta muistaakseni oli. Olihan siitä maininta lehdessä silloin, mutta en nyt muista mistä oli. En tiedä onko heillä tapana käydä saunassa vai ei, mutta tämä äiti nyt kuitenkin niin oli tehnyt. Joku ulkopuolinen mies oli viime hetkellä nostanut tajuttoman lapsen sieltä altaasta ja oli saatu elvytettyä.

Vierailija
39/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa pitäisi oikeasti olla laki minkä ikäistä pitää vahtia vedessä niin että itsekin on vedessä.

. Nyt käytännössä siellä on muutama aikuinen, jotka oikeasti vahtii lapsiaan ja iso määrä niitä jotka vahtii rannalla ja pahimmassa tapauksessa tuijottavat kännykkää, kun parivuotiaasta ylöspäin on uimarenkaan kanssa tai ilman vedessä.

Meininki on älytöntä ja vastuutonta. Kummallisesti vanhemmille ei tunnu seuraavan mitään siitä, että lapsi hukkuu tai meinaa hukkua. Tätä on Suomi nykyään.

Vierailija
40/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti siis seurasi lastaan? Ilmeisesti katsoi koko ajan. Jos lapsi olisi kaatunut, hän olisi tullut apuun.

Tilannetta ei tietenkään oikein pysty arvioimaan ulkopuolisena.

"Puolen metrin etäisyydellä uimataidottomasta lapsesta" on mielestäni yksi sääntö-Suomen älyttömimpiä neuvoja. Uimatilanteeseen vaikuttaa veden kirkkaus, onko ranta äkkisyvä/matala ja rannalla olevien ihmisten määrä.

Lapset jaksaisivat olla rannalla vaikka neljä tuntia. Aikuinen valvoo lasta ja seuraa koko ajan. Mutta kyllä samalla hän voi käydä uimassa itse pieniä lenkkejä ja viettää muutenkin rannalla aikaa. Riippuu tietenkin tilanteesta. Tampereen täpötäysi Tohloppi on eri asia kuin Pielisen matalat ja autiot hiekkarannat.

Et nyt herrantähden voi olla tosissasi?! Pieni lapsi voi hukkua hetkessä vaikka olisikin sellaisessa paikassa, että jalat yltää maahan. Lapsi ei vaistomaisesti ymmärrä pyrkiä saamaan kasvoja pinnalle vaan jähmettyy niille sijoilleen. Onhan näitä vateihin ja ojiin hukkuneita. Siinä ei lähdetä millekään omalle uintirundille, jos muksun kanssa on rannalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän