n. 2-vuotiaan äiti suuttui, kun kehoitin häntä vahtimaan lasta vedessä käsivarren mitan päästä
Olin rannalla ja huomasin taaperon menevän veteen. Yhtään aikuista ei ollut lähelläkään. Taapero ei osannut puhua, oli kyllä tosi iloinen ja innostunut vedestä. Käveli kainaloita myöten veteen isompien lasten perässä. Siinä vaiheessa nappasin pikkuista kämmenestä kiinni. Pitelin kädestä kiinni muutaman minuutin huudelleen rannalle, kuka mahtaa olla tämän lapsen vanhempi. Hetken päästä nainen käveli jostain 20 metrin päästä luoksemme veteen. "Minä vahdin sitä tuolta noin", ja osoitti jonnekin taakseen. Sanoin naiselle, että tämän ikäistä vahditaan vedessä kädenmitan päästä. Nainen tokaisi minulle englanniksi "Don't tell me how to be a parent!" ja lähti lapsen kanssa rivakasti pois.
Jos sinä olet tuo nainen ja luet sattumalta tämän viestin, niin huomautan mahdollisesti pelastaneeni lapsesi hukkumiselta. Siihen ei nimittäin tuon kummempaa huolimattomuutta vaadita. Ei kestä kiittää.
Ei tarvitse ihmetellä, miksi lapsia hukkuu. Ja todellakin sanon kaikille tämän saman asian jatkossakin.
Kommentit (89)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.
Tämä ulkomaalainen saunaäiti oli niinkin kauaa kuin Virosta.
Eikös se ollut jostain aasiasta? Thaimaalainen ehkä? Siis Helsingissä. Mäkelänrinteen uimahallissa sattunut tapaus. Onhan noita muitakin voinut olla.
Sekoitatko kaksi eri tapausta keskenään? Vantaan flamingossa virolainen/venäläinen äiti meni saunaan ja jätti pienen pojan yksin altaille. Poika meni uimataidottomana syvään veteen, jossa kamppaili aikanasa kunnes menetti tajunnan. Sieltä löytyi. Tästä kamppailusta oli ihan valvontakamerakuvaa iltalehdessä.
Ok. Voipi olla että sekoitan. No näitä tapauksia olikin siis kaksi, ja molemmissa ulkomaalaistaustainen perhe kyseessä. Teoria ulkomaalaisten huonosti valvomista lapsista siis vaan vahvistuu jos asia oli näin.
Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin pieni lapsi joka osaa jo jotenkin uida voi intoutua tekemään vedessä jonkun tempun ja joutua mutaan niskoilleen. Ja hukkua. Kaikenikäiset lapset tarvitsevat vahdin!!!! Vasta 16 v osaa jo itse!
Hölmö kommentti! Ei se 16v ikä ole mikään maaginen raja. Joku osaa uida hyvin vaikka 7-vuotiaana, joku ei edes aikuisena!
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen puuttunut. Äiti istui pyyhkeellä vesirajassa ja 2-3v oli rantavedessä. Ihan samalla tavalla suuttui kun kävin sanomassa että viereen sinne veteen. Miksi nykyäidit tekee lapsia, kun niistä ei yhtään välitetä.
No tuo on kyllä liioittelua, että joka sekunti pitäisi olla käsivarren mitan päässä. Vesirajassa ja rantavedessä kuulostaa ihan ok:lta, jos katse on koko ajan lapsen touhuissa.
Vierailija kirjoitti:
Äiti siis seurasi lastaan? Ilmeisesti katsoi koko ajan. Jos lapsi olisi kaatunut, hän olisi tullut apuun.
Tilannetta ei tietenkään oikein pysty arvioimaan ulkopuolisena."Puolen metrin etäisyydellä uimataidottomasta lapsesta" on mielestäni yksi sääntö-Suomen älyttömimpiä neuvoja. Uimatilanteeseen vaikuttaa veden kirkkaus, onko ranta äkkisyvä/matala ja rannalla olevien ihmisten määrä.
Lapset jaksaisivat olla rannalla vaikka neljä tuntia. Aikuinen valvoo lasta ja seuraa koko ajan. Mutta kyllä samalla hän voi käydä uimassa itse pieniä lenkkejä ja viettää muutenkin rannalla aikaa. Riippuu tietenkin tilanteesta. Tampereen täpötäysi Tohloppi on eri asia kuin Pielisen matalat ja autiot hiekkarannat.
Onpa typerä kommentti veden kirkkaudesta ja muusta kun hukkuminen ei sitä katso. Olkoon se vanhemman ja lapsen etäisyys sormen mitta tai mikä tahansa niin lastasi et jätä vahtimatta ja sillä selvä. Sitten voit lähteä uimaan lenkkiä kun olet yksin ja vastuussa vain itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainenkin pieni lapsi joka osaa jo jotenkin uida voi intoutua tekemään vedessä jonkun tempun ja joutua mutaan niskoilleen. Ja hukkua. Kaikenikäiset lapset tarvitsevat vahdin!!!! Vasta 16 v osaa jo itse!
Hölmö kommentti! Ei se 16v ikä ole mikään maaginen raja. Joku osaa uida hyvin vaikka 7-vuotiaana, joku ei edes aikuisena!
Onhan se maaginen raja, tosin eri asiaan kuin mistä nyt on kyse. Tuossa iässä lapsi maagisesti kykenee päättämään haluaako harrastaa seksiä vai ei. Ei päivääkään ennen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen puuttunut. Äiti istui pyyhkeellä vesirajassa ja 2-3v oli rantavedessä. Ihan samalla tavalla suuttui kun kävin sanomassa että viereen sinne veteen. Miksi nykyäidit tekee lapsia, kun niistä ei yhtään välitetä.
No tuo on kyllä liioittelua, että joka sekunti pitäisi olla käsivarren mitan päässä. Vesirajassa ja rantavedessä kuulostaa ihan ok:lta, jos katse on koko ajan lapsen touhuissa.
Ei.
Itse olen ollut kerran uimassa kaverin lasten kanssa ja pikkulapsi uimarenkaassa mukana. Ei ihan vielä osannut kunnolla uida. Olin käsivarren mitan päässä ja vahdin häntä, mutta kun pieneksi hetkeksi kiinnitin huomioni muualle niin lapsi oli yhtäkkiä pää veden alla. Onneksi huomattiin ja vedettiin lapsi heti pois vedestä.
Yksikään täysjärkinen ei jätä noin pientä lastaan veteen yksin eikä edes vanhempaakaan. Miksi sitä on niin vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Näin toimin itsekin silloin kun oli jälkikasvu pientä vielä. Siinähän se muksu on käsivarren mitan päässä. Onneksi ennen oltiin järkeviä, eikä hysteerisiä. En todellakaan pitänyt 3-vuotiasta lasta kädestä kun hän oli uimassa.
Totta kyllä. Varmaan jokainen on joskus tahtomattaan kaatunut vedessä/ joutunut vahingossa veden alle, ja tietää miltä se tuntuu. Varmaan jokaikinen lapsi joka ylipäätään uimassa on käynyt on tämän kokenut. Kaikkihan ne siis olisi hukkuneet jos näin tapahtuisi siinä samassa sekunnissa kun horjahtaa ja käväisee pää pinnan alla.