Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

n. 2-vuotiaan äiti suuttui, kun kehoitin häntä vahtimaan lasta vedessä käsivarren mitan päästä

Vierailija
01.07.2022 |

Olin rannalla ja huomasin taaperon menevän veteen. Yhtään aikuista ei ollut lähelläkään. Taapero ei osannut puhua, oli kyllä tosi iloinen ja innostunut vedestä. Käveli kainaloita myöten veteen isompien lasten perässä. Siinä vaiheessa nappasin pikkuista kämmenestä kiinni. Pitelin kädestä kiinni muutaman minuutin huudelleen rannalle, kuka mahtaa olla tämän lapsen vanhempi. Hetken päästä nainen käveli jostain 20 metrin päästä luoksemme veteen. "Minä vahdin sitä tuolta noin", ja osoitti jonnekin taakseen. Sanoin naiselle, että tämän ikäistä vahditaan vedessä kädenmitan päästä. Nainen tokaisi minulle englanniksi "Don't tell me how to be a parent!" ja lähti lapsen kanssa rivakasti pois.

Jos sinä olet tuo nainen ja luet sattumalta tämän viestin, niin huomautan mahdollisesti pelastaneeni lapsesi hukkumiselta. Siihen ei nimittäin tuon kummempaa huolimattomuutta vaadita. Ei kestä kiittää.

Ei tarvitse ihmetellä, miksi lapsia hukkuu. Ja todellakin sanon kaikille tämän saman asian jatkossakin.

Kommentit (89)

Vierailija
61/89 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa että osa hukkumistapauksista on murhia. Helppo keino päästä lapsesta eroon.

Vierailija
62/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vahdin aina omia lapsiani vedestä käsin, enkä koskaan päästä heitä silmistäni uimassa. Asuinpaikkakunnallamme on todella tummavetisiä vesistöjä, mikä saa minut hyvin varovaiseksi.

Mutta silti minun täytyy todeta, että tuo tässä ketjussa esitetty väite lapsi voi hukkua silmänräpäyksessä on täyttä tuubaa. Jos asia olisi näin, niin eihän minunkaan vahtimisestani olisi mitään hyötyä. Kyllä sen kaatuneen taaperon voi sieltä matalasta vedestä noukkia, ei hän mennyttä ole.

Näillä "taapero voi hukkua silmänräpäyksessä" jengi taitaa tarkoittaa sitä, että kun vanhemmat sieltä rannalta vahtii lapsiaan, ja luulee et kyl sen huomaa jos lapsi alkaa olla vaikeuksissa, niin tosiasiassa se yks kaatuminen riittää eikä vanhempi löytämättä huomaa, missä kohdassa se muksu hävisi näkyvistä. Tummavetisissä rinnoissa varsinkin hankala löytää enää, jos juoksee sieltä 20 metrin päästä tai kauempaa. Eikä siihen kaatumiseen mene kuin silmänräpäys.

Joo, totta on se että ei siihen heti huku, että mulahtaa sekunniks pinnan alle, jos pääsee siitä asap ylös .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä et pelastanut hukkumiselta. Vähän liioittelua.

Taas käynnissä hysteeristen mammojen kokoontumisajot. Kuvitelevat pelastaneensa kokonaisen lastentarhallisen lapsia varmalta hukkumiskuolemalta kun melkein olisi voinut käydä jotakin kamalaa ja käyttävät sitä oikeutuksena sekaantua kaikkeen mikä ei kuulu heille pätkääkään.

Vierailija
64/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suuttui. Olisitko isälle sanonut vastaavalla tavalla? Tuskin. Joko ystävällisesti lirkutellut tämän asian tai sitten todennut että onpa lapsella hyvä isä kun on tuonut lapsen rannalle.

Vierailija
65/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minun lastani koskisi vieras aikuinen soittaisin poliisit paikalle että lastani on hivellyt tuntematon ihminen.

Eikö mene päähän että muiden lapsiin ei kosketa.

Niin että antaa hukkua mieluummin?

Ainahan voi tehdä uuden lapsen hukkuneen tilalle. Höh, saahan noita.

Vierailija
66/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein samanlainen tapaus oli täällä päin.Äiti oli pitkällä rannasta.Nuorin oli noin 2-3 vuotias.Lapsella oli kyllä sellainen kelluntaliivi.Äiti osasi kiroilun taidon ja huusi lapselleen ei sinne asti muksulleen.Miksi luotetaan siihen,että kun pelastusliivit päällä niin itse ei tarvi olla vedessä ? 

Vierailija
67/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen puuttunut. Äiti istui pyyhkeellä vesirajassa ja 2-3v oli rantavedessä. Ihan samalla tavalla suuttui kun kävin sanomassa että viereen sinne veteen. Miksi nykyäidit tekee lapsia, kun niistä ei yhtään välitetä.

Vierailija
68/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainenkin pieni lapsi joka osaa jo jotenkin uida voi intoutua tekemään vedessä jonkun tempun ja joutua mutaan niskoilleen. Ja hukkua. Kaikenikäiset lapset tarvitsevat vahdin!!!! Vasta 16 v osaa jo itse!

Vierailija
69/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainenkin pieni lapsi joka osaa jo jotenkin uida voi intoutua tekemään vedessä jonkun tempun ja joutua mutaan niskoilleen. Ja hukkua. Kaikenikäiset lapset tarvitsevat vahdin!!!! Vasta 16 v osaa jo itse!

16-20v vasta hulluja ideoita saakin. Etenkin kännissä ja läpällä. Parempi että aikuinen valvoo ainakin 21v asti sitä toimintaa. Mieluummin muutaman vuoden pidempäänkin.

Vierailija
70/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yli 65 ukkoihin naru pötsiin, ne hukkuu putkessa. Miksi ei olla suunniteltu uimakellukekypärää jossa leuan alla kelluketta enempi, Päästähän sitä hukutaan. sellainen kuin nurkkeilykypärä mutta liikkuvuus huomioitu ja ilmalla.

Vierailija
71/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli taas uusia hukkuneita muutama. On se kumma.ja tyypillisin taas meni saunasta uimaan iäkäs mies.

Vierailija
72/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seison rantavedessä ja vahdin omaan 2v ikäistä koko ajan, välillä käydään kuivalla maalla ja taas takaisin. Lapsi saa mennä niin syvälle kuin uskaltaa, olenhan vieressä eli välillä olen vedessä nilkkoja, välillä polvia myöten. Vieressä temmeltää muiden lapsia, suurinta osaa ei valvo kukaan (tai ovat jo uimataitoisia, mistä minä sen tiedän).

Jos siinä lähellä jonkun taapero menee mielestäni liian kauas rannasta, olen opetellut kääntämään pään poispäin ja tuumaamaan, että tärkeintä on pitää hengissä tämä oma lapsi. Muutaman kerran on rannalta juostu ohitseni ja huudettu, että katso nyt, tää olis voinut hukkua. Olen todennut lakonisesti, että ei ole minun lapseni, missä lie vanhemmat.

Otin itsekin tuon linjan, kun lapseni oli pienempi. Hän oli aikamoinen rämäpää ja energiani meni sekä rannalla että leikkipuistoissa yms siihen, että sain pidettyä hänet turvassa ja hengissä. Jos olisin alkanut katsomaan muiden perään, oma olisi voinut saada jotain vaarallista päähänsä ja esim. hukkua.

Lapseni rauhoittui aikanaan ja on jo isompi, mutta pidän edelleen tuon linjan. Seuraan omaa lastani rannalla, vaikka hän on jo koulussa ja saa käydä uimahallissa ym yksin.

Vierailija
73/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi vilkasta poikaa, nyt ovat jo 6v ja 8v, ja pienempikin jo ui 5-10 metriä, isompi ehkä 25 metriä. Vasta viime kesänä aloin vähitellen käydä heidän kanssa uimassa siten, että yksi aikuinen riitti valvomaan, sitä ennen molemmilla oli oma vastuuaikuinen vedessä/maalla.

Juuri eilen oltiin hyppimässä mökkikunnan uimarannan laiturilta siten, että minä poljin vettä laiturin vierellä uimalelun ("pelastusrenkaan") kanssa, pojat sai hypätä viereeni vuorotellen, vain yksi kerrallaan vedessä. Maauimalassa tai uimahallissa olen jo vähän rentoutunut, mutta nämä sysimustat luonnonvedet.... ihan totta, jos lapsi sinne vajoaa, niin puolen metrin tai metrin syvyydestä häntä ei enää näe, ja sen jälkeen olisi sattumaa löytäisikö häntä enää veden alta.

Alle 10-vuotiasta ei pidä jättää veteen yksin, vaikka osaisikin uida. Hukkuminen käy hetkessä, ja minulla on ainakin silmät omissa lapsissa, koko ajan, vain sattumalta saattaisin huomata vieraan lapsen hädän.

Vierailija
74/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arka aihe puuttua vanhemmuuteen, mutta tässä tapauksessa aiheellinen. Vahtikaa lapsianne!! En halua kuulla yhdestäkään pienen lapsen hukkumisesta tänä kesänä. Älä mene uimataidottoman lapsen kanssa rannalle jos et meinaa valvoa häntä koko ajan!

Vierailija
75/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä käsivarren mitan päässe ei tarvii olla, 2 metrin välimatka riittää hyvin.

No siinäpä ohje. Oletko tietoinen, että vaikka lapsi selviäisikin siinä, voi hän "hukkua" myöhemmin ihan sen takia, että kaatui uppeluksiin aikaisemmin?

Ei voi "hukkua" jälkikäteen. Tämä on urbaanilegenda.

Lapsia pitää vahtia ja lapsi voi hukkua, mutta tuolla dry drowningilla ei pidä pelotella.

Ei voi hukkua, mutta keuhkoihin voi jäädä vettä, joka aiheuttaa keuhkoihin tulehduksen ja lopulta keuhkokuumeen. Huonolla tuurilla voi siitäkin henki mennä.

Vierailija
76/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hmm lasten hukkumiskuolemissa Suomessa taitaa olla aika yliedustettuina ulkomaalaistaustaiset lapset. Heti muistuu mieleen ainakin kaksi ulkomaalaistaustaisen lapsen hukkumista ihan viime vuosilta (Vantaalla Vetokannaksen rannalla hukkui lisäksi uimataidoton ulkomaalaistaustainen äiti). Sitten ainakin yksi läheltäpiti tilanne kun ulkomaalainen äiti oli mennyt otse saunaan (!!!) uimahallissa ja jättänyt lapsen altaalle valvomatta.

Tämä ulkomaalainen saunaäiti oli niinkin kauaa kuin Virosta.

Eikös se ollut jostain aasiasta? Thaimaalainen ehkä? Siis Helsingissä. Mäkelänrinteen uimahallissa sattunut tapaus. Onhan noita muitakin voinut olla.

Sekoitatko kaksi eri tapausta keskenään? Vantaan flamingossa virolainen/venäläinen äiti meni saunaan ja jätti pienen pojan yksin altaille. Poika meni uimataidottomana syvään veteen, jossa kamppaili aikanasa kunnes menetti tajunnan. Sieltä löytyi. Tästä kamppailusta oli ihan valvontakamerakuvaa iltalehdessä.

Vierailija
77/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maauimalassa, jossa käyn lasten kanssa, kuulutetaan toistuvasti, että nurmikolta valvominen ei riitä, pitää valvoa vedessä/altaan reunalla. Välillä kuuluttaja on todella tympääntyneen oloinen, ja kovasti painottaa sanojaan, aina joku nousee silloin nurtsilta ja lampsii lähemmäs altaita.

Pari kertaa olen vuosien saatossa nähnyt pelastajan ryntäävän tuolla veteen ja nostavan lapsen ylös altaasta velttona, mutta on saatu tokenemaan suht nopeasti aina.

Vierailija
78/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista luettavaa oli muutama viikko sitten iltasanomissa. 5-vuotias ollut sukulaisten kanssa mökillä ja leikkinyt yksin rannassa. Sukulaiset laittanut ruokaa mökissä, josta näköyhteys rantaan. Lapsi oli kuitenkin pudonnut järveen ja sinne hukkunut. Että sellainen näköyhteys, vielä talonväen touhutessa muuta.

En tuota juttua lukiessa voinut ymmärtää, miksi joku aikuinen ei voinut vahtia vieressä lasta. Teit siis ap ihan oikein. Se ei tarvitse olla kuin silmänräpäys ja lapsi teillä tietämättömillä.

Vierailija
79/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheltä piti taas, ettei tullut surullista uutta hukkumistapausta!!!

MTV 3 uutiset:  Rastilan rannan kaislikossa kellui pieni lapsi elottomana eilen illalla!

Vierailija
80/89 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun tässä Rastilassa.Touhu on välillä ihan järjetöntä.Ihmisiä aivan hirveesti.Moni lapsi menee yksinään pitkälle.Vahtikaa lapsia.Rastilassa on pitkälle aika matalaa, niin silti lapsen kanssa pitää olla siellä vedessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan