Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II sakkaa heti alkuunsa

Vierailija
01.07.2022 |

"Hallituksen työnhakumallille vaikea alku: lähes joka kolmas työtön on laiminlyönyt velvoitteen hakea työpaikkoja

On joka tapauksessa selvää, että hallituksessa työnhakuvelvoitteensa toteuttavien osuuden on toivottu asettuvan lähemmäksi sataa prosenttia kuin 70:tä prosenttia."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008919985.html

No onpa ihme ja yllätys ja voivoi. Eli onko nyt palkattu 300 työkkäritätiä turhaan?

Kommentit (211)

Vierailija
81/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä muhun kukaan ole ottanut yhteyttä ja heinäkuussa mennään. Kuvittelin että toukokuun ekalla viikolla joku soittaa :D ei oo soitellu eiiiii...

Muhun otettiin yhteyttä, vaikka olen osa-aikatöissä. Tehtiin uusi työnhakusuunnitelma ja sanktioita on odotettavissa jos en hae työpaikkoja. Olen 55 vuotias ja ihmettelen, eivätkö voi ahdistella mieluummin niitä kokonaan työttyömiä, tai vielä mieluummin, jättää ahdistelut ja sanktioilla uhkailut kokonaan pois. Työkkärin pitäisi olla palvelulaitos, eikä mikään piiskuri ja uhkailija.

Juuri näin. Itse olen saman ikäinen kuin sinä, tosin työkyvytön. Tuli puhelu ja määräys hakea työtä jota en kykene tekemään kehotuksella valehdella työnantajalle työkyvyttömyydestä. Tietysti menin haastatteluun ja kerroin etten kykene työhön mutta nimeltä mainittu virkailija kehotti valehtelemaan työkyvyttömyydestä. En saanut paikkaa, tietenkään. Pyytelin anteeksi kun hukkaan kiireisen ihmisen aikaa turhaan. Miksi ei etsitä sopivaa työntekijää niistä tuhansista työttömistä jotka työtä pystyvät tekemään? Kuitenkin sellainen työ jonka oppii kuka vaan, ei vaadi erityistä osaamista. Itse olisin ollut työhön ylikokenut ja ylikoulutettu.

Vierailija
82/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti saa olla 57v. työtön rauhassa. Kukaan ei ole soitellut vuoteen. Taitaa olla parempi näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työttömiä työnhakijoita toukokuussa 235 400

Työttömien työnhakijoiden määrä laski 65 800 henkilöllä. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin toukokuussa 111 700. Kaikkiaan avoinna oli 221 600 työpaikkaa."

https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/TextBase/Tkat/Prs/Tkat_fi.htm

Kenelle ne avoimet työpaikat menevät, jos eivät työttömille työnhakijoille?

99 000 ihmistä oli kesäkuussa työllistämistä edistävien palveluiden parissa. Tuo 235 400 on se määrä joka on työttömänä työnhakijana ilman että he ovat vaikkapa työkokeilussa tai työvoimapoliittisilla kursseilla.

Oikeampi mittari työttömyyteen olisi työttömyysetuuksia saavien määrä. Työttömyyttä ei vain tilastoida sillä tavalla.

Vierailija
84/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin perasta koko aktiivimalli ihan turhaa kyykyttämistä. Uskomatonta että Sanna ja Li valehtelivat suoraan päin naamaa. Elävästi muistan kun sanoivat että aktiivimalli on ihmis arvoa alentavaa ja poistetaan heti kun he pääsevät hallitukseen.

Vierailija
85/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täysin perasta koko aktiivimalli ihan turhaa kyykyttämistä. Uskomatonta että Sanna ja Li valehtelivat suoraan päin naamaa. Elävästi muistan kun sanoivat että aktiivimalli on ihmis arvoa alentavaa ja poistetaan heti kun he pääsevät hallitukseen.

Onko? Käsi sydämellä? Vasemmisto ja SDP. Mitä odotit tuollaisilta puolueilta?

Vierailija
86/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko? Käsi sydämellä? Vasemmisto ja SDP. Mitä odotit tuollaisilta puolueilta?

Ihmislähteistä politiikkaa?

Ps. koska toimeentulotuki nostetaan eurooppalaiselle tasolle?

Vierailija
87/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaahhhhahahaahh... Nautin niin kuin Sannan kyykytys ei onnistunutkaan. Nyt jahtaamaan työttömisä kaduilla ja puutarhassa, ehkä poliisi asialle näin vakavassa tapauksessa kun hallituksen hyväntahtoista ohjausta vältellään...

Poliisin kanssa jutustelu on mukavampaa ja aidompaa kuin Jumalasta seuraavan sossutantan.

Vierailija
88/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut vaaditut työpaikat. Ei niitä kyllä kukaan ole kysellyt. Sähköpostiin tuli yksi viesti, missä kerrottiin ettei valinta kohdentunut minuun. 

Vierailija
89/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta naurattaa, toisaalta itkettää. Miksi jälkimmäistä? Ajattelen vaan, mitä mieltä Kokoomus on tästä, "Ei työttömiä sitten kiinnosta työnhaku? Selvä. Sillä on seuraamuksensa!"

Vierailija
90/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt osa-aikatyötä jo 1,5 vuotta (50 % + lisätyöt päälle), eikä kukaan ole ollut missään yhteyksissä. Olen odottanut, milloin joku syyllistävä työkkärintäti soittaa ja moittii työnteosta, mutta hiljaista on ollut siltä suunnalta.

Et ole työtön, jos olet työssä. Tuliko yllätyksenä?

Soviteltua päivärahaa saava on velvoitettu hakemaan kokoaikaista työtä ja pitämään työnhaku voimassa tai karenssi uhkaa. Tuliko yllätyksenä?

Ei tullut yllätyksenä. Mutta eihän tuo, mitä sanoit tarkoita, että työssä oleva olisi työtön. Sovitellulla päivärahalla oleva työnhakija, mutta ei työtön työnhakija. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tuli näköjään sinulle yllätyksenä. 

Mitä väliä millä sanalla sitä kutsuu, yhtä lailla on velvoitettu hakemaan niitä töitä ja yhtä lailla ne sieltä soittelee?

T: eri

Paljonkin väliä. Työtön on eri asia kuin työssäkäyvä. Sillä, mihin kukakin on velvoitettu ei ole määritelmän kannalta mitään merkitystä. 

Tän keskustelun kannalta sillä ei taida kuitenkaan olla merkitystä? Kuitenkin kyse oli vain ja ainoastaan siitä että joku (sinä?) ihmetteli että miksi työkkäri soittelisi osa-aikaisille. Ja sitä selvennettiin. Ei mulla muuta.

Paitsi ettei kukaan ihmetellyt, miksi työkkäri soittelisi osa-aikaisille. Kerrottiin vain se tosiasia, että työssäkäyvä ei ole työtön. Sinä sitten rupesit vänkäämään tätä "mutkun olen ilmoittautunut työkkärille" asiaa, joka ei kuitenkaan tee työssäkäyvästä työtöntä.

Osa-aikainen saa (yleensä) työttömyyspäivärahaa tai ansiosidonnaista. Osa voi saada jopa eläkettä. On siis työtön, tai tarkemmin määriteltynä osa-aikatyötön. Toki kaikki osa-aikaiset ei ole työttömiä.

Vierailija
91/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun ei löydy edes niitä neljää työpaikkaa joihin voisi "realistisesti" hakea.

No ei kenellekään löydy. Sitten laitellaan hakemuksia niihin epärealistisiin paikkoihin. Tärkeintä on, että hakemuksia tulee. Työllistymisellä ei ole niin väliä. 

Työnantajat ihmettelevät, että missä ne hakemukset oikein on. Suurin osa ei ole saanut ainuttakaan ja työttömienhän piti tukkia pikkuyritysten sähköpostit.

Suurin osa hakemuksista tehdään vuokrafirmojen portaaleihin. Ei ne sieltä työnantajalle päädy. Eli homma toimii kuin junan vessa.

Vierailija
92/211 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sitten kun ei löydy edes niitä neljää työpaikkaa joihin voisi "realistisesti" hakea.

No ei kenellekään löydy. Sitten laitellaan hakemuksia niihin epärealistisiin paikkoihin. Tärkeintä on, että hakemuksia tulee. Työllistymisellä ei ole niin väliä. 

Työnantajat ihmettelevät, että missä ne hakemukset oikein on. Suurin osa ei ole saanut ainuttakaan ja työttömienhän piti tukkia pikkuyritysten sähköpostit.

Suurin osa hakemuksista tehdään vuokrafirmojen portaaleihin. Ei ne sieltä työnantajalle päädy. Eli homma toimii kuin junan vessa.

Tarkistaako työkkäri muka vuokratyöfirmoilta, onko asiakas N. N. hakenut jotain tiettyä paikkaa? Vastaako ne muka?

Vierailija
93/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-"ENSIMMÄISESTÄ työnhakuvelvoitteen laiminlyönnistä seuraa huomautus. Toisesta laiminlyönnistä voi seurata työttömyysetuuden katkaisu viideksi päiväksi ja kolmannesta laiminlyönnistä kymmeneksi päiväksi.

Neljännen rikkeen jälkeen oikeuden työttömyysturvaan voi menettää toistaiseksi."-

Aktiivimalli toimii varsin hyvin. 

Vierailija
94/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaako työkkäri muka vuokratyöfirmoilta, onko asiakas N. N. hakenut jotain tiettyä paikkaa? Vastaako ne muka?

Kyllä vastaa, viranomaisille on vastattava.

Vierailija
95/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin työttömäksi helmikuussa. Olen 55 v ja hakenut varmaan 20 paikkaa tänä vuonna. Vain yhteen olen päässyt haastatteluun, enkä tullut valituksi. Voinhan minä niitä hakemuksia laatia, se on helppoa. Mutta mihin ihmeeseen tämän ikäinen pääsee enää töihin? Vaikka työvuosia on vielä vähintään se 10.

Vierailija
96/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku, tuleeko työn päättymisen jälkeen karenssi? Eli onko pakko ottaa vastaan määräaikainen työ, mutta sen päättymisen jälkeen ei saa karenssin ajalta päivärahaa?

Vierailija
97/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttöminä on paljon ihmisiä jotka ei pysty tekemään työtä. On sairauksia mutta eläkkeelle ei pääse. Kela ei päästä eläkkeelle vaikka ihminen on siinä kunnossa että ei ole työnantajan etu ottaa töihin.

Itse en pysty siihen mitä odotetaan nykyään työelämässä ja tekevänä ihmisenä kärsin tästä.

Kaksi kamalaa sairautta tuli niin yllättäen ja ikääkin on. Sairaslomaa saa vuoden verran helposti mutta yllättävä paraneminen tapahtuu kun kuntoutustuelle pitäisi päästä.

Vierailija
98/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni on työllistynyt uuden työnhakumallin avulla?

Aika monta sataa työkkärin tätiä.

Eihä hallituksen "työllistämistoimien" ole koskaan ollut tarkoituskaan auttaa ketään pääsemään oikeaan työhön.

Ainoa tavoite on syyllistää työttömiä ja kääntää huomio pois siitä että hallitus tuhoaa Suomen taloutta sekä yksityisen sektorin työpaikkoja järjettömällä verotuksella ja velkarahalla ylläpidetyllä 10x liian suurella julkisen sektorin kampaviineriportaalla.

Julkinen sektori imee loputtomasti lisää rahaa mutta vastineeksi tuottaa entistä vähemmän palveluja vaikka suorittavan portaan (hoitsut, poliisit, palomiehet) palkkataso on naurettava.

Rahat katoavat hallintoon ja konsultteihin

Rikkaitten ja röyhkeiden rikastumista tavoittelevien taskuun. 

Kapitalismin idea on se, että luodaan illuusio että KAIKKI voivat rikastua, vaikka tosiasiassa homma toimii ainoastaan siksi että köyhille lakaistaan muruja rikkaiden pöydältä.

Vierailija
99/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin työttömäksi helmikuussa. Olen 55 v ja hakenut varmaan 20 paikkaa tänä vuonna. Vain yhteen olen päässyt haastatteluun, enkä tullut valituksi. Voinhan minä niitä hakemuksia laatia, se on helppoa. Mutta mihin ihmeeseen tämän ikäinen pääsee enää töihin? Vaikka työvuosia on vielä vähintään se 10.

Rauhassa saa lähetellä hakemuksia, ikää liki 60v. Mutta ei haittaa, töihin mitään kiinnostusta enää ei ole.

Vierailija
100/211 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy hakea realistisia paikkoja, mutta ei kuitenkaan saa lähettää samoihin firmoihin hakuja, elikkä siis käytännössä täytyy kuitenkin varastomiehen hakea opettajien yms paikkoja vaikka ne eivät olekaan realistisia.

Minulle kerrottiin että voi kouluttautua työttömyysrahoilla joskin maksimissaan sitä saa tehdä kaksi vuotta! Paikallisessa koulutuskeskuksessa varastomieheksi halajavan täytyy viettää aikaa koulussa kolme vuotta ja sitten 1,5 vuotta työharjoittelua. Näin ne ajat muuttuu... ennen taisi olla maksimissaan kaksi vuotta eikä päälle heitetty liki kahta vuotta "ilmaistöitä".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi