Aktiivimalli II sakkaa heti alkuunsa
"Hallituksen työnhakumallille vaikea alku: lähes joka kolmas työtön on laiminlyönyt velvoitteen hakea työpaikkoja
On joka tapauksessa selvää, että hallituksessa työnhakuvelvoitteensa toteuttavien osuuden on toivottu asettuvan lähemmäksi sataa prosenttia kuin 70:tä prosenttia."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008919985.html
No onpa ihme ja yllätys ja voivoi. Eli onko nyt palkattu 300 työkkäritätiä turhaan?
Kommentit (211)
Totuushan on että työkkärissä ollaan kirjoilla ainoastaan sen vuoksi että saadaan päiväraha, ei sieltä töitä haluta hakea. Jokohan se joskus jollekin hallitukselle selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä muhun kukaan ole ottanut yhteyttä ja heinäkuussa mennään. Kuvittelin että toukokuun ekalla viikolla joku soittaa :D ei oo soitellu eiiiii...
Muhun otettiin yhteyttä, vaikka olen osa-aikatöissä. Tehtiin uusi työnhakusuunnitelma ja sanktioita on odotettavissa jos en hae työpaikkoja. Olen 55 vuotias ja ihmettelen, eivätkö voi ahdistella mieluummin niitä kokonaan työttyömiä, tai vielä mieluummin, jättää ahdistelut ja sanktioilla uhkailut kokonaan pois. Työkkärin pitäisi olla palvelulaitos, eikä mikään piiskuri ja uhkailija.
Unohdit kertoa, että sun pitää hakea yhtä työpaikkaa 3 kk aikana, ei ole iso juttu! Ja tämä siis ihan laista, ei mun tarvitse lukea sun suunnitelmaa tätä tietääkseni.
Toiseksi lain mukaan työkkäri ei ole mikään palvelulaitos, joten pieleen meni tässäkin.
Jos Te-palvelut ei ole mikään palvelulaitos, pitäisikö sen muuttaa nimeä, vai mitä tuo "palvelut" tarkoittaa? Velvoittamista se on yhteenkin työpaikkaan hakupakko, jotta vältyt sanktioilta. Työ kuitenkin on jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa-aikatyötä jo 1,5 vuotta (50 % + lisätyöt päälle), eikä kukaan ole ollut missään yhteyksissä. Olen odottanut, milloin joku syyllistävä työkkärintäti soittaa ja moittii työnteosta, mutta hiljaista on ollut siltä suunnalta.
Et ole työtön, jos olet työssä. Tuliko yllätyksenä?
Soviteltua päivärahaa saava on velvoitettu hakemaan kokoaikaista työtä ja pitämään työnhaku voimassa tai karenssi uhkaa. Tuliko yllätyksenä?
Ei tullut yllätyksenä. Mutta eihän tuo, mitä sanoit tarkoita, että työssä oleva olisi työtön. Sovitellulla päivärahalla oleva työnhakija, mutta ei työtön työnhakija. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tuli näköjään sinulle yllätyksenä.
Mitä väliä millä sanalla sitä kutsuu, yhtä lailla on velvoitettu hakemaan niitä töitä ja yhtä lailla ne sieltä soittelee?
T: eri
Paljonkin väliä. Työtön on eri asia kuin työssäkäyvä. Sillä, mihin kukakin on velvoitettu ei ole määritelmän kannalta mitään merkitystä.
Tän keskustelun kannalta sillä ei taida kuitenkaan olla merkitystä? Kuitenkin kyse oli vain ja ainoastaan siitä että joku (sinä?) ihmetteli että miksi työkkäri soittelisi osa-aikaisille. Ja sitä selvennettiin. Ei mulla muuta.
Paitsi ettei kukaan ihmetellyt, miksi työkkäri soittelisi osa-aikaisille. Kerrottiin vain se tosiasia, että työssäkäyvä ei ole työtön. Sinä sitten rupesit vänkäämään tätä "mutkun olen ilmoittautunut työkkärille" asiaa, joka ei kuitenkaan tee työssäkäyvästä työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Totuushan on että työkkärissä ollaan kirjoilla ainoastaan sen vuoksi että saadaan päiväraha, ei sieltä töitä haluta hakea. Jokohan se joskus jollekin hallitukselle selviää.
Niin ei monikertaisia tuloja kukaan halua, ei lomarahoja, työterveyshuoltoa eikä eläkettä kartuttaa.
Mahtava uutinen! Yhä useamman pitäisi kieltäytyä raportoimasta ja menemästä kuntouttaviin pilipalihommiin niin saataisiin nuo vammaiset systeemit loppumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla 7 pasta tulle yhsitamisen kauutaa savanni suomi, sina maksa typera lammas
persu kerkes jo tännekin, joko on perjantain kunniaksi kaljat menossa?
Ei suinkaan vaan lemmikkinne joille maksetaan jo nyt yli puolet pääkaupunkiseudun toimeentulotuista. Suomi näet on kehitysmaiden sosiaalitoimisto, meille mahtuu niin kauan kunnes julkinen sektori romahtaa maksajien puutteessa ja tuleva eläkkeesi ainakin puolittuu ja jos haluat erikoissairaanhoitoa niin kehitysmaatyyliin maksat sen itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt osa-aikatyötä jo 1,5 vuotta (50 % + lisätyöt päälle), eikä kukaan ole ollut missään yhteyksissä. Olen odottanut, milloin joku syyllistävä työkkärintäti soittaa ja moittii työnteosta, mutta hiljaista on ollut siltä suunnalta.
Et ole työtön, jos olet työssä. Tuliko yllätyksenä?
Soviteltua päivärahaa saava on velvoitettu hakemaan kokoaikaista työtä ja pitämään työnhaku voimassa tai karenssi uhkaa. Tuliko yllätyksenä?
Ei tullut yllätyksenä. Mutta eihän tuo, mitä sanoit tarkoita, että työssä oleva olisi työtön. Sovitellulla päivärahalla oleva työnhakija, mutta ei työtön työnhakija. Ne ovat kaksi eri asiaa. Tuli näköjään sinulle yllätyksenä.
Mitä väliä millä sanalla sitä kutsuu, yhtä lailla on velvoitettu hakemaan niitä töitä ja yhtä lailla ne sieltä soittelee?
T: eri
Paljonkin väliä. Työtön on eri asia kuin työssäkäyvä. Sillä, mihin kukakin on velvoitettu ei ole määritelmän kannalta mitään merkitystä.
Tän keskustelun kannalta sillä ei taida kuitenkaan olla merkitystä? Kuitenkin kyse oli vain ja ainoastaan siitä että joku (sinä?) ihmetteli että miksi työkkäri soittelisi osa-aikaisille. Ja sitä selvennettiin. Ei mulla muuta.
Paitsi ettei kukaan ihmetellyt, miksi työkkäri soittelisi osa-aikaisille. Kerrottiin vain se tosiasia, että työssäkäyvä ei ole työtön. Sinä sitten rupesit vänkäämään tätä "mutkun olen ilmoittautunut työkkärille" asiaa, joka ei kuitenkaan tee työssäkäyvästä työtöntä.
Voi herran jeesus, ei sitten mitään... hyvää jatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä muhun kukaan ole ottanut yhteyttä ja heinäkuussa mennään. Kuvittelin että toukokuun ekalla viikolla joku soittaa :D ei oo soitellu eiiiii...
Muhun otettiin yhteyttä, vaikka olen osa-aikatöissä. Tehtiin uusi työnhakusuunnitelma ja sanktioita on odotettavissa jos en hae työpaikkoja. Olen 55 vuotias ja ihmettelen, eivätkö voi ahdistella mieluummin niitä kokonaan työttyömiä, tai vielä mieluummin, jättää ahdistelut ja sanktioilla uhkailut kokonaan pois. Työkkärin pitäisi olla palvelulaitos, eikä mikään piiskuri ja uhkailija.
Unohdit kertoa, että sun pitää hakea yhtä työpaikkaa 3 kk aikana, ei ole iso juttu! Ja tämä siis ihan laista, ei mun tarvitse lukea sun suunnitelmaa tätä tietääkseni.
Toiseksi lain mukaan työkkäri ei ole mikään palvelulaitos, joten pieleen meni tässäkin.
Jos Te-palvelut ei ole mikään palvelulaitos, pitäisikö sen muuttaa nimeä, vai mitä tuo "palvelut" tarkoittaa? Velvoittamista se on yhteenkin työpaikkaan hakupakko, jotta vältyt sanktioilta. Työ kuitenkin on jo.
Se tarkoittaa sitä, että TE-palvelut palvelee poliitikkoja alistamalla työttömiä mahdollisimman paljon. Työ- ja elinkeinopalvelut eli työllistetään ministerien kaverit kyykyttämään työttömiä.
Työnantajille eivät kelpaa ne syrjäytyneet iät ja ajat työelämästä pitkän ajan köyhyyden sairastuttamat pitkäaikaistyöttömät vaikka hallitus kyhäisi mitä tahansa aktiivi malleja ja työttömien kyykytystä ja valvontaa. Työttömiä valvotaan enemmän ja enemmän työttömän saadakseen sen mitättömän työmarkkinatukensa. Työttömiä ei päästetä eläkkeelle kun työttömän pitää työllistää kamalaa määrää paperinpyörittelijää ja haastattelijaa että onko joku tilanne muuttunut kun ennen työtön ilmoitti muuttuneesta tilanteesta niin nyt ei tarvitse kun kolmen kuukauden välein tarkistetaan tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ei löydy edes niitä neljää työpaikkaa joihin voisi "realistisesti" hakea.
No ei kenellekään löydy. Sitten laitellaan hakemuksia niihin epärealistisiin paikkoihin. Tärkeintä on, että hakemuksia tulee. Työllistymisellä ei ole niin väliä.
Työnantajat ihmettelevät, että missä ne hakemukset oikein on. Suurin osa ei ole saanut ainuttakaan ja työttömienhän piti tukkia pikkuyritysten sähköpostit.
Missä ihmettelevät? Linkkiä, kiitos.
Yrittäjäjärjestöjen pöytäkirjat ei ole netissä, mutta kyselepä omastasi, kertovat kyllä tehdyn kyselyn tulokset.
Minkä ihmeen kyselyn? Missä sellainen on mukamas tehty? Ja kyllä loppukuusta tulee nyt enemmän selvästi turhia hakemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et lue laista, mikä se työkkäri oikeasti on? Jos sinulla on jo työpaikka, niin lopeta asiakkuus työkkärissä, asia selvä. Mutta niin kauan kun haluat saada soviteltua päivärahaa, on sinun lisää töitä haettava.
Vierailija kirjoitti:
Mahtava uutinen! Yhä useamman pitäisi kieltäytyä raportoimasta ja menemästä kuntouttaviin pilipalihommiin niin saataisiin nuo vammaiset systeemit loppumaan.
Olen samaa mieltä. Mitä useampi kieltäytyy raportoimasta, sitä useammalle tulee ns. ikuinen karenssi eli siirtyvät kuntien kontolle kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs sitten kun ei löydy edes niitä neljää työpaikkaa joihin voisi "realistisesti" hakea.
No ei kenellekään löydy. Sitten laitellaan hakemuksia niihin epärealistisiin paikkoihin. Tärkeintä on, että hakemuksia tulee. Työllistymisellä ei ole niin väliä.
Työnantajat ihmettelevät, että missä ne hakemukset oikein on. Suurin osa ei ole saanut ainuttakaan ja työttömienhän piti tukkia pikkuyritysten sähköpostit.
Missä ihmettelevät? Linkkiä, kiitos.
Yrittäjäjärjestöjen pöytäkirjat ei ole netissä, mutta kyselepä omastasi, kertovat kyllä tehdyn kyselyn tulokset.
Minkä niminen on työttömien yrittäjäjärjestö? Tuli minulle ihan uutena tietona, että meilläkin on sellainen.
Eipä aavistustakaan, koska tässä keskustellaan työnantajien yrittäjäjärjestöistä. Miksi kysellä työttömiltä työnhaustaan, sehän selviää heidän omista ilmoituksistaan. Jos ilmoittaa hakeneensa, vaikka ei hakenut, niin onko se oikea rikosnimike petos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelu lakkaa,kun täytät 60v. Toi 55 ikä on vielä kiusaamisen arvoinen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä juu firmat odottavat epätoivoisina että mistä saadaan palkattua työtön työnhakija, ei löydy mistään.
Jostainhan niiden työttömien pitää töitä hakea ja kun riittävän moni työnantaja toteaa, että ei ainakaan meiltä, niin alkaahan se ministeriä kiinnostaa. Työtön väittää hakeneensa, työnantaja ei ole hakemusta nähnyt. Kumpaa uskotaan, jos työtön sanoo, että ei hoksannut säästää sähköpostia.
Köyhyysloukussa pitkään elänyt ihminen ei ole enää työkuntoinen ja nyt näitä kiusataan oikein olan takaa aktiivimallilla eikä kukaan työnantaja ota vaikka lähettäisi CV:tä mihinkä tahansa.
Työnantajan pitää saada jumalaton tehokkuus irti että saa voittoja itselleen ja mielellään palkattomilla harjoittelijoilla. Jos työntekijä ei saa työstä enää muuta kuin sen että just ja just asumiskulunsa maksaa eikä jää mitään säästöön niin se työ ei kannata. Pienestä palkasta jos kertyy eläkettä pari sataa enemmän kuin sellaisella joka ei ole päivääkään töitä tehnyt niin kumpiko kannattaa ottaa ne työperäiset kulumat ja vaivat sen muutaman satasen eteen jolla ei sairauksiaan pysty hoidatutamaan,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahdistelu lakkaa,kun täytät 60v. Toi 55 ikä on vielä kiusaamisen arvoinen!
Tuollaisessa iässä olevista työttömistä pidetään erityisen hyvää huolta muun muassa siten että tiettyjen ehtojen täyttyessä kunta On velvollinen tarjoamaan työtä oikealla palkalla.
"Työttömiä työnhakijoita toukokuussa 235 400
Työttömien työnhakijoiden määrä laski 65 800 henkilöllä. Uusia avoimia työpaikkoja ilmoitettiin toukokuussa 111 700. Kaikkiaan avoinna oli 221 600 työpaikkaa."
https://www.temtyollisyyskatsaus.fi/TextBase/Tkat/Prs/Tkat_fi.htm
Kenelle ne avoimet työpaikat menevät, jos eivät työttömille työnhakijoille?
Älkää hakeko työttömyysturvaa niin työkkäri on silloin hampaaton kun karenssilla ei ole enää merkitystä.