Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aktiivimalli II sakkaa heti alkuunsa

Vierailija
01.07.2022 |

"Hallituksen työnhakumallille vaikea alku: lähes joka kolmas työtön on laiminlyönyt velvoitteen hakea työpaikkoja

On joka tapauksessa selvää, että hallituksessa työnhakuvelvoitteensa toteuttavien osuuden on toivottu asettuvan lähemmäksi sataa prosenttia kuin 70:tä prosenttia."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008919985.html

No onpa ihme ja yllätys ja voivoi. Eli onko nyt palkattu 300 työkkäritätiä turhaan?

Kommentit (211)

Vierailija
201/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin on jäänyt joku velvoite suorittamatta. En vaan tiedä mikä se on. Odottelen että TE-toimistosta soitetaan ja kerrotaan. Kirje siitä tuli kotiin, mutta TE-toimiston sivuilta en löytänyt että mikä toimenpide olisi jäänyt suorittamatta. 

Jännityksellä jään odottamaan, että mitähän seuraavaksi.

Kirjeessä uhkasivat, että oikeus päivärahaan päättyy, jos toisenkin kerran jätän jotain suorittamatta seuraavien 12 kk aikana. Että tämmöinen ystävällinen ja lempeä tämä vassareiden aktiivimalli.

Aika monella tutulla käynyt niin että sieltä muka olisi lähetetty jokin työhönosoitus mitä eivät kumminkaan koskaan saaneet ja karenssi suoraan, tämä jo ennen näitä malleja. Nykysellään atk:t (muka) vielä kehnompia, siirtyisivät takaisin vaikka kynään ja paperiin kun eivät osaa ostaa toimivia järjestelmiä.

Itsellä käynyt niin että lähettänyt sinne lomakkeen mutta ei sitten kuulunut mitään. Koska muu posti toiminut, tuskin siitä johtuu.

Vierailija
202/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan älytöntä tämä pakkohaku. Tänään viimeinen hakupäivä eikä yhtään sopivaa paikkaa mihin hakea.

Pitänee ottaa huomautus.

Voit hakea töitä myös oman kuntasi ulkopuolelta.

Eipä naapurikunnissa ole sen kummempia paikkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täyttä potaskaa tämä malli 2 jos hakee töitä niin hakee ja jos ei niin ei hae se on jokaisen oma asia...Joka tapauksessa soppa maksaa kaiken käy miten käy...

Sosiaali edut pitäisi poistaa tai ainakin puolittaa noin Suomi säästäisi ison pennin...Ei sitä raippaa pidä antaa jos hakee töitä ja välillä pääseekin töihin :) mutta Kokoomukselle ei riitä mikään ottavat kaiken minkä duunarilta saavat vai otettua..

Nykytuet jo estää työn hakemisen koska työt eri kaupungeissa joihin työttömillä ei varaa matkailla. Kela osalle maksaa, osalle ei, mutta etukäteen ei voi tietää maksaako.

Vierailija
204/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyyden vähentämiseen muutama ohje:

-Palkat sellaisiksi että töihin kannattaa mennä, pois nollatunnit velvoitteella jos tätä ei nimenomaan itse halua. Koskee palkkoja alle 2500 euroa. Älytön verotuksen progressio pois.

-Pois ilmaistyöt ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta niin johan alkaa töitä tulemaan. Erityisesti ilmaistöiden ketjutus ja saman firman tai laitoksen pyöriminen ilmaistöillä laittomaksi. Työkokeilusta, harjoittelusta tai oppisopimushommasta saisi edes harjoittelijan alempaa palkkaa.

-Työnantajille helpotuksia sivukuluihin, äitiyslomakuluihin ja irtisanominen tarkkaan valvottuna helpommaksi jos tuli palkattua täysi lusmu. Työllistäminen helpommaksi siis!

-Suurimmat työttömyystuet reilusti pienemmäksi. Älkää napisko, olen ollut hyvällä ansiosidonnaisella ja se passivoi. Nuorten valuminen sossurotiksi estettävä, kannattavammaksi olla työnhakija kuin täysin sossuilija jolla on vähemmän velvoitteita - tämän on Vartiainenkin sanonut, ja homma on jossain sosiaalikomiteassa tiedossa mutta päätökset kestävät. Perusturvaa voisi vähän kohottaa.

-Lyhyen työsuhteen ottaminen vaikka toiselta puolen Suomea helpommaksi esim. siten, että saisi lyhytaikaisia vuokrakämppiä (jonne saa myös lemmikin halutessaan) jos haluaa lähteä kokeilemaan eikä saa esim. omaa asuntoa myytyä kotipaikkakunnalta, tai jos puolisolla siellä vakkarityö ja lapsilla koulut.

-Enemmän oikeaa, hyvää lyhyttä täydennyskoulutusta myös työttömänä oleville. Kaikki hyvät ja relevantit koulutukset ovat kalliita ja vain jo töissä oleville, työttömille tarjolla vain pitkiä koulutuksia tai vammaisia pupukursseja. Työttöminä on paljon osaavia ja koulutettuja ihmisiä.

- Lopetetaan panostaminen työvoimapalveluihin ja panostetaan edellämainituihin. Vähennetään byrokratiaa.

Vierailija
205/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei palkkatukea ensi vuonna alle 49-vuotiaille, tilastoja ei voi enää kaunistella silläkään.

Vierailija
206/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ongelmat pitäisi aina ratkaista menemällä ongelman "alkulähteelle".

Jossain "alkulähteellä" on jotain pahasti vialla, jos ihmisiä pitää pakottaa töihin.

Asia tulisi korjata niin, että töihin pääsy on palkinto ja kannattavaa ja töihin haluttaisiin, koska vaihtoehto olisi heikompi elintaso, nythän näin ei ole.

Kokoomus korjaa valuvian lakkauttamalla työttömien tuet. Nerokasta!

Aina kun tulee puhe asioista jotka demarit hoitaa ja on hoitaneet vuosikymmeniä päin hanuria alkaa jankutus kokoomuksesta. Ja itse ongelmaa ei korjata koska demari tulkitsee ilmeisesti tuon kokoomusjankutuksen ongelman korjauksena.

Siksipä suurtyöttömyys on ja pysyy ja työpaikat karkaa maasta kiihtyvällä vauhdilla vaikka asioita hoitamassa ministeriön puikoissa on "duunarin ja työttömän asialla" oleva demarit. 

Vierailija
207/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noupnpup kirjoitti:

Ei palkkatukea ensi vuonna alle 49-vuotiaille, tilastoja ei voi enää kaunistella silläkään.

Sarjassamme kuseksitaan jo etukäteen seuraavan hallituksen muroihin. 

Vierailija
208/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 62 vuotias ja jouduin tänä syksynä työttömäksi. Onneksi saan ansiosidonnaista eläkkeelle siirtymiseen asti. Minunkin pitää hakea neljää kokoaikatyötä kuukaudessa ja TE virkailija soittaa kahden viikon! välein ensimmäisen 3 työttömyyskuukauden ajan. Hänelle pitää kertoa mihin olen hakenut, vaikka olen kirjannut ne systeemiin ja kyselee onko kutsuttu haastatteluun ja mitä muuta olen tehnyt työllistyäkseni? Ehdotti viimeksi jotain työnhaku-kurssia, kun olen viimeksi ollut työtön 1990 luvulla. Olisin kyllä valmis vielä töihin, mutta ei kovin hyvältä näytä. Tämä uusi malli taitaa loppujen lopuksi työllistää lähinnä vain näitä TE virkailijoita.

Vierailija
209/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 62 vuotias ja jouduin tänä syksynä työttömäksi. Onneksi saan ansiosidonnaista eläkkeelle siirtymiseen asti. Minunkin pitää hakea neljää kokoaikatyötä kuukaudessa ja TE virkailija soittaa kahden viikon! välein ensimmäisen 3 työttömyyskuukauden ajan.

Tässäkin jälleen yksi esimerkki kuinka säännöt ja käytännöt vaihtelevat tapauskohtaisesti. Itselläni työnhakuvelvollisuus alkoi vasta sen jälkeen kun tipuin ansiosidonnaiselta työmarkkinatuelle. Siinäkin kului vielä 4 kuukautta ennen kuin omavirkailija otti ensimmäisen kerran yhteyttä.

Vierailija
210/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliitikot eivät ole ikinä saaneet työllistettyä ketään. Syyllistäminen kyllä onnistuu.

Vierailija
211/211 |
07.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 62 vuotias ja jouduin tänä syksynä työttömäksi. Onneksi saan ansiosidonnaista eläkkeelle siirtymiseen asti. Minunkin pitää hakea neljää kokoaikatyötä kuukaudessa ja TE virkailija soittaa kahden viikon! välein ensimmäisen 3 työttömyyskuukauden ajan. Hänelle pitää kertoa mihin olen hakenut, vaikka olen kirjannut ne systeemiin ja kyselee onko kutsuttu haastatteluun ja mitä muuta olen tehnyt työllistyäkseni? Ehdotti viimeksi jotain työnhaku-kurssia, kun olen viimeksi ollut työtön 1990 luvulla. Olisin kyllä valmis vielä töihin, mutta ei kovin hyvältä näytä. Tämä uusi malli taitaa loppujen lopuksi työllistää lähinnä vain näitä TE virkailijoita.

Oikeasti soittavat 2 viikon välein?

Mulle soitettu toukokuun jälkeen 3 kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi