Käännösalan palkat
Millaista palkkaa saat käännösalalla? Onko palkankorotuksia? Tuttuni on alalla ja valittaa aina palkkaansa, ettei riitä mihinkään. Ihan säälittää. Liekö ei osaa käyttää rahaa vai junnaako palkat vuodesta toiseen samalla tasolla?
Kommentit (91)
EU-kääntäjillä on ihan mukavat liksat...
Tienestit vaihtelevat rajusti, kuten kaikissa urakkahommissa.
Jos hummailen puolikkaita päiviä surffailun ja pelaamisen ohella, tienaan ehkä (bruttona) jonkun 2000/kk.
Jos käärin hihani ja paiskin tosissani hommia, niin parhaillaan olen tienannut n. 7000/kk.
Pitkän päivän (14t) tekemällä voi tienata tonnin.
Mutta aloittelijan ei kannata haaveilla vastaavasta, sillä tässä on takana yli 20 vuoden kokemus, rutiini ja valikoidut asiakkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan jos alapeukuttajat kerrotte vielä, että mikä tässä tärkeässä aloituksessa hiertää.
"liekö ei osaa käyttää rahaa"
Siitä alapeukku.
No kun en tiedä hänen tulojaan, niin heitin tuon ajatuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani kokopäiväinen av-kääntäjä tienasi noin 900-1000 e/kk nettona.
On joko aloittelija tai alalle sopimaton (hidas).
Tai sitten ei ollut oikeasti kokopäiväinen, eli ei saanut tarpeeksi toimeksiantoja täysiin päiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntemani kokopäiväinen av-kääntäjä tienasi noin 900-1000 e/kk nettona.
On joko aloittelija tai alalle sopimaton (hidas).
Tai sitten ei ollut oikeasti kokopäiväinen, eli ei saanut tarpeeksi toimeksiantoja täysiin päiviin.
Jos teki puolikasta päivää niin vähän on siitäkin ja av-kääntäjien mitättömät korvaukset olivat jossain vaiheessa ihan otsikoissakin.
Vastatkaa kääntäjät ihan rehellisesti, kannattaako edes yrittää päästä alalle?
Olen elättänyt itseni ja perheenkin viisitoista vuotta av-kääntäjänä, ja yrittäjänä totta kai, koska tällä alalla ei kuukausipalkalla voi toimia kuin muutama onnekas. Kyllä töitä saa painaa kuin raivo apina, jos meinaa pärjätä. Olen tässä hommassani sen verran hyvä, että töitä on enimmäkseen tarjottu enemmän kuin ehdin tehdä, mutta oli jossain vaiheessa myös sellainen vuosi, jolloin en olisi selvinnyt ilman aiempia säästöjä ja muita kepulikonsteja.
Ei tätä oikein voi suositella, jos voi tehdä jotain muutakin, mutta itse olen kokenut homman enimmäkseen mielekkääksi. Aiemmin olen toiminut myös kuukausipalkkaisena kääntäjänä/tulkkina eräässä virastossa ja muutamassa vientifirmassa. Nämäkin olivat projektiluonteisia töitä. Siellä virastossa olisi ehkä ollut mahdollisuus vakinaistamiseen, mutta en itse siellä viihtynyt eikä palkkakaan ollut kaksinen, sain yksityiseltä parempaa. Niin ja huomautan vielä, että useimmiten työsuhteeseen haetaan kääntäjä-tulkkia, joten jos tulkkaus ei iske, niin työpaikan löytäminen on vielä vaikeampaa.
Valmistuin kääntäjäksi maisterin papereilla, koskaan en ole kokopäiväisenä kääntäjänä työskennellyt. Opiskeluaikoina olisi pitänyt olla palkattomana harjoittelijana käännöstoimistoissa jotta olisi saanut ns jalan ovenväliin mutta itselläni ei ollut tähän mahdollisuuksia.
Jonkin aikaa tein irrallisia käännösprojekteja kokopäivätyön lisäksi (päädyin IT-alalle), mutta näistä ei koskaan kehkeytynyt mitään varteenotettavaa. Itse en koskaan halunnut yrittäjäksi vaan olisin halunnut käännöstoimiston palkkalistoille, nykyisinhän tämä on ihan täyttä utopiaa.
Elinkeinonharjoittajana en saa palkkaa vaan palkkioita, n. 5000 e/kk. Hyvinä kuukausina enemmän. Tässä pitää vaan muistaa, että mun 5000 ei ole sama kuin työntekijän 5000, koska mä maksan tuosta kaikki kuluni vakuutuksista laitehankintoihin ja eläkemaksuihin itse.
Vierailija kirjoitti:
Elinkeinonharjoittajana en saa palkkaa vaan palkkioita, n. 5000 e/kk. Hyvinä kuukausina enemmän. Tässä pitää vaan muistaa, että mun 5000 ei ole sama kuin työntekijän 5000, koska mä maksan tuosta kaikki kuluni vakuutuksista laitehankintoihin ja eläkemaksuihin itse.
Paljonko tuosta jää käteen?
Vierailija kirjoitti:
Jos hummailen puolikkaita päiviä surffailun ja pelaamisen ohella, tienaan ehkä (bruttona) jonkun 2000/kk.
Jos käärin hihani ja paiskin tosissani hommia, niin parhaillaan olen tienannut n. 7000/kk.
Mutta aloittelijan ei kannata haaveilla vastaavasta, sillä tässä on takana yli 20 vuoden kokemus, rutiini ja valikoidut asiakkaat.
Paljonko tienaamastasi bruttosummasta jää käteen?
Vierailija kirjoitti:
Vastatkaa kääntäjät ihan rehellisesti, kannattaako edes yrittää päästä alalle?
Jos olet oikeasti hyvä ja valmis yrittäjyyteen, jos käännät ruotsiin tai englantiin ja jos sinulla tarvittaessa varasuunnitelma. Uutta pitää olla valmis omaksumaan. Siihenkin pitää varautua, että työt annetaan ohitsesi halvemmalle kääntäjälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, miinus verot miinus YEL, joka on mulla alle 200/kk (sen saa itse päättää, mutta tuo on lähellä minimiä, ja sijoitan mieluummin osakkeisiin ja rahastoihin kuin pakolliseen eläkkeeseen). Verojahan ei etukäteen tiedä, riippuu ihan miten hyvä vuosi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki, miinus verot miinus YEL, joka on mulla alle 200/kk (sen saa itse päättää, mutta tuo on lähellä minimiä, ja sijoitan mieluummin osakkeisiin ja rahastoihin kuin pakolliseen eläkkeeseen). Verojahan ei etukäteen tiedä, riippuu ihan miten hyvä vuosi on.
Niin ja kaikki lomailu on sitten omasta pussista pois. Kuukauden loma maksaa mulle n. viisi tonnia pelkästään menetettyinä tuloina, siihen sitten varsinaiset lomakulut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laskuttanut keskimäärin n. 5000e kuussa jo joitakin vuosia eikä tuosta summasta jää itselle mitään. Päältä menee alv, eläkemaksut ja tuloverot, niin käteen jää vajaat pari tonnia kuussa. Minkäänlaista työsuhdeturvaa ei ole (joku voi toki pitää tätä hyvänäkin asiana), eläkettä kertyy heikosti (koska ei ole varaa maksaa neljäsosaa tuloista eläkeläisille, työnantaja (eli minä itse) toki maksaa sairaanhoidon ja virkistyksen, mihin ei oikeastaan olisi varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laskuttanut keskimäärin n. 5000e kuussa jo joitakin vuosia eikä tuosta summasta jää itselle mitään. Päältä menee alv, eläkemaksut ja tuloverot, niin käteen jää vajaat pari tonnia kuussa. Minkäänlaista työsuhdeturvaa ei ole (joku voi toki pitää tätä hyvänäkin asiana), eläkettä kertyy heikosti (koska ei ole varaa maksaa neljäsosaa tuloista eläkeläisille, työnantaja (eli minä itse) toki maksaa sairaanhoidon ja virkistyksen, mihin ei oikeastaan olisi varaa.
Ja koomista tilanteessa on se, että lähes kaikki omat loppuasiakkaani ovat suomalaisia pörssiyrityksiä. Kääntelen heidän kansainvälistä markkinointiviestintäänsä hikipajahinnoilla, kun samaan aikaan julkisella puolella kaikin puolin vähemmällä osaamisella ja riskillä esim. kielten opettajat tienaavat tuplapalkkaa, vaikka heidän työstään kansantalous hyötyy merkittävästi vähemmän. Heillä myös lomat ja sosiaaliturva. Toki hekin ovat tärkeitä, mutta joskus tuntuu, että tässä maassa on palkkioissa aika paljon omituisia piirteitä.
Valtiolla ei ole kääntäjiä, ne on ulkoistettu ensimmäisenä, kun on haettu säästöjä. Käytämme kilpailutettua käännöstoimistoa ruotsinnoksiin siinä missä muuhunkin (enkku lähinnä kielentarkastusta). Käännösohjelmat eivät ole vieneet kääntäjien töitä vaan englannin ylivalta, myös siinä mielessä, että englantia osataan hyvin ja oman alan sanaston osalta erinomaisesti vähän joka puolella. Tämä etenkin jos ei ole tarvetta puhtaaseen tekstiin vaan ymmärrettävään kommunikaatioon. En suosittele kääntäjänuraa kenellekään, vaikka olisi ollut minunkin unelmani.
Freelancer tienaa 30 senttiä tunti.
"liekö ei osaa käyttää rahaa"
Siitä alapeukku.