Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rikiel Sirviö kokee vähemmistöstressiä koko ajan, käsitteitä tuntemattomat ihmiset ahdistavat

Vierailija
01.07.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12517748

Mitä enemmän Rikiel Sirviö on avoin itsestään, sitä useammin hän löytää itsensä kysymystuokiosta muiden kanssa. Hän kertoo kokevansa vähemmistöstressiä kellon ympäri.

Monilta tuntuu unohtuvan, että en ole enemmistön kävelevä tietokirja, olen vain ihminen. Kysymykset omista asioistani eivät haittaa, kunhan minulta on siihen lupa. Voi kuitenkin närkästyttää, väsyttää ja tuottaa lisää vähemmistöstressiä, jos pitää avata käsitteitä, jotka voisi helposti googlata ja joihin en itse haluaisi vastata.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä saatanan paska loppuu?

Tämä ja moni muukin paska loppuu sitten kun hesaa ja muutakin maata aletaan pommittaa.

Vierailija
102/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Cis: termi kuvaa sitä, että henkilön sukupuoli-identiteetti ja sukupuolen ilmaisu ovat hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen kulttuurissa yleensä liitettyjen odotusten mukaiset."

Seta ei ole ajatellut ihan loppuun asti. Passissani lukee nainen ja miellän itseni naiseksi. En kuitenkaan toteuta KULTTUURIN odotuksia naiseudesta (olen vela, insinööri, jne.), joten en mahdu tuohon Setan cis-määrittelyyn. Mikä lie siis olen. Itse haluan vain olla ja elää, eikä naiseus passissa kahlitse minua. Setan lokerot kahlitsee.

Nainenhan saa käsittääkseni olla aika pitkälti millainen haluaa. Miehiä katsotaan oudosti jos pukeutuvat hameisiin tai korkokenkiin.

Olen muuten itsekin vela-insinööri 😄

Aika monet lyhyet miehet käyttävät yleisestikin kenkiä, joissa on piilokorot. Joten ei ole mitenkään harvinaista.

Historian aikana miehet ovat yleisesti käyttäneet myös ihan näkyviä korkokenkiä, mietipä vaikka 1700-luvun muotia. Ja myös hameita, on mm. kreikkalaisten miesten perinteinen asu.

Joten voisi jopa sanoa, että historian aikana ollaan monesti oltu vapaamielisempiä kuin nykyään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Cis: termi kuvaa sitä, että henkilön sukupuoli-identiteetti ja sukupuolen ilmaisu ovat hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen kulttuurissa yleensä liitettyjen odotusten mukaiset."

Seta ei ole ajatellut ihan loppuun asti. Passissani lukee nainen ja miellän itseni naiseksi. En kuitenkaan toteuta KULTTUURIN odotuksia naiseudesta (olen vela, insinööri, jne.), joten en mahdu tuohon Setan cis-määrittelyyn. Mikä lie siis olen. Itse haluan vain olla ja elää, eikä naiseus passissa kahlitse minua. Setan lokerot kahlitsee.

Nainenhan saa käsittääkseni olla aika pitkälti millainen haluaa. Miehiä katsotaan oudosti jos pukeutuvat hameisiin tai korkokenkiin.

Aika monet lyhyet miehet käyttävät yleisestikin kenkiä, joissa on piilokorot. Joten ei ole mitenkään harvinaista.

Historian aikana miehet ovat yleisesti käyttäneet myös ihan näkyviä korkokenkiä, mietipä vaikka 1700-luvun muotia. Ja myös hameita, on mm. kreikkalaisten miesten perinteinen asu.

Joten voisi jopa sanoa, että historian aikana ollaan monesti oltu vapaamielisempiä kuin nykyään. 

Samoin skoteilla on kiltit ja käyttävät niitä ihan yleisesti juhlatilaisuuksissa nykyäänkin. Eli kyllä on monesti ihan normaalia, että mies käyttää hametta.

Vierailija
104/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"etsin ja janosin tietoa siitä, millaisia identiteettejä on olemassa"

Tämä kertookin kaiken oleellisen tästä gender-uskonnosta jolla näitä teiniparkoja saadaan sekaisin.

Median ei pitäs antaa asialle mitään huomiota, ellei sitten varoitus-tarkoituksessa.

Iso-Britanniassa on jo tapauksia, joissa teininä transhoidot läpikäyneet ihmiset ovat nostaneet oikeusjuttuja heitä hoitaneita tahoja kohtaan. Ovat olleet sitä mieltä, että oli tosi väärin heitä kohtaan, että kun he olivat epävarmoja itsestään teineinä (mikä on aika tavallista sen ikäisenä ja kuuluu normaaliin kehitykseen), niin heille heti määriteltiin gender dysphoria ja aloitettiin hormonihoidot ja isot leikkaukset, joista kärsivät nyt fyysisesti.

Paljon terveempää olisi, että kannustettaisiin ihmisiä hyväksymään luonnollinen moninaisuus ja pidettäisiin sukupuoliroolit mahdollisimman avarina. Että sitä voi olla nainen tai mies monella eri tavalla.

Vierailija
105/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on silkkaa narsistista vallankäyttöä muita ihmisiä kohtaan vaatia tiettyjä leikkipronomineja, se on aivan sama kuin minä päättäisin että adjektiivin ovat "rikas" ja "komea" ja joka kerta kun minusta puhutaan, vaadin että minuun viitataan näillä adjektiivilla. Muuten häpäisen ja canceloin sen väkivaltaisen kahjon joka väärinkuvaili minua.

Elämänkokemusta omaavana katselen touhua pikemminkin huvittuneena, koska kapinoitsijat ovat alentuneet samalle mutapainitasolle, mistä he ensin syyllistävät muita.

Vierailija
106/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka yritän käsittää, niin minun on todellakin vaikea hahmottaa, että mikä ihmeen kokemus on muunsukupuolisuus. Itselleni sukupuoli on biologinen olosuhde kehossani, vähän sama kuin se että olen vaaleaihoinen, kädellinen ja nisäkäs. Toki nuo kaikki ovat yhteydessä siihen, miten minua kohdellaan -minut tunnistetaan yleensä ihmislajin edustajaksi ja naaraaksi. Ja erityisesti ihonväri ja sukupuoli liittyvät valtasuhteisiin ja sosiaalisiin suhteisiin luokkana, mikä tietenkin tekee toki niistä helposti tunnetasolla vaikeita käsitteitä monille. Moni ihminen kokee ihan aitoa vähemmistöstressiä ja stigmaa. Vaikkapa mustaihoinen ihminen Suomessa ei voi peitellä poikkevia etnisiä juuriaan, tai näkyvästi liikuntarajoitteinen ei voi kätkeä vammaansa. Tuota muunsukupuolista pidetään automaattisesti aina naisena, jos hän ei jatkuvasti toisi esille omaa trendikästä identiteettiään. Hän ei tiedä oikeasta vähemmistöstressistä hevon paskaa. Jos hän kasvaisi aikuiseksi ja keksisi jotain muuta tekemistä kuin oman napansa ympärillä pyöriminen, niin saattaisi "vähemmistöstressikin" helpottaa. 

Vierailija
107/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"  En kuitenkaan toteuta KULTTUURIN odotuksia naiseudesta (olen vela, insinööri, jne.), joten en mahdu tuohon Setan cis-määrittelyyn.

Mikä lie siis olen.

Itse haluan vain olla ja elää, eikä naiseus passissa kahlitse minua. Setan lokerot kahlitsee."

En halua että minua lokeroidaan. En halua olla mikään kulttuurillisesti muka valmiiksi stereotyypitelty "cis" . Näpit irti yksilöllisyydestäni ja persoonallisuudestani!

Setan tarve lokeroida ja määritellä kaikki on omituista ja ristiidassa,  vaikka käsittääkseni toitottavat yksilön sukupuolisen identiteetin  itseilmaisuvapauden ja sallivuuden puolesta ?

Ja aika harva meistä edes toteuttaa kulttuurin odotuksia naiseudesta. Mietitään vaikka vaatteita. Mekot ja hameet on naisten vaatteita ja perinteisesti naisten odotettiin/odotetaan pukeutuvan niihin. Kuitenkin mä olen ainoa ihminen, jonka tiedän pukeutuvan hameeseen tai mekkoon joka päivä vuoden ympäri. Mä olen tässä asiassa vähemmistössä. Tekeekö se musta enemmän vai vähemmän naisen, kun pukeudun kulttuurin odottamalla tavalla, mutta en kuitenkaan samalla tavalla kuin keskivertonainen pukeutuu?

Vierailija
108/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi äsken poistuneessa ketjussa, miten englannin they/them oikeasti toimii. Eli ihan niin että että he tai she korvataan sillä they:llä.

- Did you meet them at the party?

- How long have you known them?

- Can you give this to them, please.

Tämä toimii englannissa, koska they on jo pitkään toiminut myös yksikössä, kun henkilön sukupuolta ei ole tiedetty.

- If an employee notices anything unusual, they must inform their supervisor immediately.

Nykyään sitten jotkut haluavat että heihin viitataan nimenomaan näin.

Eli siis henkilöä puhutellaan monikossa....

Luulin, että vain kuninkaalliset saavat puhua itsestään monikossa tyyliin we.

Vierailija
109/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istuuko nää kaiket päivät käsi poskella miettimässä, että mikä värkki siellä jalkovälissä on? Tai onko mitään, ja jos on, onko sama miksikä kokee olevansa?

Vierailija
110/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi äsken poistuneessa ketjussa, miten englannin they/them oikeasti toimii. Eli ihan niin että että he tai she korvataan sillä they:llä.

Tämä toimii englannissa, koska they on jo pitkään toiminut myös yksikössä, kun henkilön sukupuolta ei ole tiedetty.

- If an employee notices anything unusual, they must inform their supervisor immediately.

😁

Vierailija
111/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä muunsukupuoliset ja siitä numeroa tekevät ovat äärimmäisessä itsekeskeisyydessään ja siitä kumpuavassa hauraudessa jotenkin vastenmielisiä. Ei sen muunsukupuolisuuden vuoksi, vaan tuon loputtoman minäminän, omannavankaivelun ja päästä keksityn "vähemmistöstressin" vuoksi. Kuten joku kirjoittaja sanoi edellä, näillä ei ole hajuakaan todellisista ongelmista ja todellisesta vähemmistöisyydestä, kerran sitä tieten tahtoen itse itselle luodaan ja oikein ryvetään siinä kaikkien muiden kustannuksella.

Miksi? Jotta saisi kokea olevansa erityinen? Jotta pääsisi vähän pätemään muille?

Mitään aitoa rehellistä tai tervettä en ole näissä vielä nähnyt.

Vierailija
112/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai aateliset ja muu ylimistö pukeutui aikoinaan kuvailemallasi tavalla. Hyvin, hyvin pieni osa kansalaisista.

Vierailija
113/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on nuita ihmisiä jotka ihan itse tekevät jotain että saavat ongelman kehiteltyä, ja sitä suurennellaan aikansa ja se sitte soitellaan lehtiin asiasta .

Vierailija
114/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä muunsukupuolisista lukiessani herää aina muutamia kysymyksiä.

Ensinnäkin lääketiede. Jos Rikiel kävisi gynekologilla, tuntuisiko hänestä loukkaavalta mennä NAISTENtautien osastolle? Vai pitäisikö gynekologien olla tästä lähin "vaginallisten ihmisten tautien" erikoislääkäreitä?

Entäpä jos Rikielin veli kutsuisi häntä SISKOKSI? Pitäisikö mieluummin käyttää sukupuolineutraalia termiä sisarus?

Tai jos Rikiel saisi lapsen, saisiko häntä sanoa äidiksi? Eikö se olisi yhtä lailla loukkaavaa ja väärien oletusten tekemistä kuin naiseksi kutsuminen? Mikä olisi sukupuolineutraali ilmaus äidille tai isälle? Vanhempi?

Vierailija
115/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin tämä saatanan paska loppuu?

Ainoastaan silloin kun ihmiset heräväät siihen että seksuaalivähemmistö ihmisillä on asiat loppuen lopuksi aika hyvin suomessa ja muissa läntisissä maissa. Tämä ''uho'' mitä heiltä on tullut viimeisten 10 vuoden aikana ei ole mitään muuta kun syy saada tietyille ihmisille enemmän sosiaalista sorto valtaa yli muiden.

Sen minkä 3 aallon vasemmisto feministisyys aloitti, tämä ''pride'' on ottanu mielellään valtaansa, kun ei enään pride viikko ja samat oikeudet kun kaikilla muilla riitä, ''cry bully'' taktiikat otetaan käyttöön missä taas yritetään häpeen tunteen avulla saada taas, helppoja yhteisö pojoja muiden kustannuksella ketkä ovat tehneet kovaa duunia omien asemien mukaan.

Tämä loppuu vain ja ainoastaan kun ne hiljaiset kovaa työtä ''jätä minut rauhaan''  tavalliset suomalaiset hiiret puhuvat vastaan tälle lisääntyvälle hulluullelle.

Vierailija
116/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se jännä, että kun on pimpsloora niin luokitellaan naiseksi. Olenkohan itsekin muunsukupuolinen, kun en tunne itseäni erityisesti miksikään, mutta kun on naisen elimet niin nainen silloin olen.

Vierailija
117/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähemmistöt ovatkin nykyajan aatelisia. Kaiken pitäisi pyöriä heidän ympärillään ja heidän ehdoillaan, yhteiskunnan pitäisi elättää ja tukea ja muokkautua heidän mieleisekseen, heille pitää olla paraateja ja tilaisuuksia ja platformeja, heitä pitää teititellä ja puhutella tietyllä tavalla tarkan säännöstä mukaan. Ylipäätään jokaisen tulee sopeutua heihin oman itsensä kustannuksella.

Vierailija
118/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkokengät ovat syntyneet miesten kengiksi, koska miehillä oli lyhyemmät lahkeet ja "sukkahousut", jolloin pohje tuli paremmin esille. Ei naisilla ollut samanlaista tarvetta koroille, kun mekot olivat niin pitkiä, ettei pohkeita näkynyt. Ei siinä siis mitään varsinaista vapaamielisyyttä ollut, vaan katsot sitä nykyajan linssein. Siihen aikaan ne vaan oli miesten kengät.

Vierailija
119/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä muunsukupuoliset ja siitä numeroa tekevät ovat äärimmäisessä itsekeskeisyydessään ja siitä kumpuavassa hauraudessa jotenkin vastenmielisiä. Ei sen muunsukupuolisuuden vuoksi, vaan tuon loputtoman minäminän, omannavankaivelun ja päästä keksityn "vähemmistöstressin" vuoksi. Kuten joku kirjoittaja sanoi edellä, näillä ei ole hajuakaan todellisista ongelmista ja todellisesta vähemmistöisyydestä, kerran sitä tieten tahtoen itse itselle luodaan ja oikein ryvetään siinä kaikkien muiden kustannuksella.

Miksi? Jotta saisi kokea olevansa erityinen? Jotta pääsisi vähän pätemään muille?

Mitään aitoa rehellistä tai tervettä en ole näissä vielä nähnyt.

Mä taas luulen, että just näillä ihmisillä on myös niitä todellisia ongelmia esim. pahoja traumoja, mutta koska niitä oikeita ongelmia - oli ne sit yksilötason ongelmia tai jotain laajempaa maailmatuskaa - on liian haastava kohdata eikä ratkaisut niihin välttämättä oo ihan yksinkertaisia, niitä paetaan tällaiseen obsessiiviseen muka-ongelmaan, jolle on mahdollista tehdä jotain esim muokata omaa kehoaan, vaihtaa nimeään yms. Mulle tää sukupuoli-identiteettipakkomielteisyys ja halu kontrolloida sitä miten muut sut näkee vaikuttaa epätoivoiselta yritykseltä kontrolloida EDES JOTAIN.

Vierailija
120/188 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajassa on muutama asia, joita en vaan tajua:

- muunsukupuolisuus ja muut vastaavat hörhötykset

- polyamoriasuhteiden ihannointi mediassa

- belfiet, sugar daddyt ja seksin myynnin normalisointi

- jatkuva muiden puolesta loukkaantuminen

- liian yksilökeskeiseksi muuttunut kulttuuri

Mutta olenkin jo vanha.