Rikiel Sirviö kokee vähemmistöstressiä koko ajan, käsitteitä tuntemattomat ihmiset ahdistavat
https://yle.fi/uutiset/3-12517748
Mitä enemmän Rikiel Sirviö on avoin itsestään, sitä useammin hän löytää itsensä kysymystuokiosta muiden kanssa. Hän kertoo kokevansa vähemmistöstressiä kellon ympäri.
Monilta tuntuu unohtuvan, että en ole enemmistön kävelevä tietokirja, olen vain ihminen. Kysymykset omista asioistani eivät haittaa, kunhan minulta on siihen lupa. Voi kuitenkin närkästyttää, väsyttää ja tuottaa lisää vähemmistöstressiä, jos pitää avata käsitteitä, jotka voisi helposti googlata ja joihin en itse haluaisi vastata.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin ihmettelen, miten tähän on tultu. Miksi tällaiseen on lähdetty mukaan?
Minua naisena tämä loukkaa.
Kyllä, vulvalliseksi nimittely on törkeää. Tai menstruoivaksi ihmiseksi.
Toisaalta ymmärrän, toisaalta en. Koska siis normaalisti asiasta stressaantunut ihminen yrittää välttää huomiota, ei kerjätä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua naisena tämä loukkaa.Kyllä, vulvalliseksi nimittely on törkeää. Tai menstruoivaksi ihmiseksi.
Ehdotan, että cis-naisia aletaan vastaisuudessa kutsua pillunaisiksi ja cis-miehiä kullimiehiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua naisena tämä loukkaa.Kyllä, vulvalliseksi nimittely on törkeää. Tai menstruoivaksi ihmiseksi.
Ehdotan, että cis-naisia aletaan vastaisuudessa kutsua pillunaisiksi ja cis-miehiä kullimiehiksi.
Minä ehdotan taas että naisiksi ja miehiksi. Olen vähän vanhanaikainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Transmiehet ovat sitten pillumiehiä, ja transnaiset kullinaisia?
Tämä asia on vähän kuin se tarinan tuhatjalkainen joka sotkeutui jalkoihinsa kun siltä kysyttiin missä järjestyksessä niitä liikuttaa. Kun asiaa miettii kaiket päivät siitä tulee pakkomielle, ja veikkaan että huomattava osa näistä ihmisistä on muutenkin ahdistukseen taipuvaisia. Minäkin olen, ja vaikka sukupuoli ei olekaan minulle ahdistusta aiheuttava asia niin ymmärrän kyllä sinänsä millainen itseään lietsovan ahdistuksen tunne on.
Nämä ihmiset tarvitsevat jotain ihan muuta kuin ympäristönsä kritiikitöntä hyväksyntää, koska heidän päänsisäisiä ongelmiaan ei voi koskaan kukaan ulkopuolinen ratkaista. AINA tulee olemaan tilanteita joissa joku olettaa sukupuolen väärin tmv.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen aina kokenut olevani sveitsiläinen, mutta jostain syystä Sveitsi ei anna minun toteuttaa sveitsiläisyyttäni myöntämällä kansalaisuuden. On tosi rankkaa joutua kaikille aina selittämään sitä, etten koe itseäni suomalaiseksi ja monet kyseenalaistavat kokemukseni sveitsiläisyydestäni. Kyllä minulla pitäisi olla oikeus määritellä kansalaisuuteni itse.
Itse olen pitkän uran kunnan palveluksessa tehnyt boomeri, mutta minulle ei myönnettä ansaitsemaani muhkeaa eläkettä. Olen vanha sielu, vaikka ruumiini on vasta kolmekymmentä.
Minkä merkinnän voin saada passiin, jos koen olevani iätön?