Rikiel Sirviö kokee vähemmistöstressiä koko ajan, käsitteitä tuntemattomat ihmiset ahdistavat
https://yle.fi/uutiset/3-12517748
Mitä enemmän Rikiel Sirviö on avoin itsestään, sitä useammin hän löytää itsensä kysymystuokiosta muiden kanssa. Hän kertoo kokevansa vähemmistöstressiä kellon ympäri.
Monilta tuntuu unohtuvan, että en ole enemmistön kävelevä tietokirja, olen vain ihminen. Kysymykset omista asioistani eivät haittaa, kunhan minulta on siihen lupa. Voi kuitenkin närkästyttää, väsyttää ja tuottaa lisää vähemmistöstressiä, jos pitää avata käsitteitä, jotka voisi helposti googlata ja joihin en itse haluaisi vastata.
Kommentit (188)
Jokohan sanat "vähemmistöstressi" ja "sateenkaarisaamelainen" ovat löytäneet tiensä ristisanatehtäviin?
Olen n. 40-v (en siis ihan ikäloppu vielä) ja enmymmärrä kuka noita ihmisiä oikein lokeroi?
Myönnän että olen käynyt nk. taidelukion ja pyörinyt paljon nuorena rock-/goottiporukoissa, missä ei koskaan ketään ole ns. kyseenalaistettu/pidetty 'outona' mistään.
On ollut 'hameisiin pukeutuvia meikkaaavia miehiä' ja se on ollut TÄYSIN NORMAALIA/ ei mikään "juttu".
En myöskään tiedä (-tai edes ole kiinnostunut!!!) siitä kenen tai keiden kanssa/miten/ vai eikö ollenkaan tutut seurustelevat tai hommailevat heidän kanssaa. Siis ei vaan kiinnosta.
Toki ok jos joku puhuu asiasta (niinkun kaverit nyt voivat sanoa että on ihastunut/tapailee jotakuta tmv.) mutta eipä minua hätkäytä mitkään 'suhteet', suuntaan tai toiseen.
Ns. vähemmistöihin kuuluvat tutukin on ihan 'normaaleja' (huono sanavalinta, myönnän!) mutta ajan takaa sitä, että en minä aidosti näe mitään eroa siinä olenko valkoisen 'cis-heteropariskunta' kaverien vai ulkomailta tänne muuttaneen työkaverin ja hänen miesystävänsä (miespari) kanssa mökkeilemässä tai iltaa istumassa.
Nuo Ap:n esimerkin ihmiset eivät tunnu näkevän IHMISIÄ ihmisinä, vaan kaikki pitää lokeroida, en ymmärrä.
Mutta ehkä media ja varsinkin some nykyään 'seksualisoi' kaiken?
Mutta sitä en ymmärrä, että pitää keksiä ettei miehet/naiset sitä ja tätä --> olla kapeasti sitten --tähän joku uusi kapeasti määritelty termi--- sen sijaan eträ voisi laajentaa sitä miehen/naisen käsitettä leveämmäksi.
Minua loukkaa oletus, että cis-naiset olisivat jotenkin stereotyyppisiä. Emmehän mekään ole minkään perinteisen naisen mallin mukaisia kaikki.
Olen ratkaissut asian niin, että ignooraan vähemmistöläiset täysin keskusteluissa. En tervehdi, en puhu, en kysy, en katso jne.
" Kuka näille lapsille on opettanut, että he ovat jotenkin erityisiä?
Ja kuka on opettanut, että miesidentiteetti on kapea ja pieni,
muunsukupuoliset voivat olla juuri sellaisia kuin haluavat?"
Hyvä kysymys.
Kuka on opettanut näille lapsille, että naisen rooli on muka ahdas ja ennalta määritelty?
Eli ollessasi selkeästi nainen tai mies , indentifioiduttuasi esimerkiksi selkeästi jommaksi kummaksi sukupuoleksi ja kaiken lisäksi heteroksi,
sinut määrittelee aina muut yhteiskunnan jäsenet automaattisesti samaan sapluunaan ja samaan muottiin.
Mitään enempää tai spesiaalimpaa, et voi olla kuin sukupuolesi. Etkä mitenkään kiinnostavasti ja yksilöllisesti sitä toteuttaa ellet pidä ihan helkkarinmoista meteliä.
" Minä olen aina kokenut olevani sveitsiläinen,
mutta jostain syystä Sveitsi ei anna minun toteuttaa sveitsiläisyyttäni myöntämällä kansalaisuuden.
On tosi rankkaa joutua kaikille aina selittämään sitä, etten koe itseäni suomalaiseksi ja monet kyseenalaistavat kokemukseni sveitsiläisyydestäni.
Kyllä minulla pitäisi olla oikeus määritellä kansalaisuuteni itse."
--
Kyllä ehdottomasti ! Ja muuttaa nimesi norjalaiseksi Asbjörn Gottftiediksi / Bodhild-Agdaksi .
Välttää siten pahan nimikriisin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ratkaissut asian niin, että ignooraan vähemmistöläiset täysin keskusteluissa. En tervehdi, en puhu, en kysy, en katso jne.
Sinulla on oikeus siihen.
Vierailija kirjoitti:
"Cis: termi kuvaa sitä, että henkilön sukupuoli-identiteetti ja sukupuolen ilmaisu ovat hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen kulttuurissa yleensä liitettyjen odotusten mukaiset"
Mitkä odotukset, voiko joku selventää? Mitä odotuksia esim. cis-naisia kohtaan on? En vittuile, tahdon oikeasti tietää.
Jaa. Minä en sitten vissiin ole cis-nainen. Minut on syntymässäni todettu tytöksi, ja olen synnyttänyt lapseni. Koen olevani nainen. Mutta minulla on ominaisuuksia, joita ei kulttuurissamme mielletä naisellisiksi ominaisuuksiksi. Minua on näiden ominaisuuksien perusteella luultu mieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen n. 40-v (en siis ihan ikäloppu vielä) ja enmymmärrä kuka noita ihmisiä oikein lokeroi?
Myönnän että olen käynyt nk. taidelukion ja pyörinyt paljon nuorena rock-/goottiporukoissa, missä ei koskaan ketään ole ns. kyseenalaistettu/pidetty 'outona' mistään.
On ollut 'hameisiin pukeutuvia meikkaaavia miehiä' ja se on ollut TÄYSIN NORMAALIA/ ei mikään "juttu".
En myöskään tiedä (-tai edes ole kiinnostunut!!!) siitä kenen tai keiden kanssa/miten/ vai eikö ollenkaan tutut seurustelevat tai hommailevat heidän kanssaa. Siis ei vaan kiinnosta.
Toki ok jos joku puhuu asiasta (niinkun kaverit nyt voivat sanoa että on ihastunut/tapailee jotakuta tmv.) mutta eipä minua hätkäytä mitkään 'suhteet', suuntaan tai toiseen.
Ns. vähemmistöihin kuuluvat tutukin on ihan 'normaaleja' (huono sanavalinta, myönnän!) mutta ajan takaa sitä, että en minä aidosti näe mitään eroa siinä olenko valkoisen 'cis-heteropariskunta' kaverien vai ulkomailta tänne muuttaneen työkaverin ja hänen miesystävänsä (miespari) kanssa mökkeilemässä tai iltaa istumassa.
Nuo Ap:n esimerkin ihmiset eivät tunnu näkevän IHMISIÄ ihmisinä, vaan kaikki pitää lokeroida, en ymmärrä.
Mutta ehkä media ja varsinkin some nykyään 'seksualisoi' kaiken?
Mutta sitä en ymmärrä, että pitää keksiä ettei miehet/naiset sitä ja tätä --> olla kapeasti sitten --tähän joku uusi kapeasti määritelty termi--- sen sijaan eträ voisi laajentaa sitä miehen/naisen käsitettä leveämmäksi.
Ns. genderliike on 99 % puhdasta poseerausta ja vahvasti kytköksissä tämän ajan kulttuuriin, joka pyörii erittäin vahvasti sen ympärillä kuinka näkyvä olet sosiaalisessa mediassa ja sen liitännäisissä. Todellisen identiteetin kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Tämän vuoksi myös "muu sukupuolisuus" on vahvasti kytköksissä ulkonäöllisiin seikkoihin. Alkaisin puhumaan valtavirrasta poikkeavasta identiteetistä vasta kun se näkyy historiassasi ja elämänvalinnoissasi kymmeniä vuosia kestävällä aikajanalla. Se, ettet tykkää korviksista on whatever.
Vierailija kirjoitti:
Joku kysyi äsken poistuneessa ketjussa, miten englannin they/them oikeasti toimii. Eli ihan niin että että he tai she korvataan sillä they:llä.
- Did you meet them at the party?
- How long have you known them?
- Can you give this to them, please.Tämä toimii englannissa, koska they on jo pitkään toiminut myös yksikössä, kun henkilön sukupuolta ei ole tiedetty.
- If an employee notices anything unusual, they must inform their supervisor immediately.
Nykyään sitten jotkut haluavat että heihin viitataan nimenomaan näin.
Eli siis henkilöä puhutellaan monikossa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aiheuttaa vaan mies- ja naiskuvan kaventumista. Jos et sovi stereotypisen miehen tai naisen malliin, olet muunsukupuolinen tai jotain siltä väliltä. Miksi ei tehdä töitä sen eteen, että voit olla millainen vain välittämättä siitä, mitkä sukupuolielimet sinun jalkovälissä on?
Miksi nämä muunsukupuoliset eivät välitä siitä, että minua loukkaa termi cis-nainen? En ole mikään cis-nainen vaan haluan tulla kutsutuksi ihan vaan omalla nimellä tai sitten naisena. Minua loukkaa etuliite joka minuun nyt liitetään tämän tietyn tahon toimesta. Elän sinä sukupuolessa joksi olen syntynyt ja teen elämälläni ihan sitä mitä lystään. Vatut mistään kulttuurin odotuksista. Miksi ei vaan voi ajaa molempien sukupuolten moninaisuutta sen sijaan, että aletaan määritellä jotain uusia sukupuoli-identiteettejä ja termejä.
Ei lisättävää. Pidän cis-etuliitettä loukkaavana. Kaikista loukkaavinta olisi alentaa minut pelkäksi sukupuolielimen toiminnoksi puhumalla esimerkiksi menstruoivana henkilönä. En ole pelkkä synnytuskone.
Tai peniksetön naisoletettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Cis: termi kuvaa sitä, että henkilön sukupuoli-identiteetti ja sukupuolen ilmaisu ovat hänelle syntymässä määritellyn sukupuolen ja siihen kulttuurissa yleensä liitettyjen odotusten mukaiset"
Mitkä odotukset, voiko joku selventää? Mitä odotuksia esim. cis-naisia kohtaan on? En vittuile, tahdon oikeasti tietää.
Että haluaa lapsia miehen kanssa ja on kiinnostunut miehistä, noin alkuun tulee mieleen.
Ei todellakaan ole totta, ei ole ollut koskaan.
Todella rasistista määritellä naisoletetty mensturovaksi henkilöki, minulla on vaihde vuodet enkä enää mensturoi. eikö miunua ole enää olemassa eidän viitekeyksessään.Tuohan suoranaista rasismia yli 50 v kohtaan . Ja ajatelkaa vaidevuosissa olevaa POC naisoletettua,rasismi tuolautuu, miksi tästä ei puhuta?
Aivan kamalaa ikärasismia.
Vierailija kirjoitti:
" Minä olen aina kokenut olevani sveitsiläinen,
mutta jostain syystä Sveitsi ei anna minun toteuttaa sveitsiläisyyttäni myöntämällä kansalaisuuden.
On tosi rankkaa joutua kaikille aina selittämään sitä, etten koe itseäni suomalaiseksi ja monet kyseenalaistavat kokemukseni sveitsiläisyydestäni.
Kyllä minulla pitäisi olla oikeus määritellä kansalaisuuteni itse."
--
Kyllä ehdottomasti ! Ja muuttaa nimesi norjalaiseksi Asbjörn Gottftiediksi / Bodhild-Agdaksi .
Välttää siten pahan nimikriisin.
" Minä olen aina kokenut olevani kiinalainen,
mutta jostain syystä kiinalaiset ei anna minun toteuttaa kiinalaisuuttani vaan kutsuvat minua länkkäriksi.
On tosi rankkaa joutua kaikille aina selittämään sitä, etten koe itseäni valkoiseksi ja monet kyseenalaistavat kokemukseni kiinalaisuudestani.
Kyllä minulla pitäisi olla oikeus määritellä rotuni itse, ilman että kukaan sitä koskaan kyseenalaistaa että olen kiinalainen."
Vähemistörasisimista voi puhua vain israililaisessa siirtokunmassa asuva palestiinalainen tai Venäjän sopeutumisleirille viety ukrainalainen. Sorry
Turhaan joku valkonaama suomalainen lässyttää,kysymys on vain että elämä pyöriisen oman navan ympärillä. Jo sosta leviää euroopassa niin on sitten muuta mietittävää näilläkin.
Mitäs sitten kun nuo haukkuvat muita homofoobikoiksi yms niin mitä jos homoja vihaava ei vain koe indentifioituvansa homofoobikoksi vaan suvaitsevaksi. Eikö häntä täydy silloin kohdella suviatsevaisena eikä homofoobikkona? Mutta eihän nuo ulota noita oikeuksiaan muihin kuin itseensä.
Tätä on alettu aivopestä humanistiopiskelijoiden kalloihin jo vuosia sitten ja se on levinnyt sieltä syövän lailla totuutena osaan väestöstä. Ilmapiiri on siellä sellainen että joko jaat tämän näkemyksen tai olet nasse jonka saa hakata. Me enemmistö joka näkee tämän aivopesun taakse voisimme vaikuttaa mielipideilmapiiriin vielä rohkeammin, ja puhumalla suoraan että minä en usko tähän ideologiaan, se on epälooginen eikä lainkaan totta.
Katsokaa ilmainen dokumentti "What is a woman"
Tuo on silkkaa narsistista vallankäyttöä muita ihmisiä kohtaan vaatia tiettyjä leikkipronomineja, se on aivan sama kuin minä päättäisin että adjektiivin ovat "rikas" ja "komea" ja joka kerta kun minusta puhutaan, vaadin että minuun viitataan näillä adjektiivilla. Muuten häpäisen ja canceloin sen väkivaltaisen kahjon joka väärinkuvaili minua.
Hullua touhua. Kaikkein omituisin tähän asti on tämä eräs somepersoona joka tyttönä kokee olevansa poika joka pukeutuu tytöksi ja vieläpä oikein ylisöpöksi. Siis mitä ihmettä?
Samaa mieltä, että mies- ja naiskuvan laajentaminen supistamisen sijaan on oikeampi tapa, ei suinkaan lokerointi pelkästään esteettisillä perusteilla. Mielestäni hameeseen pukeutuva, pitkätukkainen köriläs on vallan seksikäs. Tuskassa näitä näkee.