Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaapa, sossutädit ja -sedät, mitä tällaisessa tapauksessa voi odottaa

Vierailija
30.06.2022 |

Olen jo kolmatta vuotta tekemisissä sosiaaliviranomaisten kanssa erittäin huonon ja korjaamattoman elämäntilanteen vuoksi. Nyt on edessä yksi viimeisimmistä askelista, joilla elämäni voi mennä vielä huonompaan suuntaan.

Tästä askeleesta on tulossa palaveri useamman sossuhenkilön kanssa. Yhtä lukuunottamatta tunnen heidät ja tiedän tosi mukaviksi ja erittäin ammattitaitoisiksi. En ole vielä valehdellut heille kertaakaan, mutta nyt minun on jotenkin väisteltävä sitä tosisseikkaa, että minun on otettava henki itseltäni. Jos sanon tämän ääneen, se varmasti katsotaan uhkaamiseksi ja yritykseksi kiristää jotain. Niin tyhmältä en halua vaikuttaa - mikään uhkailu ei voi vaikuttaa asiaan. Ongelmana on se, että tämä tiimi joutuu työnsä puolesta katsomaan polun loppuun asti, mikä tietää loppumatonta jankuttamista siitä, mitä minä aion tehdä nyt, kun vaihtoehtoja ei enää ole. Vain reipas valehtelu hyväksytään.

Taustaksi: en käytä päihteitä tai mitään lääkkeitä, eikä minulla ole mitään mielenterveyttä koskevia merkintöjäkään, saati hoitosuhteita. Olen yli viisikymppinen.

Kysymykseni kuuluu näin: mitä sosiaaliviranomaiset voivat tehdä, jos he epäilevät asiakkaan olevan itsetuhoinen ja tietävät ns. deadlinenkin entuudestaan? Jossain keskustelussa sanottiin, että minnekään säilöön ei mahdu, jollei ryhdy riehumaan, ja minä en ryhdy. Mitä muuta voi tapahtua?

Kommentit (178)

Vierailija
81/178 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että paikat ovat täynnä, mitä muita vaihtoehtoja on, kysyt. Sitten sanot, ettet tarvitse hoitopaikkaa eikä kukaan muukaan näe tarvetta. Miksi Käyt sossu-kokouksissa, jos puhuminen ei auta. Rahako auttaisi?

Sain moniammatillisen tiimin avukseni, kun minulta jo oli mennyt työ ja toimeentulo, säästöt, koti, kaikki omaisuus ja osittain myös terveys. Muun muassa. Mikään viranomainen ei neuvonut, eikä ollut yhtään juttukaveria. Sain apua ja neuvomaan valmiita ihmisiä avukseni vasta, kun oli liian myöhäistä. Putosin siis kaukaa kaikkien suojaverkkojen ohi, eikä täältä enää nousta.

Jos jollakulla on tiedossa erittäin rauhallinen asuinpaikka, joka sopii Kelan kyseisen paikkakunnan budjettiin ja täyttää muutaman muun ehdon, ilmoittakoon toki. Byrokratiavirheen vuoksi tästäkin on lähdettävä pikemmin kuin luulin. Sosiaaliviranomaiset eivät voi auttaa, koska sekaannus on heidän aiheuttamansa. Minä taas en suostu enää edes harkitsemaan kaupungin vuokratalo- tai kriisimajoitushelvettiä. Hiljainen ja siisti joutuu niissä sietokykynsä äärirajoille tai sen yli.

Ap

No niin, tulihan se sieltä. Työ, säästöt ja toimeentulo meni. Oletan siis että saat työttömyysetuutta, sillä olet TYPin asiakas, lisäksi tähän asumistuki ja toimeentulotuki. Ja nyt ymmärrän myös miksi tulevaan palaveriin täytyy osallistua: muuten voi katketa työttömyysetuus. Kenties myös kuntouttavaa työtoimintaa on väläytelty, ja se ahdistaa. Mutta viimesijainen toimeentulo on aina turvattu, ja sillä pärjää. Se, että on velkoja ulosotossa, on arkipäivää monelle suomalaiselle. Sen kanssa voi elää.

Mikä on se byrokratiavirhe, jonka takia joudut lähtemään nykyisestä asunnosta? Vuokrat maksamatta ja häätö tulossa? Asutko liian kalliissa asunnossa, eikä Kela huomioi vuokraa kokonaan? Sua on varmasti ohjattu hakemaan edullisempaa asuntoa. Mutta kerrot, että kaupungin vuokratalot ei kelpaa ja muitakin ehtoja on. Se on ihan sun oma valinta sitten, eikä sossu tosiaan kyllä pysty auttamaan. Tuskin mihinkään tukiasuntoonkaan lähdet, niitä meillä on tarjota.

Sossuna ohjeistaisin sua nyt laittamaan vaikka Tori.fi:hin ilmoitus että etsit asuntoa ja kertomaan ilmoituksessa suoraan että luottotiedot on menneet. Tuo on monelle toimivin keino saada asuntoa.

Jos vuokramaksu ei onnistu, niin välitystilipalvelua voidaan miettiä. En tiedä miksi raha-asiasi ovat menneet aikanaan pieleen, niin en osaa sen tarkemmin kommentoida. Jos taustalla on rahapelit, niin apua löytyy siihenkin. Jos taas yleinen osaamattomuus taloudenhallinnassa, niin silloin esim. ohjausta sosiaaliohjaajalta tai tukihenkilöltä siihen: mitä laskuja kannattaa maksaa ja mitä ei, jos rahat ei riitä kaikkeen, mitä kannattaa päästää suoraan ulosottoon.

Vaihtoehtoja ja ratkaisuja tilanteeseesi kyllä löytyy. Kukaan ei sun velkoja tuu maksamaan, se on selvä, ja sen kanssa täytyy vaan elää. Jos päädyt muuhun ratkaisuun, niin se on kyllä ihan sun omalla vastuulla.

t. sossu

Ohhoh. Nyt tuli sellaista mutua ja tuubaa, että jos sinä olet sosiaalialalla, kuka tahansa todellakin pääsee sinne töihin. Ei ihme, että netti on täynnä raivoa "sossua" kohtaan - tarvitsee vain saada riesakseen sinunlaisesi typerys, ja luottamusta ei sen jälkeen löydy.

Onneksi minä sain avukseni kokeneet ammattilaiset, kun osasin pyytää. Heillä ei ole tuollaista taipumusta tehdä johtopäätöksiä omien luulojensa perusteella. Minä pidän heistä ja tapaan heitä mielelläni.

Minulla muuten ei ole velkoja. Osaatkos vääntää yksinkertaiset aivosi sen yksityiskohdan ympärille? No, et osaa, mutta jaksat silti jauhaa. Yhdestä luulosta saat kehitetyksi liudan lisää, ja sitten oletkin vain oman puutteellisuutesi suossa, kummallisen kostonhimoiseltakin vaikutat. Sääli niitä, joille sinut ohjataan.

Ap

AP, miksi suutut ja Olet noin töykeä? Tapailet apu-tiimiäsi mielelläsi rupatellaksesiko? Taidat olla psyykkisen tuen tarpeessa. Sitäkin on saatavilla.

En minä ole töykeä, mutta näen tuon ammattilaiseksi tekeytyvän ihmisen sepustusten läpi. Hän ei hahmota lukemaansa kovin hyvin, joten hänelle on esitettävä asia suoraan.

Minä sain TYPistä monta hyvää kontaktia. Juttelisin näiden ihmisten kanssa vaikka huviksenikin, mutta koska en halua viedä heidän aikaansa turhaan, on tavattu vain silloin, kun on ollut konkreettisia aiheita.

Ap

TYPin porukka tekee työtään eivätkä he katso sinua juttukaverina. He eivät pyöri sinun tahtosi tahtiin.

Siksipä minä en heidän aikaansa haluakaan viedä turhaan.

Miksi muuten kirjoitit tuon kommentin?

Ap

Vierailija
82/178 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis ongelminesi ainutlaatuinen.

Varsin epätavallinen, kyllä. Oletko sitä mieltä, että epätavallisia tapauksia ei ole olemassa? Tai ei saisi olla?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/178 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen täyskatkoa, eli lopetat kaikki päihteet korvaushoitolääkettä myöten ja samalla lopetat tuon narsistisen p a s k a n jauhamisen, valehtelun, kieroilun ja muissa ihmisisissä roikkumisen.

Mitään ihmeitä ei ole luvassa. Yksikään sossu, lääkäri, taikuri, maalari eikä leipuri tule muuttamaan elämääsi yhtään mihinkään suuntaan, vaan jos joku niin sinä itse sen muutoksen teet tai jätät tekemättä.

Apua ja tukea on saatavilla niin kuin olet sen vuosien saatossa huomannut.

Täyskatkon jälkeen on hyvä mennä kuntoutukseen ja unohtaa kaikki tekosyyt miksi ei voi mennä tai ei ainakaan vielä.

Eihän sulla mitään menetettävää ole ja jos onkin niin mikä estää?

Mukavempi se on oikeasti tehdä asioiden eteen jotakin ja elää tässä todellisuudessa kaikkine tunteineen kuin keksiä vuodesta toiseen tarinoita ja tekosyitä siksi ettei niin tulisi koskaan käymään.

Hauska. :D

Ap

Vierailija
84/178 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen täyskatkoa, eli lopetat kaikki päihteet korvaushoitolääkettä myöten ja samalla lopetat tuon narsistisen p a s k a n jauhamisen, valehtelun, kieroilun ja muissa ihmisisissä roikkumisen.

Mitään ihmeitä ei ole luvassa. Yksikään sossu, lääkäri, taikuri, maalari eikä leipuri tule muuttamaan elämääsi yhtään mihinkään suuntaan, vaan jos joku niin sinä itse sen muutoksen teet tai jätät tekemättä.

Täyskatkon jälkeen on hyvä mennä kuntoutukseen ja unohtaa kaikki tekosyyt miksi ei voi mennä tai ei ainakaan vielä.

Mukavempi se on oikeasti tehdä asioiden eteen jotakin ja elää tässä todellisuudessa kaikkine tunteineen kuin keksiä vuodesta toiseen tarinoita ja tekosyitä siksi ettei niin tulisi koskaan käymään.

Ap

Mukavaa, että huomaat jo jotain hauskaa, siitä se elämänlaatu paranee vähitellen, pienin askelein.

Vierailija
85/178 |
02.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mukavaa, että huomaat jo jotain hauskaa, siitä se elämänlaatu paranee vähitellen, pienin askelein.

Ei tämä ollut iloisella tavalla hauska. Paljastaa vain kirjoittajastaan niin monta passiivis-aggressiivista vajavaisuutta, että se on jo koomista.

Ap

Vierailija
86/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persoonallisuushäiriöt on hankalia kyllä.

Vierailija
87/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että paikat ovat täynnä, mitä muita vaihtoehtoja on, kysyt. Sitten sanot, ettet tarvitse hoitopaikkaa eikä kukaan muukaan näe tarvetta. Miksi Käyt sossu-kokouksissa, jos puhuminen ei auta. Rahako auttaisi?

Sain moniammatillisen tiimin avukseni, kun minulta jo oli mennyt työ ja toimeentulo, säästöt, koti, kaikki omaisuus ja osittain myös terveys. Muun muassa. Mikään viranomainen ei neuvonut, eikä ollut yhtään juttukaveria. Sain apua ja neuvomaan valmiita ihmisiä avukseni vasta, kun oli liian myöhäistä. Putosin siis kaukaa kaikkien suojaverkkojen ohi, eikä täältä enää nousta.

Jos jollakulla on tiedossa erittäin rauhallinen asuinpaikka, joka sopii Kelan kyseisen paikkakunnan budjettiin ja täyttää muutaman muun ehdon, ilmoittakoon toki. Byrokratiavirheen vuoksi tästäkin on lähdettävä pikemmin kuin luulin. Sosiaaliviranomaiset eivät voi auttaa, koska sekaannus on heidän aiheuttamansa. Minä taas en suostu enää edes harkitsemaan kaupungin vuokratalo- tai kriisimajoitushelvettiä. Hiljainen ja siisti joutuu niissä sietokykynsä äärirajoille tai sen yli.

Ap

Monet hiljaiset ja siistit asuvat kaupungin vuokrataloissa. Jos sossu ovat sössineet asunnon altasi, kyllä he myös sen selvittävät. Asuntosi pitäisi siis sijaita erittäin rauhallisella ( muutama muukin ehto?) alueella? Poissa kaupungeista?

Vierailija
88/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Monet hiljaiset ja siistit asuvat kaupungin vuokrataloissa. Jos sossu ovat sössineet asunnon altasi, kyllä he myös sen selvittävät. Asuntosi pitäisi siis sijaita erittäin rauhallisella ( muutama muukin ehto?) alueella? Poissa kaupungeista?

Totta, mutta kaupungin vuokrataloissa asuu muunkinlaista väkeä. Yksikin riittää.

Totta kai sossu yrittää selvittää työpaikkaa vaihtaneen virkailijan jälkeensä jättänyttä, pitkään muhinutta kömmähdystä, mutta se ratkaisu lienee juuri kaupungin vuokrahelvetti. Olen nyt elämässäni niin pitkällä, että kuoleminen on varteenotettava ja todennäköinen vaihtoehto. Toiveajattelu ja lottoaminen ei enää riitä kannustimeksi. 

Ei noita "ehtoja" kovin monta ole, mutta en niitä nyt selittele. Tavallisimman voin kertoa: päivittäistavarakaupan kuljetusten pitäisi olla saatavilla niiksi ajanjaksoiksi, joina en pysty kävelemään. Tämä yksin riittää rajaamaan asumismuodoksi kaupungin vuokratornin. Tästä se pattitilanne syntyy.

Ap

Vierailija
89/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistään mitään, joten pakko kysyä miksi yli viisikymppinen on sossun asiakas joidenkin mt-puolen juttujen osalta?

Vierailija
90/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä keksi mikä se sossun sössimä asuntoasia voi olla. Aikuinen ihminen on aina itse vastuussa asunnostaan.

Vierailija
91/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mistään mitään, joten pakko kysyä miksi yli viisikymppinen on sossun asiakas joidenkin mt-puolen juttujen osalta?

Mitä ovat mt-puolen jutut? Mielenterveysasioitako? Minun tapauksessani ei ole sellaisista kyse.

Ap

Vierailija
92/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ovat mt-puolen jutut? Mielenterveysasioitako? Minun tapauksessani ei ole sellaisista kyse.

Ap

Sun isoimmat ongelmat liittyvät asumiseen? Vaihda kaupunkia, jos ei onnistu muulla tavalla.

Vierailija
93/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä kyllä keksi mikä se sossun sössimä asuntoasia voi olla. Aikuinen ihminen on aina itse vastuussa asunnostaan.

Maailmassa on monta asiaa, joita sinä et keksi. Ne ovat silti olemassa.

Vierailija
94/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun isoimmat ongelmat liittyvät asumiseen? Vaihda kaupunkia, jos ei onnistu muulla tavalla.

Muuten hyvä neuvo, mutta yksityiskohtia puuttuu.

Ap

Vierailija
95/178 |
03.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on monta asiaa, joita sinä et keksi. Ne ovat silti olemassa.

Eli ei mikään.

Vierailija
96/178 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Totta, mutta kaupungin vuokrataloissa asuu muunkinlaista väkeä. Yksikin riittää.

Totta kai sossu yrittää selvittää työpaikkaa vaihtaneen virkailijan jälkeensä jättänyttä, pitkään muhinutta kömmähdystä, mutta se ratkaisu lienee juuri kaupungin vuokrahelvetti. Olen nyt elämässäni niin pitkällä, että kuoleminen on varteenotettava ja todennäköinen vaihtoehto. Toiveajattelu ja lottoaminen ei enää riitä kannustimeksi. 

Ei noita "ehtoja" kovin monta ole, mutta en niitä nyt selittele. Tavallisimman voin kertoa: päivittäistavarakaupan kuljetusten pitäisi olla saatavilla niiksi ajanjaksoiksi, joina en pysty kävelemään. Tämä yksin riittää rajaamaan asumismuodoksi kaupungin vuokratornin. Tästä se pattitilanne syntyy.

Ap

Kotipalvelua on saatavilla esim. jos ei pysty kävelemään. Ketään ei jätetä lojumaan sänkyynsä sairaana ja kävelykyvttömänä. Kyllä se huipputiimisi tietää, kun vaian otat asian esille.

Vierailija
97/178 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kirjoituksistasi päätellen mielenterveytesi ei ole ollenkaan hyvällä tolalla. Ota apu vastaan!

Vierailija
98/178 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sosiaalityöntekijä. En voi tehdä muutako kuin pyytää ambulanssi paikalle arvioimaan tilannetta.

Ehkä antaa eri näkökulmia, mutta ei mulla mitää oikeuksia ole mihinkää muuhu.

Vierailija
99/178 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis aikuinen ihminen, eikä tilanteeseen liity alaikäisiä lapsia. Ja jos M1-lähetteen kriteerit ei täyty (tämä arvoidaan terveydenhuollossa jos tilanne siihen menee), niin ei ole sossuillakaan mitään pakottavia keinoja. Mitään pakkoahan sulla ei ole osallistua mihinkään sossupalavereihin, joten ilmeisesti haluat vain huomiota? Jos olet jo päättänyt elämäsi suunnan, miksi turhaan viet ammattilaisten aikaa? Aikuinen ihminen saa vapaasti tappaa itsensä, kukaan työntekijä tuskin jää perääsi itkemään.

Omaan korvaani tuo kuulostaa siltä, että sulla tai omaisellasi on joku parantumaton sairaus tai olet joutumassa vankilaan vastaamaan teoistasi. Jos kumpikaan ei pidä paikkaansa, kuulostaa siltä, että mielenterveydessä on sittenkin jotain vikaa.

Itsellekin tuli mieleen vain parantumaton sairaus tai vankilaan meno.

En kyllä voi välttyä olettamasta, etteikö mt-ongelmia olisi ja pahojakin.

Toivottavasti aloitus on totta.

Vierailija
100/178 |
04.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

No joku kauppa-apu ei ole mikään juttu järjestää.

T. Sosiaalityöntekijä