Kertokaapa, sossutädit ja -sedät, mitä tällaisessa tapauksessa voi odottaa
Olen jo kolmatta vuotta tekemisissä sosiaaliviranomaisten kanssa erittäin huonon ja korjaamattoman elämäntilanteen vuoksi. Nyt on edessä yksi viimeisimmistä askelista, joilla elämäni voi mennä vielä huonompaan suuntaan.
Tästä askeleesta on tulossa palaveri useamman sossuhenkilön kanssa. Yhtä lukuunottamatta tunnen heidät ja tiedän tosi mukaviksi ja erittäin ammattitaitoisiksi. En ole vielä valehdellut heille kertaakaan, mutta nyt minun on jotenkin väisteltävä sitä tosisseikkaa, että minun on otettava henki itseltäni. Jos sanon tämän ääneen, se varmasti katsotaan uhkaamiseksi ja yritykseksi kiristää jotain. Niin tyhmältä en halua vaikuttaa - mikään uhkailu ei voi vaikuttaa asiaan. Ongelmana on se, että tämä tiimi joutuu työnsä puolesta katsomaan polun loppuun asti, mikä tietää loppumatonta jankuttamista siitä, mitä minä aion tehdä nyt, kun vaihtoehtoja ei enää ole. Vain reipas valehtelu hyväksytään.
Taustaksi: en käytä päihteitä tai mitään lääkkeitä, eikä minulla ole mitään mielenterveyttä koskevia merkintöjäkään, saati hoitosuhteita. Olen yli viisikymppinen.
Kysymykseni kuuluu näin: mitä sosiaaliviranomaiset voivat tehdä, jos he epäilevät asiakkaan olevan itsetuhoinen ja tietävät ns. deadlinenkin entuudestaan? Jossain keskustelussa sanottiin, että minnekään säilöön ei mahdu, jollei ryhdy riehumaan, ja minä en ryhdy. Mitä muuta voi tapahtua?
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, miksi otit asiasi esille vauva-palstalla, kun et oikeastaan sano mitään. Kukaan ei voi vastata, kun ei tiedä, mihin odotat vastauksia.
Onhan tuolla ihan selvä kysymys.
Ap
Niin, kysyt sossujen työtavoista. Etkö ole niitä jo oppinut monen vuoden jälkeen?
Ja jos deadlinesi on " kaikkien" tiedossa, miksi sua ei ole laitettu "säilöön"?
Mua surettaa ap sun tilanne. Haluatko avata miksi koet asiat noin huonosti?
Osastolle ei nykyään jouduta, sinne pääsee. Oon itsekin sinne halunnut ja yrittänyt, mutta paikat on niin täynnä, että käytännössä sinne pääsee vain M1-lähetteellä ja siihen täytyy olla jo melkeinpä psykoosissa. Itsemurhauhka ei riitä siihen tai jos riittää, niin se on harvinaista. Ja osastollakin potkitaan pois heti kun mahdollista.
Miten sua voisi auttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis aikuinen ihminen, eikä tilanteeseen liity alaikäisiä lapsia. Ja jos M1-lähetteen kriteerit ei täyty (tämä arvoidaan terveydenhuollossa jos tilanne siihen menee), niin ei ole sossuillakaan mitään pakottavia keinoja. Mitään pakkoahan sulla ei ole osallistua mihinkään sossupalavereihin, joten ilmeisesti haluat vain huomiota? Jos olet jo päättänyt elämäsi suunnan, miksi turhaan viet ammattilaisten aikaa? Aikuinen ihminen saa vapaasti tappaa itsensä, kukaan työntekijä tuskin jää perääsi itkemään.
Omaan korvaani tuo kuulostaa siltä, että sulla tai omaisellasi on joku parantumaton sairaus tai olet joutumassa vankilaan vastaamaan teoistasi. Jos kumpikaan ei pidä paikkaansa, kuulostaa siltä, että mielenterveydessä on sittenkin jotain vikaa.
Onpa sinulla päällekäyvä asenne ja arvauksesi johdonmukaisesti väärin. Haluat samalla kertaa päteä ja loukata. Arvaapa, minkä vuoksi tuolla aiempana sanoin, että minua kiinnostavat nimenomaan sosiaaliviranomaisten keinot ja käytännöt, mutta tapausta en ryhdy availemaan millään tavalla - juuri sinun kaltaistesi suunsoittajien vuoksi.
Ap
Minähän kerroin. Eikö sua kiinnostanut, mitä keinoja sossulla on? Vapaaehtoisia palveluita on tietysti tarjolla, mutta niitä sulle varmasti on tarjottu? Taloudenhallintaan on mm. välitystilipalvelu, harkinnanvarainen toimeentulotuki, velkaneuvontaa, sosiaalista luottoa, edunvalvonta. Psyykkiseen jaksamiseen voidaan tarjota tueksi mielenterveyspalveluita, tukihenkilöä, erilaista, ryhmätoimintaa. Asumisessakin voidaan tukea monenlaisin palveluin. Osaisin kertoa paremmin, jos avaisit tilannetta. Mutta mitä sä tässä nyt oikeastaan haet?
t. sossu
Mitäkö? Aika selvästihän se tuolla aloituksen lopussa on sanottu. Kyse on vain tuosta tulevasta palaverista, jossa jokainen osapuoli näkee, että ei ole olemassa ratkaisuja. Sain tuolla alussa suurimman kysymyksen vastatuksi, siis sen, että rauhallista ihmistä ei viedä lukkojen taakse. Ilmeisesti muuta ei voida tehdä. Kaikki mahdollinen, mukaan luettuna moni sinun mainitsemasi asia, on katsottu jo aikoja sitten.
Tiimi on tiennyt "aina", että olen itsetuhoinen, ja ymmärtää syytkin. Palaverissa on hankalaa se, että jos puhun siitä, se katsotaan pelkäksi pullisteluksi, ja jos taas en puhu siitä, ollaan pattitilanteessa, jossa kukaan ei osaa edetä ja tiimi turhautuu. Tässä on se ongelmapiste. Ei siihen kai muuta ratkaisua ole kuin se, että tiimi lähtee kotiin ja minä lähden jatkamaan matkaa.
Ap
Eivät ammatti-auttajat pitkään katso itsetuhoisuudesta puhumista pelkäksi pullisteluksi. Ellet sitten ole jo vuosia sillä uhonnut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tapaus on kuten kuvasit niin sossut voivat viisaasti sulkea silmänsä tulevalta ja näytellä maanantaina yllättynyttä suru-uutiset kuullessaan.
He eivät tee noin, joten ei nyt höpötetä turhia.
Ap
Kyllä he voivat, älä sinä kuvittele, että kaikki jaksaa aina sinua yrittää auttaa. Olet päätöksesi tehnyt, enkä ollenkaan ymmärrä miksi edes kertoisit asiasta heille, jos et halua heidän asiaan puuttuvan?
Tarinastasi puuttuu logiikka.
Vierailija kirjoitti:
Aina on yksi ovi avoinna, vaikka ihmiset kokee että ei ole vaihtoehtoja.
Tuo ovi on Jeesus Kristus, jolle Sinä olet tärkeä ja rakas. Jos ei ole enää mitään menetettävää, miksi et ottaisi riskiä, ja avaisi ovea Hänelle joka on sinut luonut. Hän kyllä jonakin päivänä kertoo sinulle, miksi jouduit kärsimään. Ja antaa sinulle jo täällä maan päällä uskomattoman, yliluonnollisen rauhan.
Joo, jotain tämän suuntaista, hyvä idea.
...tai kerrot olevasti Jeesuksen uudestisyntynyt sisar tms.
Eipä niitä kiinosta sinua ja tilannettadi auttaa, kuten olet jo näköjään joutunut toteamaankin. Juurisyihin puuttuminen kun on niin ikävää! Saat tehdä itsemurhasi ihan kaikessa rauhassa. Oikeastaan se on niiden toive. Ne katsovat sillä aikaa muualle.
Onpa tullut ikäviä vastauksia. Voi sossu hyvinkin asioida itsellisen 50v. Kanssa jos tarvetta on. Vastauksen kysymykseensä ap jo saikin. Ammattilaiset konsultoivat yleensä herkästi lääkäriä, kun joku alkaa puhella itsemurhapuheita vastuukysymysten vuoksi. Jos mielenterveydessä ei ole suurempaa ongelmaa homma ei yleensä johda edes siihen M1 lähetteeseen. Tarkkailuaika kestää 3 kokonaista päivää jos siihen päädytään.
Vierailija kirjoitti:
Mua surettaa ap sun tilanne. Haluatko avata miksi koet asiat noin huonosti?
Osastolle ei nykyään jouduta, sinne pääsee. Oon itsekin sinne halunnut ja yrittänyt, mutta paikat on niin täynnä, että käytännössä sinne pääsee vain M1-lähetteellä ja siihen täytyy olla jo melkeinpä psykoosissa. Itsemurhauhka ei riitä siihen tai jos riittää, niin se on harvinaista. Ja osastollakin potkitaan pois heti kun mahdollista.
Miten sua voisi auttaa?
Lyhyesti ei pysty kertomaan, eikä pitkästi taas kannata.
Juuri tuo, että paikat ovat täynnä, oli minulle syy kysyä, mitä muita vaihtoehtoja viranomaisilla on käytössään. Mihinkään hoitoon en halua, koska en sellaista tarvitse, eikä kukaan muukaan ole lopulta ajatellut, että mitään tarvetta olisi. Tiimi koottiin alun perin TYPin kautta eli lähtökohta oli konkreettinen, ja konkreettisena se on myös pysynyt. Ei tässä puhuminen auta.
Kirjoittelin sinulle pitkän kommentin, mutta siitä tuli ihan liian pitkä ja takkuinen. Toivottavasti sinulla on kaikki hyvin kertomastasi huolimatta.
Ap
Sanot, että paikat ovat täynnä, mitä muita vaihtoehtoja on, kysyt. Sitten sanot, ettet tarvitse hoitopaikkaa eikä kukaan muukaan näe tarvetta. Miksi Käyt sossu-kokouksissa, jos puhuminen ei auta. Rahako auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Onpa tullut ikäviä vastauksia. Voi sossu hyvinkin asioida itsellisen 50v. Kanssa jos tarvetta on. Vastauksen kysymykseensä ap jo saikin. Ammattilaiset konsultoivat yleensä herkästi lääkäriä, kun joku alkaa puhella itsemurhapuheita vastuukysymysten vuoksi. Jos mielenterveydessä ei ole suurempaa ongelmaa homma ei yleensä johda edes siihen M1 lähetteeseen. Tarkkailuaika kestää 3 kokonaista päivää jos siihen päädytään.
Kas, tuomitsematon ja selväjärkinen kommentti. Juuri tuollaisia konkreettisia juttuja halusin tietää, mutta en kai osannut kysyä, kun en ole tällaista ennen kokenut.
Ap
Ei kukaan ole sinua täällä tuominnut, päinvastoin yrittänyt ymmärtää. Anna ihmisten auttaa. Ammattilaiset ovat sitä varten.
Tuota noin. Tuhlaat vähiä yhteiskunnan varoja, vaikka olet jo ilmeisesti päätöksesi tehnyt. Miksi tuhlaat sossujen aikaa? Sekin voitaisiin käyttää jonkun hyväksi joka oikeasti tarvii ja haluaa apua. Leikit omalla elämällä ja muiden resursseilla. Ei kovin kivaa. Ja sinne hautaankin sitten vissiin yhteiskunnan maksamana?
Minä olen käynyt läpi muutamankin pahan sairauden mm. syövän. Kohdannut ihmisten petollisuuden ja monta muutakin ikävää asiaa joiden vuoksi melkein harkitsin päästäväni itseni päiviltä. Asiat kuitenkin selviytyivät vaikka siihen menikin aikaa ja olen täällä vieläkin. Eli ap:lle: ehkä asiasi voivat vielä kääntyä paremmiksi vaikka tilanne ei nyt näytä siltä?
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että paikat ovat täynnä, mitä muita vaihtoehtoja on, kysyt. Sitten sanot, ettet tarvitse hoitopaikkaa eikä kukaan muukaan näe tarvetta. Miksi Käyt sossu-kokouksissa, jos puhuminen ei auta. Rahako auttaisi?
Sain moniammatillisen tiimin avukseni, kun minulta jo oli mennyt työ ja toimeentulo, säästöt, koti, kaikki omaisuus ja osittain myös terveys. Muun muassa. Mikään viranomainen ei neuvonut, eikä ollut yhtään juttukaveria. Sain apua ja neuvomaan valmiita ihmisiä avukseni vasta, kun oli liian myöhäistä. Putosin siis kaukaa kaikkien suojaverkkojen ohi, eikä täältä enää nousta.
Jos jollakulla on tiedossa erittäin rauhallinen asuinpaikka, joka sopii Kelan kyseisen paikkakunnan budjettiin ja täyttää muutaman muun ehdon, ilmoittakoon toki. Byrokratiavirheen vuoksi tästäkin on lähdettävä pikemmin kuin luulin. Sosiaaliviranomaiset eivät voi auttaa, koska sekaannus on heidän aiheuttamansa. Minä taas en suostu enää edes harkitsemaan kaupungin vuokratalo- tai kriisimajoitushelvettiä. Hiljainen ja siisti joutuu niissä sietokykynsä äärirajoille tai sen yli.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain moniammatillisen tiimin avukseni, kun minulta jo oli mennyt työ ja toimeentulo, säästöt, koti, kaikki omaisuus ja osittain myös terveys. Muun muassa. Mikään viranomainen ei neuvonut, eikä ollut yhtään juttukaveria. Sain apua ja neuvomaan valmiita ihmisiä avukseni vasta, kun oli liian myöhäistä. Putosin siis kaukaa kaikkien suojaverkkojen ohi, eikä täältä enää nousta.
Jos jollakulla on tiedossa erittäin rauhallinen asuinpaikka, joka sopii Kelan kyseisen paikkakunnan budjettiin ja täyttää muutaman muun ehdon, ilmoittakoon toki. Byrokratiavirheen vuoksi tästäkin on lähdettävä pikemmin kuin luulin. Sosiaaliviranomaiset eivät voi auttaa, koska sekaannus on heidän aiheuttamansa. Minä taas en suostu enää edes harkitsemaan kaupungin vuokratalo- tai kriisimajoitushelvettiä. Hiljainen ja siisti joutuu niissä sietokykynsä äärirajoille tai sen yli.
Ap
Se on kyllä totta, että apua ei saa, jos sitä ei itse vaadi. Vaikeassa elämäntilanteessa ei sitten välttämättä riitä voimavaroja selvittää miten ja mitä apua on saatavilla. Se on harmillista.
Tässä pikaisella googlauksella yksi rauhalliselta vaikuttava ja halpa asunto. Ei tosin ole Helsingissä tai muussakaan kaupungissa...
https://www.vuokraovi.com/vuokra-asunto/kuopio/sayneinen/rivitalo/12750…
Jos sinä et ole vakavasti sairas niin unohda tuollaiset suunnitelmat! Itse olen joutunut lihastaudin vuoksi makaamaan sängyssä jo vuosia enkä vieläkään ole päättänyt päiviäni. Olen taloudellisesti aivan kusessa ja elämä on kaikkea muuta kuin helppoa ja mukavaa. En tiedä kuinka vakavia ongelmasi ovat mutta kyllä ihmeitäkin tapahtuu! Itse kun olen ollut syvissä vesissä niin läheiset ovat nostaneet minut aina pintaan. Onko sinulla ketään ystäviä taikka sisaruksia tms. Mukava seura vie jo pitkälle elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No niin, tulihan se sieltä. Työ, säästöt ja toimeentulo meni. Oletan siis että saat työttömyysetuutta, sillä olet TYPin asiakas, lisäksi tähän asumistuki ja toimeentulotuki. Ja nyt ymmärrän myös miksi tulevaan palaveriin täytyy osallistua: muuten voi katketa työttömyysetuus. Kenties myös kuntouttavaa työtoimintaa on väläytelty, ja se ahdistaa. Mutta viimesijainen toimeentulo on aina turvattu, ja sillä pärjää. Se, että on velkoja ulosotossa, on arkipäivää monelle suomalaiselle. Sen kanssa voi elää.
Mikä on se byrokratiavirhe, jonka takia joudut lähtemään nykyisestä asunnosta? Vuokrat maksamatta ja häätö tulossa? Asutko liian kalliissa asunnossa, eikä Kela huomioi vuokraa kokonaan? Sua on varmasti ohjattu hakemaan edullisempaa asuntoa. Mutta kerrot, että kaupungin vuokratalot ei kelpaa ja muitakin ehtoja on. Se on ihan sun oma valinta sitten, eikä sossu tosiaan kyllä pysty auttamaan. Tuskin mihinkään tukiasuntoonkaan lähdet, niitä meillä on tarjota.
Sossuna ohjeistaisin sua nyt laittamaan vaikka Tori.fi:hin ilmoitus että etsit asuntoa ja kertomaan ilmoituksessa suoraan että luottotiedot on menneet. Tuo on monelle toimivin keino saada asuntoa.
Jos vuokramaksu ei onnistu, niin välitystilipalvelua voidaan miettiä. En tiedä miksi raha-asiasi ovat menneet aikanaan pieleen, niin en osaa sen tarkemmin kommentoida. Jos taustalla on rahapelit, niin apua löytyy siihenkin. Jos taas yleinen osaamattomuus taloudenhallinnassa, niin silloin esim. ohjausta sosiaaliohjaajalta tai tukihenkilöltä siihen: mitä laskuja kannattaa maksaa ja mitä ei, jos rahat ei riitä kaikkeen, mitä kannattaa päästää suoraan ulosottoon.
Vaihtoehtoja ja ratkaisuja tilanteeseesi kyllä löytyy. Kukaan ei sun velkoja tuu maksamaan, se on selvä, ja sen kanssa täytyy vaan elää. Jos päädyt muuhun ratkaisuun, niin se on kyllä ihan sun omalla vastuulla.
t. sossu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Miten sulta on voinut mennä ihan kaikki? Säästöt, koti, ihan kaikki? Sossujen moka vai?
No en tiedä onko se ihan ns. Normaalia haluta tappaa itsensä. Rakasta elämää, elämä on.
Ole viisas ja ennenkuin syöksyt sokkona tulevaisuuteesi, ota selville mitä kuoleman jälkeen sinulla on odotettavissa. Mihin olet menossa.