Kertokaapa, sossutädit ja -sedät, mitä tällaisessa tapauksessa voi odottaa
Olen jo kolmatta vuotta tekemisissä sosiaaliviranomaisten kanssa erittäin huonon ja korjaamattoman elämäntilanteen vuoksi. Nyt on edessä yksi viimeisimmistä askelista, joilla elämäni voi mennä vielä huonompaan suuntaan.
Tästä askeleesta on tulossa palaveri useamman sossuhenkilön kanssa. Yhtä lukuunottamatta tunnen heidät ja tiedän tosi mukaviksi ja erittäin ammattitaitoisiksi. En ole vielä valehdellut heille kertaakaan, mutta nyt minun on jotenkin väisteltävä sitä tosisseikkaa, että minun on otettava henki itseltäni. Jos sanon tämän ääneen, se varmasti katsotaan uhkaamiseksi ja yritykseksi kiristää jotain. Niin tyhmältä en halua vaikuttaa - mikään uhkailu ei voi vaikuttaa asiaan. Ongelmana on se, että tämä tiimi joutuu työnsä puolesta katsomaan polun loppuun asti, mikä tietää loppumatonta jankuttamista siitä, mitä minä aion tehdä nyt, kun vaihtoehtoja ei enää ole. Vain reipas valehtelu hyväksytään.
Taustaksi: en käytä päihteitä tai mitään lääkkeitä, eikä minulla ole mitään mielenterveyttä koskevia merkintöjäkään, saati hoitosuhteita. Olen yli viisikymppinen.
Kysymykseni kuuluu näin: mitä sosiaaliviranomaiset voivat tehdä, jos he epäilevät asiakkaan olevan itsetuhoinen ja tietävät ns. deadlinenkin entuudestaan? Jossain keskustelussa sanottiin, että minnekään säilöön ei mahdu, jollei ryhdy riehumaan, ja minä en ryhdy. Mitä muuta voi tapahtua?
Kommentit (178)
Täytyy muuten kysyä, että miks sä suutut kun todetaan, että soitetaan 112? Tottahan se on. Siellä hätäkeskuspäivystäjä tekee arvioin mitä lähetetään paikalle, jos lähetetää. Ei sosiaalityöntekijä voi sitä päättää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla ei ole velkoja, niin mikä ongelma on löytää haluamasi asunto? Nyt alkaa kuulostaa provolta.
Kyllä sillä on velkoja ulosotossa, paljonkin.
Mutta narsistina kuvittelee, että sossu hoitaa siitä huolimatta alle unelma-asunnon.
Säälin sossuja, jotka joutuvat työskentelemään tämän ihmisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis ongelminesi ainutlaatuinen.
Tietysti jokainen narsisti on aina uniikki lumihiutale! Ja kaikki on aina muiden syytä, tässä tapauksessa sossujen mokailun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että paikat ovat täynnä, mitä muita vaihtoehtoja on, kysyt. Sitten sanot, ettet tarvitse hoitopaikkaa eikä kukaan muukaan näe tarvetta. Miksi Käyt sossu-kokouksissa, jos puhuminen ei auta. Rahako auttaisi?
Sain moniammatillisen tiimin avukseni, kun minulta jo oli mennyt työ ja toimeentulo, säästöt, koti, kaikki omaisuus ja osittain myös terveys. Muun muassa. Mikään viranomainen ei neuvonut, eikä ollut yhtään juttukaveria. Sain apua ja neuvomaan valmiita ihmisiä avukseni vasta, kun oli liian myöhäistä. Putosin siis kaukaa kaikkien suojaverkkojen ohi, eikä täältä enää nousta.
Jos jollakulla on tiedossa erittäin rauhallinen asuinpaikka, joka sopii Kelan kyseisen paikkakunnan budjettiin ja täyttää muutaman muun ehdon, ilmoittakoon toki. Byrokratiavirheen vuoksi tästäkin on lähdettävä pikemmin kuin luulin. Sosiaaliviranomaiset eivät voi auttaa, koska sekaannus on heidän aiheuttamansa. Minä taas en suostu enää edes harkitsemaan kaupungin vuokratalo- tai kriisimajoitushelvettiä. Hiljainen ja siisti joutuu niissä sietokykynsä äärirajoille tai sen yli.
Ap
Monet hiljaiset ja siistit asuvat kaupungin vuokrataloissa. Jos sossu ovat sössineet asunnon altasi, kyllä he myös sen selvittävät. Asuntosi pitäisi siis sijaita erittäin rauhallisella ( muutama muukin ehto?) alueella? Poissa kaupungeista?
Totta, mutta kaupungin vuokrataloissa asuu muunkinlaista väkeä. Yksikin riittää.
Totta kai sossu yrittää selvittää työpaikkaa vaihtaneen virkailijan jälkeensä jättänyttä, pitkään muhinutta kömmähdystä, mutta se ratkaisu lienee juuri kaupungin vuokrahelvetti. Olen nyt elämässäni niin pitkällä, että kuoleminen on varteenotettava ja todennäköinen vaihtoehto. Toiveajattelu ja lottoaminen ei enää riitä kannustimeksi.
Ei noita "ehtoja" kovin monta ole, mutta en niitä nyt selittele. Tavallisimman voin kertoa: päivittäistavarakaupan kuljetusten pitäisi olla saatavilla niiksi ajanjaksoiksi, joina en pysty kävelemään. Tämä yksin riittää rajaamaan asumismuodoksi kaupungin vuokratornin. Tästä se pattitilanne syntyy.
Ap
No joku kauppa-apu ei ole mikään juttu järjestää.
T. Sosiaalityöntekijä
No kuule, jos ei oo rahaa, eikä tee töitä ja tulos sossuntoimistosta, niin ei ne ala sulle kustantamaan mitään lukaalia. Siihen kaupungin vuokra-asuntoon on tyydyttävä. Ota tai jätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanot, että paikat ovat täynnä, mitä muita vaihtoehtoja on, kysyt. Sitten sanot, ettet tarvitse hoitopaikkaa eikä kukaan muukaan näe tarvetta. Miksi Käyt sossu-kokouksissa, jos puhuminen ei auta. Rahako auttaisi?
Sain moniammatillisen tiimin avukseni, kun minulta jo oli mennyt työ ja toimeentulo, säästöt, koti, kaikki omaisuus ja osittain myös terveys. Muun muassa. Mikään viranomainen ei neuvonut, eikä ollut yhtään juttukaveria. Sain apua ja neuvomaan valmiita ihmisiä avukseni vasta, kun oli liian myöhäistä. Putosin siis kaukaa kaikkien suojaverkkojen ohi, eikä täältä enää nousta.
Jos jollakulla on tiedossa erittäin rauhallinen asuinpaikka, joka sopii Kelan kyseisen paikkakunnan budjettiin ja täyttää muutaman muun ehdon, ilmoittakoon toki. Byrokratiavirheen vuoksi tästäkin on lähdettävä pikemmin kuin luulin. Sosiaaliviranomaiset eivät voi auttaa, koska sekaannus on heidän aiheuttamansa. Minä taas en suostu enää edes harkitsemaan kaupungin vuokratalo- tai kriisimajoitushelvettiä. Hiljainen ja siisti joutuu niissä sietokykynsä äärirajoille tai sen yli.
Ap
Miten sulta on voinut mennä ihan kaikki? Säästöt, koti, ihan kaikki? Sossujen moka vai?
Narkkaamisen, muiden riippuvuuksien tai rikollisuuden takia esim. Ne taas johtuvat mt-ongelmista, mitä ap:lla ei kuitenkaan ole. 😂
Et ole tainnut nyt tosissaan ymmärtää minkälainen asuntotilanne noin ylipäätään esim. Helsingissä ja sen ympäryskunnissa on. Ja etenkin, jos olet edellisen kämpän hajottanut tai jättänyt vuokria maksamatta, niin sitä nihkeämmin joku EDES kaupungin vuokra-asunto irtoaa. Et sinä tule saamaan mitään hissillistä kämppää jostain Westedistä. Unohda koko juttu heti ens alkuun. Et tule saamaan vaikka uhkailisit itsesi t* p mi sella
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut nyt tosissaan ymmärtää minkälainen asuntotilanne noin ylipäätään esim. Helsingissä ja sen ympäryskunnissa on. Ja etenkin, jos olet edellisen kämpän hajottanut tai jättänyt vuokria maksamatta, niin sitä nihkeämmin joku EDES kaupungin vuokra-asunto irtoaa. Et sinä tule saamaan mitään hissillistä kämppää jostain Westedistä. Unohda koko juttu heti ens alkuun. Et tule saamaan vaikka uhkailisit itsesi t* p mi sella
Siltähän tämä kuulostaa.
Joku perusnarsku uhkailee itsensä tappamisella, jos ei saa haluamanlaistaan asuntoa.
Voi sossuraukkoja, kaikenlaista nekin joutuu kuuntelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sossu, mutta sossupuolella psyk sairaanhoitajana 15 vuotta töitä tehnyt ja monenlaisissa palavereissa istunut. Jos M1 kriteerit ei täyty niin, niinkuin kertomasi perusteella ei täyty, ei sinua voi mihinkään muuallekaan toimittaa. Ilmeisesti lapsiakaan ei tilanteeseen liity.
Suomessa ei ole laitonta tappaa itseään. Toisin sanottanu se on ihan sallittua. Omalla uralla vastaan on tullut useampi itsenmurhan tehnyt asiakas ja tietysti se on pitänyt hyväksyä, että se on jollekin myös vaihtoehto. Aina surullista, mutta kyllä ammattilaiset sen kestää.
Mielestäni sinun kannattaa kertoa työntekijöille rehellisesti suunnitelmasi. Voisit saada asialle toistakin näkökantaa ja miettiä olisiko muita vahtoehtoja vielä jäljellä. Hankalassa tilanteessa ihminen ei ehkä näe ulospääsyä vaikeaan tilanteeseen, vaikka se olisikin olemassa. Sinun elämänarvojasi ei tietenkään kukaan toinen voi määritellä.
Tämä keskustelu on pysynyt ihmeellisen asiallisena. Hieno juttu.
Sossutiimini tietää jo vanhastaan, mitä mieltä asioista olen, ja he tuntevat minut hyvin. Jos tähän tilanteeseen olisi olemassa ratkaisu, he kaiken nähneinä ammattilaisina olisivat keksineet sen jo aikoja sitten. Aluksi he tarjosivat minulle sitkeästi sitä ulkopuolisen suusta helposti tulevaa ympäripyöreyttä, että kyllä ilman sitä, tätä ja tuotakin elämä voi olla hyvää, mutta moninaisten tosiasioiden edessä turhanpäiväinen jossittelu loppui. Heidän on tietenkin yhä työnsä puolesta yritettävä pitää yllä sitä uskomusta, että asiat voivat muuttua paremmiksi, mutta minusta on turhaa pyöritellä aihetta, jonka jokainen osapuoli tietää valheeksi ja parhaimmillaankin jossitteluksi.
Kertoisin mielelläni tilanteestani, mutta tarina on erittäin pitkä ja mutkikas, eikä sen puiminen tällaisella helposti leimahtavalla julkisella palstalla ole tarpeen. Erityisesti tämä viimeinen, muutaman viikon päässä oleva kohtalokas käänne on niin erikoinen, että minut myös pystyttäisiin tunnistamaan, vaikka meitä suomalaisia viisi miljoonaa onkin.
Maailmanhistoriassa on montakin ihmistä, jotka ovat aivan rauhallisesti katsoneet, että elämnen ei enää ole siihen kuluvan ajan arvoista. Minä en ole mikään merkkihenkilö, mutta näkökulmani on silti sama. En minä halua kuolla sen enempää kuin useimmat muutkaan, mutta pari-kolmekymmentä vuotta vielä pahempaa kuin viimeiset vuodet ei ole enää vaihtoehto. Ja kuten sanoit, minun elämänarvojani ei voi kukaan muu määritellä.
Ap
Mitkä 3 seikkaa tekevät elämästäsi niin pahaa? TOP 3 siis? sairaus,pettyminen ihmissuhteissä, työttömyys,olo hyödyttömyydestä ja elämästä ilma kicksejÄä...??
Pyydä sossuilta ratsastus ja hevosterapiaa. Kun hengaat elukidena kanssa ja väitellen hyppäät pikkuesteiden yli niin saat mukaivia kickeja ja ainakaan illä hetkellä et ajattele deadkinea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Monet hiljaiset ja siistit asuvat kaupungin vuokrataloissa. Jos sossu ovat sössineet asunnon altasi, kyllä he myös sen selvittävät. Asuntosi pitäisi siis sijaita erittäin rauhallisella ( muutama muukin ehto?) alueella? Poissa kaupungeista?
Pääsisitkö vaikka maaseudulle hoitamaan elukoita? En tiedä tarviiko esim. Tuulispää eläinten sojakoti työntekijöitä ja tarjoaisivat asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole sossu, mutta sossupuolella psyk sairaanhoitajana 15 vuotta töitä tehnyt ja monenlaisissa palavereissa istunut. Jos M1 kriteerit ei täyty niin, niinkuin kertomasi perusteella ei täyty, ei sinua voi mihinkään muuallekaan toimittaa. Ilmeisesti lapsiakaan ei tilanteeseen liity.
Suomessa ei ole laitonta tappaa itseään. Toisin sanottanu se on ihan sallittua. Omalla uralla vastaan on tullut useampi itsenmurhan tehnyt asiakas ja tietysti se on pitänyt hyväksyä, että se on jollekin myös vaihtoehto. Aina surullista, mutta kyllä ammattilaiset sen kestää.
Mielestäni sinun kannattaa kertoa työntekijöille rehellisesti suunnitelmasi. Voisit saada asialle toistakin näkökantaa ja miettiä olisiko muita vahtoehtoja vielä jäljellä. Hankalassa tilanteessa ihminen ei ehkä näe ulospääsyä vaikeaan tilanteeseen, vaikka se olisikin olemassa. Sinun elämänarvojasi ei tietenkään kukaan toinen voi määritellä.
Sossutiimini tietää jo vanhastaan, mitä mieltä asioista olen, ja he tuntevat minut hyvin. Jos tähän tilanteeseen olisi olemassa ratkaisu, he kaiken nähneinä ammattilaisina olisivat keksineet sen jo aikoja sitten. Aluksi he tarjosivat minulle sitkeästi sitä ulkopuolisen suusta helposti tulevaa ympäripyöreyttä, että kyllä ilman sitä, tätä ja tuotakin elämä voi olla hyvää, mutta moninaisten tosiasioiden edessä turhanpäiväinen jossittelu loppui. Heidän on tietenkin yhä työnsä puolesta yritettävä pitää yllä sitä uskomusta, että asiat voivat muuttua paremmiksi, mutta minusta on turhaa pyöritellä aihetta, jonka jokainen osapuoli tietää valheeksi ja parhaimmillaankin jossitteluksi.
Kertoisin mielelläni tilanteestani, mutta tarina on erittäin pitkä ja mutkikas, eikä sen puiminen tällaisella helposti leimahtavalla julkisella palstalla ole tarpeen. Erityisesti tämä viimeinen, muutaman viikon päässä oleva kohtalokas käänne on niin erikoinen, että minut myös pystyttäisiin tunnistamaan, vaikka meitä suomalaisia viisi miljoonaa onkin.
Maailmanhistoriassa on montakin ihmistä, jotka ovat aivan rauhallisesti katsoneet, että elämnen ei enää ole siihen kuluvan ajan arvoista. Minä en ole mikään merkkihenkilö, mutta näkökulmani on silti sama. En minä halua kuolla sen enempää kuin useimmat muutkaan, mutta pari-kolmekymmentä vuotta vielä pahempaa kuin viimeiset vuodet ei ole enää vaihtoehto. Ja kuten sanoit, minun elämänarvojani ei voi kukaan muu määritellä.
Ap
Mitkä 3 seikkaa tekevät elämästäsi niin pahaa? TOP 3 siis? sairaus,pettyminen ihmissuhteissä, työttömyys,olo hyödyttömyydestä ja elämästä ilma kicksejÄä...??
Pyydä sossuilta ratsastus ja hevosterapiaa. Kun hengaat elukidena kanssa ja väitellen hyppäät pikkuesteiden yli niin saat mukaivia kickeja ja ainakaan illä hetkellä et ajattele deadkinea.
Veikkaukseni:
1. Pettyminen ihmissuhteissa
2. Oma ulkonäkö
3. Rahaongelmat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tutoa hevosterapiaakaan ei muuten saa kovin helpolla, kiven takana sekin on. Ja ne ei ole minkään sossun takana vaan KELAn. Paljon on asioita mitkä on KELAn vastuulla eikä sossujen ollenkaan. Samoin asunnot on vuokrantantajien, kaupungin, kriisiasuntoja tarjoavien firmojen. EI niiden sossujen. Ne vuokranantajat sanelee säännöt. Jopa kaupunki! Ei kaupungin vuokra-asunnot katsele säälistä pitkään jotain vuokralaista, joka jättää vuokrat yms maksamatta. Sähköyhtiö katkaisee sähköt, jos ei maksa sähkölaskua. Puhelinliittymä suljetaan, jos ei maksa. Miten tämä on joillekin niin vaikeaa ymmärtää. Ei se sossu niitä sääntöjä ole keksinyt. Ei kukaan Suomessa taivasalle jää, jos jää, niin on kieltäytynyt tarjotuista vaihtoehdoista. Mikää ei ole ilmaista muistakaas se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pääsisitkö vaikka maaseudulle hoitamaan elukoita? En tiedä tarviiko esim. Tuulispää eläinten sojakoti työntekijöitä ja tarjoaisivat asunnon.
Ei ne halua sinne mitään ilmaseksi elätettäviä hörhöjä.
Itsetuhoisen ihmisen kohdalla lääkäri on kykenevä arvioimaan pakkohoidon tarvetta. Sosiaalityöntekijä voi toki soittaa ambulanssin paikalle tai yrittää motivoida asiakasta lääkärin vastaanotolle. Itsemurha ei ole rikos ja mikäli, joku aikuinen ihminen sellaisen haluaa tehdä, sen voi tehdä. Itsemurhalla uhkailulla ei saa parempaa kämppää tai muutakaan etuutta, mihin ei olisi oikeutettu ilman uhkailuja. Itse sosiaalityöntekijänä en juurikaan moisiin uhkailuihin reagoisi.
Mielenkiintoista. Tämä ketju aktivoitui samaan aikaan kuin kaksi köyhyyttä käsittelevää vanhaa ketjua, jossa yhtäkkiä alkoi ahkera solvaaminen. Ihan kuin jokin trollilauma kiertäisi palstaa ja huutelisi ohimennessään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No niin, tulihan se sieltä. Työ, säästöt ja toimeentulo meni. Oletan siis että saat työttömyysetuutta, sillä olet TYPin asiakas, lisäksi tähän asumistuki ja toimeentulotuki. Ja nyt ymmärrän myös miksi tulevaan palaveriin täytyy osallistua: muuten voi katketa työttömyysetuus. Kenties myös kuntouttavaa työtoimintaa on väläytelty, ja se ahdistaa. Mutta viimesijainen toimeentulo on aina turvattu, ja sillä pärjää. Se, että on velkoja ulosotossa, on arkipäivää monelle suomalaiselle. Sen kanssa voi elää.
Mikä on se byrokratiavirhe, jonka takia joudut lähtemään nykyisestä asunnosta? Vuokrat maksamatta ja häätö tulossa? Asutko liian kalliissa asunnossa, eikä Kela huomioi vuokraa kokonaan? Sua on varmasti ohjattu hakemaan edullisempaa asuntoa. Mutta kerrot, että kaupungin vuokratalot ei kelpaa ja muitakin ehtoja on. Se on ihan sun oma valinta sitten, eikä sossu tosiaan kyllä pysty auttamaan. Tuskin mihinkään tukiasuntoonkaan lähdet, niitä meillä on tarjota.
Sossuna ohjeistaisin sua nyt laittamaan vaikka Tori.fi:hin ilmoitus että etsit asuntoa ja kertomaan ilmoituksessa suoraan että luottotiedot on menneet. Tuo on monelle toimivin keino saada asuntoa.
Jos vuokramaksu ei onnistu, niin välitystilipalvelua voidaan miettiä. En tiedä miksi raha-asiasi ovat menneet aikanaan pieleen, niin en osaa sen tarkemmin kommentoida. Jos taustalla on rahapelit, niin apua löytyy siihenkin. Jos taas yleinen osaamattomuus taloudenhallinnassa, niin silloin esim. ohjausta sosiaaliohjaajalta tai tukihenkilöltä siihen: mitä laskuja kannattaa maksaa ja mitä ei, jos rahat ei riitä kaikkeen, mitä kannattaa päästää suoraan ulosottoon.
Vaihtoehtoja ja ratkaisuja tilanteeseesi kyllä löytyy. Kukaan ei sun velkoja tuu maksamaan, se on selvä, ja sen kanssa täytyy vaan elää. Jos päädyt muuhun ratkaisuun, niin se on kyllä ihan sun omalla vastuulla.
t. sossu
Tämä oli oikein hyvä ja asiantunteva vastaus. Noin se menee. Sossu ei ala omaa kuvetta kaivamaan asiakkaille. Eikä kaupunki eikä kukaan muukaan. Kyllä se on itse osattava rahat käyttää ja jos joutuu umpikujaan jostakin esim. menettää yrityksensä ja sitä kautta kaikki varat, niin kyllä siitäkin selviää. Kuhnan noudattaa sääntöjä, toimittaa kaikki mitä pyydetään esim. tiliotteet, yrityksen tilit ym. Rikkaaksi tuossa elämässä ei tule, mutta selviää. Et voi ostaa mitään Ipadeja ja pitää autoja. Heivaa se auto nyt vaan menemään.
Lupaat vaan, niinkuin ne kaikki muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Tämä ketju aktivoitui samaan aikaan kuin kaksi köyhyyttä käsittelevää vanhaa ketjua, jossa yhtäkkiä alkoi ahkera solvaaminen. Ihan kuin jokin trollilauma kiertäisi palstaa ja huutelisi ohimennessään.
Tietysti, eikös sinua vainottu täällä?
Vierailija kirjoitti:
Itsetuhoisen ihmisen kohdalla lääkäri on kykenevä arvioimaan pakkohoidon tarvetta. Sosiaalityöntekijä voi toki soittaa ambulanssin paikalle tai yrittää motivoida asiakasta lääkärin vastaanotolle. Itsemurha ei ole rikos ja mikäli, joku aikuinen ihminen sellaisen haluaa tehdä, sen voi tehdä. Itsemurhalla uhkailulla ei saa parempaa kämppää tai muutakaan etuutta, mihin ei olisi oikeutettu ilman uhkailuja. Itse sosiaalityöntekijänä en juurikaan moisiin uhkailuihin reagoisi.
Jos olisit lukenut ajatuksella, tietäisit, että tarkoitus on nimenomaan välttää sellaista puhetta, joka voitaisiin tulkita uhkailuksi. Siitähän aloituksen kysymys juuri lähtee. Ja vastauskin on saatu kahdestikin, mutta tämä kummallinen, mielikuvituksellaan mehusteleva ja pitkälti lukutaidoton lynkkausporukka ei näytä saavan tarpeekseen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit lukenut ajatuksella, tietäisit, että tarkoitus on nimenomaan välttää sellaista puhetta, joka voitaisiin tulkita uhkailuksi. Siitähän aloituksen kysymys juuri lähtee. Ja vastauskin on saatu kahdestikin, mutta tämä kummallinen, mielikuvituksellaan mehusteleva ja pitkälti lukutaidoton lynkkausporukka ei näytä saavan tarpeekseen.
Ap
Tottakai et uhkaile suoran, ettet leimaantuisi täyshulluksi. Mutta kyllä ne sossut osaa tulkita rivien välistäkin.
Eli jos et saa mitä haluat, tapat itsesi?
Mihin lukaaliin olisit edes suostumassa? Hiljaista ja siistiä väkeä, palvelut lähellä, samoin niiden tarjoajat, viileä, kaunis, tilava, kaukana kaikesta silti. Millä resursseilla tuollaista vaadit?