Emättimen streptokokki
Mulla on ollut alavatsakipuja ja supistuksia viikon-pari. Nyt neuvolassa alettiin epäillä virtsatietulehdusta, joka ei näkyisi heidän testeissään tai emättimen streptokokkitulehdusta. Pikkupikku huolestuminen iski! Eka noista voidaan hoitaa heti pois, mutta jälkimmäistä vaan seurataan ja synnytyksessä sitten saadaan molemmat, minä ja Tuuti, antibiootteja, joilla pöpö nujerretaan.
Onko jollain kokemusta tästä? Perjantaina menen kokeisiin, joissa testataan nuo kaksi.
*M* ja Tuuti 23+4
Kommentit (6)
Kummassakin aiemmassa raskaudessa on streptokokki b todettu. Molemmissa alkoi kivuttomat supparit joskus hiukan ennen rv30 - niitä tuli monesti päivittäin. Kummassakin raskaudessa olen bakteeriin saanut antibioottikuurin n.rv30, joka auttoi kivuttomiin suppareihin - tosin vain hetkeksi, mutta uutta kuuria ei enää muistaakseni rv34 jälkeen annettu, jotta ei lykkäisi synnytystä. Synnytyksissä sitten on bakteerista ollut papereissa merkintä, ja on synnärillä otettu vielä pikabakteeriviljely (joka mulla näytti aina negaa, vaikka olis plussa ollutkin - selvinnyt siis siitä " ei pika näytteestä" ). Jos synnärillä testi +, niin sitten äidille antibioottiannos heti suoraan suoneen, jotta bakteeri ei tartu vauvaan (voi vain synnytyskanavassa vauvaan tarttua, joten raskausaikana bakteerista ei ole vauvalle haittaa, vaarana vain, että synnytys jo käynnistyisi ennenaikaisesti). Ja jos tarttuu vauvaan, niin hyvä että on jo tiedossa, koska sitten osataan vauvaa tarkkailla paremmin (oliko se nyt ihan jotain silmätulehduksesta verenmyrkytykseen mitä voi vauvalle aiheuttaa, mutta kaikki siis nykyään jo hoidettavissa!).
Nyt menossa kolmas raskaus, ja heti kun kivuttomat supparit taas alkaa, niin käyn varmasti labrassa bakteeriviljelyssä, ja saan taas sen antibioottikuurin+synnytyksen yhteydessä antibioottiannos suoraan suoneen.
Itse en (enää) ota bakteerista mitään stressiä, ei se kuitenkaan ole mikään hirveän " vakava" . =)
Minni & [color=teal]Mulperi [/color]22+2
Streptokokki b on vakava silloin, jos se pääsee tarttumaan myös vauvaan. Mulla on epäilty sitä kahdessa synnytyksessä, kun molemmat vauvat olivat vaisuja syntyessään.
Bakteerin vaarallisuudesta vaietaan, enkä tässäkään halua ketään pelotella, mutta kannattaa siis hoidattaa tuo streptokokki pois!
Hei vaan!
Minulta myös löytyi kyseinen pöpö edellisessä raskaudessa varmaankin joskus raskausviikolla 25 ja hermostuinkin siitä aika paljon. Kaikki meni kuitenkin TYKS:ssa hyvin, minulle lyötiin antibioottitippa suoneen automaattisesti synnytyssalissa ja kaikki meni ihan hienosti.
Että ei riitä, että sitä yrittää häätää raskauden aikana, koska se voi kyllä hävitä, mutta kuulemma tulee tosi helposti takaisin. Minä sain merkinnän tästä streptokokista neuvolakorttiin ja kyllä vielä synnytyssalissa erikseen siitä mainitsin, joskin he olivat jo tähän varautuneetkin. Mutta käsittääkseni paras ja varmin tapa suojautua ikävyyksiltä on antibiootti suoneen nimenomaan synnytyksen yhteydessä!
Onko kellään ollut emätintulehdusta raskausaikana? Mulla se todettiin ennen raskautta, mutta epäilen sen tulleen takaisin. Onko tämä vauvalle vaarallinen, voiko levitä kohtuun? Eli juoksenko pää kolmantena jalkana lääkärille? Aiemmissa lääkkeissä on lukenut ettei saa käyttää raskausaikana, onko siihen sitten sellaista lääkettä mitä saa käyttää?
Eli mua oli jo supistellut useamman viikon, mutta sitten ne alkoivat olla niin kipeitä menkkamaisia, että pääsin synnärille näytille lähetteen kans. Siellä ottivat kaikki kokeet, onneks, sillä tk:ssa eivät välittäneet asiasta mitään. No,streptokokkihan se oli ja sain kyllä heti lääkekuurin. Sen syötyäni lähti myös nuo kipeät supparit! Nyt on jo kahesti tuon jälkeen otettu äitipolilla näyte, että jos on sitä streptoa, ja ymmärsin, että heti tulis sitten uudestaan kuuri, jos vaan olis...