Onko tavallista, että yhdellä ihmisellä on monta eri syöpää?
Kiinnostaisi tietää joko omat, lähipiirin, tuttujen tai tietämienne ihmisten tapaukset. Omalla läheisellä on ollut 5 eri syöpää, 4 samalla vuosikymmenellä. Silloin ikä 75-85 v., ekassa 60v. Ei pitäisi olla yhteyttä toisiinsa. Kaikkia syöpiä toki hoidettu, eikä edes gradus ole ollut erityisen hyvä. Itse syöpiin liittyviä leikkauksia 9 ja lisäksi vielä pienempiä operaatioita liittyen hoitoihin. Lisäksi sädehoitoja ja yhdessä sytostaatteja (toisessa piti lopettaa alkuunsa sydänoireiden takia). On myös erityisesti ennen hoitoja ollut hyvinkin vakavia oireita eli heikkona. Yritin kysellä syöpäyhdistyksen puhelimesta ja vastaus oli vain, että on yleistä monta syöpää yhdellä. Kun kyselin vastaajan taustaa eli miten pitkä kokemus alalla, kieltäytyi vastaamasta. Eli käytännössä en saanut mitään vastausta. En kuitenkaan ketään muuta vastaavaa tiedä. Nyt ei ole onneksi enää kontaktia syöpähoitoja antaviin, joten en ole voinut sieltä kysellä. Mietityttää nimittäin myös omaisen näkökulmasta. Sekä ihan geneettisesti mutta erityisesti myös uupumisen takia. Olen joutunut ottamaan hyvin paljon vastuuta. Ja onhan ylipäätään tilanne ollut varsin rasittava, vuosia kuolemanpelko päällä. Ainoastaan viimeisimmän uskalsin toivoa olevan helppo (tyvisolusyöpä), mutta senkin sitten epäiltiin uusiutuneen. Onneksi väärä hälytys.
Kommentit (20)
Taitaa olla aika tavallista. Isälläni oli kaksi syöpää yhtä aikaa, keuhkoissa oleva leikattiin ja elikin ennustetun ajan. Toiselle ei tehty mitään. Viinaa ja tupakkaa meni paljon yli 50 vuoden ajan. Eipä yllättänyt muu kuin se että eli yli 70 vuotiaaksi kaikin tavoin väärillä elämäntavoilla.
Ap.n tarkennus. Erityisesti kiinnostaa tapaukset, joilla yli 3 ja ei pitäisi olla yhteyttä. Ja lisäksi. Läheiselläni ei erityisen huonot elintavat (ei tupakkaa, alkoholia, erityisen lihava), eikä ole koskaan edes mainittu riskistä uusiin syöpiin (toki ehkä sädehoidosta jotain). Ei suvussakaan erityisesti syöpiä. Eli aina uusi syöpä ollut yllätys, yhden takia jopa monta "etsintä"leikkausta ts. epäitiin (edellisen syövän seurannan perusteella), mutta ei meinattu löytää.
Syöpäsolut voivat "muuttaa muotoaan". Anteeksi ei ole virallinen termi.
Äidilläni todettiin mahdollinen ihosyöpä (melanooma) mikä hoidettiin ajoissa. Muutama vuosi tästä menehtyi aivosyöpään, joka oli siis muualta aivoihin levinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsolut voivat "muuttaa muotoaan". Anteeksi ei ole virallinen termi.
Äidilläni todettiin mahdollinen ihosyöpä (melanooma) mikä hoidettiin ajoissa. Muutama vuosi tästä menehtyi aivosyöpään, joka oli siis muualta aivoihin levinnyt.
Oletko varma, että oli muualta aivoihin levinnyt, jos kerran oli aivosyöpä? Ettei jonkun muun syövän etäpesäke?
Eikös syöpä ole koko kehon sairaus vaikka löytyisikin vain yhdestä paikasta esimerkiksi rinnasta?
AI: tietyt perinnölliset oireyhtymät, tupakointi, sädehoidot tai muut riskitekijät voivat lisätä useamman eri syövän riskiä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös syöpä ole koko kehon sairaus vaikka löytyisikin vain yhdestä paikasta esimerkiksi rinnasta?
Ei välttämättä. Voi olla vain yksi kasvain joka saadaan ajoissa pois.
Ja vielä ap:n tarkennus. Ei ole itsellä tullut mieleen, eikä asiantuntijoillakaan, että mikään olisi leviämisen kautta eli etäispesäkkeitä. Tosin eka ja toka syöpä samoja, 15 v. väliä, mutta siitäkään ei osattu sanoa, että olisi ollut samaa, kun yritin kysellä. Voi olla, voi olla olematta. Eri rinnat.
Löytyyy vastaava tilanne läheltä, yleisyydestä en tiedä. Näillä geeneillä mennään sinne asti kun mennään, sairastun varmasti vielä itsekin.
Suomessa jos sairastut syöpään niin se on lähes varma että etäpesäkkeitä on koska et saa diagnoosia ajoissa. Tiedän useita joilla oli erittäin selkeät oireet mutta ei tutkittu ja sitten kun lopulta suostuttiin tutkimaan niin syöpä oli jo levinnyt niin ettei mitään ollut enää tehtävissä
Sukulaisella on ollut ikävuosina 65-75 vuotta hodkins joka hoidettu tuona aikana 4 kertaa (sytostaatit). Tästä potilas ei varma mutta joku lääkäri olis sanonut että joku näistä kerroista olisi ollut eri syöpä. Sitten oli rintasyöpä, leikkaus ja sädehoito. Nyt ihosyöpää silmässä (luomessa). Leikattiin ei muuta hoitoa.
Potilas on elänyt tosi terveellisesti. Hoikka, liikkuu paljon, syö terveellisesti. Ei tupakkaa eikä alkoholia. Nyt ikää kohta 90v. Kolmet eri syöpäkontrollit pyörii nyt mutta taas vaihteeksi kaikki kunnossa. Käsittääkseni suvussa ei erityisemmin syöpää muilla.
Mikä on eri syöpä. Etäpesäkkeitä, eri elimissä, vai jotenkin määritelmällisesti kokonaan eri tyyppisiä ja eri syntymekanismilla?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa jos sairastut syöpään niin se on lähes varma että etäpesäkkeitä on koska et saa diagnoosia ajoissa. Tiedän useita joilla oli erittäin selkeät oireet mutta ei tutkittu ja sitten kun lopulta suostuttiin tutkimaan niin syöpä oli jo levinnyt niin ettei mitään ollut enää tehtävissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syöpäsolut voivat "muuttaa muotoaan". Anteeksi ei ole virallinen termi.
Äidilläni todettiin mahdollinen ihosyöpä (melanooma) mikä hoidettiin ajoissa. Muutama vuosi tästä menehtyi aivosyöpään, joka oli siis muualta aivoihin levinnyt.
Oletko varma, että oli muualta aivoihin levinnyt, jos kerran oli aivosyöpä? Ettei jonkun muun syövän etäpesäke?
No silloinhan se on levinnyt jos etäpesäke. "Levisi kuin Hujasen paska tuulessa"
Luin netistä aiemmin että miehillä on X kromosomi, ei Y. Naisilla molemmat, joka kopioi jotain solujuttuja ja voi auttaa pysymään terveempänä. Tai jotain sinnepäin.
Vierailija kirjoitti:
Luin netistä aiemmin että miehillä on X kromosomi, ei Y. Naisilla molemmat, joka kopioi jotain solujuttuja ja voi auttaa pysymään terveempänä. Tai jotain sinnepäin.
Nyt netissä lukee toisinpäin, että miehillä olisi XY. Etsin uudelleen tekstin.
Anteeksi. Korjaan tekstin. Siis naisilla on joku suojaava ominaisuus X kromosomissa. Naisilla on extrakopio tietyistä suojaavista geeneistä.
On yleistä. Ne jostain syystä kasautuvat. Minulla on yksi syöpä ja se kuulemma lisää riskiä saada muitakin syöpiä, samoin sen hoitoon käytetty lääke lisää syöpäriskiä.