Kaveri varaa minulle ajan kalenteristaan niinkuin jollekin asiakkaalle
Kahvittelu tai muu tapaaminen saattaa mennä kahden viikonkin päähän kun kaverini selaa kalenteriaan. "sopisko 13päivä siinä kello 17 aikaan?"
Oon vähän hämillään mistä on kyse. Ei voida koskaan nähdä spontaanisti vaan kaikki näkemiset pitää järjestellä ja aikatauluttaa.
Kommentit (861)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäärä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiireisillä ihmisillä pakko varata aika kalenterista tai muuten ei koskaan ehdi nähdä ystäviä.
Kenellä oikeasti niin kiire vapaa-ajalla? Aamutoimet, töihin, kotiin, vapaa-aika alkaa ennen ajoissa nukkumaan menoa. Se aika täyttyy vapaaehtoisista menoista. Puhumattakaan viikonlopuista. Täydet kalenterit ovat vain muoti-ilmiö ja yritys kuulua johonkin sosiaaliseen ryhmään ilman sen kummempaa tarkoitusta eli jonninjoutavaa. Kiure on oikeasti onnettomuutta paettaessa tai synnytykseen mentäessä. Tekokiure on itseaiheutettua, tarpeetonta oman "tärkeyden" korostamista ystävien tapaamisen kustannuksella.
On lasten lääkärit, harrastuksiin viennit, koulun tapaamiset ym. Mitä useampi lapsi sitä enemmän viemistä ja asioiden hoitoa. Siihen päälle joka ikinen päivä lapsiperheessä tapahtuvat pyykinpesut, vaatehuollot, ruokailut, ym. Ym.
Kuinka usein teillä on lääkäri tai koulun tapaaminen? Meillä koululla käydään tyyliin kerran vuoteen oppimiskeskustelussa, nekin usein etänä, ja ei tietenkään iltaisin, koska opettajien työaika. Vaatehuoltoonkaan ei mene paljoa aikaa: pari minuuttia kun pyykit menee koneeseen ja viitisen minuuttia, kun ripustaa puhtaat. Joo, on paljon kaikkea sälää ja kotitöitä, mutta yleensä se on kyllä omasta priorisoinnista ja puolison kanssa sopimisesta kiinni, ehtiikö kaverin kanssa kahvitella. (Yksinhuoltajalla toki hankalaa, kun ei ole toista aikuista taloudessa.)
No kerran vuodessa mulla on lääkärin yleistarkastus, kerran vuodessa silmälääkäri ja kahdesti vuodessa käyn putsauttamassa hampaat hammaslääkärillä, joskus hampaidenvalkaisu. Kahden viikon välein terapia-aika. Lisäksi on pari sairautta joiden takia joudun käymään silloin tällöin erikoislääkärillä. Tuohon lisäksi kolmen lapsen lääkäriajat ja kahden koiran ja kahden kissan eläinlääkäriajat. Lapsien kanssa sitten koulutapaamiset ja heidän harrastukset (ja omat) päälle ja myös järjestetään kivaa tekemistä yhdessä lasten kanssa. Tuon lisäksi meillä on vielä usein kissoja/kissanpentuja sijaishoidossa ja pentujen kanssa täytyy olla tarkkana että ruokinta hoituu säännöllisin väliajoin.
😂 Nyt oli niin raskasta luettavaa, että itse en edes soittaisi sinulle varatakseni aikaa.
Mielestäni nuo kuulostivat ihan normaaleilta jutuilta mitä ihmiset tekevät (paitsi tuo kissojen sijaishoito harvinaisempaa).
Minä olen juurikin sellainen onneton joka joutuu plärätä kalenteria että milloin on mahdollista treffata ketäkin ja merkata kaikki tapaamiset ylös. No can do.
Te, jotka olette aina vapaita tapaamaan
-käyttekö töissä, millaiset työmatkat
-Paljonko varaatte aikaa liikunnalle viikossa
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-onko teillä lapsia/lemmikkejä/kumppania/muuta perhettä/paljon ystäviä
-taloa, jota silloin tällöin pitää myös rempata
-matkusteletteko
-miten ylipäätään vietätte vapaa-aikanne
-laitatteko ruokaa joka päivä, kauanko teillä menee aikaa siivoukseen, pyykkäykseen, ym. kodinhoitoon
Eikö olisi paljon parempi, että varaan sulle kunnolla aikaa muutaman viikon päästä ja voidaan vaikka varata pöytä jostain kivasta ravintolasta tai mennä kylpylään kuin se, että tapaan sut rättiväsyneenä töiden jälkeen koko ajan kelloa vilkuillen, koska pitää lähteä viemään lapsi harrastukseen? Tai suunnitellaan vaikka jokin yhteinen viikonloppuretki kesän alkuun?
Meillä on noin sadan naisen WhatsApp ryhmä, josta löytää seuraa jos haluaa extempore vaikka kahvilaseuraa. Kaikkia en ole tavannut, mutta monesta on tullut ajan mittaan hyviä ystäviä ja aina tuolta kyllä joku on vapaana jos seuraa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-matkusteletteko
-laitatteko ruokaa joka päivä, kauanko teillä menee aikaa siivoukseen, pyykkäykseen, ym. kodinhoitoon
Arvojärjestyksessäni aika moni asia joustaa, jos ystävä ehdottaa tapaamista. En ole aina vapaa, mutta esim. liikuntaa, muita harrastuksia ja kotihommia voi hyvin siirtää, jotta tapaaminen onnistuu.
Vanha kukkahattutäti ei muuten muista.Ihan luonnollinen käytäntö.Elä hermostu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-matkusteletteko
Arvojärjestyksessäni aika moni asia joustaa, jos ystävä ehdottaa tapaamista. En ole aina vapaa, mutta esim. liikuntaa, muita harrastuksia ja kotihommia voi hyvin siirtää, jotta tapaaminen onnistuu.
Mä en ainakaan pysty siirtämään mun liikuntaa/harrastuksia (pilates, soittotunti ja koiranpennun koulutustunti), koska ne tapahtuvat joka viikko samaan aikaan ja olen myös sitoutunut maksamaan niistä. Siivousta ja jotain lenkkeilyä voin periaatteessa siirtää, mutta sitten pitää taas olla tilaa mihin nuo siirtää. Toisaalta lenkkeily on mulle tärkeä siinä mielessä, että tykkään pysyä rutiinissa, koska muuten lipsun tavoitteistani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-matkusteletteko
Mä en ainakaan pysty siirtämään mun liikuntaa/harrastuksia (pilates, soittotunti ja koiranpennun koulutustunti), koska ne tapahtuvat joka viikko samaan aikaan ja olen myös sitoutunut maksamaan niistä. Siivousta ja jotain lenkkeilyä voin periaatteessa siirtää, mutta sitten pitää taas olla tilaa mihin nuo siirtää. Toisaalta lenkkeily on mulle tärkeä siinä mielessä, että tykkään pysyä rutiinissa, koska muuten lipsun tavoitteistani.
Niin, minulle hyvä ystävä on tärkempi kuin lenkkeilytavoitteeni tai pilatestunti.
Näyttää siltä, että ystävälläsi on hyvä organisointikyky.
Miten itse toimit vastaavassa tilanteessa? Alatko muuttamaan elämääsi jonkun mielen mukaiseksi? Jos vastasit kyllä niin miksi vaadit sitä muiltakin? Sinullakin on oikeus ja lupa sanoa Ei. Jos joku alkaa manipuloimaan, syyttämään tms.niin se on hänen oma ongelmansa.
Viisas kaveri sulla, ap! :) Teen itsekin samoin.
On perhe, siis puoliso ja lapsia. Lapsilla harrastuksia, johon täytyy viedä ja hakea. On myös oma vuorotyö sekä puolison työt. Ei todellakaan ole aikaa nähdä lapsetonta ja yksinasuvaa Lissua silloin, kun hänelle sattuu sopimaan. Voidaan nähdä, mutta pitää kyllä kalenterista katsoa, että milloin. Kahden viikon päästä torstaina sopisi, klo 16-17:30. Silloin on esim. seuraava sellainen hetki, että ehtisin kaveria nähdä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-matkusteletteko
Niin, minulle hyvä ystävä on tärkempi kuin lenkkeilytavoitteeni tai pilatestunti.
Voiko ystävä mielestäsi olla hyvä ystävä ainoastaan silloin jos hän luopuu kaikista menoistaan sinun vuoksesi? Mä taas ajattelen niin, että hyvä ystävä ymmärtää, että minulla on muitakin tärkeitä asioita elämässäni ja hän pikemminkin haluaa, että pääsen tavoitteisiini tai että saan selkäni pidettyä kunnossa pilateksen avulla. Paras ystäväni harrastaa tanssia ja hänellä on treenit neljä kertaa viikossa. Ei tulisi mieleenikään odottaa, että hän jäisi pois treeneistä, jotta voisimme mennä vaikka kahvilaan.
Miksi teidän täytyy nähdä se kaveri heti? Itsekästä vaatia että kaveri on käytettävissänne 24/7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-matkusteletteko
Voiko ystävä mielestäsi olla hyvä ystävä ainoastaan silloin jos hän luopuu kaikista menoistaan sinun vuoksesi? Mä taas ajattelen niin, että hyvä ystävä ymmärtää, että minulla on muitakin tärkeitä asioita elämässäni ja hän pikemminkin haluaa, että pääsen tavoitteisiini tai että saan selkäni pidettyä kunnossa pilateksen avulla. Paras ystäväni harrastaa tanssia ja hänellä on treenit neljä kertaa viikossa. Ei tulisi mieleenikään odottaa, että hän jäisi pois treeneistä, jotta voisimme mennä vaikka kahvilaan.
Yleensä voikin järjestellä molempien menojen mukaan, mutta jos se menee kovin vaikeaksi ja tapaaminen siirtyisi kovin kauas, voin joustaa joistain tällaisista menoista. En tietenkään kaikista menoista. En halua ystävälleni tunnetta, että hän olisi arvojärjestyksessäni viimeisenä. Itsekin haluan toimia arvojeni mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-muita harrastuksia
-opiskeletteko
-matkusteletteko
Minun arvomaailmani on sellainen, että ystävän ei tarvitse siirtää asioita minun vuokseni vaan yhdessä sovitaan aika, joka sopii kummallekin ilman että kenenkään täytyy ruveta uudestaan järjestelemään tekemisiään.
Ei tarvitse heti tavata, mutta jos kaveri kertoo, ettei ehdi tavata koska maanantai on aina lenkkipäivä, tiistaisin on soittotunti, keskiviikkoisin salipäivä, torstaisin siivouspäivä ja perjantaisin lenkkipäivä, ja seuraavat 4 viikonloppua hän on reissussa, tulisi kyllä jo sellainen olo, ettei kaveri oikeasti halua tavata.
En muista vastasinko jo tähän ketjuun, mutta mä asun miljoonakaupungissa ulkomailla. Ystävät asuvat eri puolilla kaupunkia. Se, että lähtisin tuosta noin vaan tapaamaan ystävää vaikka keskustaan veisi lähestulkoon tunnin verran aikaa matkustamiseen (ensin junalla ja sitten yhdellä tai kahdella metrolinjalla) per suunta ja pelkästään matkoihinkin menisi vähintään 15 euroa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse heti tavata, mutta jos kaveri kertoo, ettei ehdi tavata koska maanantai on aina lenkkipäivä, tiistaisin on soittotunti, keskiviikkoisin salipäivä, torstaisin siivouspäivä ja perjantaisin lenkkipäivä, ja seuraavat 4 viikonloppua hän on reissussa, tulisi kyllä jo sellainen olo, ettei kaveri oikeasti halua tavata.
Tuossahan voi ottaa vaikka parin tunnin puhelun ystävän kanssa samalla kuin siivoaa tai lähteä yhdessä lenkille. Joku tossa toisessa ketjussa sanoi, että heillä on aina ystävän kanssa siivoustreffit, jossa molemmat siivoaa tahollaan pari tuntia ja samalla vaihdetaan kuulumisia.
Työaika, harrastukset, lasten harrastukset, isovanhempien tapaamiset, sukulaisten tapaamiset ja myös ystävien tapaaminen.
Jos näissä ei aikatauluja/sovittuja aikoja, miten ihmeessä voi mitään tehdä?
Miksi kaiken maailman epäsosiaaliset työttömät ilman perheitä tulevat palstalle kehumaan, että heillä on aikaa tavata mielikuvitusystäviään ex-tempore? Ja harmitellaan samalla, että mielikuvitusystävillä ei ole aikaa heille.