Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi yliopistossa opiskelun vaativuutta aina vähätellään?

Vierailija
29.06.2022 |

Samaan aikaan täältä saa lukea, miten joku ei meinaa pärjätä lähihoitajan opinnoissa tai ei pääse lääkelaskuista läpi.
Ihmisten älykkyydessä ja kyvyissä on suuria eroja ja kyllä sinne yliopistoon seuloutuu ne parhaat, eikä niistäkään kaikki valmistu.

Kommentit (131)

Vierailija
1/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi kun näillä palstoilla on pääosin kouluttamattomia elämämkoululaisia!

Vierailija
2/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on vähätellyt? Mä en ole päässyt sieltä edes pois muuta kuin kandina. Saksaa luin pääaineena :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en arvosta koulutusta sellaisenaan, vaan millaisen työuran sen avulla pystyi luomaan.

Vierailija
4/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ööö" Aina vähätellään? - En ole useinkaan törmännyt yliopisto-opintojen vähättelyyn. - Joskus kyllä siihen, että moni teekkari ei vaikuta tajuan tuon taivaallista humanistis-yhteiskunnallisten -aineiden opiskelun vaativuudesta mutta vähintään yhtä heikkoa on osan humanistis-yhteiskunnallis -tieteiden opisklijoista tajuta ainakaan kaikkea sitä mitä teekkarit alleviivat ja korostavat opinnoissaan. - Selvää lienee kuitenkin, että jos ajattelee, että tavoitteena on, että vähintään puolella ikäluokasta olisi tulevaisuudessa korkeampi korkeakoulu / yliopisto -tutkinto, niin ei opinnot voi mitenkään erityisen vaativia ja hankalia olla,  Mutta totta kai minun itseni joka olen omat opintoni tällä erää suorittanut on helppoa sanoa, että ihan toista se oli silloin omana aikanani kun opiskelemaan pääsi vain verraten hyvi pieni joukko verrattuna nykyiseen.    

Vierailija
5/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ööö" Aina vähätellään? - En ole useinkaan törmännyt yliopisto-opintojen vähättelyyn. - Joskus kyllä siihen, että moni teekkari ei vaikuta tajuan tuon taivaallista humanistis-yhteiskunnallisten -aineiden opiskelun vaativuudesta mutta vähintään yhtä heikkoa on osan humanistis-yhteiskunnallis -tieteiden opisklijoista tajuta ainakaan kaikkea sitä mitä teekkarit alleviivat ja korostavat opinnoissaan. - Selvää lienee kuitenkin, että jos ajattelee, että tavoitteena on, että vähintään puolella ikäluokasta olisi tulevaisuudessa korkeampi korkeakoulu / yliopisto -tutkinto, niin ei opinnot voi mitenkään erityisen vaativia ja hankalia olla,  Mutta totta kai minun itseni joka olen omat opintoni tällä erää suorittanut on helppoa sanoa, että ihan toista se oli silloin omana aikanani kun opiskelemaan pääsi vain verraten hyvi pieni joukko verrattuna nykyiseen.    

veit sanat suustani. Tosin tuohon todellakin lasketaan mukaan AMKitkin eli kai se vaikuttaa ja sielläkin on linjoja joissa varmaan ei paljon kirjoja edes tarvitse avata edes. 

Vierailija
6/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne vähättelevät, jotka eivät ole yliopistossa opiskelleet.

Vähättely perustuu mielikuviin "teoriaherroja", "ei ymmärrä käytännöstä eikä oikeasta työstä mitään", "eihän siellä tarvitse kuin istua luennolla ja lukea", "luulevat itseään muita paremmiksi vaikka opiskelevat jotain huuhaatiedettä", "amk:sta valmistuu nopeammin ja saa parempaa liksaa".

Vierailija
7/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se aika helppoa, etenkin huomanistisilla aloilla

t: DI

Vierailija
8/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sanoo ex-amis...

Vierailija
9/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siksi kun näillä palstoilla on pääosin kouluttamattomia elämämkoululaisia!

Sinähän sen tiedät.

Vierailija
10/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai muualla vähätelläkään kuin palstalla?

Vierailija
11/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vähättele, mutta en suhtaudu siihen mitenkään yli-inhimillisenä suorituksenakaan. Itselläni on korkea äo testien mukaan ja koulussa olen aina pärjännyt huipusti ilman vaivannäköä. Hissankin kokeista sain lukiossa ysejä-kymppejä joskus käymättä tunneilla ja hankkimatta kirjoja... enkä ole kuitenkaan mielestäni erityisen lahjakas vaan säännöllisesti törmään ihmisiin, joita pidän itseäni moninkertaisesti lahjakkaampina. Uskon, että selviäisin aika kevyesti yliopistossakin jos opintojen alkuvaiheen täydellisyyteen pyrkimistä ei laskettaisi. En tunne ketään yliopistossa opiskelijaa, joka olisi pitänyt opintojaan itselleen liian haastavina missään vaiheessa, joten varmaan heitä tyhmemmätkin siellä sinnittelee melkein mukavasti. Mutta... itsellä ei ole motivaatiota hankkia mitään tiettyä tutkintoa yliopistosta. Moni ala kyllä kiinnostaa ja tutkimus, mutta suurimmat mielenkiinnonkohteeni ovat sitten muualla.

Vierailija
12/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähättely perustuu mielikuviin "teoriaherroja", "ei ymmärrä käytännöstä eikä oikeasta työstä mitään", "eihän siellä tarvitse kuin istua luennolla ja lukea", "luulevat itseään muita paremmiksi vaikka opiskelevat jotain huuhaatiedettä", "amk:sta valmistuu nopeammin ja saa parempaa liksaa".

Ei pidä tässäkään asiassa kirjoittaa noin yleistävästi. Ihan vain huomiona.

Itse olen ylioppilas ja mulla on kaksi ammattia toiselta asteelta. Teen töitä lähihoitajana kolmivuorotyössä ja opiskelen samalla sairaanhoitajaksi. Koskaan en ole väheksynyt yliopistossa opiskelun vaativuutta. Koulutus voi olla vaativa ihan toisellakin asteella riippuen koulutuksesta. En ole koskaan ymmärtänyt amk:n väheksymistä ja pilkkaamista. Tuollainen ilkeä arvostelu kertoo vain siitä arvostelijasta itsestään ja tuollaisella ihmisellä ei voi olla oma elämä kunnossa. Sama pätee jos arvostelee ja väheksyy yliopistossa tai ammattikoulussa opiskelua.

Vierailija
13/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vähättele, mutta en suhtaudu siihen mitenkään yli-inhimillisenä suorituksenakaan. Itselläni on korkea äo testien mukaan ja koulussa olen aina pärjännyt huipusti ilman vaivannäköä. Hissankin kokeista sain lukiossa ysejä-kymppejä joskus käymättä tunneilla ja hankkimatta kirjoja... enkä ole kuitenkaan mielestäni erityisen lahjakas vaan säännöllisesti törmään ihmisiin, joita pidän itseäni moninkertaisesti lahjakkaampina. Uskon, että selviäisin aika kevyesti yliopistossakin jos opintojen alkuvaiheen täydellisyyteen pyrkimistä ei laskettaisi. En tunne ketään yliopistossa opiskelijaa, joka olisi pitänyt opintojaan itselleen liian haastavina missään vaiheessa, joten varmaan heitä tyhmemmätkin siellä sinnittelee melkein mukavasti. Mutta... itsellä ei ole motivaatiota hankkia mitään tiettyä tutkintoa yliopistosta. Moni ala kyllä kiinnostaa ja tutkimus, mutta suurimmat mielenkiinnonkohteeni ovat sitten muualla.

niin että oikeastaan olet maisteri, melkein tohtori kunhan vain viitsisit yliopistoon mennä....

Vierailija
14/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa kirjoittaa esseen niin yliopistossa opiskelu on helppoa. Muutoin törmää ongelmiin.

T. Kaksi maisterin tutkintoa suorittanut

Vierailija
15/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

niin että oikeastaan olet maisteri, melkein tohtori kunhan vain viitsisit yliopistoon mennä....

Toki voisin olla jos tahtoisin, mutta en ole enkä pidä itseäni sen vuoksi huonompana. Pitäisikö? Onko väärin jos kaikki eivät anna yo-tutkinnoille yhtä suurta arvoa? Onko se vähättelyä jos ei arvosta yhtä paljon kuin "pitäisi"?

Vierailija
16/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta jo amk oli vaikeaa. En ole koskaan "oppinut opiskelemaan", enkä pidä opiskelusta. Yläaste ja lukio meni lukematta läpi, amkissa tentit ei enää menneetkään, ja inhoan tehdä pitkiä esseitä ja tutkielmia.

Vierailija
17/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on huomanistiset alat?

Vierailija
18/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voisin olla jos tahtoisin, mutta en ole enkä pidä itseäni sen vuoksi huonompana. Pitäisikö? Onko väärin jos kaikki eivät anna yo-tutkinnoille yhtä suurta arvoa? Onko se vähättelyä jos ei arvosta yhtä paljon kuin "pitäisi"?

Tässä ei puhutakaan sinusta. Ketään ei kiinnosta. Keskustellaan yleisesti yliopisto-opintojen tasosta ja siitä miten kaikki eivät ymmärrä mistä on kyse.

Vierailija
19/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kuulee ettei yliopisto vaadi kuin hyvät istumaluhakset. Ja mitäs se tarkoittaakaan. Pitkäjänteisyyttä, motivaatiota, tunnollisuutta, vuosien ajan.

Vierailija
20/131 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aarinna kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä tässäkään asiassa kirjoittaa noin yleistävästi. Ihan vain huomiona.

Itse olen ylioppilas ja mulla on kaksi ammattia toiselta asteelta. Teen töitä lähihoitajana kolmivuorotyössä ja opiskelen samalla sairaanhoitajaksi. Koskaan en ole väheksynyt yliopistossa opiskelun vaativuutta. Koulutus voi olla vaativa ihan toisellakin asteella riippuen koulutuksesta. En ole koskaan ymmärtänyt amk:n väheksymistä ja pilkkaamista. Tuollainen ilkeä arvostelu kertoo vain siitä arvostelijasta itsestään ja tuollaisella ihmisellä ei voi olla oma elämä kunnossa. Sama pätee jos arvostelee ja väheksyy yliopistossa tai ammattikoulussa opiskelua.

No sitten aika monella yliopisto-opiskelijalla ei ole oma elämä kunnossa. AMK-huumori on ihan normaalia ja on ihan tavallista, että sitseillä lauletaan AMK-pilalauluja.

ohis

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän