Enskat Keskiviikkoon
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8615160&p=&mpage=1&tmode=…
siinäpä eiliset turinat !
Kommentit (43)
TitiUu, syvät pahoitteluni sinulle ja oikein paljon voimia tulevaisuuteen!
Mörötin, toivotaan että siulla kohta helpottaa....laitan täältä parannustuulia sinnepäin :)
Voi Kandi, kiva kun kaikki vaikuttaa hyvältä, kyllä varmasti on nyt helpottunut olo :)) aika hurja juttu oli sillä toisella äidillä....yllätyksiä kun saattaa tulla itse kullekin!
Viipero, olipa helpotus kuulla, et Kaapon käännös onnistui ja vielä ilman turhia kipuiluja!
Tikrulla oli neuvolakuulumiset hyvällä mallilla :)
Makkara, mullakin tossa pari viikkoa sitten tuntui, et nythän toi maha alkaa oikees kunnolla kasvaa ja tulihan siinä kuukauden aikanakin melkein 4 cm ympärystä lisää. Tuntuu vaan että maha kohta poksahtaa ja täähän on vaan alkua :))
Poppiiiiis...tuuthan sie treffeille ny lauantaina??
AA, voihan hurja ku nousi karvat pystyyn kropas, ku kerroit työkaverisi vaimon tapauksesta! toivotaan että kaikki hänellä jatkossa menee hyvin!
Osse, toivotaan ettei olosi enteile mitään ikäviä juttuja, bd bd! Sokru kyllä varmasti tekee omat kepposensa olotilaan :9
vähän vielä omaa napaa, eilen oli sit ihan kurja fiilis...tietty ku ei ollu pariin yöhön kunnolla nukkunut. Luulin jo et toi virtsatieinfektiokin hyökkäsi, mut ei ainaskaa kokeet paljastanut. No eilen sitten saunan jälkeen sainkin melko hyvät unet viimeyölle :) ja kyllä taas elämä voittaa. On se vaan niin hurjaa, miten herkkä sitä on näissä mielen vaihteluissa...hormoonit kiusaa :)) Mähän raippasin viikonloppuna ukolle ihan älyttömästä asiasta, ku en löytänyt mun luumuja! Se kun sitten siihen huuton vastas, et etkös just syönyt...niin mähän huusin entistä enempi. Noh, sitten katusin sitä kyl pahasti...ku tollai välillä kilahtelee :)
mukavasti viikon jatkoja kaikille
Mykis ja Hippiliini 24+4
Ja aikas masentuneet sellaiset: meidän vauva ei sitten ainakaan ennen aikojaan synny. Oli meinaan sitten paikat edelleen melkein kiinteät ja kiinni ja kanavaakin jäljellä edelleen se 2,5-3 cm. Blääh!!!! Ja lääkäriltä sai oikein anoa, että laittaa lähetettä sinne synnytystapa-arvioon, mikä mulle on jo aikoja sitten luvattu. Vauva kasvanut edelleen ihan sopusuhtaisesti keskikäyrällä ja sykkeet ja paineet ja pissa ok. Painoa oli tullut viikossa +1300g, mistä terkka tällä kertaa vaan sanoi, että ajattele, että synnytyksen jälkeen sä vaan pissaat ne kaikki pois. Lääkäri totes kuitenkin, että onhan tuota painoa tullut kokonaisuudessaan aika paljon. Niinkuin en tietäisi! Mä olin niin valmistautunut kuulemaan, että paikat on kypsyneet ja tositoimiin vois päästä jo ensi viikolla. Mutta mitä vielä. Kyllähän se sieltä syntyy aikanaan, mutta kun mä olisin jo niiiin valmis synnyttämään ja tuntuu ettei pää enää kauan kestä tätä odottelua. Mutta kestäähän se, vaikka koville ottaakin.
Ja hassua, millaisissa tilanteissa sitä ottaakin koville. Eilen lueskelin uutta Odotus-lehteä ja siinä oli juttu TYKS:n synnärin yöstä. Eka itku tuli, kun jutussa oli kuva pienistä jalkapohjista ja kuvateksti jotenkin, että " kaikki varpaat mukana" tai jotain sinne päin. Loppujen lopuks koko jutun lukeminen meni ihan itkuks, kun siellä oli yks vauva joutunut aluks hengitysvaikeuksien vuoksi kaappiin ja äiti menettänyt kauheesti verta ja toisessa huoneessa synnytys oli mennyt tosi nopeesti jne. Sitä vaan alkoi ajatella tulevaa omaa synnytystä ja kuinka kaikki menee silloin - ja sitä, että kuinka kauan sitä joutuu vielä odottamaan. No, kai näitä on ihan hyvä miettiäkin...
Eli JoJo ja osse, kun olitte eilen kirjoitelleet vähän samansuuntaisia pohdintoja, niin täällä pohditaan myös kovasti. Ja Mörötin: sä saat kiilata ihan luvalla ja muut varmaan tosiaan suikkaa meidän ohi joka tapauksessa...
Titi-uulle ja miehelle kovasti lohdutushalauksia ja voimia!!!
Kandia oli peloteltu, mutta onneks kaikki ilmeisen hyvin. Hyvä, että asiat tarkistetaan, ettei ne jää vaivaamaan! Aikas ihanan joululahjan saatatte saada...
Tikru, mä kattelin Unisexin ja meinasin saada hepulin kans sen Saimin kanssa. Kyllä mä pidin korkeita korkoja siihen saakka, kun vaan jalkaan mahtui, mutta enpä tosiaan viitsi erityisesti täksi ajaksi isompia moisia ostaa. Ja sitten se, että viedään ihminen vain sinne Bebesiin. Onhan siellä hirmuisen ihania vaatteita, mutta kyllä niillä on hintaakin. En mä ainakaan raaski näin lyhytaikaiseen käyttöön ihan hirveesti tuhlata. Eli mä oon kyllä löytänyt ihan H&M, Kappahl ja Lindex-linjalta sopivaa päällepantavaa. Ja että mammat kuulemma pukeutuu säkkeihin - prkules!!!
AA, olipas oikeesti aikas pelottava kokemus ollut tutullasi. Onneksi siellä kaikki paranemaan päin. Mites muuten sun miehen vointi, onko ollut ihan ok?
Mykiksellä oli ollut hormoonimyrskyä. meilläkin aika reippain sanakääntein keskusteltiin eilen, että mihin kauppaan mennään. Että voikin pienestä saada sanomista aikaan... Voi noita miesparkoja!
Nyt meen kuitenkin sohvalle katsomaan Elämä käsissä ja sitten äiteen kanssa laittamaan vattupensaisiin tukiaitoja. Pakkohan tässä on jotain tehdä, että saa tuon ipanan ulos tuolta...
Aurinkoisia ajatuksia ja hyvää vointia kaikille!
-Amy ja EkaVekara, rv 38+6
(.) ei kummempaa sit eilis illan. simppis taas vähän aktiivisempi kuin mitä on joinakin päivinä ollut.
aurora: kerroit et sulla oli ollut kaveri yötä ettei tartte rapinoita yksin kuunnella. mehän asutaan ihan tälläsessä rivitalossa, tosin aika syrjässä. mut viime yönä herättiin miehen kaa kuunteleen et hiiri taitaa tuolla välikatolla kirmailla:P
iida-linnea: mä oon ainakin kapphalilta ja lindexiltä löytänyt sellasia housuja joissa on kiristysmahdollisuus alkuajaksi, eihän niitä kyllä ihan hirveen pieniks niinkään saa. täytyykin muuten nuo lapparit koittaa vaikka tänään, et vieläkö voin käyttää, tosin ei ollut vielä viimeksään ne " jatkopalat" käytössä, et eiköhän ne. ostin kyllä aikoinaan vielä kokoa isompina, kun tykkään lötkö-vaateista, eli ei oo ollut yhtä istuvat kun esim AA:lla silloin treen treffeillä.
treffeistä tulikin mieleeni. jos oisin miehen saanut jotenkin puhuttua mukaan kuskis, niin oisin voinut sinne suunnalle lähteä. mut nyt meillä osu kyllä sellaset kaverin lapsiperhe-tapaaminenkin lauantai-illalle. meitä on kolme pariskuntaa joista kahdella on jo muksut (noin vuoden ikäinen ja sit kahdeksan kuukauden ikäinen) ollaan koitettu vähintään joka toinen kuukausi treffailla porukalla.
vai ei poppista duunipaikan syysristeily innosta. mä en kyllä oo varmaan duuniporukan kanssa koskaan ihan kunnolla juonut, paitti omissa polttareissa jonka jälkeen olo oli KAMALA. tavallisesti oon kuskina ollut. aatelinkin pomolta kysästä et oisko ihan kauheeta jos saikultani osallistuisin sellaseen koko firman illan viettoon ens kuussa, haluisin niin nähdä ihmisiä!
viiperon käännös onnistui, hienoa! ehkä tosiaan oli parempi jättää se ammattilaisille vaikka meillä täällä kaikkia hienoja keinoja viime viikolla keksittiinkin:) simppis makoili ainakin eilen pääalaspäin mut hälläpä onkin vielä aikaa ja tilaa polskahdella ihan miten mielii...
kandi: mullakin tais mies eilen kauhistua noista siun uutisista enemmän kun minä:) " pitäiskö mun oikeesti alkaa sun kaa siellä neuvolla käymään" kommentoi kun kerroin siitä raukasta joka joutu hätäsektioon. sanoin ettei tartte, kun ei ne sitä neuvolassa kuitenkaan synnytä, mut äippäpolille saa ihan vapaasti aina tulla. ja kyllä pelästy että ei kai simppis vielä noin iso oo... hassuja nuo miehet. tänään kun aamulla taas puhelin hälle kuinka se opiskelija eilen sanoi simppiksen majailevan niin tulos oli: " ai tässäkö on pää? tännekkö pitäs jutella? heippa simppis, isi täällä, töihin oon lähdössä" :) koita siinä nyt sitten vakavalla naamalla kattella kun toinen höpöttää mun massulle:)
siru: pakkauksesta. mulle tais tulla ilmotus päätöksestä perjantaina ja sit reilun viikon päästä maanantaina oli pakkaus tullut. eli oota vaan rauhassa:)
toivottavasti makkara nyt pian pääsisi tuosta flunssastaan!
osse: voi kuule! jos mä laitan korkkarit jalkaan ees normaalitilaisena niin rastin sais seinään vetää jo silloin! eli tuskinpa vetelen. ja tuosta aktiivisuudesta, kyllä liitokset vaivaskin yöllä kun yritti kylkee kääntää. mut tänään onkin kotipäivä, eli vähemmän aktiivinen. viime viikolla päätin et ma, ti, to ja pe on liikuntapäiviä, silleen jää keskiviikko ja viikonloput sellasiks lepäilypäiviks. kai sitä meinaan vähän pitää jo rauhottuukkin kun nuo viikotkin yli huomenna pyörähtää taas uusille kympeille.
AA:llapa oli kauhukertomus päivän aluksi. koputetaanpa puuta että kaikki menis hyvin... sinäkö se muuten valittelit kun tissitkin on kasvanut. no, jos et korkkareita käytä, niin saimi neuvo myös tissejä korostaan:) onkin tosi helppo homma kun ulkona pian oikeesti pakkasta! että kaikille nyt sit vaan jotkut topit tms päälle:)
amy oli sitten aamunavaukseks jo neuvolassa käynyt. höh, ei edistymistä tapahdu. nyt vaan ässät käyttöön;) oli muuten kuvattu heinäkuun lopussa tuo ohjelma, et ehkä saiminkin oli vielä silloin helppo korkkareissa kulkee, mitenhän nyt? en vilahtanut ohjelmassa missään taustalla kun heti kun tajusin mitä siellä tapahtuu niin lähdin kaverin kaa nopsasti pois:) ja juu, ois ne kyllä voineet jotain kukkaro-ystävällisempääkin paikkaa ja tarjontaa esitellä, mut ne ei kai sit oo niin laadukkaita ja istuvia. PAH!
siinäpä olennaisimmat,
tikru ja simppis 29+5
koskas se kukoistava keskiraskaus alkaakaan? Kävin just tossa oksulla ja tuli mieleen.... (arvatkaa montako kirosanaa saa yhden oksennuksen aikana käytyä läpi mielessään? MONTA.)
AA:n kertoma tapaus sai kyllä vakavaks. Töissä kyllä näen noita tapauksia ja sinänsä tiedän että kaiken ikäisille voi tulla ihan mitä vaan yllättäviä juttuja...mutta SILTI sitä aina vakavoituu ja herkistyy. Ehkä se on ihan hyvä merkki. Se on onneksi lohdullista, että nuorilla ihmisillä toipumis- ja kuntoutumismahdollisuudet on paremmat kuin ikääntyneillä, ja toisaalta jo se muu kapasiteettikin on nuorilla hyväkuntoinen.
Amylle nyt jaksamisia!! Minä luin eilen Hesburgerissa sitä samaista Odotus-lehteä ja aloin kans itkemään ihan samoja kohtia! Oli pakko laittaa lehti pois ja vetäistä ranskikset napaan vauhdilla - ja sit mennä ulos soittamaan miehelle ruikutuspuhelu :)
Noh, mutta nyt hakemaan kanttiinista Mynthoneita ja sit hommiin. Ihanaa että on jo keskiviikko - kohta on viikonloppu jonka saa viettää kotona ja miehen kainalossa! Mies lupaskin paikkailla hellyysvajetta oikein kunnolla, kun viime viikonloppuna kahden keskinen oleminen jäi minimiin :)
Makkara 23+2
vielä kommentoida sitä eilistä Unisex ohjelmaa.
raskaana oleva nainen on aina hehkeä- Niin varmaan joo varsinkin näillä 5-6 tunnin yöunilla tosi hehkee.
Paljastavia vaatteita- Just juu voi hyvää päivää, mitäköhän mummot ja mammat tuolla kylillä ajattelis jos meikkis vetäis päällensä jonkun topin josta tuo etumus tursuaisi ulos, näyttäisin melkein siltä DOVE-mainoksen uulalaa topilta ( joka ei muuten ole uulalaa ainakaan mun mielestä )
No ei mulla rintavarustus ihan niin mahtava ole, mutta eikös nuo tissit ole tarkoitettu vähän niiko eväsrepuiksi, ei kai kukaan kanna kenenkään lounasta ylpeänä tuolla kadulla.
en mä nyt sitäkään tarkoita että ihan säkkiin tarttis pukeutua mutta kait joku roti sentään.
No joo takaisin töihin ennenkuin kiuhuu yli, tässä olotilassa kärpäsestä tulee härkänen.
AA ( väsynyt )
Se olisi sitten työviikko lopuillaan. Pidän pari päivää lomaa, joten tänään on mun perjantai - hiphei :)
Eilen oli sitten se eka valmennus. Mies olisi päässyt työvuorojensa puitteissa mukaan, mutta kun ei se alkujaankaan ollut kiinnostunut koko valmennuksesta ja teemana oli alun tuntemukset, niin enpä sitten saanut sitä mukaani, kun en vaatimalla halunnut vaatia. Eiköhän tuo jollekin käynnille mukaan lähde. Oli kyllä alkuun vähän orpo olo, kun kaikki muut oli siellä pareina, mutta onneksi osaan sopeutua moisiin tilanteisiin. Ihan mukavia ihmisiä siellä oli, vaikkei asiana mitään uutta tullutkaan. Positiivisin mielin siis odottelen seuraavaa kertaa (teemana synnytys ja kivunlievitys - nähdäänköhän mekin se 80-luvun video...).
Ja jotta omanapaisuus säilyisi... Huomenna seuraava neuvola heti aamusta. Viimeinkin saan ne Kelan paperit. Ja ihana saada tietoja mitoista (ei niinkään omasta painosta, mutta vauvan kasvusta).
Palaveri kutsuu, joten täytyy jatkaa töiden parissa. Mukavaa päivää!
t. Essi, rv 25+1
Meidän äitee onkin räkiksen kourissa, joten kielsi mua menemästä sinne. Ja mihinkäs se sitten johtaa muuhun kuin siihen, että mä roikun tässä koneella lähes koko päivän. Oikeesti täällä on kyllä niin kaunis auringonpaiste, että täytyy yrittää käydä ulkona jossain vaiheessa ennen iltaa.
Treffeistä tuli mieleen, että meillä kans pyysin miehen kuskiks lauantaina. Se oli kyllä sitä mieltä, että on aika heikko selitys, että tarttee kuskia, jos la on alle viikon päässä... ;o) No, mutta innolla odotan lauantaita ja pienenkin joukon näkemistä!
Duuniristeilyistä ja muista menoista oli puhetta. Mä oon kans ollut yleensä mukana ihan ei-kuski-linjalla ja kyllä oli outoo keväällä, kun koulut loppu ja oltiin iltaa istumassa ja mä taisin olla ainoo, jolla ei ollut kunnon punkkua lasissa. Oonkin sitten aika sujuvasti jättänyt ihan kaikkien porukoiden iltamat väliin, kun en viitti " kuivin suin" mukana istua. Kuulemma ovat työkaverit järkkäämässä jotain häppeninkiä tän viikon perjantaiks ja pyytelivät mukaan, mutta taitaa jäädä väliin...
Vai heittää makkaran masu kuperkeikkaa. Yh! Toivottavasti tuo oli vain tuollainen yksittäinen, ettet saa mitään keskiraskauden pahoinvointiaaltoa aikaan! Ihana kuulla, etten oo ainoo, joka parkuu tuollaisia juttuja - ja onneks mä sentään luin lehteä kotona. Pisti hymyilyttämään, kun kuvittelin tilanteesi, että itku tulee Hesessä. Mitähän ne paikan työntekijät miettii? " Ai että on meitin safkat menny noin pahaks, että itkua vääntäen tarttee syyä...?" =D
Ja sitten vielä uulalaa-toppiin: just joo, mikähän siinä kuvassa on uulalaa ja kenen mielestä? Enkä mä kyllä julkisesti tai muutenkaan käyttäis niitä samaisen mainoksen pikkutoppeja, joita niillä odottajilla on päällä. Mut ehkä mä oon vaan rajoittunut... ;o)
Nyt yritän keksiä jotain muuta hommaa edes vähäks aikaa. Ehkä pelaan pari erää pasianssia koneella ja meen päiväunille... =D
-Amy-
Täälläpä olikin ollut aktiivista jo näin aamusella. Meillä keskiviikkoisisn työt alkaa vasta kymmeneltä, joten tänään sainkin nukkua piiiiitkään:)) Ja mieskin oli taas viime yön jo vieressä..
Titille pahoittelut! Toivottavasti lääkärit ottavat tosissaan ja selvittävät mistä johtuu. Tsemppiä sinne:)
Amy, vai ei ole sulla mitään vielä tapahtunut, no siitähän me treffiläiset ollaan iloisia, kun ainakin saadaan sut la mukaan:)) No, toivotaan kuitenkin että sä piakkoin sen nyytin kainaloon saisit!
Tiggerillä oli hiirulainen siellä vipeltänyt, mun puolesta sais vaikka hiiri rapista sängyn alla, mutta kun mä pelkään niitä murtovarkaita;=))
Viiperon käännös oli onnitsunut, hyvä homma! Eikä kuulostanutkaan edes pahalta jos joskus omalle kohdalle sattuu.
Poppis, tuletko sä treffeille????
Ei, nyt jatkettava töitä kun mulla yks koulupoika opetettavana tossa vierihoidossa. Laitoin sen hetkeksi muihin hommiin, niin pääsin tänne kirjoittamaan:))
Aurora + poitsu rv 21+4
Elikkäs Larskulle ja Opelle! Hurjan pikkuinen on Ahaa, onneksi kaikki on kuitenkin hyvin.
En ikinä osannut kuvitellakaan, miten paljon aikaa vauvan hoito vie, en ehdi koneelle enää ollenkaan... Tai siis johtunee siitä kun Aino syö niin pitkään ja hartaasti, niin olen vähän väliä imettämässä. Onneksi yöllä neiti sentään nukkuu pitempiä pätkiä, että saan minäkin vähän levättyä.
Niin että ikävä on palstakamuja enkä ole oikein vauva-puolellekaan ehtinyt kuin heippa sanoa. :) Mutta eiköhän meille tässä pikku hiljaa jonkinlainen rutiini ala muodostua.
Eilen oltiin neuvolassa, neitille on painoa tullut viikossa 145 gr ja kahdessa viikossa 4 cm pituutta. Itsekin huomasin, että hänellä on posket pyöristyneet. =)
Hyviä vointeja kaikille!
Karssuli ja Aino-tyttönen 2 vko 2 pv
Näin ne olotilat vaihtelee, eilen oltiin ihan maassa ja tänä aamuna kun tuota kaunista auringonpaistetta katselee niin sitä jaksaa hymyillä, vaikka taas kipuja onkin.
Osse! Nyt tarkkana sen verenpaineen kanssa. Minun mielestä noilla paineilla voisi mennä jo käymään äitipolilla. Mulla on verenpaineet pysyneet hyvin kurissa, mutta viime viikolla ne oli vähän koholla (alapaine 84) ja heti sanottiin, että pitää käydä parin päivän päästä mittaamassa ja jos yhtään koholla niin äitipolille. Toivottavasti sulla olisi kuitenkin paineet hellittäneet.
Kandin äitipolikäynti oli sitten sujunut ihan ok ja Muhkukin on jo ihan hyvän kokoinen, vaikka kovasti jumppaileekin äidin masussa. On se hyvä, että olette käyneet siinä Brunon ultrassa niin on tosiaan asiantunteva lausunto noista vauvan rakenteista. Pelottavalle kyllä kuulosti sen toisen äidin tilanne. Toivotaan, että kaikki on päättynyt hyvin.
Titi-uu:lle pahoittelut keskenmenosta :(
Viiperon Kaapokin oli sitten saatu käännettyä ilman taskulamppuja ;) Jospa se Kaapo nyt ymmärtäisi, että missä suunnassa se EXIT oikeasti on ;)
Ladielle ja muille Keski-Suomen mammoille siitä tapaamisesta, että kyllä minulla ainakin sitä tapaamisintoa olisi, mutta toivoisin jonkun toisen olevan aloitteentekijänä paikan ja ajankohdan valinnan suhteen. Itsellä ei ole oikein voimavaroja moiseen.
Viiville ja onnimöttösellekin on kertynyt mukavasti viikkoja, ONNEA! Joko olet uskaltanut antautua odotukselle? Meillä oli myös tämä vauvan saaminen tingassa ja pitkään kesti ennen kuin antoi itselleen luvan ajatella, että se vauva on meille oikeasti tulossa. Silti mulla on näillä viimeisillä viikoilla edelleen se hirveä menettämisen pelko :(
Mammavaatteista oli ollut puhetta... Mulla on kieltämättä alkaneet käydä monet äitiysvaatteista pieneksi näin loppuodotuksessa. Jossain vaiheessa vannotin, että tyylikkäänä pysytään loppuun saakka, mutta jonkin verran siitä on joutunut tinkimään. Sillä masutuubilla olen pärjännyt tosi hyvin sen jälkeen kun mammapaidatkin alkoivat kääriytyä kainaloihin, suosittelen! Housujen kanssa on eniten ongelmaa, kun mulla tuo mahakin on niin alhaalla, että joko pöksyt puristaa tai sitten ne ei pysy päällä. Itse olen tykännyt eniten H&M:n äitiysvaatteista sekä Mamalicious-malliston vaatteista, jotka molemmat ovat olleet ihan kohtuuhintaisia. Nyt kyllä jo odottaa, että pääsee ostamaan itselleen ihan normikokoisia, UUSIA vaatteita. Saa nähdä sitten, miten kauan sitä synnytyksen jälkeen menee, että mahtuu entiseen vaatekokoonsa.
Amylle lohdutuksena tuosta paikkojen kypsymisestä, että ei ne taida ensisynnyttäjillä yleensä kovin ennakkoon kypsyäkään eikä se silti tarkoita sitä, että se vauva jäisi sinne asumaan. Ja toisaalta vaikka kypsymistä olisi kovin tapahtunutkin niin sekään ei varmista sitä, etteikö vauva voisi syntyä lasketun ajan jälkeen. Se on vaan luotettava siihen, että se vauva joku päivä päättää sieltä pois tulla, HUOH! Mutta hermostuttavaahan tämä odottelu alkaa olla...
Makkaralle ei ollut aamu oikein lähtenyt positiivisissa merkeissä liikkeelle :( Oksentaminen on kyllä maailman inhottavimpia juttuja. Jospa olosi olisi kuitenkin jo tähän mennessä kohentunut bd
Siitä eilisestä jonossa etuilusta vielä sen verran, että olette kyllä aika kultaisia kun olitte mulle paikkojanne tarjoamassa. Taitaa vain olla tuo Otso aiheesta tyystin eri mieltä ja meidän ohi tulee menemään vielä moni ihan tuulemalla. Että pitäkää vaan tytöt paikkanne :) Pitäisi vaan jaksaa ajatella, että kun tätä vauvaa on kuitenkin jo melkein neljä vuotta odottanut ja toivonut niin pari viikkoa sinne tänne ei pitäisi tuntua missään. Purnasin eilen olotilaani sekä miehelle että äidilleni ja se kovasti helpotti. Mieskin lupasi sanoa äidilleen, että jättää nyt ne minulle soittelut sikseen tai älyää ainakin olla kysymättä, joko olen lähdössä synnyttämään ;) Makkaran tavoin minäkin odotan jo viikonloppua niin pääsee taas viettämään aikaa miehen kanssa. Kovasti minä olen houkutellut miehusta keilaamaan, mutta hänen mielestään minä olen jo niin etupainoinen, että epäilee minun kaatavan itseni keilojen sijaan ;)
Tänään mulla on neuvolassakin käynti ja ajattelin kävellä sinne, kun ilmakin on näin mainio. Katsotaan jos kävisin illasta kirjoittelemassa neuvolakuulumisia.
Terkuin,
Mörötin ja Otso rv37+5
Ja lopuksi vielä katsaus meikäläisen mahan kasvusta ja tulee teille nasukin tutuksi:
http://i112.photobucket.com/albums/n172/kummiwatti/masurv23.jpg
http://i112.photobucket.com/albums/n172/kummiwatti/masurv34.jpg
http://i112.photobucket.com/albums/n172/kummiwatti/juhlatrv361.jpg
Ensin titille iso lohtuhali! On se niin kurjaa aina! Miehen veljen vaimolla oli kaksi keskenmenoa ensin ja nyt on sitten heillä ihana 5kk tyttönen.
Amyn takia mä tulinkin tänään terrorisoimaan... :D Mulla oli sillon vikassa lääkärineuvolassa kanssa kanavaa vielä 2cm jäljellä ja paikat kiinni. Ulkosuu oli vähän pehmentynyt, mutta ei mitään ihmeellisiä kuitenkaan. Päivää ennen laskettua aikaa mä valitin kaikille kuinka ei oo mitään siihen viittaavaakaan, että vauva joskus olis syntymässä. Ei supistuksia, ei limatulppaa, ei mitään... ja ihan varma olin, että yli mennään ja pitkälle. No, kuinka ollakaan sit silloin lasketun ajan aamuna kuudelta lorahti vettä ensin vähän... ja klo 16.12 tupsahti Akseli maailmaan. En oikein edelleenkään voi käsittää, että se oikeesti voi alkaa ihan niin täysin arvaamatta ja ilman ennakkovaroituksia.
pikku-milli & Aksu 5,5kk
Viimeyö meni kyllä vähän ikävästi - näin vain koko yön unia sairaaloista ja synnyttämisestä, ja alitajuisesti vahtasin Muhkun liikkeitä... Taisipa unessa vilahtaa Ykkösopekin synnyttämässä pikkuista neitokaistaan! :)
Mörötin, sulla on suloinen maha! Kylläpä niitä onkin erimuotoisia - mulla on ihan sellainen pullataikina, ja sun mahasi taas näyttää siltä kun sieltä olisi joku raketti tulossa läpi kohta :) Kai se on ruumiinrakenteesta kiinni.
Karssuli oli käynyt kertomassa terveisiä, kiva että kaikki sujuu hyvin!
Amy touhuilee nyt sitten yksinään ihan vimmatusti! ;) Yritä keksiä jotain ulkohommia näin kauniille ja kuulaalle syyspäivälle - voi olla että seuraavat pari viikkoa menee neljän seinän sisällä aika tiiviisti...
SS vieläkin oksentelee, voi raukkaa! Milloin te oikein pääsette miehen kanssa pysyvästi saman katon alle - vasta äp-loman alkaessa..? Ja jos sä olet Lahdessa, niin missäs se mies asuu?
Ja niistä mammavaatteista: mun mammahousuista mukavimmat ovat sellaiset H&M:ltä ostetut mustat suorat trikoohousut, missä on leveä resori mahan päällä. Ne ovat juuri pestyinä niin siistin näköiset, että kehtaan käydä niissä kaupungillakin, mutta sitten parin päivän käytön jälkeen polvipussit paljastavat ne " jumppahousuiksi" .
Ja korkkareita en laittaisi ihan hevillä jalkaani! Nytkin olin lauantaina juhlaillallisella sellaisissa mokkasaappaissa, kun en kertakaikkiaan pystynyt seisomaan niillä 10cm italialaisilla koroilla edes pientä hetkeä.
(.) : harmittaa ihan vietävästi, että te treffaatte täällä pk-seudulla lauantaina jo niin aikaisin! Jos kukaan aikoo jäädä Helsinkiin illaksi asti, ilmoitelkaa, niin liityn seuraan! Olen vapaa noin viidestä saakka, eli jos aiotte vielä shoppailla tai mahdollisesti mennä istumaan iltaa (kun se onkin niin hauskaa raskaana, heh) jonnekin, let me know!
Muhku elämöi tosi tiiviiseen tahtiin; on se vaan kiltti lapsi kun ei turhaan huolestuta äitiänsä! Yritän tässä pohtia onko poika tosiaan viikkoa " vanhempi" vai meneekö vaan yläkäyrillä painon suhteen, kun se lääkäri ei ihan kauhean selvästi asiaa maininnut. Sanoi vaan, että painoarvion ja B-mitan (ja ilmeisesti mittasi myös reisiluun) perusteella viikkoja olisi enemmänkin, ja ruudulla näin että kone antoi arvioksi 30+4. Toivotaan siis että pikkuinen vastaavasti haluaa tulla ulos viikkoa aikaisessa! Hyvä tietää myös sen takia, että JOS synnytys jostain syystä käynnistyisi esim. viikolla 36, Muhku olisi silti jo suhteellisen valmis syntymään - ainakin painon puolesta.
Nyt siivoamaan: pikkusisko ja -veli tulevat huomenna ekaa kertaa vierailulle tänne uuteen kotiin...
Kandi & Muhku 29+6
elä sure ettet pääse tapaamiseen, järjestetään sellainen oma Keravan tapaaminen ja puhkutaan kaikki mummot Prismassa nurin masujemme kanssa ja valloitetaan Kulmiksen pöytä ja taputellaan toistemme massuja.
mä liityn teidän " leskien" joukkoon viikonloppuksi kun mies lähtee hirvimettälle työreissuun, otampa taas ilon irti siitä että voin valloittaa koko sängyn.
Kaima, mä hommaan sulle edullisesti kotihälyttimet paniikkinappulalla ( mullakin on sellainen, siis nappula ja hälytin )
mies toimii alalla joten voin järkätä alennusta vaikka noi laitteet on tosi kalliita.
Mä laitan aina iltaisinkin nukkumaan mennessä sen päälle, niin että jos joku tulee ovesta sisään niin alkaa sellainen piipitys että varmasti lähtee karkuun, ei taida tuosta meidän koirasta saatikka sitten teidän pikkuisesta koirulista oikein talovahdiksi olla !
Mulla on muuten meitin räkäkärppä ( koiran lempinimi ) mukana töissä kun tänään on trimmauspäivä ja pian tuo karvakerä näyttää taas ihan koiralta. Tuossa se tuhisee jaloissa, vlillä kuorsaa niin että mammaa naurattaa.
AA ( miten niin tylsää töissä )
Tosiaan eka neuvolalääkäri on takana päin ja ennen sitä tapasin myös terkkaa lyhyen hetken. Tässäpä jotain terveisiä sieltä:
-RR 115/70
-pissi puhdas
-paino pysynyt ennallaan
-rv:t minun ilokseni jo 13+0 =)
-kohtu pyöristynyt hyvin ja vauvan sydänäänet kuului OIKEIN selkeästi, hirmuinen tahti oli pikkuisella
Mulle on tulossa pian kaveri kyläilemään, joten pika pika kommentit. Kiitokset kaikilla lukuisista vinkeistä äitiysvaatteiden suhteen! Hyviä neuvoja annoitte. Tuskin maltan odottaa että pääsisin kaupoille katselemaan mitä löytyy. =)
Kandin kuulumiset oli myös hyvä kuulla. Onneksi kaikesta huolimatta tutkivat tarkasti.
Titi-uulle pahoittelut ja VOIMIA jaksaa päivä kerrallaan eteenpäin.
Minultakin kun jää väliin tuo Hesan tapaaminen niin ehkäpä Keravalle voisi tosiaan oman järjestää?! Tänänä itse asiassa poikkesin kulmikseen kaakaolle.
Nyt vierasta odottelemaan. Reipasta keskiviikkopäivää kaikille,
iida-linnea 13+0
Siis Keravan tapaamiselle! Ja tietty kaikki vantaalaisetkin saa tulla mukaan - muista ympäryskunnista täällä ei taidakaan olla porukkaa..? :)
Ei mutta ihan oikeasti, olisi tosi kiva nähdä tässä joku päivä, kunhan AA:llakin alkaa äitiysloma ja pääset töistä pois tylsistymästä. Enkä mä kehtaa yksinäni siellä Kulmiksessa notkua, vaikka mieli tekisi! ;)
myöskin tylsistynyt Kandi
p.s. soitin äsken neuvolaan ja kiltti terkka sanoi, että voin mennä ensi viikolla ylimääräiselle käynnille kuuntelemaan Muhkun sydänääniä - jos vaikka sivuäänet olisivat kadonneet...
Huomenta! Sain itseni vihdoin tunti sitten ylös, yö kyllä menikin parin tunnin välein vessassa ramppaamiseen ja supistusten kuunteluun jonnekin kuuteen asti. Siitä eteenpäin taisinkin sitten nukkua ihan ok, mitä nyt heräsin, kun mies nousi, laitto ulko-oven kiinni ja kun talitintit yritti taas saada jotakuta aukaisemaan ikkunaa heille... :) Mutta joka tapauksessa nyt on virkeämpi olo!
Supistukset on nyt sit fakta, niitä tulee etenkin öisin, ihan sellaisia kipeitä mitä Odotus-lehdessä kuvattiin (eli kiristävä rengas alavatsassa ja selässä). Pitää jo vähän itseään heijata ja muistaa hengittää ja rentoutua niiden aikana, ettei liian kipeeltä tunnu. Toivotaan, että ne pian sais jotain aikaan... tosiaan, jos möröttimellä on tällaisia ollut jo viikkotolkulla, en yhtään ihmettele että hermo meinaa mennä ja voimat alkaa olla vähissä!
Ja tuo mörön maha on aivan ihana!! Ja muutenkin sä oot tosi tyylikäs, mä en oo uskaltanut hirveesti ottaa itsestäni kuvia, kun en useinkaan jaksa olla kovin tyylikäs... :)
Verenpaineet mittasin taas aamupalan jälkeen ja 99-101 oli alapaineet. Soittelin neuvolaan ja sovittiin, että menen huomenna tarkastusmittaukselle. Tänään ei saa kuulema tehdä oikein mitään. Eipä mulla mitään suunnitelmia ollutkaan, harmittaa vaan, kun ulkona näyttäis olevan ihana ilma. Ois voinu vähän käpötellä auringonpaisteessa. No, jos olo tästä huononee, pitää kuulema lähtee sit synnärille käymään illalla.
AA:n työtutulla oli ikäviä kokemuksia, mutta onneks kaikki lienee parhain päin. Mutta niinhän se on, että koskaan ei voi ennustaa, miten synnytys menee. Ihan tässä olen pari päivää miettinyt, että entäs jos joudunkin tästä oikeesti kohta synnyttämään, en oo yhtään valmis vielä!
mykis, miesten osa raskaudessa on kuunnella, kun naisella kilahtaa. Näin ainakin meillä...
Vai ei amy pääse vielä synnytämään. No, jospas se nyt ei olis niin säännönmukaista vaan EkaVekara vielä yllättää ja päättää vaikka kesken lauantain treffien pukasta ulos!
Tikru, ihanan aktiiviselta sä musta kuulostat silti. Että neljänä päivänä jaksat käydä urheilemassa vaikka viikot tosiaan alkaa kohta kolmosella! Mulla lopahti kyllä paljon aiemmin liikkuminen, vaikka alkuraskaudesta kävin vielä ihan normaaliahkeraan tunneilla. mutta parempi tosiaan noin päin!
SS oli halaillut pönttöä... kurjaa! Hassua, miten omaan päähän on iskostunut suolan välttö, kun olin ihan ihmeissäni miten joku syö ranskalaisia... :) ihan ku ne olis jotenkin automaattisesti kiellettyjen listalla! Itekin vetelin niitä ihan hyvällä omalla tunnolla kunnes tuli suolakielto.
Essillä on pikkuperjantai! Jei!
Karssulilla on vauvanhoitokiireitä, toivottavasti sen verran rutiinia alkaa kehittyä, ettet ihan vaan ihanaisen kanssa joudu olemaan.
kandin kättärireissu tuli sit uniinkin, tietty. Niin se mieli työstää päivän tapahtumia. Ja onneksi neuvolatätit on yleensä kilttejä ja antaa noita ylimääräisiä aikoja... mulle niistä alkaa tulla tapa, menen mielelläni vaikka kaks kertaa viikossa käymään, niin pysyy mieli rauhallisena ja on jotain tekemistä mun tyhjissä päivissä.
Tänään piti myös olla pinniksennoutotreffit, mutta taaskaan ei oo myyjästä kuulunut mitään. Täytyy vissiin ahdistella sitä taas vähän, et saatais sänky kotiin ennen vauvaa. Vaikka onhan sille tuo äippäpakkauksen laatikko odottamassa.
Mutta nyt lopettelen ja mietin, miten sais jotain hyvää ajatuksen voimalla kotiin...
-Osse ja Santeri rv 37+0
Heipä hei vaan kaikille.
Kylläpä siis tuo eilinen hemmottelu piristi kummasti. Sain uudenlaisen kampauksen ja vielä käsihieronnan... Ja illan kruunasi Espoon bluesin voitto :O) Oli kyllä hankalaa istua siinä paikoillaan erän ajan, mutta onneksi asentoja vaihtelemalla se onnistui.
Tänään oli siis neuvola: paineet ja kaikki muu oli erinomaiset, mutta painoa oli tullut +1400 kg/viikko!!!!! HIRVEETÄ!!!!! Vauva oli neuvolatädin mukaan pääalaspäin, joten toivotaan, että siellä pysyykin.
Kaapo oli käännetty ulkokäännöksellä - Mitä siellä oikein tapahtui.. .vielä kuitenkin on tuokin mahdollisuus meille edessä, että ulkokäännökseen mennään. Kauanko kesti ja ottiko kipeetä?
TitiUulle pahoittelut ja voimia
Amy: mä tiedän ton tunteen... vaikkakin sulla on muutama viikko enemmän, niin kyllä tässä odotetaan jo kovasti, että koska pääsisit, ja koska tuon saisi tuolta mahasta möyryämästä omaan syliin...
AA: aivan samaa mieltä :o)
Ossellekin on tullut jo konkreettisia merkkejä synnytyksestä... voi kun täälläkin...siis kohta.. :o)
Nyt jatkamaan pihalle haravointia.
Mukavaa keskiviikkoa
Heidi <3 Toukka 36+3
Tulipa sitten nukuttua melkein kellon ympäri, nyt on kyllä vähän töttöröö-olo... no kirjottelen ensin ja menen sitten vasta " aamu" puurolle :-) Kun yritän tässä vetää muita taustailijoita mukaan kirjottelemaan kun eilenkin joku, olikohan Iisa(?) innostunut kun me oltiin Viivin kanssa kirjotettu pitkästä aikaa!
Titi-uulle multakin voimahali ja jaksamisia!
Amy, kyllä sä saatat hyvinkin päästä tositoimiin ennen mua vaikka mulla olikin Pikku-Millin tavoin viimisessä lääkärineuvolassa rv 36+3 kanavaa se 2 cm jäljellä ja jotain pehmentymisiä tapahtunu, kun ei näistä yhtään tiedä... Pikku-Milli ainakin rohkas mua et millon vaan se lähtö voi tulla, ei se välttämättä etukäteen paljoo varottele! Sovitaan vaiks et lähdetään samaan aikaan, hih :-)
Mörötin, ihana oli kattoo sun masukuvia ku mun masu on tosi samanmallinen, näytti niin tutulta :-) Tosi nättejä kuvia! Hyvä että fiilis on tänään parempi!
Ja Osse ottaa nyt ihan rauhallisesti ja menee näytille illalla jos siltä tuntuu! Voihan se olla et joudut jopa kiilaamaan synnytysjonossa ;-)
Omassa navassa ei mitään uutta, järkky närästys jatkuu mut yhtäkkiä eilen tajusin et hei, muahan ei enää satu noihin kylkiluihin! Et kai tää pikkunen on oikeesti menny alaspäin! Mites muilla loppusuoran odottajilla, onko teillä enää tässä vaiheessa mitään himoja mihinkään? Mulla on ollu oikeestaa koko ajan himo limsaan ja nyt se on jotenki voimistunu... eikä ois kauheen terveellistä sitä sokerilitkua litkiä ettei mee hampaat ja ettei Viivistä kasva liian suurta. Mutta kun limu on niin hyvää!! Suklaasta puhumattakaan... plääh!
Suklaasta tuli mieleen et meille tuli miehen kanssa tänää 8 vuotta yhdessäoloa täyteen joten täytyy varmaan leipoa semmonen ihana suklaamoussetorttu, nam! (Se siitä sokerin välttämisestä...)
Mutta nyt aamupalalle (miten voi närästää jo valmiiks?!?)
JoJo ja Viivi rv 38+2
[color=#0000CD]Njaahas..Nyt on neuvolassa taas käyty ja kävin sit viemässä porukoille omppupiirasta ja suolasieniä.
Los factos neuvolos:
sf: 24 eli en oo enää ihan siellä yläkäyrällä
paine: 108/66
pissi puhdas
syke: 140-150
liikkeet: ++
ja PAINO: 0,9kg/4vk, yhteensä nyt sitten 3,8kg ARGH! Tätsy kyllä sano, että ihan ok, mutta läskikompleksi pahenee. Koska miehän oon jo ennestään lihava. Tsok.
Sokerirasitus pitäis tilata (ei ehdi, ei ehdi..=)) ja synnytysvalmennukseenkin annettiin jo ajat tonne marraskuun lopulle. Niin ja lastenhoitotuntiin. Hih =)
Mites mua sinne treffeille niin yritetään..? Noh..toki ymmärrän, että häikäisevä persoonani saisi monet nauruntyrskähdykset synnytettyä..tai sitten voisitte vaan tuijotella mua paheksuvasti..hmm..=D Meinasin jo sanoa, etten tule kun mieskin on kotona, mutta sehän joutuukin silloin sit töihin..Onkos se Colo..Cono..mikälie lähellä juna-asemaa jos moisella kulkupelillä tulisi?
Amy odottelee nyt sitten hötkyilemättä vaan loppuun asti. =)
Makkara on hyvä ja pitää pöperöt nyt vaan sisällään ja alkaa kukoistaa. =D
Möröttimellä on kyllä vaikka kuin nätti massu..=)
Mä en oo muuten ostanut vieläkään mitään äitiysvaatteita..Oon vaan pitäny noita systerin läskihousuja. Pöhpah.
Hienoa, että Kaapo oli kääntynyt..Kun nyt ei heijaa itseään takaisin istuvaan asentoon? Vai mahtuuko se edes..? =)
Mukava kuulla Iisastakin! Haepa nyt sitä saikkua ihan suosiolla! =)
Paljon itkettänyt odotus-lehti odottelee muakin tossa mikron päällä. Noinkohan sitä uskaltaa edes avata..? =)
Ei juttu taas kulje millään..Taidan mennä katsoon eilistä Pakoa nauhalta..
Mukavaa keskiviikkoa kaikille!
t. poppis ja räpsy rv26+0 (jey!)
Titi-UU:lle kovasti voimia, elämä on joskus niin epäreilu !
Kandi sen sijaan oli saanut hyviä uutisia, ainahan tuollaiset häiriöt pelästyttää, mutta kuten on sanottu tuntuvat olevan aika yleisiä.
Suomessa lääkärit kyllä osaa asiansa, ja olisivat varmasti reagoineet jos jokin olisi vinossa.
Kaapon käännytys oli onnistunut, mä pelkään myös samaa täällä kun neiti viihtyy poikittain, onneksi vielä on aikaa käänytä ihan itsekseenkin, vaikka aika epävarmalta tuo tuntuukin.
Mua on joku peloitellut että se tekisi aika kipeää, mutta sulla oli kuitenkin mennyt kivasti, IHUNAA !
Jotkut odottelee äippäpakkausta, mä odottelen hoitopöytää jonka pitäisi saapua 2-3 viikon sisällä, en vain millään malttaisi odotella olisi kiva saada tavarat ja vaatteet jo paikalleen.
Alla hieman pelottavaa tarinaa:
Meillä tämä firma on tälläisessä toimistohotellissa jossa samassa kerroksessa on paljon firmoja, eräässä firmassa on työntekijän vaimo ollut myös raskaana, ollaan miehen kanssa juteltu aika paljonkin asiasta,
Perjantaina oli vaimo kuitenkin joutunut sairaalaan kun paineet oli ollu korkealla ja valkuaistakin pissassa, raskausmyrkytystä olivat pitäneet vaarana.
Näin tuon miehen tänään käytävällä ja kysäisin tietysti että no kumpi tuli, tyttö oli tullut, mutta vaimo oli saanut aivoverenvuodon, onneksi paineitten lasku oli huomattu ajoissa ja vaimo saatu hoitoon.
Kaikki oli kuitenkin sujunut suht kivasti ja vaikka sairaalassa vielä onkin ja happea annetaan jatkuvasti pystyy jo puhumaan.
Kurjaa miten tuollaista sattuu, pistävät elämänarvot aina ihan uusiksi, kuten meilläkin kävi kun mies sai sen aivoinfarktin silloin kesäkuussa.
Mitähän sitä vielä piti kommentoida, niin laho pää on etten taida tähän hätään keksiä muuta, Mä en ainakaan muuten saa jalkaani mitään korkokenkiä enää vaikka turvotusta ei juurikaan ole, joten Saimi saa ihan itse kulkea mun puolesta vaikka 12 cm koroissa minä en siihen ainakaan kykene, vaikka monasti sellaisissa kuljinkin aiemmin.
Kaikkea hyvää ja kaunista näin syksyn koleudessa.
AinoAurora ja miss myllertäjä 31+4
ai niin 17 työpäivää äippälomaan ;D