Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alussa ollaan,esikoinen kyseessä ja täysin avuton olo...

16.05.2006 |

Meinaan en tiedä yhtään mitä tapahtuu ja milloin =). nyt on rv.6 ja kun viime viikolla plussan jälkeen soitin omaan terveyskeskukseen(asutaan tuppukylässä, kaikki lääkärit, hammashoidot, neuvolat ym. samassa rakennuksessa) sanoivat että odotetaan että aikaa on kulunut sen verran että periaatteessa toisten kuukautisten olisi pitänyt olla ja sain ensimmäisen aikani 8+4 eli alkavalle rv 9:lle. Milloin teillä muilla on ensimmäiset käynnit? Mitä tuolla ensimmäisellä kerralla tapahtuu? Milloin saan tietää että kaikki on hyvin, että tuolla masussa tosiaan on asukas ja että kaikki on kunnossa? Moni on myös puhunut että on käynyt yksityisellä, kannattaako se?

Olo on suht normaali muuten, aamuisin on lievää etomista, en esim. pysty enää syömään leipää aamulla kun tekee pahaa, murot on tällä hetkellä sellaisia mitä tekee aamusta mieli ja jotain raikasta mehua. Oksentelua ei ole ollut yhtään. Välillä vatsaa nipistelee, en tiedä johtuuko siitä että vatsassa on uusi ihmisen alku vai siitä että kun ruoka ei hirveästi maistu niin on sellainen heikko olo välillä.

Turhaanko täällä ihmetellään mitä tapahtuu ja onko kaikki hyvin =)?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli aika aikasin, ainakin mitä on muilta kuullut. Ekalla käynnillä saat paljon erilaista tietoa äitiydestä ja raskaana olosta. Samalla saat äitiyskortin ja raskautta aletaan seuraamaan säännöllisesti.

Mulla oli eka ultra raskausviikolla 13. Silloin vasta varmistui että siellä masussa on joku elävä olento. Moni käy yksityisellä ultrassa aikaisemmin että saa varmuuden raskaudestaan.

Vierailija
2/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eka neuvola viikolla 10. Siellä tosiaan tuli tuhti paketti tietoa ja otettiin virtsa- ja verikokeet, mitattiin verenpainetta ja punnittiin ja hemoglobiini katottiin. Neuvolassa voit myös kysyä ihan mitä vaan (ainakin täällä meillä), tyhmiä kysymyksiä ei ole! :)

Ensimmäinen lääkäri oli viikolla 13. Silloin kuunneltiin ekaa kertaa sydänääniä ja varmistui tieto, että kyllä siellä masussa joku tosiaan on!

Meidän kunnassa ei alkuraskauden ultraa tarjota, joten eka ultra oli meillä nyt viime viikolla, eli viikolla 20. Siellä nyt näimme masutyyppimme ensimmäisen kerran! :)

Yksityiselle voi toki mennä ultraan jos haluaa, mutta me jätimme väliin kun kaikki tuntui menevän hyvin (mitä nyt huoli oli mielessä, jostain kumman syystä vaikka mitään " huonoja oireita" ei ollutkaan) ja yksitysellä ultrakäynti maksaa maltaita!

Onnea sinulle uuden ihmeellisen alkaessa!! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin yksityisellä rv 8+3 ja olihan se hienoa nähdä pieni ihmisen alku siellä leijailemassa. Olin kyllä tyytyväinen käyntiin, varmistui että siellä todellakin on vauva, eikä keskenmenokaan pelottanut enää niin paljoa. Muistaakseni n. 60-70 eur jäi maksettavaksi kela-korvausten jälkeen.

Vierailija
4/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu aika paljon siitä missä asuu, mutta täällä oulussa ensimmäinen neuvolakäynti on noin viikolla 10 ja siellä saa hirveän nipun papereita, jutellaan kaikesta, katsotaan verenpaineet ja hemoglobiini ja annetaan virtsanäyte. Samalla varattiin myös labra-aika (verikoikeita varten) ja lääkäriaika, jotka ovat viikon tai kahden päästä ja aika ainoaan kunnan tarjoamaan ultraan joka on viikolla 18 tai 19. Sydänääniä kuunnellaan jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä vaikkei ne vielä silloin välttämättä kuulu. Kuuluvat jo aika varmasti sitten lääkärikäynnillä.

Vierailija
5/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastanneille, tämä helpotti tätä epävarmaa oloa aika paljon. Uskon että ekalla käynnillä saan paljon uutta tietoa, nämä ensimmäiset viikot " yksin" ovat vaan niin kovin ihmeellisiä kun kaikki on uutta ja ihmeellistä eikä ole puhunut kenenkään " ammattilaisen" kanssa.

Mä varsinkin olen maailman kärsimättömin ihminen, että ei välttämättä olis hassumpi idea käydä yksityisellä, varsinkin kun lähdemme mieheni kanssa lomalle 2 viikoksi rv:lla 9, tuon ekan käynnin jälkeen. Jos vaikka saisi mielenrauhan ja keskittyisi lomailuun ja rentoutumiseen ettei tarvitsisi ihmetellä vatsa-asioita =)

Vierailija
6/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarkkaan muista nyt rv:tä jolloin itse kävin ekaa odottaessani ultrassa (se oli ehkä juuri rv 9 jolloin olisi pitänyt näkyä jo sydämenlyönnit) mutta huoli tuulimunasta tuli, kun ei sydänääniä näkynytkään. Joten suhtautuisin varauksella aikaisiin ultraamisiin, ettei tule turhia pettymyksiä, sillä kaikki voi olla hyvin vaikkei näkyiskään sydämenlyönnit. Yksityisellä en kylläkään käynyt, joten rahat ei ole menneet " hukkaan" .. Odottaminen on tietysti aika rankkaa, mutta sekin on turhauttavaa jos menee innolla aikaisessa vaiheessa ultraan eikä saakaan sieltä positiivista tulosta. Kannattaa miettiä...

Vierailija
7/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä eka ultra viikolla 6 vai olikohan 7 mutta kuitenkin, käynti ei ollut mitenkään mukava, kun ultrassa ei näkynyt mitään. Me asutaan kans pienemmällä paikkakunnalla ja täällä laitteet sitä tasoa, että neuvola täti sanoi vaan että tuo tuossa saattaa olla sydän tai sitten ei.. Itse en nähnyt siellä mitään =) Enivei, ooteltiin viikolle 10 ja johan näkyi pikkuisen alku, silloinkin vielä tosi pikkuinen ja epämääräsen muotonen, mutta kuitenkin... Että vaikka itsellä kans alussa tuntui että kiire kiire ultraan, niin se odotteleminen sinne 10 viikolle on ihan fiksua et sitten varppina näkyy jotain.. Näin siis meillä.

Ikarus

Vierailija
8/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan sydämen sykkeen pitäisi näkyä ultrassa rv 7, mutta jos kierto on kovin epäsäännöllinen eikä sikiö vastaakaan viikkoja voi aikainen ultra aiheuttaa turhaa huolta.

Itse kävin rv 7+6 ultrassa ja syke näkyi, raskaus vastasi viikkoja.

Mayella rv 21

Vierailija
9/9 |
16.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin aikanaan rv:llä 6+5 ultrassa ja kyllä siellä näkyi 3mm kokoinen pikkuinen jonka sydänkin sykki :) Tosin luulin että viikkoja olisi 7+6 mutta myöhäisen ovulaation takia laskettua aikaa siirrettiin np-ultrassa.

Sitten kun on seuraavan vaavin vuoro alkaa kasvaa masussa niin kyllä aion silloinkin mennä alkuraskauden ultraan juuri vkon 6-7 tienoilla.