Jenny, 31, ei saanut viedä siskoaan risteilylle näin Viking Line perustelee linjaustaan
Kolmekymppisen Jennyn ja hänen teini-ikäisen siskonsa laivamatka tyssäsi jo terminaalissa, kun Viking Line ei hyväksynyt isosiskoa asianmukaiseksi valvojaksi.
Jenny ei ollut kuitenkaan lukenut tietoa alaikäisen matkustamisesta.
Viking Linen matkaehdoissa lukee, että alaikäisellä matkustajalla on oikeus matkustaa vanhempansa, huoltajansa (myös äitipuoli/isäpuoli), isovanhempansa sekä vanhempiensa sisarusten (eli tädin, enon tai sedän) kanssa.
Täysi-ikäiset sisarukset eivät kuitenkaan lukeudu tähän kategoriaan. Tämän sai kokea Ilta-Sanomien haastattelema Jenny viime viikonloppuna.
Kommentit (197)
Mä olen sitten monta kertaa matkustanut teini-ikäisten siskojeni kanssa, eikä kukaan ole mitään kysellyt. Mitä touhua tämä nyt taas on?
N28
Ennen sai matkustaa, 80 luvulla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivat ottaneet äidin kirjoittaman lupalapun mukaan, niin ongelmaa ei olisi ollut.
Ei lupalappu auta risteilyn kohdalla. Alaikäinen voi matkustaa reittimatkalla lupalapun kanssa, ei risteilyllä.
Tästä syystä laitetaanko kaksi lupalappua. Yksi lupa matkata Tukholmaan/Tallinnaan ja toinen lupa paluu matkaan. Ei ole mitään erillisiä reittilaivoja vaan ne reittimatkatkin tehdään ihan samalla risteilyaluksrlla.
Risteily = matka ostetaan risteilynä, paluu heti samalla laivalla risteilyaikataulun mukaan
reittimatka = matka ostetaan erillisenä reittimatkana
Rakastuskeino
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisivat ottaneet äidin kirjoittaman lupalapun mukaan, niin ongelmaa ei olisi ollut.
Ei lupalappu auta risteilyn kohdalla. Alaikäinen voi matkustaa reittimatkalla lupalapun kanssa, ei risteilyllä.
Tästä syystä laitetaanko kaksi lupalappua. Yksi lupa matkata Tukholmaan/Tallinnaan ja toinen lupa paluu matkaan. Ei ole mitään erillisiä reittilaivoja vaan ne reittimatkatkin tehdään ihan samalla risteilyaluksrlla.
Risteily = matka ostetaan risteilynä, paluu heti samalla laivalla risteilyaikataulun mukaan
reittimatka = matka ostetaan erillisenä reittimatkana
Rakastuskeino
Rahastus
Säännöt on säännöt ja niitä tulee noudattaa. Vai saako mennä päin punaisia jos ei ole näköpiirissä yhtään autoa yms.?
Jännä miten moni kannattaa tällaisia ilmeisen typeriä sääntöjä. Säännöt on sääntöjä ja niitä pitää noudattaa vaikka olisivat kuinka älyttömiä. Enemmänkin pitäisi kysyä kuka ääliö keksii tuollaisia.
Minulle on ihan yks ja lysti koko juttu, ei koske millään tavalla minua tai miestäni. Glory on uudempi paatti, mutta Grace miellyttää enemmän. Sillä yleensä mennään kun mennään.
Milloin tämä on muuttunut? Kun olin nuori 2000-luvulla (ja esim. abiristeilyllä), niin silloin käytiin laivalla monesti ilman vanhempia. Huoltajan piti olla 30-vuotta, ei muuta. Olisi muuten hieman outoa, jos oma äiti tai isä olisi abiristeilyllä tai Goom-risteilyllä mukana. :)
Senkin muistan, että perhe ei päässyt laivalle, koska äiti ja isä eivät olleet kolmeakymmentä. Eli aiemmin pelkästään ikä vaikutti, eivät sukulaissuhteet.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sitten monta kertaa matkustanut teini-ikäisten siskojeni kanssa, eikä kukaan ole mitään kysellyt. Mitä touhua tämä nyt taas on?
N28
En tarkistanut mistään, mutta oliskohan se, että tosiaan eihän me olla risteilyllä oltu. Vaan matkustettu yli ja oltu Tukholmassa muutama päivä tai menty muualle ja sitten taas yhden suuntainen reissu yli.
N28
Vierailija kirjoitti:
Säännöt on säännöt ja niitä tulee noudattaa. Vai saako mennä päin punaisia jos ei ole näköpiirissä yhtään autoa yms.?
Minä kyllä ylitän silloin tien.
Vierailija kirjoitti:
Ihanan suomalaista. <3
31 vuotiaalla voisi jo teini-ikäinen lapsikin.
Nää säännöt on ihan naurettavia. Vaikka tässä nyt yritetään vaikuttaa siihen, ettei täysi-ikäiset tarjoa alaikäiselle viinaksi, niin onko niitä nyt oikeasti muka niin paljon, että tämmöinen sääntö tarvitaan?!
Siihen nähden, että mun äiti oli meidän ysin luokkaretkellä yhtenä valvojana. Osti kaikille viinakset ja meni hyttiin sammumaan. Vanhemmat ovat ihan ok valvojia!
Vierailija kirjoitti:
Sääntöjen mukaan alaikäinen lapsi ei pääse laivaan ilman vanhempansa mukanaoloa. Mikä tässä nyt on epäselvää?
Höpölöpö. Mun tyttö matkusti 17 vuotiaana täysi-ikäisen kaverinsa kanssa laivalla Tukholmaan ja parin päivän päästä takaisin. Olin allekirjoittanut varmuudeksi lupalapun, mutta kukaan ei kysellyt mitään. Vai kyselläänkö vain risteilyillä?
Voihan se kolmekymppinen isosisko sanoa olevansa teinin täti, kun täti kerran kelpaa huoltajaksi. Mistä ne pystyisi sukulaissuhteen tarkastamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääntöjen mukaan alaikäinen lapsi ei pääse laivaan ilman vanhempansa mukanaoloa. Mikä tässä nyt on epäselvää?
Höpölöpö. Mun tyttö matkusti 17 vuotiaana täysi-ikäisen kaverinsa kanssa laivalla Tukholmaan ja parin päivän päästä takaisin. Olin allekirjoittanut varmuudeksi lupalapun, mutta kukaan ei kysellyt mitään. Vai kyselläänkö vain risteilyillä?
Tsekkasin ja reittimatka onnistuu Viikkarilla, jos on 16 vuotta täyttänyt ilman lupalappuakin. Matkan varaajan pitää olla täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysellä kaikilta ainakaan, koska mä lähdin silloisen poikakaverin kanssa risteilemään ja nähtiin mun kaveri siellä samalla. Meilläkin oli hänelle lupalappu, että saa tulla mun seurassa tapaamaan kaveriani. Hän oli 18v ja mä 21v. Kaksi vuotta sitten. :) Kukaan ei kysellyt mitään.
toisella kertaa meillä oli 15 vuotias veljenikin mukana ja silloinkin kaikki ok, Ei lappuja näytelty, vaikka luvat oli ja risteily kyseessä.
Tuli tuossa todistettua, että tämä typerä sääntö on edelleenkin voimassa. En ymmärtänyt tarpeeksi hyvin ikäsääntöjä tai sitten ne tuntuivat niin absurdeilta, että halusin varmistaa asian vielä aspasta sinne soittamalla. Todentotta, reilu kolmekymppinen isosisko ei kelpaa teini-ikäisen sisaruksensa "valvojaksi" laivalla. No onneksi tajusin tarkistaa asian ajoissa ja sain rahani takaisin. Kiitos siitä VikingLine. Varaan matkani toisesta laivayhtiöstä, joka on vähemmän takakireä :D Viking Line onkin jo aika nähty ja kulahtanut.