Pyritäänkö nykyään asiakaspalvelussa asiakkaan näpäyttämiseen?
Olen tänä keväänä/kesänä joutunut jo ainakin neljästi tilanteeseen, jossa minua asiakkaana on jotenkin näpäytetty. Entisenä aspana pidän tyyliä hyvin outona. Eli käytännössä viesteihin/puheluihin ei vastata tai vastataan hyvin kärkkäästi tai viisastellen. En ole näille tahoille millään tavalla ennestään tuttu ja asiat ovat koskeneet erilaisia asiakaspalvelutilanteita informaation kysymisestä reklamointiin. Kuulostaako tutulta?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Sain alkuvuodesta pankissa todella ylimielistä palvelua. Pankkivirkailija osoitti ensin, ettei ymmärrä edustamansa pankin järjestelmästä hölkkäsen pöläystä. Sitten alkoi ivalliseksi ja vähätteleväksi. Kysymys oli kirjautumisesta, joka ei onnistunut yrittäessäni kirjautua verkkopankkiin. Ongelma on esiintynyt ennenkin. Sitten veloitti palvelumaksun ja toivotti hyvin ivallisesti hyvää päivänjatkoa. Todella paskaa palvelua ja tekisi mieli kirjoittaa tähän missä päin Suomea tällaista.
Se olisi ainakin tavoite. Aina ei palvelutilanne onnistu niin hyvin.
Kyllä näpäyttävät nykyään helpommin tai vääntelevät vähintään naamaansa. Yksi suomea korostaen puhunut puhelinmyyjä sanoi kieltäytyessäni liittymästä erääseen liittoon, että onapa on tappiosi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näpäyttävät nykyään helpommin tai vääntelevät vähintään naamaansa. Yksi suomea korostaen puhunut puhelinmyyjä sanoi kieltäytyessäni liittymästä erääseen liittoon, että onapa on tappiosi.
Kyllä, juuri tällainen asenne, että minä asiakaana olen lähtökohtaisesti väärässä ja keskustelun lopputulos riippuu vain siitä, kuinka veemäisellä tuulella aspa on. Ap.
Toisinpäin ennemminkin. Ihmiset tuntuu unohtaneen kokonaan normaalit käytöstavat viimeisen parin vuoden aikana.
Tilalle on tullut röyhkeyttä ja piittaamattomuutta sekä ihan silkkaa vi haa muita ihmisiä kohtaan.
Kirjoitin ihan samaa pari päivää sitten ketjuun, joka sivusi aihetta. Sain vain alapeukkuja, vaikka kyllä mä tiedän ja sanoinkin, että asiakkaassakin voi olla vika.
Mutta kyllä. Asiakaspalveluun eri paikoissa näyttää tulevan enempi ja enempi jotenkin haastavia ihmisiä.
Kyllä, usein juuri tuollaista vinoilevaa asiakaspalvelua saa. En edes kutsuisi sitä asiakaspalveluksi,
Mutta kyllä sitä hyvääkin palvelua vielä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, juuri tällainen asenne, että minä asiakaana olen lähtökohtaisesti väärässä ja keskustelun lopputulos riippuu vain siitä, kuinka veemäisellä tuulella aspa on. Ap.
Minulle tällainen myyjä sanoi periaatteessa suoraan, että olen jotenkin sekaisin, koska ei kuulemma pystynyt itse löytämään yhtään syytä, miksi en osta hänen tuotetta. Pyysi minua vielä monta kertaa selittämään päätöstäni vaikka luulisi ei kiitoksen riittävän.
Joidenkin verkkokauppojen asiakaspalvelussa olen törmännyt ylimielisyyteen ja jopa kusetusyrityksiin.
Näpäytettiin Alkossa, kun kysyin yhtä tiettyä kuohuviiniä kuohuviinihyllyn edessä olleelta myyjältä. Esitin kysymyksen lähinnä viestinä "olen tulossa tutkimaan kuohuviinejä, voisitko väistää?" Myyjä vaan totesi kuivasti, että osoitteesta alko.fi näkee kyllä onko jotain tuotetta hyllyssä vai ei. En ostanut sitten mitään.
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan jne. Etenkin jos on useampia huonoja kokemuksia.
Ohi aiheen,
Mutta monessa aspassa on säästetty ja tehostettu
--> ne parhaat tekijät on lähteneet pois.
Työvoimapula alkaa konkretisoitua monessa paikassa.
Tiedän yhden (ihan arvostetun!) firman, jossa muutama vuosi sitten tehtiin isoja muutoksia millä oli negatiivinen vaikutus työntekijöiden palkkoihin. Eräs pikkupomo tuolloin käytännössä kettuili että tätä tämä nyt on, oven takana on porukkaa jonossa, saa lähteä jos ei enää nappaa.
Lopputulema on se, että parhaat lähti, mutta oven takana ei ollutkaan porukkaa. Jos esim. 10 tekijää pitäisi palkata, ennen tuli 100 hakemusta mistä 20 hyviä/oltaisi voitu palkata heti. Nyt tilanne on se, että hakemjksia tulee ehkä 10-15 ja noista muutama hassu mitä voidaan harkita/valita.
Käytännössä siis työvoimasta on akuutti pula, JA vaatimustasoa on ollut PAKKO laskea Jokainen voi päätellä miten pitkässä juoksussa käy asiakaspalvelulle, kun hyvien tekijöiden osuus koko ajan laskee ja laskee. Ko. paikassakin aina "vanhat" opettivat omalla esimerkillään uudempia, koko työkulttuuri alkaa rappistua.
+Pitkään olleet tiesivät monta asiaa mitä uusille ei enää opeteta, siis sellaisia "hiljaisen tiedon" kikkailuja miten jonkun asian voi tehdä/ohittaa/hoitaa sujuvammin jne.
Minä näen asian toisin... Suomessa on aivan järjetöntä että huonosti käyttäytyviä asiakkaita pitää ymmärtää ja palvella, se on todella sairas kulttuuri joka pitää muuttaa... huonosti käyttäytyvä asiakas on saatava poistaa heti tiloista ja rakentaa mahdollisuus porttikieltoihin mihin tahansa paikkaan jossa käyttäytyvät huonosti...
Täällä oli hetki sitten keskustelu asiakkaasta joka antoi jopa tappouhkauksia nuorelle Lidl työntekijälle ja haukkui nuoren työntekijän kaikin tavoin......
Vastaava kuin ko. tapaus olen nähnyt mm. hampurilaisravintolassa kun pari pukumiestä haukkui nuoren työntekijän aivan maan rakoon - kaikki mahdollinen syytös mitä keksittiin kohdistettiin nuoreen työntekijään kun hampurilainen ei näyttänyt aivan samalta kuin kuvassa... nuori työntekijä oli suorastaan arvotonta pohjasakkaa näiden pukumiesten mielestä... ja hyvin selväksi tehtiin työntekijälle kuka on rikas ja kuka köyhä...
Suomi on todella sairas ja onneton maa jossa on tehtävä suuria muutoksia ja että etenkin näiden ryhmien paapominen loppuu: psykopaatit, sosiopaatit, narkistit, kiusaajat/koulukiusaajat, vainoajat, stalkkerit, väkivaltaiset, perheväkivaltaiset yms.... tähän asti näitä ryhmiä on paapottu ja uhrit tuhotaan aina...
Vierailija kirjoitti:
Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan jne. Etenkin jos on useampia huonoja kokemuksia.
Sanoin, että kyseessä olivat aivan tavalliset tilanteet. Miten esimerkiksi kysytään aikaa hammaslääkäriin, jos "olisiko ensi viikolle aikoja, tällä viikolla en pääse" on jotenkin törkeästi kysytty? Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin ihan samaa pari päivää sitten ketjuun, joka sivusi aihetta. Sain vain alapeukkuja, vaikka kyllä mä tiedän ja sanoinkin, että asiakkaassakin voi olla vika.
Mutta kyllä. Asiakaspalveluun eri paikoissa näyttää tulevan enempi ja enempi jotenkin haastavia ihmisiä.
Höh, vieläkö ketju on tallessa? Voisin lukea. Ap.
Itselle tuli epämukava olo, kun asioin eräässä vaateliikkeessä. Kassalla kysyttiin, olenko kanta-asiakas ja aloin luetella puhelinnumeroani, jolla aina aiemmin on kuitattu asiakkuus kassalla ja merkitty ostokset tilille. Myyjä nurisi, kuinka hänelle tuosta tulee ylimääräistä vaivaa, kun järjestelmä kirjaa hänet jokaisen asiakkaan tietojen tsekkaamisen jälkeen ulos. Kehotti hankkimaan appin, kun se on työntekijälle kassalla helpompaa.
Ihan suoraan sanoin, että en aio hankkia, kun tilaan lähes aina netistä. On se kumma, että asiakkaalle pitää valittaa tuollaisesta. Jos on vaihtoehtona, että asiakkuuden voi hoitaa muutenkin kuin appin kautta, niin turha valittaa. En minäkään omassa työssäni kitise asiakkaille, jos he valitsevat minun kannaltani työläämmän vaihtoehdon.
Itse asiakaspalvelijana luulen että joillakin työntekijöillä turhautuminen suureen työnmäärään, huonoon ilmapiiriin ja vähäiseen palkkaan saattaa purkautua pottuiluna asiakkaille. Kun ei enää vaan jaksais kaikkia vaatimuksia. Näin ainakin meillä, se asiakkaan viaton ylimääräinen pyyntö tiettynä päivänä voi olla se joka katkaisee kamelin selän.
Itse olen kohdannut semmoisia asiakaspalvelijoita jota haukkuvat valehtelijaksi vaikka laittaisi todisteet hänelle käteen. Hän ei virheitä tee koskaan ja todisteet on pakko olla väärennettyjä
Minä pyrin tietoisesti silloin, kun asiakas käyttäytyy k'sipäisesti.
Sain alkuvuodesta pankissa todella ylimielistä palvelua. Pankkivirkailija osoitti ensin, ettei ymmärrä edustamansa pankin järjestelmästä hölkkäsen pöläystä. Sitten alkoi ivalliseksi ja vähätteleväksi. Kysymys oli kirjautumisesta, joka ei onnistunut yrittäessäni kirjautua verkkopankkiin. Ongelma on esiintynyt ennenkin. Sitten veloitti palvelumaksun ja toivotti hyvin ivallisesti hyvää päivänjatkoa. Todella paskaa palvelua ja tekisi mieli kirjoittaa tähän missä päin Suomea tällaista.