Nyt kun hinnat vain nousee, mistä leikkaat kulutustasi?
Mietin tässä mistä luovun ja mistä en. Kaikkeen ei pian enää ole varaa.
Kommentit (228)
Vierailija kirjoitti:
Olet jo varmaan kuluista leikanut yksin asuvana vimeset 12v.. En kapakoi en tupakoi,en risteile,en lomaile,en käy pampaaja.En menen minekän minne en jaksa kävellä ja sieltä takaisin.En myöskään enää meikaa.Nivea dödö pidän kinni kuin Juhla Mokka,makso mitä masoi. Luovuin Embo wc paperi ja pio luvil.mutuneet lidi nestemäiset pesuainet ja wc paperi. Mistä voi tinkiä enää?Ai nii: parfum Nina Ricci en luovu ! Maksoi mitä makoi ostan.Talvi hajuveteni Opium luivuin.kyneleet..Nike ja N.B- lenkarit en luovu. Kutet ostan lidi 50% - 70% alenusksella,väriä en siis voi valita. Alusvateita myöten.kestävät eivät mene pesussa huonksi. Mutta väriä en todella itse ale tuote voi valita,mitä nillä jää mymättä lähtee 50% -70 % ale
Mä osta Lidlistä hajusteetonta dödöä. Hinta-laatusuhde oikein hyvä allergisellekin.
Luovun joka-aamuisesta juusto-kalkkunaleikevoileivästä toistaiseksi. Kahvi on aina saludoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan mahtavaa, että kulutusta aletaan nyt leikata pakon edessä! Moki huomaa, kuinka turhiin asioihin rahaa on kulunut ja alkaa oikeasti kyseenalaistaa uuden roinan ja elektroniikan ym hankkimista. Tämä olisi pitänyt tehdä aikoja sitten maapallon hyväksi, mutta hyvä, että edes nyt.
Kaupan alalla on monella 200 000 asuntolainaa, eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja heitä kuolee paljon joka kuukausi. Saamme asuntojen hinnat - 90 - luvun lopun tasolle eli uusi rivitalokolmio 60 000 euroa.
Mittavat irtisanomiset kaupan alalla ja palvelualalla tulossa.
100 euron hiusvärit jää monella ottamatta ja ravintolaruokailut ja kahvilat väliin.
100 euron? Mulla maksoi raidat viimeksi 150 euroo. Hirveä hinta. Pakko vissiin opetella itse tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna on varaa vain kolmeen ulkomaanmatkaan kun tänä vuonna matkoja tulee viisi. Harmittaa.
Hassaat rahaa ihan turhaan.
Erilaisten palveluiden ostaminen päättyy ensin. Luovutaan varmaan siivoojasta ensin ja sen jälkeen kosmetologit, hieronnat jne jää tauolle.
Viimeisenä luovutaan terveellisestä ruuasta ja lasten harrastuksista.
Olen pitkään ollut ostamatta mitään turhia,ja onneksi olen.Olihan se vaikeeta luopuu "shoppholikista".Lenkkarit jalkaan ulos.Pyöräilemään jne,siitä se läksi.Mitään ei puutu.Ihmettelen suomal.kun kaupoissa pitää lorvia joku jopa montakin kertaa päivä. Kun tulee vanhemmaksi ymmärtää raha ei puissa kasva, hyvä että jaksaa töissä käydä.Pihistelen monessa,tällä hetkellä vielä lääkärissä , käydään vaan kun akuutti tarve.(möhlijällä).5v välein tai hammlääk..kolmekin.Kaikessa missä säästöä syntyy.
Ostan halvempaa ruokaa eli halvinta merkkiä ja turhat pois
Käytän kaappeihin säilömääni ja tyhjennän pakkasta (tämä toki auttaa vain aluksi)
Karsin tavarani ja myyn turhat
En osta mitään uusia vaatteita ellei ole aivan ehdottoman täysin välttämätöntä (yleensä ei ole)
Jos ostan jotain, etsin käytettynä
Harkitsen tarkkaan, ajanko autolla vai en
Kuljen mahdollisimman paljon pyörällä
Keksin edulliset lomamenot (ulkoilua, ystävien ja sukulaisten tapaamista, eväät mukaan ravintolan sijaan jne)
Lopetan ulkona syömisen, otan eväät mukaan
Lopetin sijoituksiin laittamisen hetkeksi, koska on nyt tiukkaa
Minulla varmasti suurin säästö tulee vedestä kun käyn viileämmässä suihkussa, ja nopeammin ja harvemmin. Helppo toteuttaa näin helteillä mutta talvella kuuma vesi houkuttelee. Kaikki muut onkin jo kiristetty aika tiukille. Onneksi halpaa sähköä on vielä vuodeksi. Jätän luultavasti toisen netin pois ja jaan netin puhelimesta isommalle laitteelle. Säästyy heti 180€/v. Vakuutukset jo vaihdoinkin halvempiin.
Upsista kirjoitti:
Olen pitkään ollut ostamatta mitään turhia,ja onneksi olen.Olihan se vaikeeta luopuu "shoppholikista".Lenkkarit jalkaan ulos.Pyöräilemään jne,siitä se läksi.Mitään ei puutu.Ihmettelen suomal.kun kaupoissa pitää lorvia joku jopa montakin kertaa päivä. Kun tulee vanhemmaksi ymmärtää raha ei puissa kasva, hyvä että jaksaa töissä käydä.Pihistelen monessa,tällä hetkellä vielä lääkärissä , käydään vaan kun akuutti tarve.(möhlijällä).5v välein tai hammlääk..kolmekin.Kaikessa missä säästöä syntyy.
Pilkun tai pisteen jälkeen tulee väli. Muutenkin voisit tarkistaa oikeinkirjoitustasi.
Ehkä kuitenkin olet alakoululainen ja kirjoitussäännöt ei vielä ole hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Ruuasta voisi jättää pois:
Juuston
Kahvin
Useimmat leikkeet, joita ennen söin.
Kaikki erikoiset ja kalliit leivät, pullat, jugurtit, rahkat.
Lähes kaikki valmisruuat, ainakin valmissalaatit.
Vain harvoin kotimaisia marjoja.Terassilla istuminen pois.
Ei uusia vaatteita.
Ei kampaajalla käyntejä.Ei matkustelua.
Ei viinaa eikä tupakkaa.Terv. Ankeuttaja
Miten me, jotka eletään näin jo nyt? Vasta soitti lehtimyyjä, joka melkein aneli minua tilaamaan lehden. Mietin siinä, että lehtitilaukset varmasti on yksi asia, josta ihmiset luopuu nyt. Tosin ei minulle tule niitäkään.
Maksan rakastajalle hieman vähemmän. Teen vähemmän ylimääräisiä lyhennyksiä asuntolainaan.
Vierailija kirjoitti:
Upsista kirjoitti:
Pilkun tai pisteen jälkeen tulee väli. Muutenkin voisit tarkistaa oikeinkirjoitustasi.
Anna toisen olla, eikös tuo asia siitä käy selville?
On eri syitä, miksi oikeinkirjoitus voi olla epätäydellistä.
Vierailija kirjoitti:
Upsista kirjoitti:
Kyllä, kirjoitusvirheitä on.
Mutta sulla on ajatusvirheitä, kun väheksyt toista, kumpi pahempaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuston
Kahvin
Ei uusia vaatteita.
Miten me, jotka eletään näin jo nyt? Vasta soitti lehtimyyjä, joka melkein aneli minua tilaamaan lehden. Mietin siinä, että lehtitilaukset varmasti on yksi asia, josta ihmiset luopuu nyt. Tosin ei minulle tule niitäkään.
Itse olen ajatellut laittaa kiellon noille puhelinmyynneille
Olin jo ennestään vaihtanut halvempaan ruoka-kauppaan, nyt pitää karsia pois kaikki turhuudet vieläkin tarkemmin. Käyn suihkussa nopeammin ja säädin suihkunpään että siitä tulee vähemmän vettä, sekä vaihdoin palashampooseen ja palasaippuaan, sitä on 48kpl erikoustarjouksesta. Vaihdoin työpaikan lähempään, eli vähemmän matkustuskuluja, jokseenkin sama palkka, illalla teen extrakeikkaa kotoa. Pakko karsia vaatteen ostot paitsi jos ihan pakko ja jotain menee rikki. Vältän uunin käyttöä ja laitan kerralla isomman satsin ruokaa niin ei tarvitse lämmittää hellaa joka päivä.
Lopetin maksullisen spotifyn ja Elisa Viihteen. Entistä tarkempi hintojen kanssa. Joitain tuotteita olen vaihtanut ulkolaisiin esim viljelyt herkkusienet. Proteiinirahkojen sijaan ostan tavallista viiliä. Kahvitarjouksia kyttään vielä tarkemmin ja samoin pesuaineet ym.
Käyn useammin kaupunkilomilla Euroopassa jsyömässä ja juomassa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuston
Kahvin
Ei uusia vaatteita.
Luulin, että valtaosa on lopettanut lehtitilaukset jo tyyliin 10 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Upsista kirjoitti:
Kyllä, kirjoitusvirheitä on.
Mutta sulla on ajatusvirheitä, kun väheksyt toista, kumpi pahempaa?
En väheksy - ojennan ja pyydän anteeksi asiatonta kommenttiani.
Tämä on hyvää harjoitusta tulevaan itse kullekin. 2030-luku tulee olemaan paljon ankeampaa aikaa monin tavoin.
Vain kaikkein rikkaimmat voivat elää lähes samoin kuin nyt, kaikki muut joutuu luopumaan saavutetuista eduista ja erilaisia pakkoja tulee roimasti lisää.