Nyt kun hinnat vain nousee, mistä leikkaat kulutustasi?
Mietin tässä mistä luovun ja mistä en. Kaikkeen ei pian enää ole varaa.
Kommentit (228)
Tingin kaikesta muusta Viinasta ja tupakasta en luovu Lopetan myös kortsun käytön kun käyn ahkerasti vieraissa
Vähemmän lihaa ja vähemmän hutsuja. Enemmän kaurapuuroa ja enemmän nyrkkikyllikkiä.
Vierailija kirjoitti:
En käy kampaajalla. Se on oikeastaan helpotus. Kalenterista vapautuu parituntinen eikä vuosittain kulu kemikaaleihin tuhatta euroa.
10 vuotta pessyt hiukseni tavallisella halvimmalla palasaippualla. Hyvin toimii.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvää harjoitusta tulevaan itse kullekin. 2030-luku tulee olemaan paljon ankeampaa aikaa monin tavoin.
Vain kaikkein rikkaimmat voivat elää lähes samoin kuin nyt, kaikki muut joutuu luopumaan saavutetuista eduista ja erilaisia pakkoja tulee roimasti lisää.
Kyllä tulee se ahdistus rikkaillekin mitä maailmalta jo kuulee suurista kaupungeista. Ei voi kadulla kulkea hieno kello ranteessa ja pitää palkata vartioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käy kampaajalla. Se on oikeastaan helpotus. Kalenterista vapautuu parituntinen eikä vuosittain kulu kemikaaleihin tuhatta euroa.
10 vuotta pessyt hiukseni tavallisella halvimmalla palasaippualla. Hyvin toimii.
Varmasti "toimii". Lopputulos ei tosin voi olla kovin hyvä muilla kuin lyhyeksi kynityillä liinahiuksilla. Itselläni vyötärömittaiset kihartuvat (eli kuivat) hiukset, ja jos ne pesisi pelkällä palasaippualla, niin lopputulos olisi yksi iso takku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti "toimii". Lopputulos ei tosin voi olla kovin hyvä muilla kuin lyhyeksi kynityillä liinahiuksilla. Itselläni vyötärömittaiset kihartuvat (eli kuivat) hiukset, ja jos ne pesisi pelkällä palasaippualla, niin lopputulos olisi yksi iso takku.
Kuivat minullakin on. Oletko kokeillut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa no en minä ihan noin alkeelliselle linjalle lähtenyt. Kaupan tuotteilla pärjään, mutta valikoin tarkkaan itselleni sopivat tuotteet. Vältän kaikkea käsittelyä. Kun lopetin hiusten värjäämisen, huomasin, että minullahan on kohtalaisen kiharat hiukset. Tykkään! Pidän puolipitkänä, joten helppo on leikata itse.
Mies vaatii saada edelleen pöytään lohta 3 x viikossa. Ja kasviksia. Kallista on..
Vaihdoin 5 tähden hotellit 4 tähden hotelleihin ja lennän nyt myös välillä turistiluokassa.
Mä aion vähentää shoppailua, se on muutenkin saatava kuriin. Mulla on shoppailuongelma. Enkä enää tilaa Woltin kautta ja alan syömään vähemmän kalliita valmisruokia. Ravintolassa voi käydä 2-3 x vuodessa ja erikoiskahvin ostaa ainoastaan lempivuodenaikani aikaan syksyllä. Ajattelin luopua kahvista muutenkin kokonaan. Jos vaikka joisi teetä sen sijaan.
Kotona pidän turhat valot pois päältä ja samoin mikron pois pistokkeesta käytön jälkeen.
N28
Köyhälle kaikki on kallista. Minulle ei.
Liikuntaa harrastan pyöräilemällä, kävelemällä ja ilmaisilla ulkokuntosaleilla. Terveenä yritän pysyä pitämällä ruokavaliota järkevänä. Ei kalliita kuntoilumaksuja, mutta koska tosiaan kolesteroli, verenpaine yms. tarkkailussa jo valmiiksi, niin halpaa, mutta terveellistä ruokaa. Kaali, marjat, sienet, kaurapuuro eli kasvispainotteista kevyttä kotona tehtyä perusruokaa, kun en muutenkaan ole mikään hyvä kokki. Turhaan lupaillen jättää uudet vaatteet, laukut ja kengät kauppaan, se ei vaan onnistu kuin vähän aikaa. Sen sijaan käytän niitä ostoksia, enkä jätä kaappiin vanhenemaan ja menemään pois muodista. Tämä taitaa olla plus miinus nolla säästösuunnitelma, mutta säästän siitä, mistä se on itselle helpointa.
Lopetin kahvinjuonnin. Luovuin ripsenpidennyksistä ja hiusten värjäämisestä. Ehkäisynkin jätin ja aloin selibaattin. Ehkä jonkinlaista säätöä uskaltaa harrastaa, mutta lapseen ei ole varaa. Muidenkin lääkkeiden syöntiä olen leikannut 50%, eli otan annoksen vain joka toinen päivä.
Laitan firman piikkiin koko perheen ruuat, tulee kerran viikossa viileä kuljetuksella pihaan. Kirjanpidossa virallisesti aamiaisetu. Säästää paljon kun koko perhe syö. Valmiita a ala carte annoksia. Helppoa ja säästän aikaa. Kiva kun tulee yöjalasta voi heittää valmiin ruuan uuniin ja herkutella. Firma maksaa työmatkat ja omatkin. Asun firman edustustiloissa ja ylimääräiset rahat sijoitan ostelemalla asuntoja. Lainan sain suhteilla korotta, lyhennysvapaudella ja 35 vuodeksi. Kaikki firman piikkiin edustuskuluina. Juuri ostettiin tamminen käsin valmistettu sänky. Hinta lappu 10 tuhatta. Ei maksanut mitään, firman piikkiin. Olen töissä suuren pankin toimijana eli suuren pankin edut. Virallisesti olen valtion virassa, mutta se kuuluu siihen hommaan. Saan 2 palkkaa ja toinen verotta cayman saarille. Olin onnekas. Aloitin sokoksen kassalta.
Olen aina elänyt järkevästi, tehnyt paljon töitä ja tehnyt itse ruokaa ja vaatteita. Nyt otin iltatyön, siitä saa muutaman satkun kk lisää, jotka sijoitan.
Talo on vuodessa velaton ja vene ja auto on aina olleet. Kun on työt kelvanneet, viitsinyt kerätä marjoja ja sieniä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa minimieläke on 850 netto, sen saa kaikki. Yksin asuva eläkeläinen saa lisäksi asumistukea. Jos ei ole mökkiä niin voi saada lääkkeisiin jne. toimeentulotukea, tosin yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eli saa vähemmän lääkerahaa kuin vuokralla asuva.
Mitään "lääkerahaa" ei saa, vaan maksusitoumuksen apteekkiin. Toimeentulotukea saava saa hakea reseptilääkkeensä apteekista ilmaiseksi. Sitä ei lasketa perusosasta.
Joten lopeta sekoilu ja väärän tiedon levittäminen jo.
Jos on kesämökki niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin eikä yhtiölaina / rahoitusvastike ole lasku eli ei saa maksusitoumusta apteekkiin.
Miksi pitäisi saada? Jos sinulla on kesämökki ja varaa ylläpitää sitä, et tarvitse toimeentulotukea. Myy mökkisi. Eo yhteiskunnan tehtävä ole mahdollistaa sinun mökin pitoasi. Voi, lopetettaisiinpa toimeentulotuki, ja pummit joutuisivat elämään omilla tuloillaan kuten muualla maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa minimieläke on 850 netto, sen saa kaikki. Yksin asuva eläkeläinen saa lisäksi asumistukea. Jos ei ole mökkiä niin voi saada lääkkeisiin jne. toimeentulotukea, tosin yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eli saa vähemmän lääkerahaa kuin vuokralla asuva.
Mitään "lääkerahaa" ei saa, vaan maksusitoumuksen apteekkiin. Toimeentulotukea saava saa hakea reseptilääkkeensä apteekista ilmaiseksi. Sitä ei lasketa perusosasta.
Jos on kesämökki niin ei saa maksusitoumusta apteekkiin eikä yhtiölaina / rahoitusvastike ole lasku eli ei saa maksusitoumusta apteekkiin.
Miksi pitäisi saada? Jos sinulla on kesämökki ja varaa ylläpitää sitä, et tarvitse toimeentulotukea. Myy mökkisi. Eo yhteiskunnan tehtävä ole mahdollistaa sinun mökin pitoasi. Voi, lopetettaisiinpa toimeentulotuki, ja pummit joutuisivat elämään omilla tuloillaan kuten muualla maailmassa.
Muutoin olin samaa mieltä siitä, että toimeentulotuki on tarkoitettu tarpeeseen ja jos on omaisuutta se käytetään/myydään ensin, mutta mitäs jos et menisi haukkumaan toimeentulotuen saavia pummeiksi ym. Anteeksi, että synnyin vammaisena. Saat tulla lopettamaan elämäni ihan omin käsin niin sua ei enää suututa, että tämmönen pummi kahmii verorahasi. Töitä kyllä olen kykyjeni mukaan tehnyt, mutta en pysty tekemään niin paljon, että selviytyisin vain palkalla.
Selvennätkö vielä mikä on muu maailma? Maailmassa on monia maita, jossa vähäosaisia autetaan. Ehkä jossain kehitysmaassa ei ole sosiaaliturva tällä tasolla, mutta kehitysmaat ei ole koko muu maailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskeekin niitä jotka irtisanotaan. Eikös Uudessakaupungissa ole syksyllä yt-neuvottelut, sopeutustarve 1100 ja eikös Fennovoima irtisano 300?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo. Sotket vain kaikki asiat ja sitten levität väärää tietoa.
Ei ole väärää tietoa. Lääkkeet ei kuulu asumistukeen vaan toimeentulotukeen.
Lopeta jo. Sotket vain kaikki asiat ja sitten levität väärää tietoa.