Nyt kun hinnat vain nousee, mistä leikkaat kulutustasi?
Mietin tässä mistä luovun ja mistä en. Kaikkeen ei pian enää ole varaa.
Kommentit (228)
Varmaan shoppailusta Ostelen vaatteita liikaa. Ehkä nyt onnistun, jos hinnat nousee kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa minimieläke on 850 netto, sen saa kaikki. Yksin asuva eläkeläinen saa lisäksi asumistukea. Jos ei ole mökkiä niin voi saada lääkkeisiin jne. toimeentulotukea, tosin yhtiölaina / rahoitusvastike ei ole lasku toimeentulotuessa eli saa vähemmän lääkerahaa kuin vuokralla asuva.
Kahden lapsen vanhemman työttömyysetuus nettona alkaa kutosella. :) Mutta kiva, että eläkeläisillä riittää rahaa!
Eläkeläinen on ansainnut työllään eläkkeensä, sinä et ole muuta kuin ottamassa kaiken ilmaiseksi.
Siinä on vissi ero.
Mene töihin, työvoimasta on pulaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En luovu mistään. Jos rahat loppuu niin sijoitetaan paremmin tai nostetaan palkkaa.
Suomen talous pysyisi paremmassa kunnossa jos säälittävien vätysten sijaan löytyisi edelleen ahkeria, innovatiivisia, ratkaisuhakuisia taitajia jotka valittamisen sijaan keskittyisivät miettimään miten saisi asioita muutettua paremmaksi.
Vihaan yli kaiken näitä sosiaalitukien varassa eläviä valittavia valittajasilakoita, äidin paapomia vaippavellihousuja joille pitäisi kaikki antaa ilmaiseksi eteen, yhyy yhyy kun ei työttömyyskorvaus riitä enkä jaksa tehdä itsestäni hyödyllistä yhyy yhyy...
Oletko isäsi firmassa töissä.
No tottakai, et muualle pääsisikään senkin räkänokka
Oma menestyvä konsulttifirma ja lähtöisin rutiköyhästä alkoholistiperheestä, vanhemmat joivat itsensä hengiltä. Päätin etten päädy samanlaiseksi yhteiskunnan taakaksi.
Kirjoituksesta päätellen olet räkänokka.
Oletko myös orjapiiskuri ja otat työkkäristä ilmaistyöntekijöitä.
Oletko se kaupunkisi vihatuin mies?
Työkkäristä ei löydy it-alan tekijöitä, sorry.
Olen ohjelmistokonsultti. Piiskaan vain itseäni suorittamaan enemmän ja paremmin, menestymään paremmin ja ratkaisemaan aina vaativampia caseja.
Miksi sitten kirjoitat noin kusipäisiä tekstejä?
Koska verot oikeuttavat siihen. Maksan 2400e/kk veroja, ja harmittaa että ne menevät tämän maan parantamisen sijaan sosiaalitukiin.
Lehdessä oli kirjoitus eläkeläisestä joka saa toimeentulotukea rintamamiestaloonsa.
Puolison kanssa asuva työtön ei saa asumistukea eikä toimeentulotukea.
Samoin kaikki ihmiset opiskelevista nuorista perheellisiin työttömiin niputetaan samaan asumistukiryhmään PAITSI nuo eläkeläiset, jotka ainoana ryhmänä saavat korkeampaa asumistukea ("eläkkeensaajan asumistuki"). Silloin kun vielä neliömäärää katsottiin, muistelen että työikäisen raja oli se 37 neliötä mutta eläkeläisen 75. Eli työikäiset saavat asua itsemurhayksiöissä, eläkeläiset kolmioissa.
Nythän on tulossa korotuksetkin taas niin, että eläkeläisistä osa saa ns. tuplat, kun sekä kansaneläke että takuueläke nousevat. Työikäiset saavat noin puolet tuosta, ja arvatkaas ketkä vähiten? Aivan, maamme tulevaisuus eli opiskelijat: he saavat noin kolmanneksen eläkeläisten korotuksesta.
Hieno maa vai mitä!
Matalimpia eläkkeitä on syytäkin korottaa. Eläkeläiset tarvitsevat aivan valtavasti terveyskeskus-, sairaala-, kotihoitopalveluita ym, jotka maksavat älyttömästi. Siihen päälle vielä lääkkeet, siivouspalvelu, ruokapalvelu, Kela-taksit. Isoimmat eläkkeet voidaan jäädyttää.
Eipä tässä voi oikein luopua enää mistään, kun jo valmiiksi elää pienesti. Meillä on (liian) pieni asunto, ei ollenkaan autoa, ei lehtitilauksia tms, leikkaan koko perheen tukat itse, lemmikkinä yksi pieni jyrsijä, ei tilata ruokaa tai käydä ravintoloissa. Vaikea oikein karsia enempää. Hullua että käydään molemmat töissä ja eletään silti kuin köyhät, ja koko ajan köyhenee lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kanssaköyhille, hyväksi testattuja:
* Moni sanomalehti tarjoaa digipalvelua painettua lehteä edullisemmin, suurimmalla osalla on myös ilmainen kokeilujakso. Jos hyödyntää kaikki nämä toisensa perään, ilmaista luettavaa riittää useammaksi viikoksi!
* On olemassa tuettuja lomia, joissa on pieni omavastuuosuus. Osa on täysihoidollakin. Eivät yleensä vaadi mitään todisteita, senkun vaan runoilee sinne köyhyydestään. Epäeettistä ehkä, mutta elämä on.
* Eri yhdistyksillä on säännöllisesti teemapäiviä ja vastaavia, jolloin voi päästä tietyllä koodilla puoli-ilmaiseksi johonkin tapahtumaan. Koodit löytyvät yleensä lehtien sivuilta (kirjastossa voi lukea), mutta myös Facebookista yhä useammin.
* Jos raha on vähissä mutta pitäisi päästä liikkumaan, julkisilla voi matkustaa kunhan on vaunut. Harso vaan eteen, kukaan ei kysy tai tarkista mitään (korona lopetti satunnaiset kurkkaamiset). Vaunuja saa ilmaiseksi todella helposti, itsekin voi pyytää tarpeettomia puhumalla "parvekevaunuista"(= huonokuntoiset/vanhat mutta vielä käyttökelpoiset vaunut).
Kaikki vinkit itse keksitty ja testattu.
Entäpä vinkkien rehellisyys?
En leikkaa mistään. Alan varastamaan.
Kaikesta. Ostan halvinta mahdollista ruokaa. Eli sokerilla kyllästettyä rasvaa. Keventääkseni kropalle aiheutunutta taakkaa laimennan esim.jogurtit vedellä.
Lopetin kokonaan kahvinjuonnin ja nikotiinin. Aiemmin olen kulkenut julkisilla, nyt taidan jättää senkin.
Hygieniatuotteet ostan halpamarketeista ja hevi-ostokset pääasiassa Lidlistä.
Vaatteita en osta uutena, poislukien alusvaatteet ja sukat.
Karsin myös lääkkeitä.
Ei tarvitse leikata mistään, olen aina elänyt rahallisesti köyhää elämää, noh vähemmän säästöjä ja lahjoituksia eri säätiölle.
Olen alkanut käyttämään enemmän julkisia kulkuneuvoja. Lentäminen vähenee, ennenkin olen lentänyt vain syystä mutta nyt se vähenee radikaalisti.
Säästän sähköä, saunon vain puulämmitteisessä pihasaunassa kesät talvet ja sähkösaunaa en käytä enää ollenkaan. Pudotan huonelämpötiloja radikaalisti, kunhan talvi koittaa.
En osta mitään turhaa. Suuntaan kulutusta tarvittaviin palveluihin, en tavaroihin.
Mietin sähköauton hankintaa, en tiedä, onko järkevää vai ei.
Onneksi vierottauduin kahvista jo vuosia sitten kun meni överiksi. Koville otti. Juon silloin tällöin mukillisen murukahvia.
Kalliit leikkeleet vaihdoin halvempiin makkaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käärin sätkää. Teen ruokaa 3 päiväksi kerralla usein keittoja. Pyöräilen asioilla pitkiäkin matkoja.
Tuota ruoan teko säästöä en ole ikinä ymmärtänyt, sähkökö siinä säästyy?
Minun ei tarvitse tinkiä mistään koska en ole ennenkään elänyt tuhlailevasti.
Ruuantekosäästö.
Olen välillä viikon syömättä.
t. työtön
Ostan pelkkiä punalaputettuja tuotteita kaupasta. Eilen ostin viisi pakettia ruisleipää ja panin pakasteeseen. Samoin monta jauhelihapakettia, paistan sen heti tai teen mureketta ja pakastan pienempiin annoksiin. Maito myös säilyy yli viimeisen myyntipäivän ja välillä teen ko maidoista pannukakkua ja pakastan.
Otan toisen työn rinnalle ja mietin halvempaa vuokra-asuntoa.
Ensi vuonna on varaa vain kolmeen ulkomaanmatkaan kun tänä vuonna matkoja tulee viisi. Harmittaa.
Olen ainakin tällä hetkellä siitä onnekkaassa asemassa, että tulot nousevat nopeammin kuin menot. Yritän suosia tuotteita ja palveluita, jotka hyödyttävät asuinmaatani, Suomea ja muuta Eurooppaa. Toki tällä ei suuria saa aikaiseksi mutta toivon, että he jotka pystyvät, toimivat samoin.
Eipä varsinaisesti ole tarvetta laikata kulutuksesta, kun en aiemminkaan turhuuksiin ole kuluttanut. Periaatteessa ´kuitenkin säästän ehkä jossain. Esim. matka-ajossa 10 - 15 % alempi nopeus säästää energiaa ja itsepyydetty kala on halpaa ja terveelistä.
Kampaaja 1-2 kertaa vuodessa, suihkut joka neljäs päivä, hävikkiruokaa ei minulla ole yhtään. Kaaliraastetta päivittäin. Kaikki -30% ostot hyödynnän.
Laitan säästöön rahaa tuleviin kuluihin ja esim. sähkön hinnan nousuun, joka minulla on Heleniltä +268% korotus.
Keitot teen pakaste suikale vihanneksista, vaihteeksi. Vaatteet riittävät tuunattuina. Kenkiä joutuu joskus uusimaan, jos niitä ei enää pysty korjaamaan.
Uunia en käytä, vain yhtä levyä kerrallaan. Yksi valo voi palaa kerrallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkasin työmatkoista ts lopetin työt kannattamattomana.
Kiitos piiperöt, nyt saan viettää ikuista lomaa valtion piikkiin eikä tarvi stressata töistä.Kyllä naurattaa kun kohta leikataan tukiasi kun kokoomus ja PS pääsee valtaan.
Ps. Työt kannattaa aina ellet sitten istunut 6 tuntia päivässä työmatkaa tekemässä.
No mikäli nykyinen hallitus vielä jatkaa, niin hinnat vaan nousee, mutta tuet ei, koska kohta ei ole työssäkäyviä veronmaksajia. Inflaatio johtuu pitkälti vihreästä siirtymästä, mikä nyt alkaa konkretisoitumaan. Hallitus vaan nyt syyttelee omista mokistaan Putleria, jolla tosin tietenkin on myös vaikutusta. Mutta monikaan ei tunnu muistavan, että esim. polttonesteiden hintaa nostettiin jo paljon ennen sotaa. Emmakari se vaan perusteli hintojen nostoa juurikin vihreällä siirtymällä.
Ei näy elämässäni mitenkään hintojen nousu. Ihan samoja juttuja ostan edelleen.