Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmeessä päästä siihen että päivittäin suolan saanti alle 5 g ja kasvisten saanti yli puoli kiloa?

Vierailija
28.06.2022 |

Puoli kiloa kasviksia on todella paljon ellei syö isoja hedelmiä.

Suolaa taas on niin luonnostaan ruoissa kuin sitten lisättynä valmisruoissa ja erityisesti ravintoloiden ruoissa niin että yhdessä annoksessa saattaa tulla koko päivän maksimi suositus. Jo yksi grillimakkara on 2 g suolaa, jos niitä syö pari niin siinä melkein onkin päivän suolan saanti.

Kommentit (201)

Vierailija
21/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä tavallisessa pakastepizzassakin on yli 4 grammaa suolaa.

Mutta ei se sinunkaan elimistöösi vaikuta, kunhan jätät sen huomiotta sinne kaupan pakastealtaaseen. Jos se jostain syystä ilmaantuu lautasellesi, niin älä työnnä sitä elimistöösi mistään reiästä.

Vierailija
22/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten voi olla vaikea saada puoli kiloa kasviksia päivässä. Sehän täyttyy jo lounaan aikana. 😅

Aamiaisella arviolta 100g marjoja jogurtin seassa ja joku hedelmä, lounaalla 400g salaattia. Mä syön päivässä varmaan kaksi kiloa kasviksia jos marjat ja hedelmät lasketaan mukaan.

Eikä mulla ruoan laittamiseen mene kuin puolisen tuntia päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön aina puoli lautasellista kasviksia, oli ateria mikä tahansa. Eli aamupalallakin reilu läjä kasviksia eikä vain pari kurkkuviipaletta leivän päälle. Pelkästään raakoja kasviksia tulee syötyä näin yli puoli kiloa, siihen sitten mahdolliset kypsennetyt päälle. Hedelmiä en syö kuin yhden tai kaksi päivässä ettei tule paljoa sokeria. Marjoja olisi kiva käyttää enemmän mutta ovat aika kalliita eikä ole aikaa kerätä paljoa.

Vierailija
24/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?

Minä asun yksin, enkä todellakaan tee ruokaa päivittäin. Teen isoja määriä kerralla ja syön monta päivää samaa ruokaa. Papujen liottaminen ja keittäminen taas ei vaadi juuri mitään aktiivista tekemistä. Leipääkin leivon tosi ison määrän kerralla ja laitan pakastimeen. En koe, että tähän kaikkeen menisi jotenkin erityisen paljon aikaa.

Vierailija
25/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla leivän sijaan voi syödä vaikka puuroa, johon ei tarvitse lisätä suolaa.

Muutama pala leipää on tosin noin gramma suolaa siinä missä yksi makkara on 2 grammaa. Leivän päälliset vaikuttaa paljon siihen kuinka paljon suolaa tulee. Kasvikset leivän päällä ei tuo lisäsuolaa.

Vierailija
26/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te laitatte ruokiin kasviksia? Mitä kasvuksia?

Vierailija
27/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia vastauksia, mutta

- olen kasvissyöjä (harvakseltaan maitotuotteet, lähinnä juusto menee)

-  syön paljon ilman kattiloita ja pannuja valmistettavia "salaatteja" (ei siis tarkoita salaatinlehteä, tomaattia ja kurkkua, vaan monenlaisia kasviksia kukin käsiteltynä tai käsittelemättömänä tyyppinsä mukaan, papuja ja joskus juustojakin erilaisin kombinaatioin, lisänä siemeniä ja ehkä hyvää öljyä)

- en syö leipää (enkä viljoja muutenkaan)

Olen intohimoinen ruoanlaittaja ja olen huomannut, että suolaa menee nimenomaan kypsennettäviin ruokiin, ei kypsentämättömiin. Kun en niitä tee kuin korkeintaan osana viikon päivistä jos aina silloinkaan, on minulla tilanne päinvastainen: joudun tarkkailemaan, että saan suoloja tarpeeksi. (Suola on suolaa, mutta niitäkin on muuten erilaisia: valitsen sellaisen, jossa on myös hivenaineita.)

Leipä on yksi isoimmista suolakuormista sitä lähes joka aterialla syövillä suomalaisilla. Riisi suolataan, pasta suolataan jne. jne. ja kun ne jäävät pois, suolan määrä tippuu.

Vierailija
28/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö salaatteja äläkä lisää niihin suolaa

Vierailija
29/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruuat pois ja keität perunan lisäksi porkkanaa tai teet porkkanaraastetta vaikka sen itsetehdyn makaronilaatikon kaveriksi johon voit jo lisätä pussin herne-maissi-paprikaa. Lisäksi kukkakaalia voi näin kesällä etenkin syödä raakana tai sitten höyryttää sitä lisukkeeksi. Ruuaksi voi tehdä kaalikeittoa (myös ilman lihaa) johon pilkkoo paljon porkkanaa ja paprikaa, hieman perunaa. Pinaattikeitto on myös hyvä kasvisruoka.

Samoin tomaattia, kurkkua, paprikaa, jääsalaattia, babypinaattia, sipulia lautaselle ihan minkä vaan ruuan kanssa kunnon annos. Vesimeloni on ihanaa vihersalaatin kaverina ja ihan vaan pelkästään ainakin näillä helteillä. Samoin persikat ja nektariinit sekä tuore ananas.

Ja samoin jos leipää tekee aamu/väli/iltapalaksi niin senkin päälle kunnon ronskin iso salaatinlehti, tomaattiviipaletta, kurkkua, paprikaa ym. ja aiempaa vähemmän juustoa ja/tai leikkelettä. Siinä vähenee sitten se suolansaantikin samalla.

Vierailija
30/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisiin ja pastaan ei tarvitse suolaa, jos ei halua. Tai määrää voi pudottaa. Usein se minkä kanssa noita syö, sisältää jo itsessään suolaa reilusti ja kun mukana on vaikka yrttejä niin voi vähentää suolankäyttöä kun saa makua muusta.

Vierailija
31/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet jotain terveyshyötyä näistä? Pysyykö paino tai verenpaine nyt paremmin oikeassa lukemassa?

Vierailija
32/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 tomaatti painaa noin 70 grammaa. Banaani yli 100 grammaa, samoin omena ja appelsiini. Syöt päivitttäin reilun annoksen salaattia tai jos et pidä salaateista, erilaisia kasviksia pilkoittuina, yhden hedelmän ja laitat lämpimien ruokien sekaan erilaisia kasviksia, uunijuureksia lisukkeeksi ym. Mulla tulee helposti, aamulla syön leipäpalan, leikkelettä, salaatinlehden ja samalla kun teen lounassalaattia, napsin kasviksia suihini. Lounassalaatissani on joku nälkää pitävä lisuke, mutta se kasvisosuus painaa 300-400 grammaa. Välipalana tai jälkkärinä syön yhden hedelmän. Aamulla mulla on usein myös maustamatonta jugurttia tai rahkaa ja marjoja. Illalla sitten lämmin ruoka, jossa on vaihdelleen kasviksia, sipulia ruuasta, uunijuureksi, wokkia, kasvisgratiinia yms. ja siihen vielä yksi tomaatti tai vähän kurkkua tai jopa salaattia, jos vielä jaksaa väsätä. Olen joskus punninnut tarkasti ja keskimäärin tällä valiolla saan 700 grammaa päivässä. Ei sisällä perunan osuutta, koska sitä ei tärkkelyspitoisena lasketa. Lasketaanko muuten bataatti? Itse olen sen laskenut, mutta olen ajatellut että se voi olla väärin, koska se on aika perunan kaltainen kuitenkin. 

Vierailija
33/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tykkään kaaliruuista ja kohta on sesonkikin eli saa halvalla hyvää. Samoin punajuurista saa hyviä ruokia ja niitä voi raastaa vaikka jauhelihakastikkeeseen. Samoin porkkanaa.

Ja ihan sellainen pakastevihannespussikin on jees lisuke ilman että sitä edes lisää mihinkään ruokaan. Noitahan on vaikka mitä eri miksauksia. Nuo siis itsellä käytössä talvella.

Vierailija
34/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun päivän suolansaanti on 0 grammaa ja kasvisten saanti joku kolmisen kiloa.

Vierailija
35/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen ihmetellyt miten siihen voi olla vaikea päästä.

Mistä saat kasvikset päivän mittaan? Mitä kasviksia syöt?

Ihan helppoa. Suurin osa meidän ruoista sisältää tosi paljon kasviksia. Tehdään paljon keittoja, muhennoksia sekä tofua ja kasviksia. Suurin osa ruoan tilavuudesta siis tulee kasviksista ja juureksista. Paljon harvemmin me syödään esimerkiksi makaronilaatikkoa, joka on suurimmaksi osaksi pastaa. Voihan siihenkin piilottaa jotain porkkanaraastetta, mutta silti siinä on pasta pääroolissa.

Aamupalaksi syön yleensä puuroa, johon laitan marjoja, tai hedelmäpirtelön. Muutama hedelmä voi mennä myös välipalana, mutta niitä en syö välttämättä joka päivä.

-eri

Vierailija
36/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette käytä mitään valmisruokia ja leivotte leivän itse, liotatte ja keitätte pavut, kuoritte ja pilkotte vähintään puoli kiloa kasviksia ja teette ne ruuaksi päivittäin niin paljonlo teillä kuluu aikaa päivässä tuohon ruokahuoltoon ?

En leivo kun ei ole innostusta. Viljat, pähkinät, kuivatut hedelmät syön raakapuurona ad hoc. Kasviksia en pilko, ostan pakasteina. Broilerinpalat menee myös paloittelemattomina kattilaan, ehtii ne paloitella lautaselle ottaessakin.

Jos herneitä liottelen, niin en seiso vieressä. Heitän herneet kattilaan ja vettä päälle 10 s.

Huuhtelussa saattaa mennä 1 minuutti.

Keskimäärin aktiivista ruuanlaittoaikaa keskimäärin ehkä korkeintaan 15 minuuttia päivittäin.

Paistinpannulla siinä ajassa ei tee mitään muuta kuin korkeintaan paistettuja kananmunia.

Yleensä teen reippaan kokoisen keiton, enkä seiso vieressä sekoittelemassa, joten ainesten ja veden levylle laiton jälkeen tarvitsee vain kytkeä levy pois päältä kun ajastin siihen kehoittaa.

Tomaatit ym tuoretavarat syön paloittelemattomina kädestä.

Ruokakaupassa käyn yleensä kolmen viikon välein, hedelmät ja tuoreet vihannekset on siinä vaiheessa syöty aikoja sitten.

Vieraillehan näitä muonia ei voi tarjota muuten kuin vitsinä. Heille täytyy tehdä jotain mikä ei ainakaan näytä keskitysleiriruualta.

M 192cm, pidän painoni noin 93-95 kg.

Vierailija
37/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Papujen liotus ja keittäminenhän ei vaadi kovin paljon aktiivista kokkausta. Aktiivista kokkausta siinä on varmaan 20 minuuttia (likoomaan laitto, veden vaihto, vaahdon poisto, valuttaminen, pakastaminen), jos tekee ison satsin kerralla.

Vierailija
38/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim tänään tein hieman harvinaisempaa ruokaa koska tein burritoja, kun ne menee kylmänäkin tällä helteellä ja kerralla tulee useampikin lounas/päivällinen.

Laitoin noihin täytteeksi jauhelihan lisäksi kidneypapuja, paprikaa, jalapenoja ja tomaattimurskaa jonka maustoin tuoreella valkosipulilla ja erilaisilla mausteilla kuten cayennepippurilla. Saa olla ihan reilusti tulista mun makuun. Ihan hipsaus meni myös niin suolaa kuin sokeriakin.

Päälle hieman juustoraastetta.

Noiden kanssa sitten meneekin ihan megasatsi tuoretta kasvista lähes huomaamatta eli jääsalaattia, kurkkua, tomaattia ja kevätsipulia. Ja lisää paprikaa.

Vierailija
39/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöt puoli kiloa suolattomassa vedessä keitettyjä perunoita.

Vierailija
40/201 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katson netistä reseptejä inspiraatioksi, mutta en noudata niitä kovinkaan uskollisesti, ja lisään lähes kaikkiin jotain ylimääräistä kasvista. Esim broileri-linssicurryyn raastoin viimeksi joukkoon munakoison. Kukkakaali sopii todella moniin ruokiin, parsakaali samoin. Porkkanaa ja kesäkurpitsaa raastan usein jauhelihan jatkeeksi. Teen lasagnea, jonka juustokastikkeeseen tulee soseutettua myskikurpitsaa. Aika nopeasti oppii mikä sopii minkäkin kanssa, jos ei tiedä, voi googlata.