Lue keskustelun säännöt.
Mitä eroa on bi-seksuaalilla ja pan-seksuaalilla?? Eikö ole sama asia?? Selittäkää!
28.06.2022 |
panseksuaali tarkoittaa sitä, että rakastuu ihmisiin sukupuoleen katsomatta, ja bi on sama kun voi olla miesten ja naisten kanssa!
Kommentit (163)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Bi merkitsee kahta seksuaalisuuden kohdetta, Pan tarkoittaa rajattomia seksuaalisuuden variaatioita ihmislajien ja eläintenkin joukossa.
No muunsukupuolisuus on juuri sitä, miten sen olet ymmärtänyt. Henkilö ei koe olevansa mies eikä hän koe olevansa nainen, vaan joko jotain siltä väliltä tai ei ollenkaan kumpaakaan.
Jaan kokemuksesi siinä, että tätä on näin binääristä katsottuna paljon vaikeampi hahmottaa kuin transsukupuolisuutta. On aika selkeä juttu, että joillain ihmisillä koettu sukukupuoli on eri kuin fyysinen, mutta on vaikea tajuta miten joku ei ole kumpaakaan, kun itse niin selkeästi kokee olevansa nimenomaan toista sukupuolta, joka on ns. vastakkainen sille toiselle. Itse olen ajatellut, että niin kauan kuin kukaan ei pakota minua tai muitakaan mihinkään, ei minun tarvitse täysin ymmärtää voidakseni suhtautua toisten kokemukseen kunnioittavasti.
Sille, joka kysyi mikä on binäärinen: binäärinen tarkoittaa karkeasti sitä, että asiat (tässä tapauksessa sukupuoli) jaetaan kahteen luokkaan, jotka ovat toisilleen vastakkaisia (=yksilö voi olla vain toista, ja kaikki ovat jompaa kumpaa). Ei-binäärinen tarkoittaa siis sitä, että ei jaeta sukupuolta vain kahteen mahdolliseen vaihtoehtoon, vaan ajatellaan että on miehiä, naisia ja lisäksi sukupuoli voi olla muutakin, esim. molempia tai ei kumpaakaan.
Hyvä että kysytte jos ette tiedä :) Minunkin mielestäni keskustelu on nykyään mennyt vähän äärimmäiseksi, enkä itse esim. hyväksy sitä, että minun tulisi määritellä itseni etuliitteellä cis. Tavoite on kuitenkin kaikilla järkevillä ja hyväsydämisillä ihmisillä se, että ihmiset ovat yhdenvertaisia ja kaikki saavat olla omia itsejään, eikö :)