Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä eroa on bi-seksuaalilla ja pan-seksuaalilla?? Eikö ole sama asia?? Selittäkää!

Vierailija
28.06.2022 |

panseksuaali tarkoittaa sitä, että rakastuu ihmisiin sukupuoleen katsomatta, ja bi on sama kun voi olla miesten ja naisten kanssa!

Kommentit (163)

Vierailija
141/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkusiskoni on bi-seksuaali ja sitä kautta olen tutustunut tähän "luokitteluun" jonkin verran. Hän seurusteli toisen yliopistotytön kanssa, joka oli tällainen hyvin voimakas persoona ja joka selvästi vaikutti siskooni. Hän oli luonteeltaan myös hyvin dominoiva ja aika teoretisoiva. Juurikin nuo termit tulivat tutuiksi, koska hän tuntui suorastaan aivopesevän siskoani ja samalla oli kuin hän olisi ikään kuin koko ajan vihjaillut että siskoni ei ole riittävällä tietoisuuden tai moraalin tasolla. Tämä saattaa kuulostaa ihan typerälle mutta minulle tuli tunne, että tämä tyttö ei itseasiassa käyttänyt noita termejä muuta kuin vallankäytön välikappaleena; hän halusi saada siskoni määrättyä omaan tahtoonsa ja omiin käsityksiinsä. Ja tokihan siskoni noita toisteli. Ei siinä mitään, en minä kiistä noita termejä, mutta jokin siinä haiskahti.

En pitänyt tästä tytöstä yhtään. Intuitioni sanoi, että herkkä siskoni on hänen vallassaan väärällä tavalla. Kun heille sitten tuli ero, tämä toinen alkoi syyttää siskoani valehtelusta ja suoranaisesta homofobiasta, mikä oli jo naurettavaa. Tietyt piirit käänsivät hänelle selkänsä tämän tytön takia. Hän ei ollut tarpeeksi "puhdasoppinen", tällainen käsitys minulle tuli.

Saa pitää trollauksena, mutta tämä on totta. 

Vierailija
142/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkusiskoni on bi-seksuaali ja sitä kautta olen tutustunut tähän "luokitteluun" jonkin verran. Hän seurusteli toisen yliopistotytön kanssa, joka oli tällainen hyvin voimakas persoona ja joka selvästi vaikutti siskooni. Hän oli luonteeltaan myös hyvin dominoiva ja aika teoretisoiva. Juurikin nuo termit tulivat tutuiksi, koska hän tuntui suorastaan aivopesevän siskoani ja samalla oli kuin hän olisi ikään kuin koko ajan vihjaillut että siskoni ei ole riittävällä tietoisuuden tai moraalin tasolla. Tämä saattaa kuulostaa ihan typerälle mutta minulle tuli tunne, että tämä tyttö ei itseasiassa käyttänyt noita termejä muuta kuin vallankäytön välikappaleena; hän halusi saada siskoni määrättyä omaan tahtoonsa ja omiin käsityksiinsä. Ja tokihan siskoni noita toisteli. Ei siinä mitään, en minä kiistä noita termejä, mutta jokin siinä haiskahti.

En pitänyt tästä tytöstä yhtään. Intuitioni sanoi, että herkkä siskoni on hänen vallassaan väärällä tavalla. Kun heille sitten tuli ero, tämä toinen alkoi syyttää siskoani valehtelusta ja suoranaisesta homofobiasta, mikä oli jo naurettavaa. Tietyt piirit käänsivät hänelle selkänsä tämän tytön takia. Hän ei ollut tarpeeksi "puhdasoppinen", tällainen käsitys minulle tuli.

Vallankäyttöhän se onkin, samoin kuin muutkin luokittelut. Ei nämäkään ole siitä vapaita ja tuollainen valtahimmeli vetää narskuja puoleensa kuin paska kärpäsiä. Kaiken keskeinen ideahan pitäisi kai olla se, että jokainen saa olla mitä on. Näin minä sen miellän. Mutta näitä luokitteluja käytetään härskisti vallankäytön välineinä, niillä lokeroidaan ja niillä painostetaan. Mielestäni ihan sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimutkasia nimikkeitä🤔

Vierailija
144/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näköjään heterollakin pitää olla toinen nimike, Cis-sukupuolinen tarkoittaa henkilöä, joka kokee sukupuoli-identiteettinsä vastaavan syntymässään määriteltyä sukupuolta.????

Nyt meni jotain sekaisin ajattelussasi.

Juu, aika jumissa täytyy olla ajatuksenjuoksu, jos saa tuon cis-sukupuolen määritelmän yhdistettyä heterouteen. Syntymässä määritelty sukupuolihan ei millään tavalla kerro oletko hetero vai et. 

Sukupuoli määrittyy hedelmöityksessä ja se todetaan syntymässä.

Vierailija
145/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin tämä ihmisten ääretön luokittelu loppuu? Olen ihan kyllästynyt tähän saarnaamiseen sukupuolista ja suuntautumisesta. Olkaa mitä olette, mutta älkää nimitelkö muita, saati pakottaako heitä käyttämään luokittelujanne tai hyväksymään tekojanne

Vierailija
146/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jompikumpi enkä tiedä itsekään noiden eroa. Määritelmiä tuntuu olevan monia. Jos voin olla kiinnostunut naisista ja miehistä katsomatta siihen, miten he omaa sukupuoltaan esittävät - yhtä hyvin voin ihastua vaikka femmeen tai butch-naiseen - eikä minulle ole sinänsä väliä, millaiset genitaalit henkilöllä on, niin tuntuisi keinotekoiselta vetää raja siihen, jos joku ei koe olevansa mies eikä nainen. Toisaalta minun on vaikea nähdä kokonaan binäärin ulkopuolelle - millainen olisi ihminen, joka ei ole feminiisen ja maskuliinisen sekoitus? Voisinko olla tällaisesta ihmisestä kiinnostunut seksuaalisesti ja/tai romanttisesti? Vaikea sanoa, kun en ole nähnyt. Joidenkin määritelmien mukaan panseksuaalille sukupuolella ei ole seksuaalisen mielenkiinnon kannalta mitään merkitystä, kun taas biseksuaaleille sillä on tavalla tai toisella. Siksi sanoisin olevani bi, mutta monen mielestä varmaan sopisin paremmin panseksuaalin määritelmään.

Vierailija
147/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuolla cis käsitteellä ole mitään tekemistä seksuaalisen suuntautumisen kanssa vaan kertoo vaan siitä että mihin sukupuoleen olet syntynyt. Cisnainen voi olla hetero, bi, lesbo, pan, aseksuaali tai päättää ihan vaan olla sitä mitä on määrittelemättä asiaa sen tarkemmin. Hän on syntynyt naisena eikä koe tarvetta muuttaa sukupuoltaan. Sama juttu cismiehen kanssa. Transnaiset ja -miehet taas voivat olla heteroita, homoseksuaalisia, biseksuaalisia, panseksuaalisia ja aseksuaaliseja tai päättää olla määrittelemättä omaa seksuaalista suuntaustaan, mutta heidän sukupuoli- identiteettinsä ei vastaa sitä biologista sukupuolta johon ovat sattuneet syntymään. 

Trans voi halutessaan valita pelkästään cissuja kumppaniksi, mutta cissu ei voi kieltäytyä transeista ilman syytöstä transfobiasta ja genitaalifetisismistä.

Onko nyt siis niin, että kun minä, hetero cis-nainen, olen valinnut kumppanikseni hetero cis-miehen, pitää minun vaihtaa kumppania, jos joku hetero trans-mies ihastuu minuun ja haluaa minut kumppanikseen, muuten olen transfoobikko ja genitaalifetissi?

t. yksiavioinen

P.S. Nykyinen kumppanini on ainut, jonka olen hyväksynyt kumppanikseni koko elämäni aikana, vaikka minulle oli tarjolla useita heterocismiehiä nuorempana. En kiinnostunut heistä, vaikka he olisivat sukupuolensa ja seksuaalisen suuntauksensa puolesta sopineet minulle kumppaneiksi. 

Hetero transmies on suomeksi lesbonainen. Ei sun varmaankaan lennosta tarvitse vaihtaa kumppania, mutta transaktivistien mielestä sulla ei olisi sinkkuna hyväksyttävää syytä olla ottamatta mieheksi identifiotuvaa naista kumppaniksi. Jos haluat kumppaniksi ainoastaan peniksen kanssa syntyneitä henkilöitä, niin silloin olet genitaalifetisisti ja transfoobikko. Paitsi, jos ilmoittaudut muunsukupuoliseksi, tai sinulla on edes teoreettista kiinnostusta naisiin, niin silloin heterosuhteenne muuttuu queer-suhteeksi.

Onko joku muuten törmännyt suomalaiseen transaktivistiin, joka työstäisi omaa genitaalifetissiään suuntautumisensa vastaisesti, vrt. poliittiset lesbot, jotka taisivat oikeasti olla binaisia? Jotkut transit selittävät, etteivät voi ottaa transkumppania, koska toinen trans aiheuttaa dysforiaa.

Vierailija
148/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ap:llä klassiset kielet hallussa. bi on kaksi, pan tarkoittaa kaikea.

Mutta ei toki voi muuta odottaakaan juntilta.

Jos ei teillä ole muu mielessä kuin toisten seksuaalisuus, miten surkeasti oma libidonne jakselee? Onko kickeli ja käsi riidelleet keskenään?

60-v mummeli tässä. Kiinnostaa kaikki uusi mitä en tunne/tiedä. Tämä seksuaalisuuskin eri muodoissa. Kun tietää asioita on helpompi seurata nyky-yhteiskunnan tapahtumia.

Olen ihan tavallinen hetero, kumppanina ihan tavallinen heteromies, yhdessä yli 30 vuotta, pannaan kun siltä tuntuu.

Kunnioitan kaikkien ihmisten oikeutta omanlaisensa seksuaalisuuteen. Mielenkiintoista saada näihin termeihin selvyyttä. Kikkeli/käsi tai käsi/pillu - eiköhän kaikki silloin tällöin vedä käteen.

Onko sinulla jotenkin aggressiivinen käsi?

Komppaan.

Mutta 60-vuotias mummeli? Ennemmin mimmeli.

Mikä on mimmemi?

Vierailija
149/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ap:llä klassiset kielet hallussa. bi on kaksi, pan tarkoittaa kaikea.

Mutta ei toki voi muuta odottaakaan juntilta.

Jos ei teillä ole muu mielessä kuin toisten seksuaalisuus, miten surkeasti oma libidonne jakselee? Onko kickeli ja käsi riidelleet keskenään?

60-v mummeli tässä. Kiinnostaa kaikki uusi mitä en tunne/tiedä. Tämä seksuaalisuuskin eri muodoissa. Kun tietää asioita on helpompi seurata nyky-yhteiskunnan tapahtumia.

Olen ihan tavallinen hetero, kumppanina ihan tavallinen heteromies, yhdessä yli 30 vuotta, pannaan kun siltä tuntuu.

Kunnioitan kaikkien ihmisten oikeutta omanlaisensa seksuaalisuuteen. Mielenkiintoista saada näihin termeihin selvyyttä. Kikkeli/käsi tai käsi/pillu - eiköhän kaikki silloin tällöin vedä käteen.

Onko sinulla jotenkin aggressiivinen käsi?

Komppaan.

Mutta 60-vuotias mummeli? Ennemmin mimmeli.

Mikä on mimmemi?

Siis mimmeli...

Vierailija
150/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokseenkin älytöntä kikkailua noitten eri nimikkeitten kanssa. KETÄ oikeasti kiinnostaa kenenkään seksuaalisuus?? Jotenkin tuntuu, että nämä panit ja cisit sun muut haluaa vaan korostaa omaa erinomaisuuttaan toinen toistaan erikoisemmilla nimityksillä.

Tämä pan-juttu näyttää olevan nyt viimeisin villitys.

Vierailija
151/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitää aina lokeroida. Helpottaako se omaa elämää ja naapureiden elämää ja kanssa ihmisten elämää.

Vierailija
152/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vallankäyttöhän se onkin, samoin kuin muutkin luokittelut. Ei nämäkään ole siitä vapaita ja tuollainen valtahimmeli vetää narskuja puoleensa kuin paska kärpäsiä. Kaiken keskeinen ideahan pitäisi kai olla se, että jokainen saa olla mitä on. Näin minä sen miellän. Mutta näitä luokitteluja käytetään härskisti vallankäytön välineinä, niillä lokeroidaan ja niillä painostetaan. Mielestäni ihan sairasta.

Mutta eihän se voi olla vallakäyttöä tai henkistä väkivaltaa kun syyllinen ei ole mies?

Vierailija
153/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki pitää aina lokeroida. Helpottaako se omaa elämää ja naapureiden elämää ja kanssa ihmisten elämää.

Kyllä se voi helpottaa etenkin omaa elämää. Eikä se ole lokerointia vaan kuvailua. Mä oon aseksuaali ja luulin olevani ihan sekaisin kun seksi ei kiinnosta ja lähinnä tuntiu turhalta. Olin ainut laatuani, kaikki muut olivat teininä jo ihan sekaisin seksistä. Vasta yli kolmekymppisenä kuulin aseksuaalisuudesta ja tajusin että olen ihan normaali ja saan olla tällainen kuin olen. Ja että en ole yksin.

Vierailija
154/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panseksuaali ei syrji ketään vaan hän viehättyy romanttisesti ja seksuaalisesti ihmisestä ihmisen luonteen perusteella. Ei ole väliä sukupuolella, iällä, ulkonäöllä... Vain luonne ratkaisee. Paitsi tietenkään 16 vuotta täyttäneet panseksuaalit eivät voisi viehättyä alle 16-vuotiaista seksuaalisesti. Mut noin muuten ei kuulemma millään ole mitään merkitystä, halun kohde voi olla 16 tai 66, mies tai nainen, kunhan on ihminen, laiha tai lihava, kaikki käy. He ovat avoimia eivätkä lähtökohtaisesti syrji ketään.

Vierailija
155/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se voi helpottaa etenkin omaa elämää. Eikä se ole lokerointia vaan kuvailua. Mä oon aseksuaali ja luulin olevani ihan sekaisin kun seksi ei kiinnosta ja lähinnä tuntiu turhalta. Olin ainut laatuani, kaikki muut olivat teininä jo ihan sekaisin seksistä. Vasta yli kolmekymppisenä kuulin aseksuaalisuudesta ja tajusin että olen ihan normaali ja saan olla tällainen kuin olen. Ja että en ole yksin.

Aseksuaaleja on kasvavassa määrin. Itseänikin kiinnostaa seksi vuosi vuodelta yhä vähemmän. Luulin yläkouluiässä olevani epänormaali kun hirmu moni luokkakaveri puhui vain harrastamastaan seksistä ja itsestäni koko ajatus sukuelinten kohtaamisesta tuntui vastenmieliseltä. Ajattelin etten ikinä halua seksiä kenenkään kanssa tai vähintään pitää purra hammasta jos sellainen ikinä tulee eteen. 

Tuntuu, että tässä ihmiset jakaantuu. Ne, jotka elävät vapaassa suhteessa ja nussivat kaikkea liikkuvaa eivätkä välitä sukupuolielimistä lainkaan, ihan sama kuka tai minkälainen, ja ne, joita ei kiinnosta homma kenenkään kanssa yhtään. 

Vierailija
156/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nää termilliset panee ihan hirveesti? Mihin muuhunkaan näitä lyhenteitä tarvitaan kuin panoseuran etsimiseen.

Vierailija
157/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aseksuaaleja on kasvavassa määrin. Itseänikin kiinnostaa seksi vuosi vuodelta yhä vähemmän. Luulin yläkouluiässä olevani epänormaali kun hirmu moni luokkakaveri puhui vain harrastamastaan seksistä ja itsestäni koko ajatus sukuelinten kohtaamisesta tuntui vastenmieliseltä. Ajattelin etten ikinä halua seksiä kenenkään kanssa tai vähintään pitää purra hammasta jos sellainen ikinä tulee eteen. 

Tuntuu, että tässä ihmiset jakaantuu. Ne, jotka elävät vapaassa suhteessa ja nussivat kaikkea liikkuvaa eivätkä välitä sukupuolielimistä lainkaan, ihan sama kuka tai minkälainen, ja ne, joita ei kiinnosta homma kenenkään kanssa yhtään. 

Jep, mä en tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt miten ihmiset päätyvät harrastamaan seksiä. Keksin heti sata tai tuhat asiaa joita teen mieluummin. En vain koe sitä jotain, sitä vetovoimaa. Ja koko elämän on saanut kuunnella muiden panojuttuja ja vastailla kysymyksiin miksi en deittaile jne. Nykyään voin ylpeästi sanoa että olen aseksuaali. Miten vapauttavaa!

Vierailija
158/163 |
28.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, mä en tähän päivään mennessä ole ymmärtänyt miten ihmiset päätyvät harrastamaan seksiä. Keksin heti sata tai tuhat asiaa joita teen mieluummin. En vain koe sitä jotain, sitä vetovoimaa. Ja koko elämän on saanut kuunnella muiden panojuttuja ja vastailla kysymyksiin miksi en deittaile jne. Nykyään voin ylpeästi sanoa että olen aseksuaali. Miten vapauttavaa!

Oletko käynyt tsekkauttamassa lääkärillä, ettei haluttomuuteen ole fyysistä tai psyykkistä syytä?

Vierailija
159/163 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monimutkasia nimikkeitä🤔

Niin on. Ei tässä ole mitään järkeä. Vaaditaan tasa-arvoa, mutta samalla lokeroidaan ihmisiä yhä enemmän. Jos vain voitaisiin olla kaikki ihmisiä, ja kukin saisi tykätä kenestä haluaa, ilman luokittelua?

Vierailija
160/163 |
29.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, että ne henkilöt määrittelevät muidenkin seksuaalista suuntausta enimmin ja keksivät loputtomasti erilaisia termejä joilla on itsellä joku erikoisuus.

Esimerkiksi, että kaikilla pitäisi olla joku etuliite vaikka olisi ihan perusnormi hetero. Esimerkiksi tuo cis-jotakin.

Eikö olisi helpointa, että ne jotka tuntevat olevansa sinut oman seksuaalisuutensa kanssa ja ovat syntyneet oikeaan kehoon olisivat sitten vain naisia ja miehiä.

Muuttolkoot ihan mitä hyvänsä tai tuntevat olevansa ja kikkailkoon keskenään. Puhukoon vaikka heprean kielellä.

Miksi näiden henkilöiden pitäisi suostua joihinkin ihmeellisiin määritelmiin, etuliitteisiin tai nimikkeisiin muiden ihmisten vuoksi.

Jos en kelpaa tai tule ymmärretyksi omana itsenäni ja sillä maininnalla, että olen nainen niin ei voi sitten mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä