Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?

Vierailija
28.06.2022 |

Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.

Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.

Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.

Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.

Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.

Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.

Kommentit (13231)

Vierailija
13121/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse halusin eron en olisi pitänyt yhtään normaalina että oletan toisen haluavan nukkua samassa sängyssä  saati sitten olettanut että meillä on seksiä. En tajua teitä joiden mielestä tuommoinen hyväksikäyttö  eli se että toinen haluaa ehkä säilyttää liiton ja siksi on vielä suostuvainen seksiin on ok. Että on ok antaa toiselle toivoa liiton jatkumisesta makailemalla samoissa lakanoissa ja sekstailemalla. Kyllä se oli oltava sanojensa mittainen vaikka pitkä seksitön aika tuli kun ei ollut uutta katsottuna. Toisin kuin apn miehellä.

Vierailija
13122/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Projisoit nyt aika rajusti läheisesi elämäntilannetta,

Missä kohtaa olen väittänyt apn exän olevan jokin täysverinen narsisti, jolla on kaikki narsismin oppikirjamääreet? Olen sanonut, että mielestäni hän on vahvasti narsistipiirteinen, mikä on aivan toinen juttu.

Sinun suhteissasi voi olla normaali harrastaa seksiä vielä siinä vaiheessa kun ero on väistämätön juttu ja yli puolet ajasta vietetään jo toisen ihmisen luona. Siinäkin tapauksessa, että seksin jälkeen toinen itkee. Minun ei, mutta nämä on makuasioita tietenkin.

Minusta sinulla on varmasti joku syysi niin vahvasti puolustaa ajatusta, että apn lähtökohdat olisivat "vain normaalia parisuhdetta". Kenties projisoit jotakin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13123/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt on unohdettu autuaasti, että myöskin aloittaja itse halusi sitä seksiä eikä pystynyt luopumaan. Kun miehen kainaloon oli niin ihanaa käpertyä ja muuta vastaavaa. 

Joskus on erossa niin, että se joka eroa haluaa jotenkin säälii toista, joka eroa ei halua. Jos tämä toinen vielä ilmaisee, että kaipaa läheisyyttä ja lohtua niin jotenkin ei sitten seksillä yrittää lieventää tilannetta. Ei ole järkevää, mutta järjellä ei ole useinkaan tekemistä näissä jutuissa. 

Vierailija
13124/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos eroa tehdään sovinnollisesti, on aika normaalia olla intiimistikin ja pohtia sitä pidempään. Mutta jos jo yli puolet ajasta viettää toisaalla toisen sängyssä, kyllä se joku luonteenvika on, että pystyy tulemaan vielä kotiinkin seksiä vonkaamaan. Ihan siitä huolimatta että toinen sekopäissään sitä tarjoaa. Ihme porukkaa jos tämä ei ole selvää.

Vierailija
13125/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eroa tehdään sovinnollisesti, on aika normaalia olla intiimistikin ja pohtia sitä pidempään. Mutta jos jo yli puolet ajasta viettää toisaalla toisen sängyssä, kyllä se joku luonteenvika on, että pystyy tulemaan vielä kotiinkin seksiä vonkaamaan. Ihan siitä huolimatta että toinen sekopäissään sitä tarjoaa. Ihme porukkaa jos tämä ei ole selvää.

Ihmeellistä on minusta se, että jos mies viettää puolet ajasta toisaalla toisen sängyssä niin miksi suostua miehen vonkaukseen. Vonkaa mies mitä vonkaa. Ja vonkasiko pahemmin edes, samassa sänkyssä nukkuivat, ei kovin vastentahtoista ollut. 

Vierailija
13126/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt on unohdettu autuaasti, että myöskin aloittaja itse halusi sitä seksiä eikä pystynyt luopumaan. Kun miehen kainaloon oli niin ihanaa käpertyä ja muuta vastaavaa. 

Joskus on erossa niin, että se joka eroa haluaa jotenkin säälii toista, joka eroa ei halua. Jos tämä toinen vielä ilmaisee, että kaipaa läheisyyttä ja lohtua niin jotenkin ei sitten seksillä yrittää lieventää tilannetta. Ei ole järkevää, mutta järjellä ei ole useinkaan tekemistä näissä jutuissa. 

Ja ketjun alkupuolella ap ja toinen päählö kertoivat panevansa ihan varastoon. Oikein reippaita tyttöjä eikä mitään uhreja. Toimijuus kohdillaan siinä ainakin.

Vierailija
13127/13231 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Projisoit nyt aika rajusti läheisesi elämäntilannetta,

Missä kohtaa olen väittänyt apn exän olevan jokin täysverinen narsisti, jolla on kaikki narsismin oppikirjamääreet? Olen sanonut, että mielestäni hän on vahvasti narsistipiirteinen, mikä on aivan toinen juttu.

Sinun suhteissasi voi olla normaali harrastaa seksiä vielä siinä vaiheessa kun ero on väistämätön juttu ja yli puolet ajasta vietetään jo toisen ihmisen luona. Siinäkin tapauksessa, että seksin jälkeen toinen itkee. Minun ei, mutta nämä on makuasioita tietenkin.

Minusta sinulla on varmasti joku syysi niin vahvasti puolustaa ajatusta, että apn lähtökohdat olisivat "vain normaalia parisuhdetta". Kenties projisoit jotakin?

No minä en harrastanut seksiä lähes vuoteen edes ennen eroa, saati sen jälkeen. Kuitenkin olen lukenut täältä toistuvasti että se on kovin tavallista. Kuin on myös kulississa eläminen esim lasten vuoksi. Moni piti jopa moitittavana että exän kanssa muutettiin eri huoneisiin eron jälkeen, kuinka se on lapselle hämmentävää elää yhdessä mutta olla eronneita. Meillekään ei erilleen muutto ollut taloudellisesti heti mahdollista.

Vierailija
13128/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Omalla kohdalla ymmärretään, että oikea tapa toimia on muuttaa eri huoneisiin ja lakata seksin harrastaminen kun ollaan sovittu erosta. Mutta ei nähdä, että ei ole ollut aplta normaalia toimia toisin, vaikka seksin harrastaminen on satuttava. Ei nähdä, että ei siinä ole kyse valinnasta vaan siitä, että oma tahto on toisen taskussa, ei osaa tehdä itselleen terveitä ja hyviä päätöksiä, Ja toinen paskat nakkaa sille, miten huono olo tulee, toimii vain suorastaan narsistipiirteisen itsekkäästi.

Vierailija
13129/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitään painoa sille, mitä ap on sanonut tuossa keskivaiheilla ja myöhemmin saamastaan ammattiavusta ja vertaistuesta ei tartte ottaa huomioon kun oma tarina on jo väännetty siitä mitä tapahtui. Muuta jos joku väittää ainoastaan projisoi.

Vierailija
13130/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Omalla kohdalla ymmärretään, että oikea tapa toimia on muuttaa eri huoneisiin ja lakata seksin harrastaminen kun ollaan sovittu erosta. Mutta ei nähdä, että ei ole ollut aplta normaalia toimia toisin, vaikka seksin harrastaminen on satuttava. Ei nähdä, että ei siinä ole kyse valinnasta vaan siitä, että oma tahto on toisen taskussa, ei osaa tehdä itselleen terveitä ja hyviä päätöksiä, Ja toinen paskat nakkaa sille, miten huono olo tulee, toimii vain suorastaan narsistipiirteisen itsekkäästi.

No ei jos hän sanoo, että hänkin tarvitsee seksiä ja ottaapa nyt sitten sen minkä saa, kun vielä ehtii. Miksi sinä haluat nähdä aloittajan ihan tahdottomana mollamaijana?

Vierailija
13131/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei jos hän sanoo, että hänkin tarvitsee seksiä ja ottaapa nyt sitten sen minkä saa, kun vielä ehtii. Miksi sinä haluat nähdä aloittajan ihan tahdottomana mollamaijana?"

En näekään vaan olen lukenut koko ketjun ajan. Sen kun tahdottomasta mollamaijasta kasvoi ammattiavun ja vertaistuen kautta vahva tai ainakin paljon vanhempi nainen. En siis takerru vain niihin alun juttuihin kuten sinä teet. Sinä varmaan synnyit valmiina kolmivuotiaasta olet tehnyt päätöksiä joita et kadu viisvuotiaana mutta meille muille kasvu on ollut joskus pakollista ja onneksi mahdollista. 

Vierailija
13132/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin varmasti pitäisi siitä seksistä luopua. Mieheltä kun olen kysynyt miksi haluaa vielä, on vastannut vain että ei siinä asiassa ole koskaan ollut mitään vikaa.

Kuten täällä on aiemmin kirjoitettu, halut on naisillakin. Ja tavallaan (tyhmästi, tiedän) sitä jotenkin ajattelee harrastavansa seksiä varastoon. Jos vaikka loppu elämänsä on sitten ilman. Vaikka jälkikäteen monesti onkin vielä kurjempi, käytetty olo.

Minä kaipaan niin kovin miehen kainaloon, läheisyyttä ja kosketusta. En pysty repimään itseäni irti. Vaikka sitten olenkin säälittävä lapanen, jota ei kunniota kukaan." ap 1.7.2022
Tässä puhuu ap:n oma ääni. Aivan inhimillistä käyttäytymistä kriisissä, jossa ei ulkopuolisten pidä turhentaa joksikin oman tahdon menettäneeksi naiseksi. Toisen yli "tietäminen" paremmin on vallankäyttöä. 

Vierailija
13133/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä nyt kovasti "tiedetään ja tulkitaan" ap:n asiat. Vuosien ajan...

Jospa enempi keskityttäis omiin elämiin? Onhan se tietty tylsempää, mutta silti

Vierailija
13134/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nyt tulkitaan mitä ap on sanonut vuonna 22 riippumatta siitä mitä hän on sanonut sen jälkeen? Kun itse on sanonut oivaltaneensa paljon asioita ammattiavun kautta. Lopettakaa jo. Nämä on kertaalleen käyty läpi, joku hulluhan sanoi ajavansa tekoälylle koko ketjun ja selvittävänsä ketkä vakkarit ovat ja muuta älytöntä. Vakkarit on löytäneet jo uuden  elämän löytäkää tekin!

Vierailija
13135/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkinen keskustelu lienee tarkoitettu keskusteluun. Ryhmädynamiikka tässä kiinnostaa. Ketjun voi halutessaan poistaa.

Vierailija
13136/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No ei jos hän sanoo, että hänkin tarvitsee seksiä ja ottaapa nyt sitten sen minkä saa, kun vielä ehtii. Miksi sinä haluat nähdä aloittajan ihan tahdottomana mollamaijana?"

Toisen kokemusten turhentaminen eli emotionaalinen mitätöinti (engl. emotional invalidation) on vuorovaikutustilanne, jossa toisen tunteet, ajatukset tai kokemukset kuitataan merkityksettöminä, väärinä tai liiallisina. Se on kommunikaatiota, joka viestii, ettei toisen kokemus ole aito, tärkeä tai hyväksyttävä. 

Vierailija
13137/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näekään vaan olen lukenut koko ketjun ajan. Sen kun tahdottomasta mollamaijasta kasvoi ammattiavun ja vertaistuen kautta vahva tai ainakin paljon vanhempi nainen. En siis takerru vain niihin alun juttuihin kuten sinä teet. Sinä varmaan synnyit valmiina kolmivuotiaasta olet tehnyt päätöksiä joita et kadu viisvuotiaana mutta meille muille kasvu on ollut joskus pakollista ja onneksi mahdollista. 

Päinvastoin, olen tehnyt useita huonoja päätöksiä, nuoruudenrakkauden päättyminen keski-iän korvilla oli seurausta oikein sarjasta huonoja päätöksiä. Minä tosin noteeraan että kyse oli omista päätöksistäni enkä piiloudu sen taakse että kun se toinen on sellainen ja tällainen. Ja niin tekee aloittajakin, nyt. Jossain vaiheessa hän uhkasi tosin vajota syvälle uhriutumisen kaninkoloon, varmaan mm sun yllyttämänä. Mulle on ihan se ja sama mitä aikuinen ihminen päättää rakkaussuhdeasioistaan, mutta on se surkeaa jos suhde lapsiin kärsii pysyvästi kun tuntemattomat suputtaa korvaan, että 'katko välit hetkeksi kokonaan , pistät heidät tekemään valinnan, niinhän se narsisti-exäsikin tekee miksi sinun pitäisi olla sen parempi'

Vierailija
13138/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkinen keskustelu lienee tarkoitettu keskusteluun. Ryhmädynamiikka tässä kiinnostaa. Ketjun voi halutessaan poistaa.

No omituista että keskustelua ryhmädynamiikasta käydään ruotimalla mitä joku on eropaniikissaan sanonut joskus 3 vuotta sitten. Luulisi että jos ryhmädynamiikasta haluaa keskustella ei tekisi sitä parisuhteesta puhumisen kautta.

Vierailija
13139/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jossain vaiheessa hän uhkasi tosin vajota syvälle uhriutumisen kaninkoloon, varmaan mm sun yllyttämänä. "

No minä olen alkanut kirjoittaa vasta oikeastaan vakkarien poistuttua kun juuri en halunnut siihen eipäs juupas minäpäs tässä oikeassa olen keskusteluun ryhtyä kenenkään parisuhteen tiimoilta niin kauan kun he  ketjussa vaikuttivat ja tuntuivat OMIEN SANOJENSA mukaan saavan ketjusta apua ja tukea. Nyt kun ketju on paskottu totaalisen pilalle niin sillä ei ole mitään väliä vaikka tähän osallistunkin.

Vierailija
13140/13231 |
19.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivusta nyt vielä sen verran, että varmaan se, kun tajuaa olleensa narsistin vapaaehtoinen uhri, kun kukaanhan ei tosiaankaan ole pyssyllä pakottanut, saakin aikamoiseen kaninkoloon putoamaan. Aivan varmaan se toisista kuulostaa järjettömältä uhriutumiselta ja vaikerrukselta, jos ei yhtään taustoja tunne.  Uhri on tosiaankin hyvin usein tilassa, jossa hän vaikuttaa lamaantuneelta ja kykenemättömältä ottamaan tarvittavia askelia, pieniäkään. Hän myös yrittää paeta asioita, niin oman pään sisällä kuin käytännön tasolla. Hyvin usein diagnosoidaan myös uupumus ja/tai masennus. Näihin useammin parempi apu on myötätunto kuin patistelu ottaa itseään niskasta kiinni.

Luulisi tämänkin olevan aika selvää, mutta täällä näitä tunnutaan niin kovasti ihmettelen ja pitävän jotenkin osoituksena siitä, että tarina on ristiriitainen tai valheellinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan