Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12663)
Tulee tuosta Hukan tarinasta mieleen melkein tämä erikoisjoukko-Jannen sekoilu nuoren fitness-naisen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Hukassa - se ei ole kipinää mikä välillänne on vaan epätoivonen yritys pitää liekkiä yllä suhteessa, joka on rikottu jo aikaa sitten miehen toimesta. Muistan tuon tunteen, kun jossain selkäytimessä tiesi että tämä on loppu, mutta ei halunnut vielä päästää irti ja yritti vielä intohimoisella sek*illä pitää suhdetta kasassa. Kun olet poistunut suhteesta henkisesti, on kaikki muu vain turhaa rimpuilua selvässä asiassa, viimeinen yritys pitää kiinni kaikesta vanhasta ja tutusta.
Kun päästät irti, niin löydät todellisen onnen sisältäsi. Alku on helpotuksen ja pelonsekaista, uuden tilanteen aiheuttamaan jännitystä, mutta silti voit olla onnellinen itseksesi jo ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Sinua on pahoinpidelty henkisesti niin pitkään, että kun ei tarvitse enää stressata miehen tekemisistä, niin löydät sen onnellisuuden ja rauhan.
Ja ennen kaikkea itsekunnioituksen.
Vierailija kirjoitti:
Tulee tuosta Hukan tarinasta mieleen melkein tämä erikoisjoukko-Jannen sekoilu nuoren fitness-naisen kanssa
Sama on tullut itsellekin mieleen!
Hei Hukassa. Kovia sanoja, mutta tilanteesi on myös todella kova ja kohtuuton. MaratonParkuja sanoitti asiat niin hyvin, että totean vain, että olen aivan samoilla linjoilla hänen kanssaan. Mies pitää sinua nyt otteessaan kipinällä, veneellä ja lupauksilla yhteisestä kesästä - ja samalla tekee ihan mitä haluaa eikä ole valmis kohtelemaan sinua kunnioittavasti ja niin kuin ansaitset.
Tuohon psykologin neuvoon en puutu muuten kuin niin, että minulla heräsi kysymys, oletko vieläkään kertonut psykologille mikä on todellinen tilanne. Että pääongelma ei ole työ tai kotivastuun epäreilu jakautuminen, vaan miehen sivusuhde.
Henkinen väkivalta jättää jäljet, se on varma. Lisäksi tässä tilanteessa et valitettavasti kykene tuntemaan sitä, millaista elämä olisi, jos siinä ei olisi tällaista kuormaa, joka syö hiljaa itsekunnioituksesi ja mielenterveytesi. Lisäksi kuten useasti on tuotu esille, tämä tilanne vaikuttaa myös lapsiisi.
Toivon sinulle rohkeutta katsoa tosiasioita silmiin. Aloita vaikka tuosta kipinästä. Onko se todellista? Vai onko se jotain muuta. Esimerkiksi epätoivoinen yritys pitää yllä toivotonta suhdetta. Tai miehen tapa oikeuttaa sivusuhteensa. Kun teidän suhde on niin ylivertainen, että kestää kaiken ja siinä on se kipinä.
Jos suhde olisi ylivertainen, ei sivusuhteita tarvittaisi. Raadollista, mutta totta.
Voimaa ja valoa!
Kuurankukka
Vaikuttaa Kuurankukka ja MaratonParkuja olevan eri linjoilla ydinongelmasta. Toisen mielestä miehen asema perheenpyörittämisessä ja toisen mielestä ongelma on sivusuhteessa
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa Kuurankukka ja MaratonParkuja olevan eri linjoilla ydinongelmasta. Toisen mielestä miehen asema perheenpyörittämisessä ja toisen mielestä ongelma on sivusuhteessa
Eiköhän se pahin ongelma ole kummankin (ja kaikkien) mielestä siinä sivusuhteessa.
Ei, vaan ongelma on miehen oikean ja vasemman korvan välissä. Tarkoitan Hukassa olevan miestä.
Kuvitteletteko te tosiaan, että mies olisi jotenkin poikkeuksellinen yksilö? Sivusuhteet ovat paljon yleisempiä ja normaalimpia kuin te näköjään osaatte kuvitellakkaan. Ainostaan tämä mies on poikkeava siltä osin, ettei näemmä osaa peittää jälkiään kovin hyvin tai pitää suutaan kiinni, jotta suhde pysyisi salaisena. Normaalisti ne selviävät toiselle vasta sitten, jos jäädään rysän päältä kiinni tai halutaan salasuhde muuttaa ensisijaiseksi suhteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteletteko te tosiaan, että mies olisi jotenkin poikkeuksellinen yksilö? Sivusuhteet ovat paljon yleisempiä ja normaalimpia kuin te näköjään osaatte kuvitellakkaan. Ainostaan tämä mies on poikkeava siltä osin, ettei näemmä osaa peittää jälkiään kovin hyvin tai pitää suutaan kiinni, jotta suhde pysyisi salaisena. Normaalisti ne selviävät toiselle vasta sitten, jos jäädään rysän päältä kiinni tai halutaan salasuhde muuttaa ensisijaiseksi suhteeksi.
Hukassa olevan mies ei ole poikkeuksellinen pettämisessään, mutta hänen sadistinen luonteenlaatunsa on hieman harvinaisempi. Mies kuvittelee olevansa niin mahtisonni, että voi rääkätä ja kiduttaa lastensa äidin niin huonoon kuntoon, ettei tämä ehkä koskaan selviä nykyisistä tapahtumista.
Ystäväni teki ratkaisun ja lähti hiukan vastaavanlaisessa tilanteessa. Oireilee kuitenkin ja ikävöi exää ja entistä elämää. Miettii pitäisikö palata vielä yhteen. Ymmärtäen kuitenkin, että ehkä pahaolo jatkuu. Haastavaa.
Onko Hukassa nyt kirjoittanut tänne kuulumisiaan vai annetaanko nyt vain muuten kollektiivisia ohjeita hänelle?
Vierailija kirjoitti:
Onko Hukassa nyt kirjoittanut tänne kuulumisiaan vai annetaanko nyt vain muuten kollektiivisia ohjeita hänelle?
9.4 kirjoitti
Vierailija kirjoitti:
Näin kyllä vähän on. Pidän ongelmallisempana miehen asemaa perheessä lasten huvi- ja kivajärjestäjänä kuin "ystävätärtä". Tämä sen vuoksi, että aikuisten seksiasiat ovat asia sikseen, mutta pidemmän päälle muu dynamiikka perheessä korostuu.
Arki kuitenkin koostuu niistä lapasista käteen ja kauppakasseissa. Jos toinen ei ole niissä mukana, niin mitä oikeastaan jää?
T: MaratonParkuja
Minä taas ajattelen niin, että miehen itsekkyys on suurin ongelma. Se näkyy miehen halussa pitää yllä sivusuhdetta ja myös siinä, miten mies käyttäytyy perheessä.
Sivusuhteen pito on kuitenkin pääongelma. Jos sitä ei olisi, muut perheen ongelmat olisivat vielä mahdollisesti ratkaistavissa. Mikäli sivusuhdetta pidetään, en näe siinä mitään ratkaisevaa hyötyä jos mies osallistuu enemmän kotitöihin. Hukassa nimimerkin paha oli jatkuu silti.
Eli jos MaratonParkuja näkee asian noin, olemme eri linjoilla.
Kuurankukka
Kiitos kommenteista. Olen samoilla linjoilla sekä MaratonParkujan että Kuurankukan kanssa. Itse näkisin, että lapsille ongelmallinen asia on nimenomaan tuo miehen onneton rooli perheessä. Itsekäs hän on ollut aina ja se on ollut alusta asti parisuhteessamme haasteena, koska itse olen aina ollut turhankin epäitsekäs. Toki nyt lasten myötä asia on korostunut. Ajattelisin miehen itsekkyyden juontavan juurensa lapsuudesta. Hänen sisaruksensa ovat myös hyvin itsekkäitä ja he ovat varmasti kaikki joutuneet kasvamaan siihen. Jokaisen on täytynyt itse huolehtia itsestään ja on ollut omalla vastuulla selvitä arjesta. Siksi hän varmasti näkee nyt meidän lastenkin olevan kykeneviä jo huolehtimaan perustarpeistaan melko itsenäisesti.
On otettava syytä hänen roolistaan perheessä myös omalle kontolleni. Olenhan minä mahdollistanut tämän. Minulle on ollut luontevaa huolehtia lapsista ja perhe on ollut aina haaveeni, enkä ole pikkulapsiaikana edes halunnut lähteä kotoa mihinkään. Olen ajatellut lasteni lapsuuden olevan vain lyhyt aika elämänjanallani ja halunnut omistautua sille täysin. En ole vaatinut mieheltä asioita ja tilanne on ajautunut tähän pikkuhiljaa. Mies puolestaan ei ole itse koskaan perheestä haaveillut, mutta on tiennyt sen olevan minulle tärkeä asia, eikä ole ollut valmis eroon, joten on siksi on siihen lähtenyt. Tämän hän on minulle kertonut vasta jälkikäteen. Hänellä on hyvin erikoinen ajatusmaailma. Hän on ajatellut asian niin, että haluaa mahdollistaa minulle haaveeni. On hän kuitenkin sanonut olevan onnellinen lapsista, eikä ole vasten tahtoaan isäksi ryhtynyt. Toki olimme silloin melko nuoria molemmat, joten kummallakin on ollut vielä hyvin mustavalkoinen ajatusmaailma. Varmasti tällä iällä jo huomaisin, ettei mies ole laisinkaan sopivaa materiaalia perheenisäksi. Tässä sitä nyt kuitenkin ollaan, enkä missään nimessä kadu perheen perustamista, vaikka tämä tilanne olisikin paljon helpompi ratkoa ilman lapsia. On meillä ollut aivan valtava määrä onnellisia hetkiä.
Jatkan vielä
- Hukassa
Tämä sivusuhde puolestaan kuormittaa ainoastaan minua ja se varmasti on suurin minua syövä asia. Työ ja arjen pyöritys ovat sitten kuitenkin pienempiä asioita sen rinnalla. Lapsille tilanne näyttäytyy niin, että isä on kunnostamassa venettä ja töissä. Toki nämä molemmat asiat ovat totta. Veneen keväthuolto vie valtavasti aikaa ja hän tekeekin nyt mahdottoman paljon töitä. En edes muista milloin hän viimeksi olisi pitänyt vapaapäivää, joten hänkin on varmasti väsynyt ja stressaa raha-asioita. Veneen keväthuolto luonnollisesti myös syö paljon rahaa. Tästä päästään siihen taloudelliseen tilanteeseen, jota täällä myös on väläytelty. Olemme keskituloinen perhe, joten ei se ero taloudellisesti ihan helposti käy. Mies on perusduunari, joten hän joutuu tekemään valtavasti ylitöitä, jotta saisi laskut maksettua. Hänellä siis on suurempi taloudellinen vastuu perheemme kuluista. Itse olen korkeammin koulutettu, mutta kuitenkin matalapalkkaisella alalla, jossa ei ylitöille tai uralla etenemiselle ole mahdollisuuksia. Siksi siis joudun myös miettimään tätä taloudellista puolta ja sen vaikutuksia mahdolliseen uuteen arkeen todella vakavasti. En rehellisesti sanottuna tiedä, miten tulisin toimeen pelkällä omalla palkallani. Olen kyllä katsellut asuntoja, mutta hintataso tuntuu olevan kova. Tällä hetkellä tuntuu, että kannan palkkani täysin ruokakauppaan ja lasten harrastuksiin. Meidän naapuristamme on myös samanlainen asunto ollut myynnissä pitkään, eikä ole mennyt kaupaksi edullisesta hinnasta huolimatta. Jos rahaa olisi, niin ehdottomasti haluaisin nyt vuokrata yksiön miehelle ja ottaa selkeän aikalisän ja selvitellä päätäni. Olenkin ehdottanut hänelle, että kun vene on vesillä, hän voisi majailla siellä. Kyllä olen erosta aina vain varmempi, mutta silti rahkeet eivät siihen vielä riitä.
- Hukassa
Pitänee tarkentaa ajatteluani vielä hieman, eli näkisin, että itse asiassa suhde on vain jatkumoa sille miten vähän mies on perheeseen sitoutunut. Sen vuoksi pidän sitä varsinaisena ongelmana, tai oikeammin ongelman alkusyynä. Jollei sitä asiaa ratkota, ei mielestäni ole mahdollisuutta ratkoa suhdeasiaakaan.
Mutta luonnollisesti suhde on iso ja hankala asia, ei tietenkään ole tarkoitus sitä vähätellä. En usko, että olemme Kuurankukan kanssa ratkaisevasti erimielisiä, ehkä vain lähestymme asiaa hieman eri kulmista, mikä muuten on meille aika tavallista😊
Ero kyllä tuppaa olemaan semmoinen asia, että kun se alkaa päässä pyörimään, se yleensä sitten jossain vaiheessa toteutuu.
T: MaratonParkuja
Kiitos Hukassa kuin avasit tilannetta enemmän. En näe ajattelussamme suurta eroa, vaan päinvastoin kertomasi vahvistaa kuvaa, joka minulle tilanteesta on syntynyt.
Kuten aikaisemminkin totesin, näen suurimpana ongelmana miehen itsekkyyden, joka ilmenee sivusuhteen ylläpitämisenä sekä siinä, miten hän on sitoutunut kodin ja lasten hoitoon.
Kuitenkin edelleen pidän sivusuhdetta pahimpana ongelmana. Perustelen sitä sillä, että mikäli mies nyt yhtä äkkiä simsalabim! muuttuisikin ihmiseksi, joka kantaa tasapuolisesti vastuuta kodista ja lasten kasvatuksesta, mutta silti haluaisi pitää yllä sivusuhdetta, en näe sinulla Hukassa mahdollisuutta olla onnellinen. Otit alunperin yhteyttä tähän ketjuun kuvataksesi sitä miten paljon pahaa oloa miehen sivusuhde tuottaa sinulle. En siis näe valitettavasti teillä mitään mahdollisuutta aitoon ja kestävään onneen yhdessä niin kauan kuin kuvioissa on kolmas pyörä.
Hyvä, että otit esille myös taloudelliset kysymykset. Ne ovat tärkeitä kysymyksiä monilla eropohdinnoissa. Tosiasia kuitenkin on, että harva eroava on tässä maassa niin varakas, ettei joutuisi näitä asioita myös pohtimaan. Suurin osa on keskituloisia ihmisiä, jotka pystyvät taloudelliset asiat tavalla tai toisella ratkaisemaan.
Palaan myös siihen ajatukseen, mitä alupenperin nostin (vaikka siitäkin sain täällä kuraa niskaani). Eli pidän edelleen tärkeänä, että selvität taloudellisen tilanteesi ja mahdollisuutesi mahdollisen eron koittaessa. Esimerkiksi ihan konkreettinen kysymys on asuminen. Näihin kysymyksiin saa myös todellakin apua ammattilaisilta. Asuntojen hintoja, omaisuuden ositusta ja elatusvelvollisuutta ei tarvitse yksin jäädä miettimään, vaan niihin saa kyllä halutessaan neuvoja. Kun sinulla on tietoa myös taloudellisista realiteeteista, se auttaa sinua myös mahdollisesti päätöksenteossa. Kun pystyt ajattelemaan käytännössä mitä eroaminen tarkoittaisi verrattuna nyt tähän elämään avioliitossa, jonka tiedät. Lasten ollessa kuvioissa mukana nämä ovat tärkeitä asioita, sillä silloin sinulla ei ole sellaista ylellisyyttä, että voisit ajatella asioita vain oman toimeentulosi näkökulmasta.
Vaikeita asioita käyt nyt läpi. Toivottavasti muistat, että yksin näitä taakkoja ei tarvitse kantaa, vaan apua on tarvittaessa saatavilla. Lisäksi sinulla on jo keskusteluyhteys psykologiin, joten hyödynnä ihmeessä myös hänen ammattitaitoaan.
Päätökset ovat kuitenkin sinun ja yksin sinun.
Voimaa ja valoa!
Kuurankukka
Tai sitten tämä yksi puhuja joka puhuu monena hahmona on jokin tekoälygeneroitu viritys. Testikappale. En ihmettelisi jos tällaisten alustojen tekstimassoilla koulutettaisiin kielimallia, jota sitten vuorostaan hyödynnettäisiin samaisella alustalla saamaan aikaan audience engagementia, kehittämään yhteisöllisyyttä ja siten mainostuloja.
Hukassa - se ei ole kipinää mikä välillänne on vaan epätoivonen yritys pitää liekkiä yllä suhteessa, joka on rikottu jo aikaa sitten miehen toimesta. Muistan tuon tunteen, kun jossain selkäytimessä tiesi että tämä on loppu, mutta ei halunnut vielä päästää irti ja yritti vielä intohimoisella sek*illä pitää suhdetta kasassa. Kun olet poistunut suhteesta henkisesti, on kaikki muu vain turhaa rimpuilua selvässä asiassa, viimeinen yritys pitää kiinni kaikesta vanhasta ja tutusta.
Kun päästät irti, niin löydät todellisen onnen sisältäsi. Alku on helpotuksen ja pelonsekaista, uuden tilanteen aiheuttamaan jännitystä, mutta silti voit olla onnellinen itseksesi jo ihan ensimmäisestä päivästä lähtien. Sinua on pahoinpidelty henkisesti niin pitkään, että kun ei tarvitse enää stressata miehen tekemisistä, niin löydät sen onnellisuuden ja rauhan.