Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12658)
Vierailija kirjoitti:
En jaksa ymmärtää nyt tämän saman jauhajan motiiveja? Tai noh, on yrittänyt tehdä sitä selväksi varmaan kohta sadan sivun verran, aika omistautuneesti olet kommenttia heittänyt. Vilpittömästi kysyn että onko sinulla kaikki kunnossa?Ja hei, et sinä nimimerkkiä tarvitse, tunnistaa ilmankin.
Kiitos kysymästä, minulla on kaikki kunnossa. Mutta välillä tulee mieleen onko täällä muilla.
Jos puhutaan sadoista sivuista, olet ilmeisesti se, joka kertoi jonkun uhonneen pilata ketjun sadoilla sivuilla, mikä ei pitänyt paikkaansa, niin kyllähän näitä satoja sivuja on monet muut täyttäneet paljon ansiokkaammin tässä reilussa parissa vuodessa. Tämä minun on vain näpertelyä aktiivien sepustuksien rinnalla ja hyttysen kakka välimeressä.
Annan nyt saman neuvon kun on annettu muillekin, että ei ole pakko lukea jos harmittaa. Hyppää yli jos kerran tunnet ilman nimimerkkiäkin kuka kommentoi.
Eli siis kaikki kommentit ovat olleet turhia koska aloittaja kuittaa kaikki, että nämä eivät sovi hänen tapaukseensa.
Monetkin ovat kelvanneetkin. Mutta sen sijaan tämä nimenomainen neuvo, eli apn pitäisi nyt vain kutsua lapsia mäkääriin ja olla normaali ja mitä näitä oli ei toimi ja syyt on selitetty. Myös ap on kertonut toistuvasti, miksi neuvot eivät ole käyneet. Se vain ei jostain syystä sinulle kelpaa, vaan haet sitkeästi taustalle motiiveja, joita ei ole.
Mutta turha tätä on sulle vääntää, tulet taas hetken päästä kertomaan, että sulla on hei ihan uusi ajatus.
Eivätkö juuri uudet ajatukset ole tänne tervetulleita? Vanhojahan on luettu jo miltei 6000 viestiä. Jokuhan sanoi, ettei pyörää tarvitse keksiä täällä enää uudelleen. Eikä ostaa maitoa. Ottaa teistä nyt sitten selvää.
Vierailija kirjoitti:
Eli siis kaikki kommentit ovat olleet turhia koska aloittaja kuittaa kaikki, että nämä eivät sovi hänen tapaukseensa.
Monetkin ovat kelvanneetkin. Mutta sen sijaan tämä nimenomainen neuvo, eli apn pitäisi nyt vain kutsua lapsia mäkääriin ja olla normaali ja mitä näitä oli ei toimi ja syyt on selitetty. Myös ap on kertonut toistuvasti, miksi neuvot eivät ole käyneet. Se vain ei jostain syystä sinulle kelpaa, vaan haet sitkeästi taustalle motiiveja, joita ei ole.
Mutta turha tätä on sulle vääntää, tulet taas hetken päästä kertomaan, että sulla on hei ihan uusi ajatus.
KIITOS Sinulle joka jaksat vääntää rautalankaa uudestaan ja uudestaan. Ei sitten avaudu eräälle laisinkaan. Tsiisus sanon mä, popcornit esiin. Tämä on melkein jo hauskaa ..... tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Eivätkö juuri uudet ajatukset ole tänne tervetulleita? Vanhojahan on luettu jo miltei 6000 viestiä. Jokuhan sanoi, ettei pyörää tarvitse keksiä täällä enää uudelleen. Eikä ostaa maitoa. Ottaa teistä nyt sitten selvää.
Kyllä, nimenomaan UUDET ajatukset on tervetulleita. Nämä viittaukset Ap:n ja lasten väleihin ei ole sisältänyt pitkään aikaan mitään uutta. Ap on kärsivällisesti selittänyt tilanteen useampaan kertaan, mutta ei kun kaikki on mäkkärillä hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, nimenomaan UUDET ajatukset on tervetulleita. Nämä viittaukset Ap:n ja lasten väleihin ei ole sisältänyt pitkään aikaan mitään uutta. Ap on kärsivällisesti selittänyt tilanteen useampaan kertaan, mutta ei kun kaikki on mäkkärillä hoidettu.
No ollaan nyt reiluja, ei apn tarvitse kuin olla normaali;-) mäkkäri on sitten bonusta, joka seuraa tuosta. Mutta juuri näin. Ilmeisesti joku kokee olevansa avioeroexpertti ja oikeasti loukkaantuu, kun vain nyt neuvot eivät kelpaa. Mutta ei ne ole huonoja, ainoastaan nyt vain apn tilanne on oikeasti mennyt niin paljon eteenpäin, että tähän ne eivät enää täsmää.
Joo, ap hirvee kärsijä jo kaksi vuotta kauheen exän takia. Eiköhän se todellisuus ole se, että ap:n exä on mennyt elämässä eteenpäin. Ei exä niitä välejä lapsiin enää pilaa, vaan ap ihan itse. Pitäisikö jo herätä tähän?
Hyökätkää vakkarit vaan kimppuun..
Vierailija kirjoitti:
Joo, ap hirvee kärsijä jo kaksi vuotta kauheen exän takia. Eiköhän se todellisuus ole se, että ap:n exä on mennyt elämässä eteenpäin. Ei exä niitä välejä lapsiin enää pilaa, vaan ap ihan itse. Pitäisikö jo herätä tähän?
No ei herää. Kun he uskovat sokeasti aloittajaan. Jokainen järkevä sen näkee ettei isän manipulaatio mene läpi vuosikausia lasten kasvaessa. Ja minkä ihmeen takia mies tuhlaisi elämäänsä aloittajaa kiusaten. En usko, että uhraa häneen enää ajatustakaan. Miehellä on oma elämänsä, mutta aloittaja on jumiutunut johonkin päähänpinttymään ja vakkarit vielä häntä siihen kannustavat. Tämä o todella kummallista.
Toivottavasti Ap pidät näitä viimeisiä sivuja tavallaan jo viihteenä, vähän toki huonona sellaisena, mutta ehkä ne jonkun mainitsemat popcornit on tarpeen. Olet tehnyt lähtemättömän vaikutuksen yhteen neuvojaan ja hänen pienehköön hoviväkeensä ja huvittavinta tässä on se, että et ole nyt "pitkään aikaan" kommentoinut mitään. Luulen, että luet kuitenkin.
28 v yhdessä
Kuurankukka, MaratonParkuja ja Tuumis, ihana oli kuulla, että Teillä kaikki elämässä kunnossa.
Kiitos kirjoituksista ja mukavaa loppukesää / syksyä kaikille asiallisesti kirjoittajille (nimimerkillä tai ilman).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ollaan nyt reiluja, ei apn tarvitse kuin olla normaali;-) mäkkäri on sitten bonusta, joka seuraa tuosta. Mutta juuri näin. Ilmeisesti joku kokee olevansa avioeroexpertti ja oikeasti loukkaantuu, kun vain nyt neuvot eivät kelpaa. Mutta ei ne ole huonoja, ainoastaan nyt vain apn tilanne on oikeasti mennyt niin paljon eteenpäin
Jos nämä neuvot ovat olleet niin kovin mahdottomia ja naurettavia, niin olkaapa hyvät, mitäs uusia ja tuoreita teillä välkyillä sitten olisi antaa aloittajalle? Muuta kuin sitä samaa, että on se kurjaa kun se mies on niin kamala ja manipuloi ja kiusaa. Ja on se ikävää kun lapsiin ei saa yhteyttä, voi voi kun se mies...ja on se niiin erikoislaaruista ollut se ero ja entinen elämä, että ei sellaista ole ennen ollut miesmuistoin eikä tule olemaankaan. Niin kukaan ei oikein pysty omiin kokemuksiinsa vertailemaan, hys hys jo pelkkä ajatus, että olisi sinnepäinkään, hyi hävetkää. Joten pitäkääpä nyt vaan suut supussa ja annetaan aloittajalle rauha muhia ainakin pari vuotta lisää.
Jos nämä neuvot ovat olleet niin kovin mahdottomia ja naurettavia, niin olkaapa hyvät, mitäs uusia ja tuoreita teillä välkyillä sitten olisi antaa aloittajalle?
Eipä mitään, kun hän ei oikein tunnu enää olevan neuvojen tarpeessa, vaan on kertoillut täällä, miten on työstänyt itse asioita useallakin rintamalla ja on nykyään niin tasapainossa vaikean tilanteen kanssa kuin voi.
Neuvomisen sijaan on siis keskitetty kuulumisien vaihtamiseen näemmä etenkin vakkarien kesken ja "maratonihminen", kuten häntä haukutte on näyttänyt muutamann huomion tehneen. Itsekin keskittyisin mieluummin uusien kirjoittajien kertomuksiin, mutta niihin on räksytetty, että ei tarvitse kertoa, ketään ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä lainaamasi kanssa vähän samoilla linjoilla. Tuo "mitä näitä oli" pitää nimittäin sisällään aika paljon erilaisia näkemyksiä, jotka tuntuvat pohjaavan monen omakohtaisiin kokemuksiin teineistä ja erosta lasten silmin, mutta joista yksikään ei kuulu: "anna olla ja käperry yksin katkerana suremaan, koska exäsi on taikavoimillaan kääntänyt kaikki heikot ja hyväuskoiset lapsesi sinua vastaan ja turha sinun on hänen kaikkiin muihin paitsi itseesi satasella uppoavaa auktoriteettia vastaan taistella". Tämähän oli kai ainoa oikea palaute?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KIITOS Sinulle joka jaksat vääntää rautalankaa uudestaan ja uudestaan. Ei sitten avaudu eräälle laisinkaan. Tsiisus sanon mä, popcornit esiin. Tämä on melkein jo hauskaa ..... tavallaan.
Mulla oli joskus fb:ssa kansikuvana hauska meemi. Se kuului jotenkin näin:
Happy? -> No -> Change something. Happy -> Yes. Simple.
Luulisi että perusperiaate on yksinkertainen, mutta selvästikään ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jumissa ollaan. Mitään ei ole tehtävissä.
Vähän niin kuin alunperin eronkin kanssa -elämä on ohi, mitään ei ole tehtävissä oman tilanteen parantamiseksi. Ei vaan pysty muuhun kuin odottamaan kuin pää pölkyllä muiden päätöksiä ja ratkaisuja. Puita ei pysty ostamaan koska ei tiedä missä asuu, se on muiden ratkaistava. Makkaria ei voi muuttaa, eikä päätöksiä jouduttaa tai vaatia, muut päättää, muut muuttaa.
Mikähän tähän tilanteeseen on johtanut? Olisiko siellä mitään missä voisi toimia toisin, jottei jatkossa enää syventäisi ahdinkoa tai toisi muita ongelmia?
Ai niin, tiesinhän minä jo. Valita 25 vuotta sitten toisenlainen mies. Ja 24 vuotta, 23 vuotta, 17 vuotta kun teki ensimmäisen lapsen, 15 kun toisen, 12 kun kolmannen, jne.. No, sitä odotellessa etä joku muu keksii aikakoneen.
Joku täällä ei tajua, että vauva on muuttunut siten, että ensimmäinen viesti jää aina sivun alkuun näkyviin ja on nyt juuttunut siihen, mitä ap on aikoinaan sanonut, eikä millään usko, että näissä sadoissa sivuissa on jo ihan eri tarina.
Ei sille oikeasti mitään mahda.
mutta joista yksikään ei kuulu: "anna olla ja käperry yksin katkerana suremaan, koska exäsi on taikavoimillaan kääntänyt kaikki heikot ja hyväuskoiset lapsesi sinua vastaan ja turha sinun on hänen kaikkiin muihin paitsi itseesi satasella uppoavaa auktoriteettia vastaan taistella".
Aivan, yksikään neuvo ei ole kuulunut noin. Joten tämän neuvon väittäminen ainoaksi oikeaksi on olkiukko, jos joku vielä muistaa, mitä sellainen tarkoittaa. Ja tätä olkiukkoa täällä nyt muutama jaksaa nousta pieksämään aina säännöllisin väliajoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei herää. Kun he uskovat sokeasti aloittajaan. Jokainen järkevä sen näkee ettei isän manipulaatio mene läpi vuosikausia lasten kasvaessa. Ja minkä ihmeen takia mies tuhlaisi elämäänsä aloittajaa kiusaten. En usko, että uhraa häneen enää ajatustakaan. Miehellä on oma elämänsä, mutta aloittaja on jumiutunut johonkin päähänpinttymään ja vakkarit vielä häntä siihen kannustavat. Tämä o todella kummallista.
Itse kirjoitin jo monta monta kymmentä sivua sitten omasta pojasta joka noin 13-14-vuotiaana tovin aikaa olisi mielellään shoppaillut itsensä isän luokse vaikka joka viikoksi, koska isän luona syötiin kebabia, pelattiin rajattomasti myöhälle iltaan ja oli isän uuden kumppanin lapset, joilla samat säännöt, tai siis sääntöjen puute. Meille tultiin aina väsyneenä ja vähän ärtyneenä alahuuli pitkällä kuin kärsimään jotain vankeusrangaistusta. Meillä kun piti nukkua ja tehdä läksyjä.
Totta munassa se oli a) loukkaavaa. B) todella ärsyttävää, että kaikki yhdessä sovitut kasvatusperiaatteet lensi ikkunasta kun taloon saapui uusi kumppani jonka lapsia ei säännöillä ahdisteltu. Mutta tilanteen läksy oli itselle se, etten saavuttanut mitään kiistelemällä exän kanssa tai valittamalla lapselle. Päinvastoin, lapsen asenne eikun negatiivisemmaksi kehittyi ja lisäksi riiitelin exän kanssa ja sain hänen uuden naisensa keittämään välillemme oikein kunnon myrkyn. Rakentava puhe ei tuottanut mitään hedelmää, vittuilu ja riitely sitäkin vähemmän. Itkeskelyä ja huokailua en itse harrasta, mutta pojan kohdalla se ei ainakaan olisi pelannut. Teinit eivät kovin mielellään syyllisty.
Toinen läksy mistä moni voisi ottaa opiksi ettei tarvitsisi käydä samaa suota läpi kuin minä:
-kumpikaan ei tehnyt tuota em satuttaakseen tai ärsyttääkseen minua. Jos olisin sen ajatuksen saanut heti kärkeen pois päästäni, niin ehkä oma tapani toimia olisi ollut erilainen. Ex vaan eli sitä rakkauden ensihuumaa, ikuista vappua uuden naisensa kanssa. Ei häntä kiinnostanut olla kurinpitäjänä. Piti ajaa se uusi perhe sisään taloon ja saada lapsi hyväksymään yhtäkkiä elämään tulleet uudet ihmiset jotka muutaman tapaamisen jälkeen muuttivat saman katon alle. Se ei liittynyt millään lailla minuun tai mihinkään kätkettyyn motiiviin "viedä multa kaikki" tai kääntää lasta minua vastaan. Sen kääntämisen tein kyllä ihan itse. Ja se lapsi, no se teini kaipaa minua vähemmän kuin minä häntä. Teinit kaipaavat vanhempiaan vähemmän kuin vanhemmat heitä. Exän luona oli kivaa, meillä tavallista arkea. Minun uteleminen ja sitten motkottaminen siitä mitä isän luona, ärsytti.
No miten tilanteesta sitten edettiin? Sanoin exälle, etten aio luopua omista viikoistani ja sain hänet mukaan, joten hän enimmäkseen patisteli lasta luokseni. Aikansa lapsi jatkoi samaa linjaa, mutta pikkuhiljaa uutuuden viehätys isän luona muuttuneesta tilanteesta haihtui ja tilanne normalisoitui. Minä opettelin pitämään kieleni kurissa. Exän uuden kanssa en ole väleissä vieläkään, mutta se taisi olla toivottu lopputulema joka tapauksessa.
Mutta joo, tiedän. Ei yhtään samanlainen kuin Ap tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ollaan nyt reiluja, ei apn tarvitse kuin olla normaali;-) mäkkäri on sitten bonusta, joka seuraa tuosta. Mutta juuri näin. Ilmeisesti joku kokee olevansa avioeroexpertti ja oikeasti loukkaantuu, kun vain nyt neuvot eivät kelpaa. Mutta ei ne ole huonoja, ainoastaan nyt vain apn tilanne on oikeasti mennyt niin paljon eteenpäin
Voi olla että hyvät neuvot on nyt muutaman kuukauden liian myöhässä. Kuitenkin jossain saattaa joku toinen elää samaa tilannetta missä sen mielipahan nieleminen ja tilanteen katsominen oman loukatun mielen ulkopuolelta saattaisi auttaa ajoissa ennen kuin välit teineihin muuttuu oudoiksi.
Ja jatkonkin kannalta oikeastaan ainoa toimiva neuvo on vähän saman suuntainen: rauhoitu, ole normaali, odota.
Eli siis kaikki kommentit ovat olleet turhia koska aloittaja kuittaa kaikki, että nämä eivät sovi hänen tapaukseensa. Ja siihen on sitten tyytyminen. "Kun aikuinen ihminen sanoo ei kiitos". No, sitten vain täytyy antaa kaiken jatkua samanlaisena edelleen.
Olen ollut ihan väärässä kun olen kuvitellut aloittajan haluavan päästä eteenpäin ja toivonut täältä vinkkejä. Olen käsittänyt, että hän kärsii tilanteesta kun yhteyttä lapsiin ei ole. Mutta häntä ei sitten kannata jatkossa vaivata miettimällä olisiko jotain keinoa muuttaa tilannetta.
Joidenkin mielestä me siis kiusaamme aloittajaa kun luulemme hänen haluavan päästä lasten kanssa kontaktiin tms. Tietenkin aloittajalla on oikeus sanoa ei kiitos. Mikäs siinä sitten.