Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12645)
Vierailija kirjoitti:
Mieshän on asunut jo pois kotoa jo kauan. Oliko ne jotain niin vanhoja palkkarahoja.
No ei ollu. Poika oli töissä mökkimiehen firmassa nyt syksyllä. Palkka on siitä.
Poika antoi isälleen palkan säilöön, ettei vain tuhlaisi sitä itse, koska raha piti käyttää yhteen tärkeään juttuun. Nyt kun poika kyselee rahojensa perään, isä ei vastaa eikä anna rahoja.
"Mutta ymmärräthän varmaankin, että vielä ikävämpi tilanne on sillloin kun se eroa haluava haparoi ja egonsa vuoksi vahingoittaa koko perhettä eroa halutessaan? Uhkailee, on jopa itsetuhoinen ja käyttäytyy narsistisesti?
Ymmärrät varmaan, että hän, joka haluaa sivistyneen eron siitä huolimatta, että toisen rakkaus on loppunut, on suomeksi sanottuna aina paskaraossa, kun eroa tahtova ei-rakastava huutaa ja mustamaalaa, pelaa likaista peliä?"
Yleensä se on kyllä se jätetty, joka katkeroituu eikä meinaa toeta. Siksi kaikille eroa suunnitteleville suositellaan perheterapiaa. Minun exäni oli erittäin hankala ihminen, rikki ja ilman tuota terapiaa ero olisi ollut hänelle vieläkin vaikeampi, vaikka mulla ei ollut ketään uutta. Voin vain niin pahoin siinä suhteessa. Mutta sinne voi hakeutua yksinkin ennen tai jälkeen eron. Ymmärrys lisääntyy ja se auttaa näkemään suhteen problematiikkaa ja sitä, mitä elämältä haluaa. Ei mulla ollut uutta mielessäkään.
Eli jos on ollut vaikea suhteessa, niin eron myötä ei ainakaan tule säyseämmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieshän on asunut jo pois kotoa jo kauan. Oliko ne jotain niin vanhoja palkkarahoja.
No ei ollu. Poika oli töissä mökkimiehen firmassa nyt syksyllä. Palkka on siitä.
Poika antoi isälleen palkan säilöön, ettei vain tuhlaisi sitä itse, koska raha piti käyttää yhteen tärkeään juttuun. Nyt kun poika kyselee rahojensa perään, isä ei vastaa eikä anna rahoja.
Tuossa perhekuviossa ei siis ole turhia puhuttu vaikka isä ollut kk-kaupalla muualla. Uskomatonta.
No miksei poika antanut äidilleen? Eihän isä ole kuulemma ollut edes kiinnostunut salarakkaan julkistuksen jälkeen pojasta eikä tavannut poikaa kuin satunaisesti ja lyhyesti. Miten edes tuli mieleen jollain satunaisella tapaamisella antaa tässä tilanteessa rahat isän hoitoon. Kun isä oleili ihan jossain muualla ja olivat jo eronneet. Poika asui kuitenkin äitinsä kanssa, hänhän olisi ollut luonteva rahojen säilyttäjä. Olisi pojan luullut juttelevan tästä ensisijaisesti äidin kanssa. Outo järjestely tuossa tianteessa.
Yleensä se on kyllä se jätetty, joka katkeroituu eikä meinaa toeta.
Totta. Mutta usein tämä johtuu siitä, että era on edeltänyt eroa haluavan ristiriitainen ja joskus jopa sairas käytös, johon eroa haluava ajautuu oman syyllisyydentuntonsa ja pahan olonsa vuoksi.
On eri asia katkeroitua erosta kuin kaasuvalottaa, mustamaalata, kohdella vihamielisesti, valehdella, vältellä keskustelua ja rehellisyyttä, jne näin kun valitettavasti monet eroa haluavat sortuvat tekemään senkin vuoksi, että eivät kykene kertomaan suoraan erohaluistaan ja toivovat, että se toinen ottaisi eron.
Muna/kana siis, mutta omasta mielestäni vastuu muutoksesta on aina ensisijaisesti sillä, kuka muutosta haluaa ja ajaa, siis omasta käytöksestään ja tavoistaan asiaansa edistää.
T: MaratonParkuja
Tunne nainen arvosi tosiaan lapset aistivat tilanteen. Toisekseen älä käytä kallista aikaasi ihmiseen, joka ei ole arvoisesi. Irtaantuminen ei ole koskaan helppoa, mutta siitä selviää. Paljon voimia!
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä minäkin ihmettelen. Miksi ihmeessä on annettu pojan palkkarahoja ex-miehelle? Eikö pojalla ole omaa tiliä? Tai miksi ei edes 28:n tilille tai vastuulle? Nyt alkaa minullakain nämä tarinat ihmetyttää niin paljon siinä on outoja juttuja. Koska 28 kuitenkin on töissäkin niin on kuitenkin ihan tolkun ihminen. Mutta miksi moinen ihmeellinen asioiden hoito ja sumpliminen.
En tiedä miten voi pyytää vesimaksuista armahdusta jos mies on edelleen kirjoila asunnossa. Ei se mitenkään taloyhtiölle kuulu jos muuttoilmoitus on tekemättä. Muutenhan joutuisivat ylenaikaan ihmisten vesimaksuja selvittelemään ja hyvittelemään. Käsittäkseni vesimaksu perustuu juuri siihen kuka on asunossa kirjoila.
Tiedätkö, saat ihmetellä. En voi sille mitään, että poika luotti omaan isäänsä ja halusi että isä pitää tallessa x määrän rahaa siihen asti, kun poika tarvitsee niitä. Poika pelkäsi, että käyttää ne turhuuksiin (eikä ihan turha pelko), mutta poika ei varmasti olisi uskonut, että rahojaan ei saa tarvittaessa. Tietenkin pojalla on oma tili.
En tässä myöskään ole vaatimassa mitään armahdusta taloyhtiöltä, ymmärrän kyllä veloitusperiaatteen. Olen ihan työssä käyvä tolkun ihminen. Yritän nyt vain selvittää, miten hemmetissä asian saan korjattua. Nyt 15 kk 20 euroa = 300 euroa, keksisin kyllä rahalle muutakin käyttöä. Vika ei kuitenkaan ole taloyhtiön vaan eksäni.
28 v yhdessä
Näistä lainoista voisi vielä periaatteessa kirjoittaa velkakirjan jossa ne luetellaan.
Henkilötiedot ja osapuolet tarkasti nimeten.
Päivämäärät jne.
Sekä maksusuunnitelma. Joko jokin summa /kk pojan tilille. Avatkaa hänelle oma tili.
Tai päätös, että nämä velat / rahat vähennetään kun asunto on myyty niin miehen osuudesta.
Elleivät nämä onnistu niin velkakirja on pätevä, jos kaikki sen ovat allekirjoittaneet, niin oikeusaputoimistossa laittaa perintään haettavaksi.
Jos miehellä on ulosotossa jo nyt perittävää hänelle jää vain suojaosuus käyttöönsä.
Siitä on tässä tilanteessa paha nyhjäistä mitään.
Vierailija kirjoitti:
28, koska lapsesi on kohta täysi-ikäinen, niin suosittelen että kerrot hänelle nyt heti KOKO totuuden tästä taloudellisesta sotkusta minkä eksäsi on aiheuttanut. Tämä sinun pitää tehdä sen vuoksi, että hän ei myöhemmin sorru rahoittamaan eksäsi elämistä ja myös sen vuoksi, että hän ymmärtää mielentilaasi. Jos jätät kertomatta asioita, niin hänellä ei ole mahdollisuutta varautua siihen, että mitään ajokorttia ei tule.
Lapsesi on nyt tärkeää ymmärtää mikä sinun taloudellinen tilanteesi on, että hän ei kuvittelet että sinä voit jatkossakin pelastaa hänet aina kun eksä jättää jotain luvattua tekemättä (tai on pimittänyt lapsesi rahat). Jos et tee asioita nyt selväksi hänelle, niin voi olla että joudut jatkossa todella kireälle taloudellisesti ja se ei ole reilua. Hänen on nyt ymmärrettävä asioiden oikea laita ja se, että sinun rahkeesi eivät riitä enempään.
Tämä voi tuntua ikävältä nyt, mutta sääs
Kiitos asiallisesta kirjoituksesta.
Lapsi tietää, että isä ei osallistunut kesän lomamatkan maksuun sovitusti. Poika oli paikalla kun matkasta keskusteltiin ja isä sanoi, että maksaa puolet jne. Nyt poika myös tietää, että en ole saanut isältä niitä pojan rahoja. Minun ja eksän keskinäisestä velasta poika ei tiedä. Olemme puhuneet rahasta paljonkin, tuntuu silti välillä kuin puhuisi kuuroille korville. Jos eksä pettää poikansa ajokorttiasian kanssa niin minä en pysty asiaa paikkaamaan. Pojan 18 v päivät tulossa ja omia terveyteen liittyviä kuluja vaikka kuinka paljon. Pärjäämme kyllä jotenkin, mutta ei tässä nyt ajokortteja maksella.
Täytyy todella keskustella pojan kanssa lisää.
Ne ketkä on ketjua seuranneet niin tietävät, että se olen minä joka "joudun" pojalle kaikki asiat puhumaan, isänsä lähdön (isä ei sanonut pojalle sanaakaan), minä kerroin toisesta naisesta ja perheestä, jotta lapselle ei kävisi vahingossa samoin, että törmää julkisiin kuviin, nyt minun pitää vielä varoittaa isän raha-asioista. Ei ole minusta reilua ja moni tietää, että en ole isää pojalle haukkunut.
28 v yhdessä
Nyt on niin, että huomenna selvittelen muutaman asian mm. taloyhtiön kanssa.
Minun on nyt saatava eksän kanssa naamatusten tapaaminen, tavallaan samanlainen kuin silloin huhtikuussa, että minä kerron faktat missä mennään (viimeksi halusin lopullisen eron) ja eksä kuuntelee. Järjestän tämän niin, että eksän kamat lähtevät samalla. Toki kuuntelen jos eksä saa puhehousut päälle, mutta oikeesti en usko mitään. Siltä osin tunnen eksäni, että vääränlainen "nurkkaan ajaminen" saa Hänet ihan lukkoon. Asiat kuitenkin pitää tuoda esiin niin, että päätökset olen tehnyt tiedossani olevien faktojen pohjalta. Muutaman asian selvitän ensin.
Kyllä tämä tästä tavalla tai toisella.
28 v yhdessä
Vierailija kirjoitti:
Näistä lainoista voisi vielä periaatteessa kirjoittaa velkakirjan jossa ne luetellaan.
Päivämäärät jne.
Sekä maksusuunnitelma. Joko jokin summa /kk pojan tilille. Avatkaa hänelle oma tili.
Tai päätös, että nämä velat / rahat vähennetään kun asunto on myyty niin miehen osuudesta.
Elleivät nämä onnistu niin velkakirja on pätevä, jos kaikki sen ovat allekirjoittaneet, niin oikeusaputoimistossa laittaa perintään haettavaksi.
Jos miehellä on ulosotossa jo nyt perittävää hänelle jää vain suojaosuus käyttöönsä.
Ei, vaan kyllä sen pojan pitää saada se palkkarahansa just silloin, kun hän sitä takaisin pyytää. Ei se ollut mikään lainananto isälle. Ne oli pojan omia rahoja ja isä otti rahat vain säilöön!!!! Silloin ne rahat pistetään just sillä sekunnilla takaisin tilille, kun pyydetään, eikä väsätä mitään velkakirjoja, jossa isä makselee sitä pojan rahaa pikku hiljaa takaisin! Vielä pahempi vaihtoehto, että poika saisi oman rahansa, vasta kun asunto on myyty. Hei haloo nyt!
Vaikka minun ei tarvitse korjata tai selitellä niin kaikki ne palkkarahat mitä poika sai mökkimiehen töistä meni suoraan pojan tilille. Tämä palkka/palkkio, jonka poika joko siirsi tai pyysi siirtämään isänsä tilille tuli erään harrastustoiminnan kautta, eli isä ja poika molemmat ovat yhdessä olleet hommissa ja saaneet omat palkkionsa (ovat noin 4 krt/vuosi). Siksi poika valitsi tässä isänsä, enkä minä siitä poikaa voisi moittia. Ei olisi ennen tätä tullut edes mieleeni, että isä pettäisi poikansa.
Mietin ulosottoa, en tiedä onko eksä niin pahoissa vaikeuksissa. Ainakaan asunnon osalta minulle ei ole tullut tietoa, mutta toisaalta miksi tulisikaan. Auto on varmaan velalla, vene oli myös (velaton), mutta en edes tiedä onko sitä enää.
Sitä tosissaan luuli tuntevansa toisen kun 15 v:nä ystävinä tutustuttiin eli 35 vuotta sitten ja pariskuntana oltiin 28 vuotta. Ei sitä näköjään oikeasti tunne. Jälkikäteen sanottuna niin nuo raha-asiat oli vaikeita aina, arjessa maksettiin kyllä tasapuolisesti kaikki, mutta aika-ajoin oli ongelmia ja sillon se olin minä joka pelastin tilanteen.
28 v yhdessä
Isä todellakin on kavaltanut poikansa rahat.
Kannatan edellä kirjoittaneen ehdotusta, että 28v puhuu pojan kanssa kaikki asiat halki. Poika on sen ikäinen, että kestää totuuden ja osaa varautua lähitulevaisuuteen ilman ajokorttia.
Ehdotan myös, että kunhan 28v on keskustellut eksän kanssa kahdestaan, keskusteluun voi ottaa mukaan myös pojan. Pojalla voisi, ja saa ollakin jo tässä vaiheessa, omaa palautetta sanottavana huijaavalle, valehtelevalle ja kavaltavalle isälleen.
Mies on niin pohjattoman epärehellinen tapaus, että jonkinlaista interventiotahan tässä jo tarvitaan.
Jos mieheltä ei tipu hänen haltuunsa valheellisin perustein päätyneitä erinäisiä rahasummia, viimeisenä kovana otteena voi mennä miehen työpaikalle tervehdyskäynnille.
28v, voit jo nyt tarkistaa pankkitunnareilla Digi- ja väestötietovirastosta omat tietosi eli näet omista osoitetiedoistasi kuinka monta henkilöä osoitteeseesi on merkitty, 2 vai 3. Oman kokemukseni mukaan tiedot päivittyvät nopeasti, jos muuttaja on ilmoituksen tehnyt.
Muista myös ottaa talteen exän käyttämän auton rekkari, jos saat hänet tulemaan paikalle. Voit katsoa Traficomista tiedot.
No, oli rahat sitten saatu Mökkimieheltä (jossain kyllä niin kerrottiin) tai harrastustoiminnasta, (oliko nyt taas asiasta sivuunveto) niin edelleen miksi siinä vaiheessa kun tilisiirto pojan tililtä tehtiin (äiti teki?) miksi ei siirretty äidin tilille turvaan? Kyllähän siinä vaiheessa jo exän toimet tiedettiin, ainakin osittain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päivämäärät jne.
Ei, vaan kyllä sen pojan pitää saada se palkkarahansa just silloin, kun hän sitä takaisin pyytää. Ei se ollut mikään lainananto isälle. Ne oli pojan omia rahoja ja isä otti rahat vain säilöön!!!! Silloin ne rahat pistetään just sillä sekunnilla takaisin tilille, kun pyydetään, eikä väsätä mitään velkakirjoja, jossa isä makselee sitä pojan rahaa pikku hiljaa takaisin! Vielä pahempi vaihtoehto, että poika saisi oman rahansa, vasta kun asunto on myyty. Hei haloo nyt!
Mitäs teet, kun isä ei näköjään vaan maksa?
Vierailija kirjoitti:
No, oli rahat sitten saatu Mökkimieheltä (jossain kyllä niin kerrottiin) tai harrastustoiminnasta, (oliko nyt taas asiasta sivuunveto) niin edelleen miksi siinä vaiheessa kun tilisiirto pojan tililtä tehtiin (äiti teki?) miksi ei siirretty äidin tilille turvaan? Kyllähän siinä vaiheessa jo exän toimet tiedettiin, ainakin osittain.
Siksi, että poika luotti isäänsä, jonka kanssa hänellä on ollut luottamukselliset ja hyvät välit 16,5 vuotta. Koska pojan ei tullut mieleenkään, että ei saisi omalta isältään takaisin rahoja. Koska poika ei todellakaan ollut täysin perillä "kaikesta". Koska ei ollut mitään tilisiirtoja, vaan todennäköiseti harrastustoiminnasta suoraan käteisenä saatu raha, jonka naiivi, typerä, lapsellinen (sinä voit lisätä tähän haukkumasanoja) poika meni antamaan isälleen, jonka kuvitteli välittävän hänestä.
Saitko jo itsellesi kelpaavan vastauksen, vai miksi jankutat tätä asiaa ja tinkaat vastauksia? Melkein toivoo, että joillekin ihmisille sattuisia oikein paskoja asioita niin pääsisi sitten kyselemään, että miks miiksi miiiksi menit tekemään näin tyhmästi, että toiset pääsevät sinua kusettamaan!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä entinen olikin helpompaa ja kuitenkin parempaa. Siihen ei kuitenkaan pidä antaa rohkaisua. Ja silloin kyllä taas kylvetään ilkeitä sanoja kun ei mene exän mielen mukaan eikä oteta takaisin. Kysynkin mistä näitä huonoitsetuntoisia miehiä löytyy jokaiselle kiltille naiselle ??
Kyllä näitä "vaihtelunhaluisia, kyllä minulla on oikeus-naisia" tuntuu omassa kaveripiirissäni olevan selvästi enemmän kuin miehiä. Tuhotaan jopa kymmenien vuosien avioliitot ja rikotaan perheet. Mistä näitä pettäviä naisia löytyy jokaiselle kiltille miehelle??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että poika luotti isäänsä, jonka kanssa hänellä on ollut luottamukselliset ja hyvät välit 16,5 vuotta. Koska pojan ei tullut mieleenkään, että ei saisi omalta isältään takaisin rahoja. Koska poika ei todellakaan ollut täysin perillä "kaikesta". Koska ei ollut mitään tilisiirtoja, vaan todennäköiseti harrastustoiminnasta suoraan käteisenä saatu raha, jonka naiivi, typerä, lapsellinen (sinä voit lisätä tähän haukkumasanoja) poika meni antamaan isälleen, jonka kuvitteli välittävän hänestä.
Saitko jo itsellesi kelpaav
En ole tuo, jolle vastasit, mutta pahoittelut. Ehkä tämä joidenkin asioiden jankkaaminen saattaa tulla ihan siitä, että ihmiset ovat huolissaan sinusta ja lapsestasi. Ehkä se tuntuu oudolta kun ei varsinaisesti tunneta toisiamme, mutta itsekin myötäelän näitä tilanteita kirjoitustesi mukana ja myös minä olen huolissani. Etenkin kun on itse ja oma lapsi tullut taloudellisesti hyväksikäytetyksi eksän toimesta, niin sitä on huolissaan, jos kuulee että joku muukin käy näitä asioita lävitse. Oli se sen verran rankka elämänvaihe, että ei sitä kenellekään toivo. Voimia sinulle 28!
28, koska lapsesi on kohta täysi-ikäinen, niin suosittelen että kerrot hänelle nyt heti KOKO totuuden tästä taloudellisesta sotkusta minkä eksäsi on aiheuttanut. Tämä sinun pitää tehdä sen vuoksi, että hän ei myöhemmin sorru rahoittamaan eksäsi elämistä ja myös sen vuoksi, että hän ymmärtää mielentilaasi. Jos jätät kertomatta asioita, niin hänellä ei ole mahdollisuutta varautua siihen, että mitään ajokorttia ei tule.
Lapsesi on nyt tärkeää ymmärtää mikä sinun taloudellinen tilanteesi on, että hän ei kuvittelet että sinä voit jatkossakin pelastaa hänet aina kun eksä jättää jotain luvattua tekemättä (tai on pimittänyt lapsesi rahat). Jos et tee asioita nyt selväksi hänelle, niin voi olla että joudut jatkossa todella kireälle taloudellisesti ja se ei ole reilua. Hänen on nyt ymmärrettävä asioiden oikea laita ja se, että sinun rahkeesi eivät riitä enempään.
Tämä voi tuntua ikävältä nyt, mutta säästää teidät molemmat isoilta harmeilta myöhemmin.