Pitäisi osata päästää irti, miksi se on niin vaikeaa?
Mies on sanonut, ettei enää rakasta minua. Olemme naimisissa, lapsia on. On tyytymätön suhteeseen, eikä enää rakasta.
Ilmoituksen tuoman alkushokim jälkeen meillä on ollut kuitenkin yhdessä ihan mukavaa. Tiedän kuitenkin, että mies esittää, puree hammasta kestääkseen, ja hakeutuu paljon pois kotoa.
Pakosta asumme yhdessä vielä useita kuukausia.
Itse huomaan ajattelevani, että kaikki kääntyy vielä hyväksi, ja ollaan matkalla parempaan. Vaikka toisaalta tiedän totuuden miehen puolelta.
Miten ihmeessä pystyn irrottautumaan miehestä, varsinkin kun asumme yhdessä. Ja nukumme samassa sängyssä. Ehdotin, että muutetaan eri huoneisiin, mies ei sitä halunnut.
Pelkään, että todellisuus lyö todella kovaa, sitten kun on konkreettisen eron aika. Vaikka, ehkä tässä tekee tätä ajatustyötä kokoajan asian suhteen. Mutta, silti, minä toivon ett kaikki vielä korjaantuisi.
Todella kuluttavaa. Toisaalta voisi olla helpompi repiä itsensä kerralla kunnolla irti. Ja vajota pohjaan, entä tämmöinen ikävä välitila. Jossa välillä petollisen hyvä olla ja välillä valtava möykky vatsanpohjassa.
Kommentit (12644)
28, niin siinä varmaan on käynyt, että sulta on kuolleet kaikki tunteet, niin hyvät kuin huonotkin, eksää kohtaan. Ja varmaan se on tapahtunut jo sen 10 kk roikotuksen aikana. Siinä mielessä on varmaan siunaus, että sait kuulla millainen tyyppi oikeasti on, vasta nyt kun tunteet ovat jo kuolleet.
Ehkä se olen vain minä, jolla herää myötätunnosta kiukku sun puolesta...En vaan voi sietää valehtelua ja toisen tunteilla leikkimistä. Reilusti ero ja sitten vasta uutta, ajattelen minä - palikka-aivo.
MaratonParkujan kirjoituksesta tunnistin myös itseni ja sen miten minuakin on auttanut tämä ketju käsittelemään jo vuosia sitten tapahtuneita asioita. Olen myös oppinut arvostamaan enemmän omaa avioliittoani ja jokaista kaunista päivää.
Kuurankukka
Vierailija wrote:
28, niin siinä varmaan on käynyt, että sulta on kuolleet kaikki tunteet, niin hyvät kuin huonotkin, eksää kohtaan. Ja varmaan se on tapahtunut jo sen 10 kk roikotuksen aikana. Siinä mielessä on varmaan siunaus, että sait kuulla millainen tyyppi oikeasti on, vasta nyt kun tunteet ovat jo kuolleet.
Ehkä se olen vain minä, jolla herää myötätunnosta kiukku sun puolesta...En vaan voi sietää valehtelua ja toisen tunteilla leikkimistä. Reilusti ero ja sitten vasta uutta, ajattelen minä - palikka-aivo.
MaratonParkujan kirjoituksesta tunnistin myös itseni ja sen miten minuakin on auttanut tämä ketju käsittelemään jo vuosia sitten tapahtuneita asioita. Olen myös oppinut arvostamaan enemmän omaa avioliittoani ja jokaista kaunista päivää.
Kuurankukka
Se tuska oli niin valtava 10 kk aikana, että välillä luulin, että en siitä selviä. Ja 2-3 viikkoa ennen sitä suurta huhtikuista keskustelua (ts. minä puhuin ja ex kuunteli) oli helvettiä. Mutta, kun pakotin kuuntelemaan ja sain asiat ulos niin se helpotus oli valtava. Silloin itse päästin irti.
En tiedä mikä olisi toipumiseni tilanne jos en olisi tutustunut mökkimieheen. Mökkimieheen tutustuminen on ollut niin iso tutkimusmatka myös itseeni ja kaikesta on voitu puhua. Elämääni tuli värit.
Elämä on kyllä sattumia täynnä.
Itseasiassa eksä soitti juuri ja huomaamattani puhuttiin pojan ajokoulusta, töistä, koulusta jne. sulassa sovussa. Puhelun jälkeen oikein pelästyin, minä olin ihan normaali kun minun pitäisi olla vihainen yms. En mä vaan osaa ja kun ne asiat ei tosissaan tunnu enää miltään.
Valehteleminen päin naamaan on pahinta mitä tiedän ja eksäni sen tiesi, muuta en elämäni kriisinkään aikana pyytänyt kuin rehellisyyttä. Ja eksä ei edes sitä kunnioittanut, ymmärrän kyllä Kuurankukka suuttumuksesi puolestani kyllä.
Ja vaikka täällä kirjoittelen sekä eksästä että mökkimiehestä ja elämästäni yleisesti, niin myös minä olen oivaltanut täältä asioita todella paljon. Itsetutkiskelua ja ymmärryksen kasvatusta isolla mittakaavalla.
Torstaina näillä näkymin eksän kanssa tavataan, katsotaan löytyykö puhehousut vai juokseeko karkuun. Kuulemma metsään haluaisi, siellä helpompi puhua. Enkä salaa lähde mökkimieheltä, tämä tuleva keskustelu / tapaaminen on mökkimiehen tiedossa.
28v yhdessä
Uskallatko mennä metsään noin epäluotettavan miehen kanssa, ties mitä hautoo mielessään. Itse en menisi sori vaan.
Vierailija wrote:
Uskallatko mennä metsään noin epäluotettavan miehen kanssa, ties mitä hautoo mielessään. Itse en menisi sori vaan.
Ymmärrän kyllä huolesi 😉
Ei se haluaisi kuitenkaan asumaan alaikäisen lapsensa kanssa, eli kyllä se haluaa että lapsella on vielä äiti.
Kyllä valehtelusta ja pettämisestä on vielä pitkä matka muihin "hirmutekoihin".
Ja jos totta puhutaan niin tulevaa keskustelua en myöskään halua käydä kotonani. Tässä kodissa ei enää jauheta k💩kukaan eksäni johdolla.
28v yhdessä
Vierailija wrote:
Vierailija wrote:
Ymmärrän kyllä huolesi 😉
Ei se haluaisi kuitenkaan asumaan alaikäisen lapsensa kanssa, eli kyllä se haluaa että lapsella on vielä äiti.
Kyllä valehtelusta ja pettämisestä on vielä pitkä matka muihin "hirmutekoihin".
Ja jos totta puhutaan niin tulevaa keskustelua en myöskään halua käydä kotonani. Tässä kodissa ei enää jauheta k💩kukaan eksäni johdolla.
28v yhdessä
Ja PITI lukea, jauheta k💩kkaa!
Onhan se vielä miehenkin asunto, että sikäli. Itse en noin törkeen ja sairaan valehtelun jälkeen tapaisi ketään missään metsässä. Uskomattomia asioita tapahtuu pitkienkin liittojen jälkeen. Jälkeen päin naapurit ym. sitten kertoneet, että sellainen hiljainen ja kiltti mies oli. Että ei olisi uskonut.
Vierailija wrote:
Onhan se vielä miehenkin asunto, että sikäli. Itse en noin törkeen ja sairaan valehtelun jälkeen tapaisi ketään missään metsässä. Uskomattomia asioita tapahtuu pitkienkin liittojen jälkeen. Jälkeen päin naapurit ym. sitten kertoneet, että sellainen hiljainen ja kiltti mies oli. Että ei olisi uskonut.
Siis, ei ole todellista. Valehtelun ja pettämisen takia en todellakaan pelkää eksääni. Metsä on aina ollut meille molemmille tärkeä elementti ja sienestys yhteinen harrastus + lisäksi ajomatkat 2 × 45 minuuttia hyvää aikaa puhua (jos puhehousut löytyy). Uskomattomia asioita tapahtuu ihan missä vaan (ei siihen metsää tarvita).
Ja kyllä tämä asunto on vielä miehenkin, toki penniäkään Hän ei ole maksanut asumiskuluja tänä vuonna ja myyntiin tarvitaan Hänenkin suostumus. Minun puolesta mies voi muuttaa tänne vaikka huomenna poikansa kanssa asumaan tai asunto voidaan laittaa myyntiin vaikka heti. Kaikki käy minulle. Onhan tämä asunto ollut ilmainen varasto miehelle jo vuoden, eikä mies ole osallistunut poikamme kuluihin laisinkaan (ei elatusmaksuja yms).
Ja tilastollisesti, missä perheväkivaltaa eniten tapahtuu? No, kotona ..... ei siihen metsää tarvita. Toki metsä voi toisille olla pelottava paikka, itse rakastan metsän tuoksuja ja ääniä.
Kaikkea hyvää Sinulle, elämää kannattaa elää avoimin mielin eikä elää pelon keskellä.
28 v yhdessä
Parasta páástáá irti jos on kyse kásikranaatista.
No en nyt lähtisi minäkään exää pelkäämään, mutta se kävi mielessä, että onkohan hän nyt asemassa, jossa sanelee, missä ja mitä. Että ymmärrän myös Kuurankukkaa, sillä minullakin vilahti silmissä punaista, että vielä venkoilee, missä ja miten pitäisi tavata.
Senpä vuoksi minulla onkin taas yksi neuvo annettava torstain tapaamiseen - sillä ehdolla, että se nyt järjestyy. Viikko on vielä nuori ja ohareita kerkiää tekemään parikin päivää. Se neuvo on: ennen tapaamista lue huolella Kuurankukan erinomainen lista. Lukemisen jälkeen keitä kahvit ja kertaa lukemasi, eli lue uudelleen. Sillä tämä on nyt mielestäni se kulma, jolla sinä tapaamista lähestyt. Muutoin käytte sienessä jutellen niitä näitä mukavia, kuten edellisetkin sieniretket menivät.
Kyynikko minussa myös sanoo, että siellä päin varmaan reissu meneekin leimalla "käväisen katselemassa, josko vielä viimeisiä suppiksia löytyisi". Kyynikko sanoo myös, että mitä kämppään tulee, niin. Nyt taitaa täytyä exän aika kieli keskellä miettiä, miten tästä eteenpäin. Nimittäin tosiaankin tämä on se ihan paras diili miehelle. Hänellä tottakaan ei ole varastointikustannuksia ja mikä vielä tärkeämpää: hänellä on rahat varmassa säästössä. Jos nyt kämppä myydään, rahat menevät sitten uusperhe-elämään. Ja toisinpäin tuskin on edes mahdollisuutta, eli tuskin hänellä uusperhe-elämänsä jälkeen, kun vielä masiskämppäkin on käsissä, edes on varaa sinua ulos ostaa, siis muuttaa siihen pojan kanssa. Ja miten hän nyt muutenkaan siellä elämässään sellaisen liikkeen selittäisi?
Sekin sitten, että ehkä nyt ollaan kuitenkin jo metreillä, jolloin ei enää oikeasti kannata ajatella, että ihan sama sulle. Vaan todella miettiä, mitä SINÄ haluat tehdä. Mies ei tule laittamaan rikkaa ristiin minkään suhteen, hän luottaa siihen, että ei edelleenkään tarvitse.
T: MaratonParkuja
Jaahas, on taas kommenttien poistoon päädytty. M-parkujan kanssa samaa mieltä oon. Avoimuutta nyt taas toistenkin kommentoinnille. Muuten on todella riitariitaista viestintää, mikä sinänsä ei uutta tässä ketjussa.
Hesarissa tänään artikkeli ristiriitaisesta käyttäytymisestä ja kommunikoinnista. Se on todella raskasta toiselle ja muille. Asiantuntijan mukaan silloin muut ja toiset alkavat vältellä ja valehdella, jotta pääsevät etäämmäksi. Tätä on sekä työelämässä että yksityiselämässä. Sellaisista pääsee helpoimmin irti, kun on muuta sosiaalista verkostoa, joka tukee. Se irti päästämisen vaikeus.
Vierailija wrote:
Jaahas, on taas kommenttien poistoon päädytty. M-parkujan kanssa samaa mieltä oon. Avoimuutta nyt taas toistenkin kommentoinnille. Muuten on todella riitariitaista viestintää, mikä sinänsä ei uutta tässä ketjussa.
Ei varmaankaan kukaan ketjuun osallistunut ole vastuussa kommenttien poistosta. Jotain tapahtunut uudistuksen jälkeen, tosin kyllä ennen sitäkin oli outoa, mitkä ketjut tai viestit lähtivät lennosta alta tai pääsee läpi ollenkaan. Harmittaa joka kerta, mutta se lienee hinta täällä kirjoittelusta. Mutta emme ehkä anna tämän pilata ketjua eli alkaa taas valittaminen toisten kirjoittelusta, eikös vaan.
Olin jälleen ärähtämässä, että ainakaan minä en ole koko ketjun aikana poistattanut yhtään viestiä. Huomasin sitten, että myös minun viimeisin viesti on poistunut, eipä se haittaa, mutta poistoon siis menee yhtälailla meidän "ns. vakiokirjoittajien" viestejä.
Älkää olko missään nimessä huolissaan siitä, että eksä jotenkin ohjaisi tätä kuviota. Ei torstai ollut ensimmäinen ehdottama päivä Häneltä, minulle ei sopinut muut päivät, sienimetsä on minulle automatkoineen parempi paikka kuin tämä kotini jne. Ei meistä tule ystäviä, haluan pitää tilanteen niinkuin nyt eli emme ole nähneet edes ohimennen 7 viikkoon, emme soittele, eksä ei tule omilla avaimilla jne. Tämä on nyt yksi tapaaminen ihan minun omaa uteliaisuuttani, rumasti sanottuna haluan nähdä miten vellihousu kiemurtelee. Ymmärrättehän, että se suurin ja tärkein muutos tässä on, että olen onnellinen ilman eksääni, pääkopassani on kaikki muuttunut Häntä kohtaan. Jos puhehousut löytyy niin kuuntelen, mutta mitään ei voi enää korjata. Puhuu Hän tai ei, niin aion kyllä lyödä omat faktat pöytään ja tapaamisen jälkeen Hänelle ei tule jäämään mitään epäselvyyttä mitä Hänestä ajattelen. Kyyneliä Hän ei tule näkemään, vaan hyvinkin itsevarman naisen.
Haluan myös tästä kodista sanoa vielä, että silloin alkuun tässä asuminen keskellä muistoja oli tuskaa. Asuntolaina on maksettu pois, eli asumme pojan kanssa tässä vastikkeella (joka ei ole halpa). Olen ollut valmis asunnon myymään ja en halua lunastaa tätä eksältä. Pojalla on hirveä halu muuttaa omilleen ja se on vähän jarrutellut omia ratkaisujani, enhän sitten yksin tarvitse kuin yksiön tai kaksion. Pojasta tulee juuri aikuinen, että tämä on vähän tällainen välitila. Nyt kun tämä asunto ei ole tuntunut enää pahalta, eikä muistot haitanneet niin olen myös ajatellut tätä järjellä, eli vaikka vastike on kallis niin missään, edes yksiössä pääkaupunkiseudulla en asuisi näin edullisesti. Siksi olen rauhoittunut tämän asian kanssa, tämä on edullisin vaihtoehto nyt.
28v yhdessä
Kummallisesti tosiaan poistuu kommentteja tuon päivityksen jälkeen, monessakin ketjussa ja ihan asiallisia. Yhteen ketjuun kirjoitin sanan ma kuu kamm ari - se oli yön aikana poistunut. Muutama muukin oma ja myös toisten... yäk
Nyt isolle kirkolle kauppaan ostaan kotimaisia omenoita+ muuta
Tuumis🌻
Joo minunkin kommenttini jonoutettiin ja sieltähän ne eivät taida koskaan palstalle päätyä, joten en tiedä, minkä botin kynsiin on ketju joutunut ja miksi.
Uskon kyllä, että ns. mitään vaaraa ei exän tapaamisessa ole, sen kummemmin siis henkistäkään. Mutta jotenkin...mieleen vaan nousee kaikenlaista. Ehkä olen tosiaan kyyninen ja vähän monenmoista näissä nähnyt tai sitten se todennäköisempi, niin matalamielinen, että jotenkin tahtoisin hälle niin luun kurkkuun ja kunnolla ja monta kertaa🤣
Noista ristiriidoista olisin vain sanonut, että uskon kyllä, että ristiriitainen kommunikointi on hankalaa vastaanottajalle ja jos luonne on tietynsorttinen, varmaankin sitten tulee heiteltyä valkoisia valheita ja välteltyä totuuksia, jotta pääsee itse helpommalla. Lisäksi tietysti ristiriitaista viestintää pyritään tulkitsemaan, eikä ne tulkinnat mene aina nappiin, vaan aletaan valehtelemaan jo etukäteen ajatuksella, että se toinen kuitenkin ajattelee tästä niin ja näin ja sanoo noin. Eli etukäteen yritetään pedata oma helppo elämä valheita ja kiertelyitä käyttämällä - aivan kuin se olisi sitten reilumpaa kuin ristiriitainen kommunikointi.
Mutta on sitä nyt helkkari sentään roti ja raja valheillakin. Ja jos ottaa strategiakseen valehdella, kun toinen on niin hankala, kannattaisi muistaa, että siinä kyllä valehtelee ennen kaikkea itselleen. Nimittäin niistä isoista elämänvaleista, kuten sivusuhteet, perheen rahojen pelaaminen, tms. kyllä kolahtaa omaan nilkkaan ja niistä jää aina kiinni, vaikka itselleen muuta tahtoisikin valehdella.
Teillä nyt kuitenkin on asunnot, lapset, uudet metsämiehetkin kuvioissa. Pienet tuntuvat olevan murheet...
Jos on dominoiva kumppani ja lisäksi ristiriitainen, niin pitkän suhteen jälkeen ei ehkä pääse irti kuin uudella suhteella. Pelko saa väistelemään. Itsesuojelu. Ja hämmennys. Ja voi masentuakin. Itsellä lähellä tällainen tapaus.
Tämä noin yleisesti ja HS:n artikkeliin liittyvänä.
"Jos on dominoiva kumppani ja lisäksi ristiriitainen, niin pitkän suhteen jälkeen ei ehkä pääse irti kuin uudella suhteella. Pelko saa väistelemään. Itsesuojelu. Ja hämmennys. Ja voi masentuakin. Itsellä lähellä tällainen tapaus.
Tämä noin yleisesti ja HS:n artikkeliin liittyvänä."
Niin. Pelko saa tosiaan tekemään kaikenlaista. Minä mietin pitkään suhteeni kariuduttua omaa osuuttani ja sitä, miksi se loppu tuntui niin pahalta. Ymmärrän kyllä tuon, sillä koin itsekin, että minua manipuloitiin ja tunteitani käytettiin minua vastaan. Lisäksi syytettiin juuri tuolla, että olen ristiriitainen, kun omasta mielestäni kerroin vain, miltä minusta tuntuu. Kerroin, että suhde on alkanut tuntua ensin pahalta, sitten tosi pahalta ja että voin huonosti ja sitten tosi huonosti. Sain kuulla, että sanon näitä asioita sen vuoksi, että toiselle tulisi paha ja syyllinen olo. Kun jatkoin heikkouttani suhdetta, sain kuulla olevani ristiriitainen ja että koska en tiedä, mitä tahdon, toisen on mahdotonta ymmärtää mitä sanon. Mahdotonta, vaikka yritin sanoittaa kaikilla tavoilla, joita tiedän.
Huomasin, miten aloin vältellä läheisiäni, koska he näkivät suhteen tilan liian selvästi ja halusivat herätellä minuakin. Jopa valehtelin joillekin suhteen jo loppuneen, koska en halunnut keskustella suhteesta ja sen tilasta. Tai no, en nyt ehkä suoraan valehdellut, vaan annoin ymmärtää ja vaikka näin, että ehkä on ymmärretty väärin, en oikaissut asiaa.
Mutta mikäs siinä sitten onkin, että kertaakaan, yhtään kertaa ei tullut mieleen, että tarvitsen uuden suhteen päästäkseni tästä eroon. Takuulla olisin päässyt sillä siunaaman hetkellä, kun toinen olisi ollut. Mutta minä tuumasin käsitellä sen suhteen ensin loppuun.
Kas kun sekin on kuitenkin vaihtoehto, vaikka kuinka mikä pelottaa, ihmetetyttää, hämmentää ja masentaa. Toisen tuominen suhteeseen ja etenkin valheella on aina valinta. Ja omista valinnoistaan voi syytellä toisia vain niin pitkälle kuin oma pokka kestää itseään pettää.
AP olis mukava kuulla kuulumisia.
Ompa hieno huomata että tämä ketju ei kuollutkaan pois. Jatkakaa samaan malliin.
Koukussa edelleen
Älä nyt pastaan tukehdu 🤣
Minulla kesti hetken keksiä tämä juju, no Tiikerikakkua ilman N-kirjainta tarkoitin. Mutta jos googlaa niin mm. Kotikokilta löytyy ohje Tiikerinkakkuun.
Nyt minä sitten nauran täällä kun mielessä pyörii kaikki Taatelinkakut, pähkinänkakut, täytteenkakut ja voileivänkakut. No höh.
28v yhdessä