Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten eroon toksisesta ja epäluotettavasta kaverista?

Vierailija
26.06.2022 |

Ainoa "kaverini" nykyisin vain haukkuu ja nolaa minua kirjoitellessaan mulle. Pidämme yhteyttä ainoastaan erään somechatin välityksellä, mutta hän näkee, kun olen online, ja pistää mulle viestiä vuorokaudenajasta riippumatta. Noin neljä vuotta sitten kävi ilmi, että hän on manipuloinut mua vuosikausia. Sen jälkeen en ole enää luottanut häneen täysin. Tosin hän harrastaa sitä kylmä-kuuma -käsittelyä ja välillä pahoittelee (tosin äärimmäisen harvoin). Hän yleensä olettaa, että hänellä on oikeus kohdella mua huonosti. Ollaan tunnettu lapsuudesta lähtien, joten siksi irtiotto on vaikeaa. Mutta olen aivan rikki niiden hänen viestiensä jälkeen. Mikä avuksi?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette tekemisissa vain somechatin kautta. Mitä jos lopettaisit kyseisen somekanavan käytön ja siirtyisit jonnekin muualle? Et vain vastaa tyypin yhteydenottoihin mitään.

Vierailija
2/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain vastaa, tai ole epämääräine ja sano että kiireitä. Henkisellä tasolla päästä irti, tää on nyt vaan susta kiinni. Ei sun tarvi vanhan ilkeän kouluaikaisen tutun kanssa kirjotella!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän toissapäivänä monen viikon jälkeen (edellinen kommunikointi oli päätynyt siihen, että hän haukkui mut aivan täysin) aloitti chatin ja pyysi apua. Autoin häntä ja koetin keksiä hänen tilanteeseensa ratkaisua. Hän vastasi ihan kivasti ja tuli itsellenikin parempi olo.

Vanhasta viisastuneena arvasin, että kun on kivaa viestittelyä ja mut on saatu "yleisöksi" nalkkiin, tulee pian se romahdus ja hän alkaa raivota. Niin kävi. Sitten taas hän rauhoittui ja juteltiin kivasti (hän ei pyytänyt anteeksi ja olin todella varautunut) -> taas tuli huutoraivari ääniviestillä ja hän toivoi kuolemaani, jopa kirjoitti sen viestiinsä. Sitten taas tuli normaaleja viestejä.

Mua alkoi tuossa kohtaa ahdistaa, enkä tiennyt, mitä hänelle kirjoitan. Hän ikäänkuin meni taas siihen moodiin, jossa diagnosoi mua ja esiintyy maailman fiksuimpana ja alentuvasti arvioi minua. Vastasin neutraalisti. Hän ei enää vastannutkaan toistaiseksi mitään.

Tilanne on todella ahdistava - miten saan hänet jättämään minut rauhaan?

Vierailija
4/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaa numero ja lopeta kaikki yhteydenpito. Kirpaisee muutaman kuukauden mutta kannattaa.

T. Samanlaisen "ystävän" jättänyt

Vierailija
5/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

blokkaa

Vierailija
6/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olette tekemisissa vain somechatin kautta. Mitä jos lopettaisit kyseisen somekanavan käytön ja siirtyisit jonnekin muualle? Et vain vastaa tyypin yhteydenottoihin mitään.

Estin hänet eilen, kun en halunnut, että hän katsoo someprofiilejani, mutta sitten huomasinkin chatissa, että hänet oli estetty siinäkin. En uskalla häntä estää, sillä pelkään, että hän pillastuu enemmän, jos ei saa lainkaan yhteyttä.

Yritän olla vastaamatta. Jos mulla olisi yksikin muu kaveri, niin hän olisi jäänyt historiaan jo ajat sitten, mutta mulla ei ole ollut vuosiin ketään muuta kaveria. Jostain syystä houkuttelen todella ilkeitä ihmisiä ympärilleni, tosin heitäkin todella vähän eli yksinäinen olen.

Ap

Vierailija
7/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et pysty suoraan sanomaan hänelle niin lopeta vain hänelle vastaaminen. Ole kuin häntä ei enää olisi. Siinäpähän raivoaa itsekseen. Surullista että ihmisillä menee noin huonosti että tarvitsee muita kiusata, kun ei se oikeasti auta. Pitäisi itse selvittää omat ongelmansa pään sisällä. Tsemppiä, ap. Ole tiukkana "ystäväsi" suhteen.

Vierailija
8/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vain vastaa, tai ole epämääräine ja sano että kiireitä. Henkisellä tasolla päästä irti, tää on nyt vaan susta kiinni. Ei sun tarvi vanhan ilkeän kouluaikaisen tutun kanssa kirjotella!

En oikein osaa valehdella. Haluan aina olla rehellinen. Mutta olen joutunut alkaa keksiä hätävalheita, jotta hän lopettaisi huutamisen ja uhkailun sekä jättäisi rauhaan. Kun olen rehellinen ja luotettava sekä hyväntahtoinen, hän vain käyttää sitä hyväkseen.

Se viestittely oli aivan _sairasta_ - siis sellaista, että mä laitoin joitain tosi kilttejä viestejä ja hän vastasi mulle, että fantasioi siitä, että kuolen tuskallisesti. Hän hoki noita juttuja minuuttikaupalla. Niitä äänileikkeitä oli varmaan puoli tuntia yhteensä. Kuuntelin ne kaikki ja alkoi tulla fyysisesti paha olo. Varmaan se puhelimeen raivoaminen kuului ulkopuolisillekin siellä.

Sitten kun sanoin, että mua ahdistaa ne hänen juttunsa, niin hän sanoi, että käytän väärin ja tyhmästi sanaa "ahdistus" tai "trauma", sillä sellainen ei voi ahdistaa tai traumatisoida.

Olen yrittänyt vähitellen etäännyttää itseäni hänestä, mutta meen tosi helposti halpaan, jos joku on edes pienen hetken mukava mulle.

Ap

Vierailija
9/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ihme, että mulla on "hieman" paha olo. Oon nyt juhannuspyhät kuunnellut niitä uhkailuja ja kommunikoinut chatissa tunteja kiusaavan ihmisen kanssa. Alkaa olla takki tyhjä. Kaiken huippuna hän jopa sanoi (kun alettiin pitkän tauon jälkeen chattailla), että hänellä ei ole varaa pitää minun kaltaisiani ystävinään, kun en anna hänelle tarpeeksi huomiota. Ei pyytänyt anteeksi niitä edellisiä edesottamuksiaan sanallakaan.

Ap

Vierailija
10/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Estin hänet eilen, kun en halunnut, että hän katsoo someprofiilejani, mutta sitten huomasinkin chatissa, että hänet oli estetty siinäkin. En uskalla häntä estää, sillä pelkään, että hän pillastuu enemmän, jos ei saa lainkaan yhteyttä.

Yritän olla vastaamatta. Jos mulla olisi yksikin muu kaveri, niin hän olisi jäänyt historiaan jo ajat sitten, mutta mulla ei ole ollut vuosiin ketään muuta kaveria. Jostain syystä houkuttelen todella ilkeitä ihmisiä ympärilleni, tosin heitäkin todella vähän eli yksinäinen olen.

Ap

Kerroit että jos sulla olisi edes yksi muu kaveri, tämän kiusaaja kaverin olisit heivannut jo ajat sitten elämästäsi.

Mietin, että olisiko tässä tilanteessa parempi olla yksin kuin kiusaaja kaverin kanssa? Sun pitäis miettiä mikä on sulle paras. Olla yksin vai kestää kiusaamista.

Jos minä olisin sinä, olisin mielummin yksin kuin kestäisin keneltäkään mitään pas*aa. Arvostan itseäni sen verran.

Vierailija
11/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän jopa sanoi, että aikoo omistaa loppuelämänsä mun tuhoamiselle. Arvatkaa, tuliko todella ahdistunut olo? :( Aloin suunnilleen säikkyä varjoanikin. En tiedä, voiko noiden juttujen jälkeen enää olla mitään ystävyyttä koskaan. Ei hänellä ole edes mitään oikeaa syytä sille mun ulkonäköni ja muiden ominaisuuksieni mollaamiselle. Haukkui mm. mua tyhmäksi, idiootiksi, apinaksi, rumaksi, huoraksi (monta kertaa, ei oikeaa syytä siihen, kun ei ole mulla seksiä ollut vuosikausiin). Hän on siis nainen ja itse olen nainen.

Ap

Vierailija
12/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänelle joku selitys ennenkuin blokkaat ettei hän vaan tule oven taakse räyhäämään. Itse laitoin vastaavalle kaverille syyn lisäksi jonkun positiivisen viestin jotta tyyppi ei alkaisi vihaamaan, kuten vaikka en halua jatkaa yhteydenpitoa ei tarkoita etten välittäisi sinusta ja tätä tosiaan tarkoitinkin. Hyvinä hetkinä ystäväni oli aivan ihana mutta narsistisia piirteitä oli liikaa.

Vierailija
13/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mitä merkitystä sillä on, että hän pillastuu enemmän jos hän ei enää saa sinuun yhteyttä? Sinun olisi hyvä ymmärtää, että tuo ihminen ei paitsi ole sinun ystäväsi, niin hän on myös henkisesti sairas, joka toivoo sinulle pahaa. On aivan normaalia katkaista yhteydet tuollaiseen ihmiseen, niin tekisi lähestulkoon kuka hyvänsä, joten sinun on turha tuntea pahaa omatuntoa siitä. Houkuttelet ikäviä ihmisiä puoleesi nimenomaan koska et osaa vetää rajoja, ja jossain vaiheessa sellainen voi olla jopa oikeasti vaarallista. Parasta siis alkaa opettelemaan rajojen vetämistä nyt ja kerta kaikkiaan lopetat yhteydenpidon täysin.

Vierailija
14/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän jopa sanoi, että aikoo omistaa loppuelämänsä mun tuhoamiselle. Arvatkaa, tuliko todella ahdistunut olo? :( Aloin suunnilleen säikkyä varjoanikin. En tiedä, voiko noiden juttujen jälkeen enää olla mitään ystävyyttä koskaan. Ei hänellä ole edes mitään oikeaa syytä sille mun ulkonäköni ja muiden ominaisuuksieni mollaamiselle. Haukkui mm. mua tyhmäksi, idiootiksi, apinaksi, rumaksi, huoraksi (monta kertaa, ei oikeaa syytä siihen, kun ei ole mulla seksiä ollut vuosikausiin). Hän on siis nainen ja itse olen nainen.

Ap

Asutteko samalla paikkakunnalla?

Vierailija
15/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kerroit että jos sulla olisi edes yksi muu kaveri, tämän kiusaaja kaverin olisit heivannut jo ajat sitten elämästäsi.

Mietin, että olisiko tässä tilanteessa parempi olla yksin kuin kiusaaja kaverin kanssa? Sun pitäis miettiä mikä on sulle paras. Olla yksin vai kestää kiusaamista.

Jos minä olisin sinä, olisin mielummin yksin kuin kestäisin keneltäkään mitään pas*aa. Arvostan itseäni sen verran.

On pakko kyllä luopua tästä "ystävyydestäni". Täytyy vain miettiä, miten pääsisin hänen viestitysyrityksistään luikahtamaan eroon suututtamatta häntä. Ihan aidosti toivon hänelle hyvää ja paranemista noista raivareistaan, mutta mun luottamukseni häneen on mennyttä. En halua olla enää hänen kaverinsa edes siitä pelosta, että hän jollekin tuntemalleni ihmiselle mustamaalaa minua.

Ap

Vierailija
16/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Emme asu. Hän asuu todella kaukana. Livenä näimme viimeksi viitisen vuotta sitten.

Ap

Vierailija
17/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Emme asu. Hän asuu todella kaukana. Livenä näimme viimeksi viitisen vuotta sitten.

Ap

Chatissa olemme jutelleet hyvinä aikoina joskus aiemmin vaikka ihan päivittäin ja ennen asuimme samassa kaupungissa vuosikausia. Näiden hänen manipulointiensa ja haukkumisraivareiden vuoksi on tullut taukoja parin viime vuoden aikana. Sitten hän lopulta itse viestittää, kun on jotain vailla tai jos hänen muut kaverinsa ovat kiireisiä. Ne muutkin kaverinsa ovat pääosin ylikilttejä ja vähän tossukoita, kuten itsekin olen.

Ap

Vierailija
18/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vain tallennat hänen raivoamisensa. Talletat tarpeeksi aineistoa, jotta voit tarvittaessa näyttää toteen hänen uhkauksesta. Lopetat kaiken yhteydenpidon. KAIKEN. Ilmoitat hänelle, ettet halua enää olla hänen kanssaan tekemisissä.

Jos hän jatkaa haukkumistaan ym. ei-toivottuja käytöstä, hae lähestymiskieltoa. Hae apua terveyskeskuksesta kolhittuun itsetuntoosi.

Vierailija
19/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän toissapäivänä monen viikon jälkeen (edellinen kommunikointi oli päätynyt siihen, että hän haukkui mut aivan täysin) aloitti chatin ja pyysi apua. Autoin häntä ja koetin keksiä hänen tilanteeseensa ratkaisua. Hän vastasi ihan kivasti ja tuli itsellenikin parempi olo.

Vanhasta viisastuneena arvasin, että kun on kivaa viestittelyä ja mut on saatu "yleisöksi" nalkkiin, tulee pian se romahdus ja hän alkaa raivota. Niin kävi. Sitten taas hän rauhoittui ja juteltiin kivasti (hän ei pyytänyt anteeksi ja olin todella varautunut) -> taas tuli huutoraivari ääniviestillä ja hän toivoi kuolemaani, jopa kirjoitti sen viestiinsä. Sitten taas tuli normaaleja viestejä.

Mua alkoi tuossa kohtaa ahdistaa, enkä tiennyt, mitä hänelle kirjoitan. Hän ikäänkuin meni taas siihen moodiin, jossa diagnosoi mua ja esiintyy maailman fiksuimpana ja alentuvasti arvioi minua. Vastasin neutraalisti. Hän ei enää vastannutkaan toistaiseksi mitään.

Tilanne on todella ahdistava - miten saan hänet jättämään minut rauhaan?

Minullakin on ollut tuollainen "ystävä" aikuisena. Aluksi hän esitti todella mukavaa, muutaman kuukauden päästä paljasti todellisen luonteensa pikkuhiljaa. Pyyteli välillä anteeksi käytöstään, enkä lopulta edes ollut varma mitä kertaa tarkoitti kun haukkui ja kohteli huonosti tosi pitkään. Blokkasin hänet enkä edes jaksanut selittää, en minä voi sille mitään ettei hän osaa katsoa peiliinkään. Kilttinä ihmisenä kesti aikansa tajuta, että hän on ihan oikeasti häiriintynyt ja todella häikäilemätön ihminen eikä ole muuksi muuttumassa. Olen muutenkin elämässäni tottunut ilkeisiin ja myrkyllisiin ihmisiin, niin luulin että hän on meistä se normaali. Hänen jälkeensä uudet tuttavuudet, jotka kohtelee ystävällisesti joka päivä eikä vain silloin kun haluavat apua, tuntuivat aluksi hyvin omituisilta.

Säälimätön blokkaaminen on ainoa tapa päästä eroon tuollaisesta ihmisestä - helpommin sanottu kuin tehty, mutta se on ainoa tapa päästä pelastaa mielenrauhansa. Hankit parempaa seuraa, joista tulee hyvä mieli ja jotka eivät ylimielisesti ole tekemässä diagnooseja sinusta. Yksinäisyyskin on parempi kuin myrkyllinen seura, usko minua.

Paljon voimia sinulle!

Vierailija
20/25 |
26.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä neuvoisin, että opettele valehtelemaan. Se tuntuu pahalta, mutta se voi olla turvallisempaa sinulle.

En ehdi hengailemaan somessa, koska harrastat /töissä on kova kiire ja olet uupunut /serkkusi on eroamassa ja haluat tukea häntä /some on pinnallista ja haluat keskittyä luontoon. Et myöskään lue hänen viestejänsä, etkä vastaile niihin, koska sinulla ei kertakaikkiaan ole aikaa. Olet tosi tosi kiireinen. Se, ettei sinulla ole harrastuksia, töitä tai mitään muutakaan ei haittaa. Nyt saat valehdella.

Sille et voi mitään, että sinut haukutaan raivoissaan yhteisille tutuille. Been there, done that. Tyhmät uskovat kaikki mitä heille puhutaan, fiksu miettii että onkohan tässä taustalla jotain muutakin. Kokemukseni jälkeen en ole enää ikinä uskonut toisten puheita, vaan mietin aina minkälaisen tarinan sen "paha tyyppi" kertoisi jos saisi puheenvuoron. Minäkään en saanut.

Kun itse pyristelin irti tällaisesta tapauksesta, monet muut ahdistelivat minua että miksi olet ilkeä kiusaaja, mikset auta raukkaparkaa, olet narsisti! Tiesin että he ovat tämän tyypin lumoissa, joten hyväksyin jo etukäteen että näin tulee käymään, ja hyväksyin että minä olen nyt paha ihminen. Arvelen, että osa ihmisistä suuttui senkin takia, että hekin haluaisivat irti tästä ihmisestä, mutta pelkäävät kostoa. Joten he sitten kostavat haukkumalla minua, joka uskalsin lähteä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi