Miksi kohtuullisia lahjatoiveita ei toteuteta?
Kysymys otsikossa. En nyt puhu tässä siitä, kun osa toivoo Isla-Eemilille 80 euron lelulinnaa, vaan puhun kohtuullisista toiveista. Osa kysyy ihan suoraan, mitä toivotte lapselle lahjaksi tai itse oma-aloitteisesti kerromme, mitä lapsi tarvitsisi:
"Paketti jarrusukkia merkiltä X maksaa 10 euroa ja nuo olisi lapselle koossa Y tarpeen."
"Leo-Linnea toivoisi vesivärisettiä lahjaksi, Prismassa näytti olevan neljällä eurolla myynnissä."
"Jade-Julia 7 v haluaisi vaaleanpunaisen kynsilakan."
Toivottuja lahjoja ei kuitenkaan tuoda. Jarrusukkien sijaan annetaan lahjaksi talvihaalari liian isossa koossa, joten vanhemmat saavat säilöä talvihaalaria varastossa muutaman vuoden ja ostaa jarrusukat itse. Leo-Linnea saa toivomansa vesivärisetin sijaan ison puhallettavan muoviuima-altaan ja Jade-Julia saa vaaleanpunaisen kynsilakkansa sijaan 50 värin luomiväripaletin. Leo-Linnean uima-allasta on vähän vaikeaa viritellä kerrostalon pihalle ja Jade-Julia ei vielä välitä luomiväreistä eikä vanhemmatkaan anna meikata vielä kynsilakkaa enempää.
Miksi on niin vaikeaa ostaa sitä pyydettyä asiaa, jolle oikeasti olisi tarve? Sen sijaan tuodaan kalliimmalla jotain muuta, jota ei tarvita. Ymmärrän täysin, että ylikalliita lahjatoiveita ei toteuteta, mutta jos toive on oikeasti pieni, niin miksi se ei käy?
Kommentit (208)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitan kysyä ajoissa mitä toivotaan koska minulla ei ole intressejä juosta kokoajan kaupoilla. Aika usein vastaus tulee juuri synttäri tai jouluviikolla kun olen kysynyt jo kuukausi sitten. Siinä vaiheessa olen jo ostanut lahjan ja laittanut matkaan postiin. Että saavat sitten mitä tulee kun ei yhtään huomioida ettei kaikki ehdi tai halua kokoajan olla kaupoilla. Huoh.
Minusta kuuluu peruskäytöstapoihin, että jos kysytään lahjatoivetta, niin vastataan parissa päivässä ja lahjatoive on kohtuuhintainen. En koskaan menisi pyytämään lapsen kummilta vaikka 50 euron lahjaa.
Ei kukaan ole sellaisia pyytänytkään.
Vierailija kirjoitti:
Koitan kysyä ajoissa mitä toivotaan koska minulla ei ole intressejä juosta kokoajan kaupoilla. Aika usein vastaus tulee juuri synttäri tai jouluviikolla kun olen kysynyt jo kuukausi sitten. Siinä vaiheessa olen jo ostanut lahjan ja laittanut matkaan postiin. Että saavat sitten mitä tulee kun ei yhtään huomioida ettei kaikki ehdi tai halua kokoajan olla kaupoilla. Huoh.
Koko ajan? Eihän se yksi ostoskerta siitä lisäänny, vaikka se olisi viikolla 8 eikä viikolla 3.
Itse en nykyään kysy sukulaisperheeltä mitä lapsensa haluaa lahjaksi. Kerran metsästin Marcuksen ja Martinuksen levyä pitkään, sillä oli trendinä ja melkein jokapaikasta loppu. Joulun jälkeen kuulin, että niitä oli lapsi saanut useammankin. Oli siis sama lahja pyydetty monelta. Saivat jatkossa vain lahjakortteja johonkin, jossa tiedän lasten käyvän.
Me pyydettiin lapselle Hello Kitty vaatteita, sillä itse niitä toivoi. Mutta ei saanut vaan samasta kaupasta, josta noita sai, niin ostettiin joulumekko. Aina saa lapsi lahjaksi joulumekon. Seuraavana jouluna jo liian pieni ja sille joululle ei enää tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Me pyydettiin lapselle Hello Kitty vaatteita, sillä itse niitä toivoi. Mutta ei saanut vaan samasta kaupasta, josta noita sai, niin ostettiin joulumekko. Aina saa lapsi lahjaksi joulumekon. Seuraavana jouluna jo liian pieni ja sille joululle ei enää tarvetta.
Me saatiin kymmenen vuotta molemmille tytöille talvijuhlamekot joululahjaksi.
Jouluaattona vaan kaikki joulujuhlat on jo vietetty ja seuraavat kemut oli toukokuussa, esikoisen synttärit.
Ja vahingossakaan mekoissa ei ollut yhtään kasvuvaraa tai ne olleet sellaisia, että niitä olisi voinut käyttää keväällä tai kesällä.
Kuopus kävi sitten yksillä 80-vuotispäivillä esikoiselta jääneessä mekossa sen 10 vuoden aikana.
Täysin idioottimaista!
Vierailija kirjoitti:
Itse en nykyään kysy sukulaisperheeltä mitä lapsensa haluaa lahjaksi. Kerran metsästin Marcuksen ja Martinuksen levyä pitkään, sillä oli trendinä ja melkein jokapaikasta loppu. Joulun jälkeen kuulin, että niitä oli lapsi saanut useammankin. Oli siis sama lahja pyydetty monelta. Saivat jatkossa vain lahjakortteja johonkin, jossa tiedän lasten käyvän.
Perussääntö: koskaan ei esitetä samaa lahjatoivetta useammalle ihmiselle.
Minäkin olen kummi ja on ihanaa, kun on jokin valmis toive, jonka voin toteuttaa. Lapsi saa haluamansa jutun ja mun rahani on käytetty hyvin, kun en ole ostanut mitään turhaa/ei mieluista.
Minusta kuuluu peruskäytöstapoihin, että jos kysytään lahjatoivetta, niin vastataan parissa päivässä ja lahjatoive on kohtuuhintainen. En koskaan menisi pyytämään lapsen kummilta vaikka 50 euron lahjaa.