Oletko ollut parisuhteessa narsistin kanssa?
Epäilen, että miesystävä on narsisti. Onko kokemusta miten tämä näyttäytyy parisuhteessa?
Kommentit (158)
Olen neittaillut narsistin kanssa. En tee toiste.
Vierailija kirjoitti:
En onneksi, mutta isälläni on monia narsistisia piirteitä joten vedän vastaanvanlaisia ihmisiä puoleeni.
Avaisitko hiukan miksi sinun isäsi narsismi houkuttelee ihmisiä juuri sinun puoleesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En onneksi, mutta isälläni on monia narsistisia piirteitä joten vedän vastaanvanlaisia ihmisiä puoleeni.
Avaisitko hiukan miksi sinun isäsi narsismi houkuttelee ihmisiä juuri sinun puoleesi?
Olen eri, mutta vastaus on ilmiselvä: ihminen valitsee yleensä aina tuttua, koska tuttu on turvallista.
juu olen narsistin kanssa jonkinlaisessa suhteessa. Johtuu häiriintyneestä persoonallisuudestani että viehätyn narsistinaisista. Pelit on jatkuvasti menossa ja hyvin räiskyy, jollei räisky niin laitan räiskymään. Helppo niitä on provosoida, ja narsisti on tavallaan uskollinen, tulee aina takasin koukkuun. Otan tän vähän ihmissuhdeurheilun eliittilajina, kaikki ei pysty eikä kestä. Hauskuutta tässä ei ole, mutta olen vakavamielinen niin kyllä tämä sujuu. Aina oppii lisää, sano Macchiavelli, kun mestauslavalle oltiin viemässä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut naimisissa miehen kanssa, jolla narsistisia piirteitä. Ilmeni esim. niin että mies dominoi rahalla, halusi pitää minut kotiäitinä ja kotirouvana. Moitti ja haukkui jos asiat eivät menneet hänen mielensä mukaan, raskauskilot n. 10 kiloa ylimääräistä synnytyksen jälkeen raskausmyrkytyksestä johtuen ja synnytyksen jälkeinen kömpelyys ja sekavuus sekä suuntautumiseni vauvaan eikä täysillä mieheen ja täydelliseen ulkonäköön ja täydelliseen kotiin sai miehen haukkumaan minua ja suoranaisia raivokohtauksia. Aika vaikea tuossa tilanteessa sen paremmin hahmottaa omaa terveyttään kuin puolison outoa käytöstäkään, kaiken tajusi vasta jälkikäteen. Tein kyllä vielä toisenkin lapsen hänen kanssaan. Ero tuli sitten aika pian. Annan miehen edelleen olla lasten kanssa tekemisissä ja lasten asua hänen kanssaan ajoittain. Narsistisuus ei ilmene aina.
Ei ole kunnon narsisti tuo mies, tavallinen törppö vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut naimisissa miehen kanssa, jolla narsistisia piirteitä. Ilmeni esim. niin että mies dominoi rahalla, halusi pitää minut kotiäitinä ja kotirouvana. Moitti ja haukkui jos asiat eivät menneet hänen mielensä mukaan, raskauskilot n. 10 kiloa ylimääräistä synnytyksen jälkeen raskausmyrkytyksestä johtuen ja synnytyksen jälkeinen kömpelyys ja sekavuus sekä suuntautumiseni vauvaan eikä täysillä mieheen ja täydelliseen ulkonäköön ja täydelliseen kotiin sai miehen haukkumaan minua ja suoranaisia raivokohtauksia. Aika vaikea tuossa tilanteessa sen paremmin hahmottaa omaa terveyttään kuin puolison outoa käytöstäkään, kaiken tajusi vasta jälkikäteen. Tein kyllä vielä toisenkin lapsen hänen kanssaan. Ero tuli sitten aika pian. Annan miehen edelleen olla lasten kanssa tekemisissä ja lasten asua hänen kanssaan ajoittain. Narsistisuus ei ilmene aina.
Ei ole kunnon narsisti tuo mies, tavallinen törppö vaan.
Dominointi on narsistinen piirre. Minäkin kyllä luulen, että tuo mies oli vain törppöja juntti.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri, mutta vastaus on ilmiselvä: ihminen valitsee yleensä aina tuttua, koska tuttu on turvallista.
Paitsi tässä kuvattiin niiden muiden hakeutumista narsisti-isän lapsen seuraan. Sitä ihmette!en.
-sama
Vierailija kirjoitti:
-empatiakyvyn täysi puuttuminen olipa kyse lapsista, eläimistä, minusta, vanhuksista jne. Saattoi raivota ja haukkua tytärtään, koska tyttö oli taitavan opinnoissaan ja sen pohjalta perusti kesätyöksi pienen yrityksen.
- kontroloi aivan kaikkea mm kuinka pitkään sain olla ompeluharrastukseni kanssa eri huoneessa ja vaati minua virkkaamaan sohvalla hänen katsoessaan jotakin shittiä telkkarista
- esitti todella mukavaa muutamille kavereilleni, jotka rohkeasti tulivat kylään ja jotka eivät tietenkään uskoneet miten niin leppoisa ihminen voi olla niin hankala
- jos ikinä jossakin kävimme ja satuin iloisesti rupattelemaan muiden ihmisten kanssa maksoin siitä kovan hinnan kotona miehen mm lempatessa minut ulos katumaan käytöstäni (ilman kenkiä, ulkovaatteita talvella)
- haukkui minua siksi, mikä itse oli
- raivarit kestivät useamman päivän. NUkkui välillä ja aamulla jatkoi mukamas syystä, että vastasin väärin hänen kysymykseensä. Kysymykset olivat lapsellisia ja joihin ei edes ollut oikeaa vastausta tyyliin onko joulupukki kiva. Jos vastasin, että on ,hän huusi, Jos vastasi ei. hän huusi. Kaiken lisäksi kimeä falsetti niin, että korvia koski
- piti pyytää lupa päästä ulkoilemaan. Suuttui, sillä tykkäsin ulkoilla joka päivä. En siinä antanut periki, mutta kontroloi soittamalla olenko lenkillä
- jos lähdin pois, suutuin tai asuin muualla hän soitti itkien perääni ja taivuttel tulemaan takaisin. Oli aivan eri mies kuin normaalisti
- jnejne
Kestin tuota vuoden. Terapeutti selitti, että syy miksi lankesin tuollaiseen suhteeseen oli vaikea elämäntilanteeni ja jolloin tunteet antoivat viedä suhteen alussa. Sehän oli ihanaa noin puolitoista kuukautta. MInua oli helppo manipuloida ja vetää mukaansa. Etsin ratkaisua ja mies tarjosi sellaisen, joka vaikutti täysin järkevältä. Normaali ihminen perustaa ihmissuhteensa siihen, että pyrkii myös luottamaan ja uskomaan toista. Kyse ei ole siitä, että lähtisi kenen tahansa matkaan tuosta vain. Pääasia oli, että ymmärsin nopeasti olevani hullun kanssa tekemisissä ja vei vuoden ajan päästä hänestä eroon.
Tuollaista oli eksän kanssa. Ja oli väkivaltainen.
Vierailija kirjoitti:
No palstan naisilla jokainen ex on narsku. Ihan tässäki ketjussa jo vastauksissa ihan puuta heinää. Ei sitä dg:tä ihan helpolla tule,vaikka näyttäski olevan piirteitä,niitä on jokaisella joskus.
Mulla on monta eksää. Yksi heistä oli tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
juu olen narsistin kanssa jonkinlaisessa suhteessa. Johtuu häiriintyneestä persoonallisuudestani että viehätyn narsistinaisista. Pelit on jatkuvasti menossa ja hyvin räiskyy, jollei räisky niin laitan räiskymään. Helppo niitä on provosoida, ja narsisti on tavallaan uskollinen, tulee aina takasin koukkuun. Otan tän vähän ihmissuhdeurheilun eliittilajina, kaikki ei pysty eikä kestä. Hauskuutta tässä ei ole, mutta olen vakavamielinen niin kyllä tämä sujuu. Aina oppii lisää, sano Macchiavelli, kun mestauslavalle oltiin viemässä.
Jännä. Viehätyt narsistinaisista tai ns narsisteista, koska kuulostat itse psykopaatilta. Kukaan muu ei nauti narsistien peleistä.
Vierailija kirjoitti:
En voi vastata kun en mielenterveyden asiantuntia. En lääkäri, en sairaanhoitaja ihan varstotyön tekijä olen.Kun suhten alku huma ohi ja arki sitä kyllä kaikea diagnisoi toisesta ennen eroa. Todistaakseen on aika jatkaa yksin matkaa.
En epäile lainkaan, että jäit varastotyöntekijäksi. En kykenisi itse seurustelemaan ihmisen kanssa, jolla on tällainen ulosanti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä. Viehätyt narsistinaisista tai ns narsisteista, koska kuulostat itse psykopaatilta. Kukaan muu ei nauti narsistien peleistä.
Voi ollakin, kuulostan itse samanlaiselta ja saan aika korkeat pisteet jos testataan psykopatiaa.
Mies oli todella kohtelias, komea ja kaikin puolin täydellinen tavatessamme. Ihmettelin, miten minulla on käynyt noin hieno tuuri.
Hän kehui minua ja ylisti jatkuvasti. Hänen vaimonsa oli jättänyt hänet, joten kun hän kehui myös itseään jatkuvasti, kuvittelin sen johtuvan tuosta nöyryyttävästä tunteesta eron vuoksi.
Omakehu vain paheni. Kukaan maailmassa ei ollut niin fiksu kuin tuo mies. Kun hän ekat kerrat tapasi ystäviäni, hän jälkikäteen kysyi aina, ihmettelivätkö ystäväni, miten olin noin hyvän ja hienon miehen löytänyt. Häntä piti hehkuttaa jatkuvasti.
Sitten nopsaan alkoikin jo arki. Hän alkoi riidellä sivan koko ajan mitä omituisimmista asioista. Hän oli todella riidanhaluinen ja ilkeä. Tämä avasi silmäni. Kun hän oppi asiat, jotka satuttivat minua, hän käytti niitä minuun.
Jälkikäteen kuulin, että 90% hänen kertomuksistaan olivat valetta. Työpaikat, koulutukset ja muu. Olin ollut ihastunut "valheelliseen henkilöön". Ei tullut yhtään ikävä, koska sellaista ihmistä ei edes ollut koskaan.
Ystäväni pyysivät miettimään, oliko mies narsisti. Googlasin tietoa ja kaikki täsmäsi.
Niin ja unohdin erittäin heikon empatian. Häntä ei surettanut mikään, eikä kukaan. Säälimätön.
Täällä yksi narsistin vaimo. Minullakin narsisti-isä, joten viehätyn tämäntyyppisistä miehistä. Hän on hyvin charmikas, puhelias, hauska, menestyvä, manipuloiva. Parisuhteessa kontrolloi ja syyllistää, toisaalta on äärimmäisen herkkä näille samoille asioille ja syyttää minua näistä samoista piirteistä. Puhuu mustan valkoiseksi, syyttää minua vainoharhaiseksi, yliherkäksi (gaslighting). Jos ei muuten saa tahtoaan läpi niin uhriutuu.
38 jatkaa vielä. Oma napa tulee tällä aina ensin, eikä voi mitenkään ymmärtää, että siinä olisi jotain pahaa. Vaikka ei lasten vanukasta syö, niin tältä voisi odottaa jotain sellaista 😄 Minäminäminä, minun harrastukset, minun menot, minun vaatteet, minun ruoat muut saa sitten jos jotain jää.
AP KERRO nyt ihmeessä mikä on saanut sinut epäilemään että miesystäväsi on narsisti?
Minulla on muutama kokemus narsisteista ja jälkikäteen tarkasteltuna merkit oli ilmassa toisen suhteen heti (valehteleva, nosti heti jalustalle, kehui ulkonäköä, hurmaava, sympaattinen) ja toisen suhteen niitä ei huomannut kuin hyvin pienistä asioista joita ihmettelin, mutta en heti osannut laskea 1+1 vaikka aistin että jotakin on pielessä. Hän oli hiljainen, syrjäänvetäytyvä, erakkomainen, huono keskustelija, ei puhunut itsestään mitään muuta kuin hyvin pinnallisia asioita, välttelevä, ei antanut suoraa vastausta mihinkään kysymykseen, oli puheissaan kiinnostunut mutta ei ottanut yhteyttä, haukkui muita, nosti itsensä muiden yläpuolelle, kertoi heti alussa ikävät asiat esim entiset suhteensa, riippuvainen, tiuski, halusi olla paljon yksin, vetosi kiireisiin töissään, ajoi liian kovaa jne jne. Lopulta paljastui että hän valehteli kaikesta, oli kiinnostunut koko ajan myös toisista henkilöistä, äitisuhde hyvin toksinen, ajatteli kaikessa vain rahaa, toinen oli hyvä vain jos oli häntä huomattavasti korkeammassa asemassa, muut olivat pohjasakkaa. Plus s€ksi oli surkeinta ikinä, omahyväistä it-se-tyy-dy-tystä.
Eihän narsismia yleensä diagnosoida, koska narsisti ei tunnista omaa narsismiaan, vaan kaikki on aina ja ikuisesti sen toisen vika.
Jos todella olet suhteessa tällaisen ihmisen kanssa, kysy häneltä intiimejä kysymyksiä ja teidän suhteeseen liittyviä.. katso millaisia vastauksia saat. Ehkä se kertoo jotakin ja ole varuillasi!
Vierailija kirjoitti:
Mies oli todella kohtelias, komea ja kaikin puolin täydellinen tavatessamme. Ihmettelin, miten minulla on käynyt noin hieno tuuri.
Hän kehui minua ja ylisti jatkuvasti. Hänen vaimonsa oli jättänyt hänet, joten kun hän kehui myös itseään jatkuvasti, kuvittelin sen johtuvan tuosta nöyryyttävästä tunteesta eron vuoksi.
Omakehu vain paheni. Kukaan maailmassa ei ollut niin fiksu kuin tuo mies. Kun hän ekat kerrat tapasi ystäviäni, hän jälkikäteen kysyi aina, ihmettelivätkö ystäväni, miten olin noin hyvän ja hienon miehen löytänyt. Häntä piti hehkuttaa jatkuvasti.
Sitten nopsaan alkoikin jo arki. Hän alkoi riidellä sivan koko ajan mitä omituisimmista asioista. Hän oli todella riidanhaluinen ja ilkeä. Tämä avasi silmäni. Kun hän oppi asiat, jotka satuttivat minua, hän käytti niitä minuun.
Jälkikäteen kuulin, että 90% hänen kertomuksistaan olivat valetta. Työpaikat, koulutukset ja muu. Olin ollut ihastunut "valheelliseen henkilöön". Ei tullut yhtään ikävä, koska sellaista ihmistä ei edes ollut koskaan.
Ystäväni pyysivät miettimään, oliko mies narsisti. Googlasin tietoa ja kaikki täsmäsi.
Tapailen miestä jolla on samanlaiset piirteet, mies tykkää riidellä ja draamailla. Jos en esim laita someen mitään pariin tuntiin, niin saattaa siitä vetää pultit. Muka valehtelen ja olen pettämässä, vaikka olen kotona. Juujuu. Hakee huomiota tuollaisella.
- Nainen
Ei tarvitse olla diagnoosia, jos onnistuu tuhoamaan toisen ihmisen.