Jos olet normaalipainoinen, älä päästä itseäsi lihomaan
Sitä valehtelee itselleen. Että saan kyllä ne pari kiloa sitten pois. Ja sitten ne toiset kaksi tai kuusi. Yhtäkkiä mittari näyttää 80kg ja siitä se lähtee. Joutuu ostamaan isompia vaatteita. Alamahan lisäksi myös vyötärön yläpuolelle tulee kerros ja liivit ei enää istu. Vain huonoja fiiliksiä tulee lihomisesta.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko lainkaan siihen, kun jotkut väittävät eräänä aamuna "vain heränneensä lihavana" tai ykskaks valokuvaansa katsottuaan huomanneet että kroppaan on hiipinyt 25 ylimääräistä kiloa.
Jos lihominen on maltillista ja tapahtuu vuosien kuluessa, niin toki sen huomaaminen ei ole niin helppoa kuin vaikka raskauskilojen huomaaminen. Kritisoin silti, että jos vuonna -18 käytettiin koon 38 housuja, vuonna -19 kokoa 40, v20 42, viime vuonna kokoa 44 ja tänä vuonna ei shortseja kehtaakaan ostaa koossa 46 "koska en huomannut lihoneeni", niin onhan siinä kyse jäätävästä itsepetoksesta.
Vaatekoot ei paljon kerro. Eri valmistajilla voi olla hyvinkin erikokoisia vaatteita ja eri materiaaleista.
Mulla on tälläkin hetkellä kaapissa hameita, joiden koot vaihtelee välillä 38-44. Löytyy siis koko sarja tuolta väliltä ja jokainen niistä sopii vyötäröstä ja takapuolesta juuri nyt, voin vaikka heti laittaa päälle. Ei noista kokomerkinnöistä voi kaikkea päätellä.
Itselläni on kaksi tapaa - vaaka ja valokuvat. Ne kertovat totuuden kun oma mieli haluaa kieltää sen että talven aikana kiloja on tullut.
Ap: sinusta ei ole mitään hyötyä. Kenenkään hoikkuus ei ole ansiotasi eikä kenenkään pyöreys kuulu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman alipainoinen. Olisin normaalipainoinen vielä 10 kg painavampana. En liho, luultavasti siksi koska syön alle 2000kcal päivittäin.
(Eiköhän tuo toimi muillakin, jos ei halua painaa enemmän. Itse syön nyt toki hieman liian vähän, koska liikun jonkin verran. Siihen tottuu.)
Olen syönyt 1500 kcal päivässä kolmen kuukauden ajan (punnitsen kaiken) enkä ole vieläkään laihtunut kiloakaan. Olen myös aktiivinen ja liikun päivittäin. Yritän muokata ruokavaliota parempaan suuntaan koska joku tässä nyt jumittaa enkä halua näännyttää itseäni. Mutta ihan siis vain kommenttina että ei se todellakaan ole kaikille noin helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painan 51 kiloa, enkä kyllä osaa kuvitella tilannetta, että vaaka näyttäisi jotenkin huomaamatta yhtäkkiä 80 kiloa 🤔
Yllättävän nopeasti voi hormonit heilauttaa painoa ylöspäin.
Mitkä hormonit? Olen lihonut viimeisen 40 vuoden aikana 4kg, takana monta raskautta ja synnytystä. Käsittääkseni silloin lihoi jos ei kuluta kaikkea mitä syö/juo. n-58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painan 51 kiloa, enkä kyllä osaa kuvitella tilannetta, että vaaka näyttäisi jotenkin huomaamatta yhtäkkiä 80 kiloa 🤔
Mitkä hormonit? Olen lihonut viimeisen 40 vuoden aikana 4kg, takana monta raskautta ja synnytystä. Käsittääkseni silloin lihoi jos ei kuluta kaikkea mitä syö/juo. n-58
Insuliini, kortisoli ja greliini. Jos nämä ovat epätasapainossa ja eivät toimi normaalisti, sinäkin huomaisit sen olossasi. Vaikka periaatteessa joo, pitää kuluttaa enemmän kuin ravinnosta saa laihtuaksee, niin ongelma on siinä että etenkin jos nämä hormonit ovat vinksallaan, et voi tietää paljonko kulutat ja paljonko ravinnosta imeytyy käyttöön/varastoon. Soppaan lisätään vielä stressihormonit, unettomuus, suolistobakteerit jne jne, ja kilonkin laihdutus voi olla todellisen tuskan takana.
Hyvä siis sinulle että et ole lihonut - mutta sinulle olisi voinut käydä myös toisin.
Ajattelen että tämä oli ap:n itse itselleen osoitettu kirjoitus. Hänelle tulee huono fiilis omasta lihomisesta. Eihän muille kuuluu muitten lihomiset niin siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Insuliini, kortisoli ja greliini. Jos nämä ovat epätasapainossa ja eivät toimi normaalisti, sinäkin huomaisit sen olossasi. Vaikka periaatteessa joo, pitää kuluttaa enemmän kuin ravinnosta saa laihtuaksee, niin ongelma on siinä että etenkin jos nämä hormonit ovat vinksallaan, et voi tietää paljonko kulutat ja paljonko ravinnosta imeytyy käyttöön/varastoon. Soppaan lisätään vielä stressihormonit, unettomuus, suolistobakteerit jne jne, ja kilonkin laihdutus voi olla todellisen tuskan takana.
Hyvä siis sinulle että et ole lihonut - mutta sinulle olisi voinut käydä myös toisin.
Onko nuo joku uus juttu ihmisellä?
Vai miksi tuollasia selityksiä ei ollut 25 vuotta sitten? Eikä ollu lähes kaikki lihavia silloin.
Geenit muuttuneet?Stressihormonit ja muut ilmestyny nyt vasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai miksi tuollasia selityksiä ei ollut 25 vuotta sitten? Eikä ollu lähes kaikki lihavia silloin.
Ole hyvä ja ota asiasta selvää. Ei tarvitse sitten täällä viisastella. Tietenkin asiaan vaikuttaa myös ravinnon muuttuminen viime vuosikymmeninä. Ei tämä ole mikään irrallinen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Ap: sinusta ei ole mitään hyötyä. Kenenkään hoikkuus ei ole ansiotasi eikä kenenkään pyöreys kuulu sinulle.
Ollaanpa sitä kireitä, relax!
En ole päästänyt mutta lihoin silti.
Olen aina ollut pieniruokainen n 1300 kcal/pvä enkä ole muuttanut ruokailutapojani tai annoskokojani. Silti:
16-38v 52-55kg
38-55v 63 kg (tuli 8kg lihasmassaa), bmi vielä 23,6
55 eteenpäin lääkitys sekoitti aineenvaihduntaa mikä ei koskaan palautunut ennalleen.
Nyt 62v ja 73kg. Ihan sama vaikka olisin viikon syömättä
Älä senkään takia, että laihtumisesta jää rumat jäljet. Varsinkin keski-ikäisenä.
Täällä höpistään jostain syöpähoidoista ja hormonihäiriöistä lihomisen taustalla, vaikka fakta on että suurin osta väestöstä lihoo koska syö liikaa suhteessa energiantarpeeseensa, ehkä myös vääränlaista ravintoa mikä sotkee nälkäsingaaleja ja hormonitoimintaa. Myös alkoholi on keskeinen suomalaisia lihottava aine, joka myös sotkee hormonitoimintaa ja lisää rasvan kertymistä erityisesti keskivartaloon. Lihomisen ehkäisy on parasta kansanterveyspolitiikkaa, koska tutkimusten mukaan laihtumisyritykset epäonnistuvat keskimäärin lähes aina, ja etenkin rajut dieetit nekin sotkevat aineenvaihdunnan niin, että aineenvaihdunta hidastuu joillakin jopa pysyvästi. Kun ihmisellä on kymmeniä kiloja ylipainoa, ollaan jo aika paljon myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hieman alipainoinen. Olisin normaalipainoinen vielä 10 kg painavampana. En liho, luultavasti siksi koska syön alle 2000kcal päivittäin.
(Eiköhän tuo toimi muillakin, jos ei halua painaa enemmän. Itse syön nyt toki hieman liian vähän, koska liikun jonkin verran. Siihen tottuu.)
Olen syönyt 1500 kcal päivässä kolmen kuukauden ajan (punnitsen kaiken) enkä ole vieläkään laihtunut kiloakaan. Olen myös aktiivinen ja liikun päivittäin. Yritän muokata ruokavaliota parempaan suuntaan koska joku tässä nyt jumittaa enkä halua näännyttää itseäni. Mutta ihan siis vain kommenttina että ei se todellakaan ole kaikille noin helppoa.
Onkohan sulla sitten elimistö "säästöliekillä". En tiedä, mutta spekuloin vaan, että ehkä jos elimistö on tottunut suurehkoon kalorimäärään ja yhtäkkiä määrä vähenee, niin elimistö ei enää osaakaan olla laittamatta kaloreita talteen kehoon.
Spekuloin lisää, että ehkä siihen voisi auttaa se, että syökin vähän enemmän, mutta suurimman osan ruoasta kasviksia ja hedelmiä, missä ei ole mitään talteen laitettavaa.
Tietysti on syötävä muutakin, mutta enemmän ja enimmäkseen kasviksia niin, että vatsa on niistä täynnä.
Vierailija kirjoitti:
En ole päästänyt mutta lihoin silti.
Olen aina ollut pieniruokainen n 1300 kcal/pvä enkä ole muuttanut ruokailutapojani tai annoskokojani. Silti:
16-38v 52-55kg
38-55v 63 kg (tuli 8kg lihasmassaa), bmi vielä 23,6
55 eteenpäin lääkitys sekoitti aineenvaihduntaa mikä ei koskaan palautunut ennalleen.
Nyt 62v ja 73kg. Ihan sama vaikka olisin viikon syömättä
1300kcal on liian vähän. 1500kcal ainakin pitäisi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Sama minulla, sillä erolla että painan 93kg - ja olen 194cm pitkä. Niin, ja olen mies eli liivien sopivuus on harvoin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kemikaalit, hormoneihin vaikuttavat aineet ja hormonit ympäristössämme lisääntyvät jatkuvasti.
Siihen voi jokainen vaikuttaa valitsemalla mm. :
-vesistöön pääsevät pesuaineet ja saippuat luontoystävällisinä
-lopettamalla keinotekoisesti hajustettujen tuotteiden käytön
-käyttämällä hormonitonta ehkäisyä
-lopettamalla ylimääräisen lääkkeiden kuten antibioottien käytön
-lopettamalla myrkyllisten torjunta-aineiden käytön
-valitsemalla ympäristöystävällisemmät kulkuvälineet (esim. polkupyörä, sähköpyörä, juna, bussi)
-valitsemalla kaupasta luomutuotteita ja antibioottivapaita tuotteita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on nää lihottavat hormonit?
Itsellä ainakin stressi laihduttaa.Aineenvaihdunta voi joissain sairauksissa jumahtaa ja kerryttää rasvaa jne. Tutkimusten mukaan ikä ei kuitenkaan erityisesti aineenvaihduntaa hidasta mutta kun lihaskunto ja muut osat rapistuu niin tapahtuu se että peppu littanoituu ja mahaan kertyy rasvaa ym. Vaikka esim ruokatottumukset olosi ennallaan.
Minä ihmettelen näitä tutkimuksia. Koska liki jokainen tuntemani nainen todistaa nämä tutkimukset vääriksi omilla kokemuksillaan. Olemme puhuneet, että syömistä pitää vähentää kolmanneksen, jos haluaa vaihdevuosissa pysyä samassa painossa. Jos syö saman verran, niin lihoo. Jos siis liikkuminen samaa kuin ennenkin.
N53
Lihasmassan katoaminen johtaa painonnousuun eli kannattaa aloittaa saliharjoittelu. Olen 57 ja harrastanut koko ikäni liikuntaa. Ei mitään painonnousua.
Vierailija kirjoitti:
Myös ÄO:si luultavasti 51.
Mä en ole ikinä painanut yli 60kg. En vain liho vaikka olen yrittänyt tarkoituksella lihottaa.