Jos olet normaalipainoinen, älä päästä itseäsi lihomaan
Sitä valehtelee itselleen. Että saan kyllä ne pari kiloa sitten pois. Ja sitten ne toiset kaksi tai kuusi. Yhtäkkiä mittari näyttää 80kg ja siitä se lähtee. Joutuu ostamaan isompia vaatteita. Alamahan lisäksi myös vyötärön yläpuolelle tulee kerros ja liivit ei enää istu. Vain huonoja fiiliksiä tulee lihomisesta.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painan 51 kiloa, enkä kyllä osaa kuvitella tilannetta, että vaaka näyttäisi jotenkin huomaamatta yhtäkkiä 80 kiloa 🤔
No esim monet syöpähoitoihin ym sairauksiin käytettävät lääkkeet voi lihottaa reippaastikin.
Samoin masennuslääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Tyttönorssilainen kirjoitti:
Ja tottakai tänne heti sairaat tulivat vastaamaan, että mitä se kortisoni kaikkea tekee ja muut lääkkeet! Pitääkö täällä jokainen aloitus (oli sitten kyse mökistä tai naapureista tai lapsista tai ruuasta tai koirista tai huonekaluista tai ulkomaanmatkoista) varmuuden vuoksi aloittaa kertomalla että ei toivo masentuneiden, nepsyjen, ahdistuneiden ja muiden sairaiden tulla AINA ja jpka tilanteessa kommentoimaan!!! Hitto vie!
Meille perusihmisille: kyllä, normaalipainoa kannattaa pitää yllä!
Mun kotitalousopettaja sanoi että:
- normaalipaino on pituus (senteistä) miinus 100, ja se sitten kiloissa. Eli mun (166 cm) ei kannattaisi olla yli 66-kiloinen, (enkä olekaan),
- että siihen pitää pyrkiä takaisin viimeistään vuoden kuluttua vauvan syntymästä, oli miten mones vauva ikinä,
- että aina pitää pitää siistinä keittiö ja kylppäri ja eteinen, niin että ei tarvi hävetä, tuli kuka hyvänsä käymään,
- että aina pitää pitää itselleen tallessa viidesosa omista tuloista. Niin kauan kun on lapseton, kokonaan itselleen. Ja kun on lapsia, heitä varten puolet. Eli sellaisiin asuntosäästämis- tai muihin sopimuksiin ei ollenkaan mennä, jotka eivät mahdollista tätä,
- että miehet osaavat ihan yhtä hyvin kotitöitä, kun heidät opetetaan siihen.
Olivat 5 todella fiksua neuvoa! Näillä mennään, naimisissa 34 vuotta.
Suurin osa ihmisistä joutuu syömään kortisonia jossain vaiheessa. Joihinkin sairauksiin käytetään jopa 40-60 mg/pv kuureja. Olet ilmeisesti jo yli 55-vuotias, joten voit pitää itseäsi onnekkaana jos olet säästynyt vakavilta sairauksilta.
En tunne ketään joka ois syöny kortisonia johonki tautiin, tai jos on,niin ei ainakaan ole kertonut eikä ole lihonutkaan.Eikä töissäkään ole kukaan yhtäkkiä turvonnu viimeseen 15 vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen kortisonikuuria painoin 56 kg ja kun kuuri loppui 95 kg.
Ja se varmasti jo tuntuu jossakin. Polvet, selkä, yleinen jaksaminen yms.?
Kuinka pitkä kuuri ja millä annoksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyttönorssilainen kirjoitti:
Ja tottakai tänne heti sairaat tulivat vastaamaan, että mitä se kortisoni kaikkea tekee ja muut lääkkeet! Pitääkö täällä jokainen aloitus (oli sitten kyse mökistä tai naapureista tai lapsista tai ruuasta tai koirista tai huonekaluista tai ulkomaanmatkoista) varmuuden vuoksi aloittaa kertomalla että ei toivo masentuneiden, nepsyjen, ahdistuneiden ja muiden sairaiden tulla AINA ja jpka tilanteessa kommentoimaan!!! Hitto vie!
Meille perusihmisille: kyllä, normaalipainoa kannattaa pitää yllä!
Mun kotitalousopettaja sanoi että:
- normaalipaino on pituus (senteistä) miinus 100, ja se sitten kiloissa. Eli mun (166 cm) ei kannattaisi olla yli 66-kiloinen, (enkä olekaan),
- että siihen pitää pyrkiä takaisin viimeistään vuoden kuluttua vauvan syntymästä, oli miten mones vauva ikinä,
- että aina pitää pitää siistinä keittiö ja kylppäri ja eteinen, niin että ei tarvi hävetä, tuli kuka hyvänsä käymään,
- että aina pitää pitää itselleen tallessa viidesosa omista tuloista. Niin kauan kun on lapseton, kokonaan itselleen. Ja kun on lapsia, heitä varten puolet. Eli sellaisiin asuntosäästämis- tai muihin sopimuksiin ei ollenkaan mennä, jotka eivät mahdollista tätä,
- että miehet osaavat ihan yhtä hyvin kotitöitä, kun heidät opetetaan siihen.
Olivat 5 todella fiksua neuvoa! Näillä mennään, naimisissa 34 vuotta.
Suurin osa ihmisistä joutuu syömään kortisonia jossain vaiheessa. Joihinkin sairauksiin käytetään jopa 40-60 mg/pv kuureja. Olet ilmeisesti jo yli 55-vuotias, joten voit pitää itseäsi onnekkaana jos olet säästynyt vakavilta sairauksilta.
En tunne ketään joka ois syöny kortisonia johonki tautiin, tai jos on,niin ei ainakaan ole kertonut eikä ole lihonutkaan.Eikä töissäkään ole kukaan yhtäkkiä turvonnu viimeseen 15 vuoteen.
Mä tunnen ja pystyn nimeämään heti 8 ystävää. Yksi syö juuri nyt 50mg /vrk ja on turvonnut, kuunaama ja paino noussut melkein 10 kg vuoden alusta. Ei todellakaan mässäile, päinvastoin yrittää jarruttaa painon nousua.
Ja itse jouduin suuren trauman jälkeen kortikosteroidikuurille. Kokeile huviksesi. Mikään ei pysäytä sitä nälkää ja painon nousua. Heräät yöllä nälkään etkä saa millään unta vaikka ennen meni vaikka 24h syömättä helposti. Ja sitten syöt yhden jugurtin ja salaattia päivän aikana ja lihot silti 10kg kuukaudessa. Lääkärit sanoivat että kuuluu asiaan ja 99% potilaista käy noin. Läskit tulivat myös outoihin paikkoihin kuten yläselkään. Ei sitä voinut mitenkään estää.
Haha luen tätä samalla kuin poljen kuntopyörällä 😅. Vaa'asta oli talven ajan patterit loppu, tulos +6kg. Hitto että ottaa päähän oma tyhmyys. Nyt sitten rehkin ja lasken kaloreita koska yli 70kg en aio koskaan olla. 62 on mulle hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Painan 51 kiloa, enkä kyllä osaa kuvitella tilannetta, että vaaka näyttäisi jotenkin huomaamatta yhtäkkiä 80 kiloa 🤔
No esim monet syöpähoitoihin ym sairauksiin käytettävät lääkkeet voi lihottaa reippaastikin.
Sekä kilpparin vajaatoiminta(lisää rasvan kerääntymistä). Mulla sen lisäksi syöpälääke joka lihottaa ja kerää nestettä. Lisäksi sytot hidastaa aineenvaihduntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän nopeasti voi hormonit heilauttaa painoa ylöspäin.
Mitä on nää lihottavat hormonit?
Itsellä ainakin stressi laihduttaa.
Vaikuttavat siihen kerääkö elimistö rasvaa ja pitää siitä tiukasti kiinni vai solahtaako rasva suolesta pönttöön. Itsellä sellainen hormonilääke joka saa elimistön keräämään rasvaa.
Meidän kehot on yllättävän erilaisia, myös hormonitoiminnaltaan. Eron näkee jo kun ajattelee miehiä ja naisia joilla on hormonitoiminta erilaista,
Vierailija kirjoitti:
mikäs juttu oli että piti vetää kortisonia
Esim. syöpähoitojen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin tupakanpolton ja sen seurauksena tuli 15 kiloo lisää. Sen lisäksi minulla on aineenvaihduntahäiriö. Mutta on kummiskin terveellisempää olla hieman lihava kuin polttaa tupakkaa.
Jälleen klassinen itsepetos. Lopetit tupakoinnin siis sinäkin ensin selvittämättä, MIKSI poltit tupakkaa? Et sinä liho siksi, että lopetit tupakoinnin, vaan siksi, että etsit samaa mielihyv'' nyt ruoasta ja epäterveellisistä herkuista. Jos lopettaa tupakoinnin (mikä tapahtuu itseasiassa joka kerran kun tumppaat savukkeesi) sinun on oltava selvillä siitä, millä vaihtoehtoisella keinolla ylläpidät elimistösi dopamiinituotantoa-sillä mm. dopamiini on se kemiallinen aine, jota elimistösi tuottaa saadessasi nikotiinia. Siksi: etsi mielihyväntunteesi muualta kuin ruoasta tai alkoholista ja keskity yllätys yllätys: liikuntaan , itsesi hemmotteluun, taiteisiin, musiikkiin, valokuvaamiseen tai ihan mihin tahansa, mikä ehkäisee masennusta ja on terapeuttista. (Omaelämänkerrallista kirjoittamista ilman purkutahoa en suosittele jos on tupakoinnista/muista päihteistä riippuvainen, ennemmin terapeuttia/ääninauhuria, jos on traumataustaa.)
Eikös tupakka kiihdytä aineenvaihduntaa? Minulla ainakin se myös vei nälkää pois, välipalan saattoi korvata tupakalla.
Vierailija kirjoitti:
En usko lainkaan siihen, kun jotkut väittävät eräänä aamuna "vain heränneensä lihavana" tai ykskaks valokuvaansa katsottuaan huomanneet että kroppaan on hiipinyt 25 ylimääräistä kiloa.
Jos lihominen on maltillista ja tapahtuu vuosien kuluessa, niin toki sen huomaaminen ei ole niin helppoa kuin vaikka raskauskilojen huomaaminen. Kritisoin silti, että jos vuonna -18 käytettiin koon 38 housuja, vuonna -19 kokoa 40, v20 42, viime vuonna kokoa 44 ja tänä vuonna ei shortseja kehtaakaan ostaa koossa 46 "koska en huomannut lihoneeni", niin onhan siinä kyse jäätävästä itsepetoksesta.
Vaatekoot ei paljon kerro. Eri valmistajilla voi olla hyvinkin erikokoisia vaatteita ja eri materiaaleista.
Mikä matalassa painossa tekee onnelliseksi? Mä olen ollut onnettomin kun indeksi oli 18-25. Nyt 25-29 aikana elämä on leppoisaa ja muutakin kuin jatkuvaa suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Ihanasti luokittelet ihmiset lokeroihin ja samalla itsesi normaaliksi. Olikohan se eliittikoulu sittenkään niin hyvä juttu...
Eliittikoulu? Ota asioista selvä ennenkuin tänne kirjoitat! Valtion koulu se oli, paljon halvempi kuin yksikään yksityinen koulu! Enkä eläissäni ole luokitellut ihmisiä! Harmittaa vaan juuri se mitä jo kirjoitin: että oli kyse mistä ikinä pullanpaistosta tai ruohonleikkuusta, vaatteista tai kravateista, airoista tai laitureista, koskaan ei järkevää keskustelua saa, kun aina tulee heti nämä mutkun-mä-en-voi-kun-olen-masentunut-ahdistunut-ja-koko-perheellä-adhd-ja-aitismi-diagnoosi!
Vierailija kirjoitti:
Mikä matalassa painossa tekee onnelliseksi? Mä olen ollut onnettomin kun indeksi oli 18-25. Nyt 25-29 aikana elämä on leppoisaa ja muutakin kuin jatkuvaa suorittamista.
Oma peilikuva.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä näin helteillä ainakin jokainen liikakilo ahdistaa moninkertaisesti. Olo on tukala. Hoikkana on helpompi ja mukavampi olla.
Olen hieman alipainoinen. Olisin normaalipainoinen vielä 10 kg painavampana. En liho, luultavasti siksi koska syön alle 2000kcal päivittäin.
(Eiköhän tuo toimi muillakin, jos ei halua painaa enemmän. Itse syön nyt toki hieman liian vähän, koska liikun jonkin verran. Siihen tottuu.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin tupakanpolton ja sen seurauksena tuli 15 kiloo lisää. Sen lisäksi minulla on aineenvaihduntahäiriö. Mutta on kummiskin terveellisempää olla hieman lihava kuin polttaa tupakkaa.
Jälleen klassinen itsepetos. Lopetit tupakoinnin siis sinäkin ensin selvittämättä, MIKSI poltit tupakkaa? Et sinä liho siksi, että lopetit tupakoinnin, vaan siksi, että etsit samaa mielihyv'' nyt ruoasta ja epäterveellisistä herkuista. Jos lopettaa tupakoinnin (mikä tapahtuu itseasiassa joka kerran kun tumppaat savukkeesi) sinun on oltava selvillä siitä, millä vaihtoehtoisella keinolla ylläpidät elimistösi dopamiinituotantoa-sillä mm. dopamiini on se kemiallinen aine, jota elimistösi tuottaa saadessasi nikotiinia. Siksi: etsi mielihyväntunteesi muualta kuin ruoasta tai alkoholista ja keskity yllätys yllätys: liikuntaan , itsesi hemmotteluun, taiteisiin, musiikkiin, valokuvaamiseen tai ihan mihin tahansa, mikä ehkäisee masennusta ja on terapeuttista. (Omaelämänkerrallista kirjoittamista ilman purkutahoa en suosittele jos on tupakoinnista/muista päihteistä riippuvainen, ennemmin terapeuttia/ääninauhuria, jos on traumataustaa.)
Eikös tupakka kiihdytä aineenvaihduntaa? Minulla ainakin se myös vei nälkää pois, välipalan saattoi korvata tupakalla.
Nikotiini supistaa verisuonia, jonka vuoksi syke on noin +10 verrattuna tupakoimattomaan. Pitää olla vuorokausi pari polttamatta ennen kuin tilanne normalisoituu.
Ohje tuli liian myöhään tälle palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kerro oletko saanut lapsia, millainen elämäntilanne sinulla on, onko mielenterveys ok ja minkä ikäinen olet, mutta usko minua kun sanon: ne kilot tulevat, jos annat periksi itsestäsi huolehtimisesta millinkään vertaa etkä ymmärrä että sinä ja terveytesi tulette ensin- kauneus on katoavaista ja ne lapset-ihania toki, mutta jos tahdot säilyttää itsenäisen ja vapaan elämän sekä laihuutesi, älä hanki niitä ellet ole kyllin varakas tai omaa erittäin hyvää tukiverkkoa.
Terv: ex 165cm/ 48kg nyx: 75kg
Mielenterveys ja elämäntilanne ei todellakaan ole ok ja syön masennuslääkettä ja rauhoittavia. Lapsia ei ole mulle suotu koska hedelmättömyys. Ikää 35.
Itse huomaan jo parin kilon nesteturvotuksen kun vaatteet ahdistaa niin en usko että muutama kymmenen kiloa voi mitenkään huomaamatta tulla.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kortisonikuuria painoin 56 kg ja kun kuuri loppui 95 kg.
Kuinka pitkään ja millaisilla annoksilla? Itse olen saanut kortisonia elinsiirteen takia mutta paino on ja pysyy samana, elinsiirroissa kortisonia syödään pitkään.
Oikein kunnon itserakas boomeri se on, iästä päätellen. Varmasti moni luokkatoveri on jo joutunut ne kortisonikilotkin kantamaan ja tämä kehtaa silti vielä lesota asiallaan.