Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olet normaalipainoinen, älä päästä itseäsi lihomaan

Vierailija
25.06.2022 |

Sitä valehtelee itselleen. Että saan kyllä ne pari kiloa sitten pois. Ja sitten ne toiset kaksi tai kuusi. Yhtäkkiä mittari näyttää 80kg ja siitä se lähtee. Joutuu ostamaan isompia vaatteita. Alamahan lisäksi myös vyötärön yläpuolelle tulee kerros ja liivit ei enää istu. Vain huonoja fiiliksiä tulee lihomisesta.

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painan 51 kiloa, enkä kyllä osaa kuvitella tilannetta, että vaaka näyttäisi jotenkin huomaamatta yhtäkkiä 80 kiloa 🤔

Yllättävän nopeasti voi hormonit heilauttaa painoa ylöspäin.

Mitä on nää lihottavat hormonit?

Itsellä ainakin stressi laihduttaa.

Aineenvaihdunta voi joissain sairauksissa jumahtaa ja kerryttää rasvaa jne. Tutkimusten mukaan ikä ei kuitenkaan erityisesti aineenvaihduntaa hidasta mutta kun lihaskunto ja muut osat rapistuu niin tapahtuu se että peppu littanoituu ja mahaan kertyy rasvaa ym. Vaikka esim ruokatottumukset olosi ennallaan.

Minä ihmettelen näitä tutkimuksia. Koska liki jokainen tuntemani nainen todistaa nämä tutkimukset vääriksi omilla kokemuksillaan. Olemme puhuneet, että syömistä pitää vähentää kolmanneksen, jos haluaa vaihdevuosissa pysyä samassa painossa. Jos syö saman verran, niin lihoo. Jos siis liikkuminen samaa kuin ennenkin.

N53

Vierailija
22/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikka moni suosittelee heittämään vaa´an veks, olen eri mieltä. Itse käyn vaa ´alla kerran pari kk:ssa niin pysyy ihan hyvin kärryillä missä mennään ja mikäli lukemat alkavat olemaan nousujohteisia jatkuvasti, kerkee asialle tekemään jotakin ennen kuin tilanne on +10kg.  eikä se tekeminen ole mikään armoton dieetti vain syö edelleen mahansa täyteen mutta korvaa esim osan riisistä/pastasta/perunasta salaatilla.  Samoin voi lisätä arkiliikuntaa, ottaa illalla omaa aikaa ja lähteä 30-45 min kävelylenkille samalla vaikka lempimusaa/äänikirjaa kuunnellen. Syömishäiriöistä kärsiville tämä toki tietyllä varauksella. Mullakin on vaaka kylppärin kaapin alla piilossa eli ei sinänsä kilju olemassaoloaan huoneen nurkassa päivittäin :) ja olen nuorempana ollut tietyssä punnitsemiskierteessä.

Käy vaalla 1 kerta viikossa. Normali painosenna. Olen joskus olut 25kg.ylipainoinen ja tiedän mitä helvettiä se on.Ei ollut taika temppu painoa pudottaa ja saman en halua takaisin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttönorssilainen kirjoitti:

Ja tottakai tänne heti sairaat tulivat vastaamaan, että mitä se kortisoni kaikkea tekee ja muut lääkkeet! Pitääkö täällä jokainen aloitus (oli sitten kyse mökistä tai naapureista tai lapsista tai ruuasta tai koirista tai huonekaluista tai ulkomaanmatkoista) varmuuden vuoksi aloittaa kertomalla että ei toivo masentuneiden, nepsyjen, ahdistuneiden ja muiden sairaiden tulla AINA ja jpka tilanteessa kommentoimaan!!! Hitto vie!

Meille perusihmisille: kyllä, normaalipainoa kannattaa pitää yllä!

Mun kotitalousopettaja sanoi että:

- normaalipaino on pituus (senteistä) miinus 100, ja se sitten kiloissa. Eli mun (166 cm) ei kannattaisi olla yli 66-kiloinen, (enkä olekaan),

- että siihen pitää pyrkiä takaisin viimeistään vuoden kuluttua vauvan syntymästä, oli miten mones vauva ikinä,

- että aina pitää pitää siistinä keittiö ja kylppäri ja eteinen, niin että ei tarvi hävetä, tuli kuka hyvänsä käymään,

- että aina pitää pitää itselleen tallessa viidesosa omista tuloista. Niin kauan kun on lapseton, kokonaan itselleen. Ja kun on lapsia, heitä varten puolet. Eli sellaisiin asuntosäästämis- tai muihin sopimuksiin ei ollenkaan mennä, jotka eivät mahdollista tätä,

- että miehet osaavat ihan yhtä hyvin kotitöitä, kun heidät opetetaan siihen.

Olivat 5 todella fiksua neuvoa! Näillä mennään, naimisissa 34 vuotta.

Ihanasti luokittelet ihmiset lokeroihin ja samalla itsesi normaaliksi. Olikohan se eliittikoulu sittenkään niin hyvä juttu...

Vierailija
24/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko lainkaan siihen, kun jotkut väittävät eräänä aamuna "vain heränneensä lihavana" tai ykskaks valokuvaansa katsottuaan huomanneet että kroppaan on hiipinyt 25 ylimääräistä kiloa.

Jos lihominen on maltillista ja tapahtuu vuosien kuluessa, niin toki sen huomaaminen ei ole niin helppoa kuin vaikka raskauskilojen huomaaminen. Kritisoin silti, että jos vuonna -18 käytettiin koon 38 housuja, vuonna -19 kokoa 40, v20 42, viime vuonna kokoa 44 ja tänä vuonna ei shortseja kehtaakaan ostaa koossa 46 "koska en huomannut lihoneeni", niin onhan siinä kyse jäätävästä itsepetoksesta.

Vierailija
25/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painan 51 kiloa, enkä kyllä osaa kuvitella tilannetta, että vaaka näyttäisi jotenkin huomaamatta yhtäkkiä 80 kiloa 🤔

Mulla myös 50kg ja huomaan jo parin kilon nousun farkkujen napin kiristyksestä. Pudotan heti ne parit ylimääräiset pois.

Vierailija
26/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän. Harrastan viikottain liikuntaa monipuolisesti. Vesijuoksu, jumppa, jooga ja kävelyt auttavat painonhallinnassa. Minulla on taipumusta epäterveelliseen syömiseen, mutta yritän seurata tätä. Toistaiseksi paino normaali. Mutta hallintaa vaatii.

Vierailija
27/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko se Lenita Airisto, joka joskus tuhahti, ettei ole vara lihia koska se kävisi kovin kalliiksi kun saisi laittaa koko vaatekaapin sisällön uusiksi. - Tässä kohtaa olen hänen kanssaan vähän samoilla linjoilla. Niinpä sitten käytän edelleen vaatteita, joista osa oli minulla käytössäni yli 20 vuotta sitten. Eivät ne var,masti ole yhtä tyylikkäitä ja kauniita kuin Airiston itselleen valitsemat ja hankkimat mutta mahtuvat päälleni ja ovat ehjiä ja siistejä.  Luulen myös, että ei painon pudottaminen useimmille vielä terveille ja kohtuullisessa kunnossa oleville ole se kaikkein vaikein juttu vaan juurikin se, miten tai kuinka pitää oma elopaino vakaana ilman, että se pääsisi jojoilemaan.

Mutta myös niin. että ei tarvitsisi aivan jokaista suupalaa vahtia ja tarkkailla. Koska en minä ainakaan halua olla se, joka on tunnettu nirsoilustaan ja tai siitä miten ottaisin korkeintaan aivan pienen, pienen palan jos tai kun joku tarjoaisi minulle jotain. Tai kun itse tarjoan muille,  

Vierailija
28/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kerro oletko saanut lapsia, millainen elämäntilanne sinulla on, onko mielenterveys ok ja minkä ikäinen olet, mutta usko minua kun sanon: ne kilot tulevat, jos annat periksi itsestäsi huolehtimisesta millinkään vertaa etkä ymmärrä että sinä ja terveytesi tulette ensin- kauneus on katoavaista ja ne lapset-ihania toki, mutta jos tahdot säilyttää itsenäisen ja vapaan elämän sekä laihuutesi, älä hanki niitä ellet ole kyllin varakas tai omaa erittäin hyvää tukiverkkoa.

Terv: ex 165cm/ 48kg nyx: 75kg 

Vierailija
29/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetin tupakanpolton ja sen seurauksena tuli 15 kiloo lisää. Sen lisäksi minulla on aineenvaihduntahäiriö. Mutta on kummiskin terveellisempää olla hieman lihava kuin polttaa tupakkaa.

Jälleen klassinen itsepetos. Lopetit tupakoinnin siis sinäkin ensin selvittämättä, MIKSI poltit tupakkaa? Et sinä liho siksi, että lopetit tupakoinnin, vaan siksi, että etsit samaa mielihyv'' nyt ruoasta ja epäterveellisistä herkuista. Jos lopettaa tupakoinnin (mikä tapahtuu itseasiassa joka kerran kun tumppaat savukkeesi) sinun on oltava selvillä siitä, millä vaihtoehtoisella keinolla ylläpidät elimistösi dopamiinituotantoa-sillä mm. dopamiini on se kemiallinen aine, jota elimistösi tuottaa saadessasi nikotiinia. Siksi: etsi mielihyväntunteesi muualta kuin ruoasta tai alkoholista ja keskity yllätys yllätys: liikuntaan , itsesi hemmotteluun, taiteisiin, musiikkiin, valokuvaamiseen tai ihan mihin tahansa, mikä ehkäisee masennusta ja on terapeuttista. (Omaelämänkerrallista kirjoittamista ilman purkutahoa en suosittele jos on tupakoinnista/muista päihteistä riippuvainen, ennemmin terapeuttia/ääninauhuria, jos on traumataustaa.)

Vierailija
30/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tottakai tänne heti sairaat tulivat vastaamaan, että mitä se kortisoni kaikkea tekee ja muut lääkkeet! Pitääkö täällä jokainen aloitus (oli sitten kyse mökistä tai naapureista tai lapsista tai ruuasta tai koirista tai huonekaluista tai ulkomaanmatkoista) varmuuden vuoksi aloittaa kertomalla että ei toivo masentuneiden, nepsyjen, ahdistuneiden ja muiden sairaiden tulla AINA ja jpka tilanteessa kommentoimaan!!! Hitto vie!

- normaalipaino on pituus (senteistä) miinus 100, ja se sitten kiloissa. Eli mun (166 cm) ei kannattaisi olla yli 66-kiloinen, (enkä olekaan),

- että siihen pitää pyrkiä takaisin viimeistään vuoden kuluttua vauvan syntymästä, oli miten mones vauva ikinä,

- että aina pitää pitää siistinä keittiö ja kylppäri ja eteinen, niin että ei tarvi hävetä, tuli kuka hyvänsä käymään,

- että aina pitää pitää itselleen tallessa viidesosa omista tuloista. Niin kauan kun on lapseton, kokonaan itselleen. Ja kun on lapsia, heitä varten puolet. Eli sellaisiin asuntosäästämis- tai muihin sopimuksiin ei ollenkaan mennä, jotka eivät mahdollista tätä,

TÄMÄ oli AIVAN loistava- olet ollut onnekas-mahtava opettaja <3

31/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun aloittanut niin oikeassa! Itse en käynyt kotona vaassa kun ajattelin: "Kyllä minä pidän painoni kurissa". Kävin sitten poikani luona puntarilla, ja olipa yllättäen juuri tuo 80kg. Äkkiä vaihdoin metukat keikkokinkkuun ja levitteen 40 prossaseen, jauhelihat kevyempään jne. 8 kuukautta, ja paino laski 8kg.

Vierailija
32/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta.

Mulla oli yks on off kaukorakkaus suhde vuosikausia. Pidin aina itteni sellasessa +-5 kg kunnossa. Kun oli tapaaminen tiedossa, pistin kunnon timmiytyskuurin.

Sitten kun suhde loppui, niin painoraja lähti pakenemaan, niinkuin Wilson lentopallo merelle.

😂Osuva kuvaus

Vierailija
33/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päästänyt itseni lihomaan BMI 23:een. En ole koskaan painanut näin paljon. Pitäisi laihduttaa, kun jaksaisi.

Vierailija
34/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi jättää herkut syömättä kuin laihduttaa 👍

Vierailija
35/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten jaksat lihoa? sehän vaati enemmän töitä kuin laihtuminen.

Vierailija
36/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikäs juttu oli että piti vetää kortisonia

Mä jouduin lapsena syömään kun sairastuin Crohnin tautiin. Moneen muuhunkin sairauteen sitä käytetään.

Vierailija
37/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan 105kg. En suosittele

Vierailija
38/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
39/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa ihmisistä joutuu syömään kortisonia jossain vaiheessa. Joihinkin sairauksiin käytetään jopa 40-60 mg/pv kuureja. Olet ilmeisesti jo yli 55-vuotias, joten voit pitää itseäsi onnekkaana jos olet säästynyt vakavilta sairauksilta.

Vierailija
40/84 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopetin tupakanpolton ja sen seurauksena tuli 15 kiloo lisää. Sen lisäksi minulla on aineenvaihduntahäiriö. Mutta on kummiskin terveellisempää olla hieman lihava kuin polttaa tupakkaa.

Jälleen klassinen itsepetos. Lopetit tupakoinnin siis sinäkin ensin selvittämättä, MIKSI poltit tupakkaa? Et sinä liho siksi, että lopetit tupakoinnin, vaan siksi, että etsit samaa mielihyv'' nyt ruoasta ja epäterveellisistä herkuista. Jos lopettaa tupakoinnin (mikä tapahtuu itseasiassa joka kerran kun tumppaat savukkeesi) sinun on oltava selvillä siitä, millä vaihtoehtoisella keinolla ylläpidät elimistösi dopamiinituotantoa-sillä mm. dopamiini on se kemiallinen aine, jota elimistösi tuottaa saadessasi nikotiinia. Siksi: etsi mielihyväntunteesi muualta kuin ruoasta tai alkoholista ja keskity yllätys yllätys: liikuntaan , itsesi hemmotteluun, taiteisiin, musiikkiin, valokuvaamiseen tai ihan mihin tahansa, mikä ehkäisee masennusta ja on terapeuttista. (Omaelämänkerrallista kirjoittamista ilman purkutahoa en suosittele jos on tupakoinnista/muista päihteistä riippuvainen, ennemmin terapeuttia/ääninauhuria, jos on traumataustaa.)

Tutkimusten mukaan tupakoinnin lopettaminen muuttaa aineenvaihduntaa jonkin verran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi