Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajat tulisi pakottaa asentamaan ilmalämpöpumppu kaikkiin asuntoihin

Vierailija
25.06.2022 |

Jos asunnossa on 25 astetta lämmintä, tai yli, vuokranantaja tulisi pakottaa asentamaan ilmalämpöpumppu.

Mitä mieltä vuokranantajat olette tästä kansalaisaloitteesta?

Entä mitä mieltä vuokralaiset ovat asiasta?

Kommentit (173)

Vierailija
21/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiö ei voi kieltää, tästä on oikeuden päätös. Mutta se vaatii toki, että asunnossa on parveke eli se ei saa näkyä. Olen asennuttanut sen vuokralaiselleni. Enkä nostanut vuokraa. Maksoi 1400 asennettuna eli ei paljon. Ja saa vähentää verotuksessa.

Vierailija
22/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se vuokranantajan päätös ole, vaan taloyhtiön. Jos yhtiö on kieltänyt pumput, ei vuokranantaja voi asiaan vaikuttaa. 

Mutta miksi taloyhtiö saa kieltää asian, jolla on oleellinen merkitys ihmisten asumisen terveellisyyteen? Vanhukset ja sairaat saavat läkähtyä hengiltä taloyhtiön päätöksellä? Aivan sairasta.

Vanhukset just aina haluaa, että asunnossa on kuuma. Taitaa nyt olla muiden toiveista kyse kuin vanhuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se vuokranantajan päätös ole, vaan taloyhtiön. Jos yhtiö on kieltänyt pumput, ei vuokranantaja voi asiaan vaikuttaa. 

Mutta miksi taloyhtiö saa kieltää asian, jolla on oleellinen merkitys ihmisten asumisen terveellisyyteen? Vanhukset ja sairaat saavat läkähtyä hengiltä taloyhtiön päätöksellä? Aivan sairasta.

Osta siirrettävä ilmastointilaite. Problem solved. 

Ei muuten ole. :) Jos ikkuna on auringon puolella, niin ikkunasta tulee lämmintä sisään, kun putki täytyy laittaa. Vai annatko sinä luvan laittaa putken rappukäytävään? :) Mrneppäs nyt siitä muualle. :)

Osta kunnon laite niin tuokin ongelma on ratkaistu. Meillä siirrettävä laite pitää asunnon lämpötilan noin 23 asteessa, vaikka ikkuna on raollaan. 

Vierailija
24/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltää ilmalämpöpumpun asennusta. Asiasta on Korkeimman oikeuden päätös.

Vierailija
25/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiö ei voi kieltää, tästä on oikeuden päätös. Mutta se vaatii toki, että asunnossa on parveke eli se ei saa näkyä. Olen asennuttanut sen vuokralaiselleni. Enkä nostanut vuokraa. Maksoi 1400 asennettuna eli ei paljon. Ja saa vähentää verotuksessa.

Eli veronmaksajana minä saan olla rahoittamassa hyväntekeväisyyttäsi. Tänks!

Vierailija
26/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerrotko vielä miten muka?

Vierailija
27/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto-osakeyhtiö ei voi kieltää ilmalämpöpumpun asentamista ilman perusteita kunhan sen asentaa valtuutettu asennusfirma. Toisin sanoen se on asennettava huolellisesti. Asennus on ensin hyväksytettävä As. Oy:llä. 

https://www.ukl.fi/taloyhtio-ei-voi-jatkossa-kieltaa-ilmalampopumpun-as…

Vierailija
28/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taloyhtiöllä ei ole oikeutta kieltää ilmalämpöpumpun asennusta. Asiasta on Korkeimman oikeuden päätös.

Lue se päätös oikein huolellisesti. Huomaat, että parvekkeettomaan asuntoon voi kieltää. Katsos kun taloyhtiö ei voi ohittaa julkisivulautakunnan määrityksiä siitä, mitä julkisivussa saa näkyä ja mitä ei. 

Vierailija
29/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduta ap! Problem solved. 

Vierailija
30/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin yksinkertainen olet, sun pitäisi maksaa enemmän, mutta et maksa, vaan pihistät muilta.

Vierailija
31/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitä hallituksia kotitalousvähennys oikeuksineen.

-eri

Vierailija
32/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun kysyin isännöitsijältä, että mitä tapahtuu, jos asennan ilmalämpöpumpun ilman lupaa, niin sanoi akka haastavansa oikeuteen. :DDDd

Vierailija
33/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Vuokralainen sen ilp:n sähkölaskussaan ja vuokrassaan maksaisi.

Toisaalta osaako vuokralainen pitää säädöt oikeina ja suodattimet puhtaina?

Vierailija
34/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuin yksinkertainen olet, sun pitäisi maksaa enemmän, mutta et maksa, vaan pihistät muilta.

Maksaa enemmän mitä? Mitä sekoilet.

Ai meinaat tuota lämpöpumpun asennustako? sehän Tietenkin tuloista vähennetään menot jotta tiedetään TULOS, jonka perusteella vero määräytyy.

Vierailija
35/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun kysyin isännöitsijältä, että mitä tapahtuu, jos asennan ilmalämpöpumpun ilman lupaa, niin sanoi akka haastavansa oikeuteen. :DDDd

Omistatko asunnon? Miksi et kysynyt lupaa asennukseen?

Vierailija
36/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä säätöjä?

Vierailija
37/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaa.

Osaatko sinä olla korottamatta vuokraa?

Vierailija
38/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue se päätös oikein huolellisesti. Huomaat, että parvekkeettomaan asuntoon voi kieltää. Katsos kun taloyhtiö ei voi ohittaa julkisivulautakunnan määrityksiä siitä, mitä julkisivussa saa näkyä ja mitä ei. 

Kait sen nyt järkikin sanoo, ettei sitä pumppua mihinkään seinälle voi laittaa roikkumaan.

Siihen hommaan ei löydy edes asentajaa.

Niitä on muuten olemassa ikkunaan laitettavia ilmastointilaitteita, kuten jenkkifilmeissä usein näkee. Ovat hyviä laitteita. Se on myös siirrettävä, mutta  kallis.

Vierailija
39/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikki pitäisi saada lokkien ilmaiseksi ja valmiina.

Hanki oma koti niin saat ilpin sinne ilman muiden "lupia", tosin maksaisihan sekin...siis oma koti.

Mutta ehkä sinulla silloin olisi varaa myös ilmalämpöpumppuun...

Vierailija
40/173 |
25.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Asun ison vuokrayhtiön asunnossa ja heidän ratkaisu on, että omalla kustannuksella saa asennuttaa sälekaihtimet, mutta muuttaessa ne jää tänne. Mulla oli viime kesänä putkeen 6 viikkoa yli +30 lämmintä, pahimmillaan yli +34. Nyt on 31 ,7. Useamman viikon jo pyöri 26-28 välissä ennen tätä.

Köyhä eläkeläinen ei pahemmin asennuttele mitään eikä muuttaminenkaan ole ilmaista, varsinkaan yksinäiselle liikuntarajoitteiselle.

Läpivetoa ei saa ja ikkunat kaikki etelään 😢